3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

Köplats idag 2021-06-08: 302

(Gällande ASUS 3080 TUF OC, beställt 2020-12-08)

Köplats idag 2021-06-30: 264

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Så listpriserna har gått upp nu? Ingen chans att få tag i ett RTX 3080 under 10k i dagsläget?

Kanske blir att köpa en färdigbyggd dator istället.. Nästan så man sparar några kronor på det

Ja, listpriserna har gått upp. Det råder trots allt en kretsbrist som gjort att priserna gått upp markant på de flesta olika komponenterna på grafikkorten.

Notera också att det för åtminstone RTX 3080 rörde sig om ett introduktionspris en period i början. TUF-korten var exempelvis tänkta att gå upp till en bit över 9000-9500 kr den 16 oktober, något som stod tydligt redan vid release. Har för mig att även RTX 3070 hade introduktionspris, eventuellt även RTX 3090 (dock mer tveksamt).

Svenskt "MSRP" för RTX 3080 var 7825 kr, men de flesta korten gick för bortåt 9000 kr redan från början då MSRP-priset egentligen inte var realistiskt om tillverkarna även skulle kunna få lite vinst också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Webhallen

Najs. Väntar också på kort därifrån. Vilket beställningsdatum/tid hade du?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorkchicken:

Icke OC men för mig spelar det inge roll ger lika mkt mhs som OC....kommer underklocka o strypa powerlimit ändå

Men inget klår Strix ändå speciellt när det gäller kort med gddr6x minnen, ingen tuf jag äger har tillräckligt bra kylning. Orkar inte skruva isär o lägga på nya pads.

Är verkligen STRIX så mycket bättre på att kyla minnena utan modifiering enligt dina erfarenheter?

Jag hade ett 3080 Ti ROG STRIX OC nyligen som under mina korta tester visade på ganska höga minnestemperaturer 90+ för spel och beräkningar.
Jag lämnade tillbaka det då det inte synkade med min Samsung Odyssey G9

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Najs. Väntar också på kort därifrån. Vilket beställningsdatum/tid hade du?

18:42 den 17:e september, så en bit över 9 månader 🙈

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

(Gällande ASUS 3080 TUF OC, beställt 2020-12-08)

Köplats idag 2021-06-30: 264

Äntligen har det gått fram, de fick in 30 kort

Min order från 2020-09-30
2021-05-11 - 80
2021-06-29 - 50

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Nu ser ja de 20 serien, jag såg också att NoN hade kingpin ångrar mig som fan att jag ej beställde ett, de overkill men skitsamma om du ska upp i dessa priser lika bra gå all in. Jag har just nu ett 3090 ftw3 ultra luftkylare men jag köpte hybriden för att testa och se vilken jag ska behålla. Jag ej ej monterat in den än men har du några synpunkter angående prestanda luft vs hybrid etc? Juste min hybrid är rev 1.0 kolla så att din också är det. Revision 0.1 är kända för o ha pcb power balancing issues dom drar 80+w i pcie. Jag fick rma min 3090 luft för o få rev 1.0

Kan inte tänka mig att de använder en äldre revision till 3080 Ti.

På temat "inga kompromisser" vill jag att kortet boostar/överklockar och presterar som det skulle göra på en öppen testbänk. Kört ett FD Nano S fram till nyligen. FTW3 Ultran sitter i ett Phanteks P200A Perf. Förstår ju att det inte funkar lika bra som på öppen bänk men det är mer än gott nog. Och nära nog "inga kompromisser".
Min gamingrigg står i vardagsrummet. Därför är litet avtryck och låg ljudnivå, samtidigt som att prestandan inte ska bli för strypt av värme, högsta prio. Samtliga EVGA-hybrid kort ryms utan större problem i "lagom stora" ITX-chassin. Därför är vattenkylda GPU:er överlägsna enligt mig.

Skrivet av Dorkchicken:

Jag har aldrig haft hybridkort, mest för att jag är en miner, inte speciellt populärt på swec men har testat/har flesta modeller av 3xxx serien som kyls med luft. Va jag vet om hybrid e att kylsystemet kan ha kortare livslängd än ren luft, men ska kyla bättre men krångligare o fixa om det skulle bli problem inte lätt som o bara byta ut en dålig fläkt. Ska dock inte vara större problem om man har ett kvallekort från tex evga om man inte har extrem otur o nåt pajja precis när garantin gått ut. Har bekanta som har hybridkort som rullat på i flera år utan problem. Kör på det kortet som kyler bäst/snyggast/klockar bäst, silikonlotto spelar stor roll. Har kort av samma märke o modell men är 5-10c varmare o inte klarar lika hög overclock på minnet, allt beror på silikonet. All GDDR6x tillverkas ju av micron så man kan inte skylla på olika fabrikat direkt.

Det där med "kortare livslängd" är en sak som man alltid lättvindigt har kunnat tagit till som argument ända sen AIO: ns begynnelse. Det är verkligen inget utbrett problem som man behöver oroa sig för. Himla tur att EVGA oavsett säljer Hybrid-kiten löst.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/331192-XFX-Radeon-RX-6900-XT-16GB-MERC-319-Black

Denna kostade 15990:-

och nu 13990:-

Är det värt jämfört med ett 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

https://www.webhallen.com/se/product/331192-XFX-Radeon-RX-6900-XT-16GB-MERC-319-Black

Denna kostade 15990:-

och nu 13990:-

Är det värt jämfört med ett 3080?

Tror 6900 xt presterar något bättre än 3080 i vissa fall, men annars rätt jämt. Är väl helt upp till ifall man vill köra AMD eller ej.

Och sen får man väl säga att AMDs kort inte presterar lika bra med ray-tracing har jag för mig, så det får man fundera på också!

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Priserna verkar vara på väg ner nu, bara att ha is i magen, dom har en lång väg att rasa neråt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Tror 6900 xt presterar något bättre än 3080 i vissa fall, men annars rätt jämt. Är väl helt upp till ifall man vill köra AMD eller ej.

Och sen får man väl säga att AMDs kort inte presterar lika bra med ray-tracing har jag för mig, så det får man fundera på också!

Beställde nu och ska hämta med en gång. Orkar inte vänta längre

Men kör ju Ryzen bygge så jag har SAM möjlighet här sen så är 6090 XT jämförbar med 3090 såg jag precis via denna hemsida:

https://www.gpucheck.com/sv-eur/compare/nvidia-geforce-rtx-3090-vs-amd-radeon-rx-6900-xt/amd-ryzen-9-5900x-vs-amd-ryzen-9-5900x/ultra/ultra/asus-rog-strix-geforce-rtx-3090-oc-vs-xfx-speedster-merc-319-radeon-rx-6900-xt-black-gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

https://www.webhallen.com/se/product/331192-XFX-Radeon-RX-6900-XT-16GB-MERC-319-Black

Denna kostade 15990:-

och nu 13990:-

Är det värt jämfört med ett 3080?

Beror helt och hållet på användningsområde, överlag så har 6900XT lite högre prestanda än 3080 för rastrering men vi pratar ett fåtal procent och varierar med vilket spel det gäller.
Jag gillar mitt 6900XT, trevligt kort.

För media och raytracing spel leder 3080.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kan inte tänka mig att de använder en äldre revision till 3080 Ti.

På temat "inga kompromisser" vill jag att kortet boostar/överklockar och presterar som det skulle göra på en öppen testbänk. Kört ett FD Nano S fram till nyligen. FTW3 Ultran sitter i ett Phanteks P200A Perf. Förstår ju att det inte funkar lika bra som på öppen bänk men det är mer än gott nog. Och nära nog "inga kompromisser".
Min gamingrigg står i vardagsrummet. Därför är litet avtryck och låg ljudnivå, samtidigt som att prestandan inte ska bli för strypt av värme, högsta prio. Samtliga EVGA-hybrid kort ryms utan större problem i "lagom stora" ITX-chassin. Därför är vattenkylda GPU:er överlägsna enligt mig.

Det där med "kortare livslängd" är en sak som man alltid lättvindigt har kunnat tagit till som argument ända sen AIO: ns begynnelse. Det är verkligen inget utbrett problem som man behöver oroa sig för. Himla tur att EVGA oavsett säljer Hybrid-kiten löst.

Jag är inte orolig för pumpen etc man kan köpa 10 års garanti för 400kr lr 5 år för 200kr om man registrerar kortet hos evga dessutom har jag använt rma på min luftkylda eftersom jag hade rev 0.1 och den drog 80+w på pcie. Hela den här processen tog 1 vecka och jag fick ett helt nytt kort rev 1.0 i emballage och ingen refubished.

Jag behöver hjälp med en sak.
Jag har lianli dynamic o11, jag har en 360 radiator på topp var fan lägger jag radiatorn till kortet? De enda jag kan komma på är att lägga den framme och gömma radiatorn bakom vid kablarna (det finns plats) tänker så den inte syns och att inte 2 fläktar bucklar ut och 1 är intryckt om du förstår hur jag tänker. Sen hur vänder jag radiatorn med slangarna nere eller uppe? Jag hittar ingen info. Ska jag köra push pull exhaust? Det finns plats bakom för radiator plus fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Jag är inte orolig för pumpen etc man kan köpa 10 års garanti för 400kr lr 5 år för 200kr om man registrerar kortet hos evga dessutom har jag använt rma på min luftkylda eftersom jag hade rev 0.1 och den drog 80+w på pcie. Hela den här processen tog 1 vecka och jag fick ett helt nytt kort rev 1.0 i emballage och ingen refubished.

Jag behöver hjälp med en sak.
Jag har lianli dynamic o11, jag har en 360 radiator på topp var fan lägger jag radiatorn till kortet? De enda jag kan komma på är att lägga den framme och gömma radiatorn bakom vid kablarna (det finns plats) tänker så den inte syns och att inte 2 fläktar bucklar ut och 1 är intryckt om du förstår hur jag tänker. Sen hur vänder jag radiatorn med slangarna nere eller uppe? Jag hittar ingen info. Ska jag köra push pull exhaust? Det finns plats bakom för radiator plus fläktar.

Just ja, det biten hade jag glömt. Förlängd garanti om man registrerar och betalar inom 90 dagar.

Det viktigaste fyndet jag har gjort är att du måste få ut värmen ur chassit. Om du tänker på hur mycket värmeenergi en GPU producerar i jmf med en CPU. Den med mest värmeproduktion måste få företräde. Annars lider resten av dina komponenter.
Push-pull är alltid mest effektivt. Har du bara plats och nog med fläktstyrning för det, så kör (man har det med ett Hybrid-kort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

18:42 den 17:e september, så en bit över 9 månader 🙈

Rör ju på sig i alla fall. Jag beställde 00:53 21/9 Samma kort, också Webbis.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Jag är inte orolig för pumpen etc man kan köpa 10 års garanti för 400kr lr 5 år för 200kr om man registrerar kortet hos evga dessutom har jag använt rma på min luftkylda eftersom jag hade rev 0.1 och den drog 80+w på pcie. Hela den här processen tog 1 vecka och jag fick ett helt nytt kort rev 1.0 i emballage och ingen refubished.

Jag behöver hjälp med en sak.
Jag har lianli dynamic o11, jag har en 360 radiator på topp var fan lägger jag radiatorn till kortet? De enda jag kan komma på är att lägga den framme och gömma radiatorn bakom vid kablarna (det finns plats) tänker så den inte syns och att inte 2 fläktar bucklar ut och 1 är intryckt om du förstår hur jag tänker. Sen hur vänder jag radiatorn med slangarna nere eller uppe? Jag hittar ingen info. Ska jag köra push pull exhaust? Det finns plats bakom för radiator plus fläktar.

Sidan eller botten?

Permalänk
Medlem

Dagens uppdatering från Inet.

Beställde mitt kort 2020-12-18
ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC

18/12 - Beställt!
13/01 - Köplats 561
26/01 - Köplats 532
26/02 - Köplats 476
17/03 - Köplats 464
23/04 - Köplats 389
26/05 - Köplats 332
30/06 - Köplats 292 <--- Dagens uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Sidan eller botten?

Jag tror inte man ska lägga den på botten eftersom radiatorn måste vara högre än pumpen för att det inte ska komma in luft i pumpuhuvudet. Men sen vet jag inte om slangarna ska vara vända uppåt mot radiator toppen lr nere på radiatorn botten dvs om jag monterar på sidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Jag är inte orolig för pumpen etc man kan köpa 10 års garanti för 400kr lr 5 år för 200kr om man registrerar kortet hos evga dessutom har jag använt rma på min luftkylda eftersom jag hade rev 0.1 och den drog 80+w på pcie. Hela den här processen tog 1 vecka och jag fick ett helt nytt kort rev 1.0 i emballage och ingen refubished.

Jag behöver hjälp med en sak.
Jag har lianli dynamic o11, jag har en 360 radiator på topp var fan lägger jag radiatorn till kortet? De enda jag kan komma på är att lägga den framme och gömma radiatorn bakom vid kablarna (det finns plats) tänker så den inte syns och att inte 2 fläktar bucklar ut och 1 är intryckt om du förstår hur jag tänker. Sen hur vänder jag radiatorn med slangarna nere eller uppe? Jag hittar ingen info. Ska jag köra push pull exhaust? Det finns plats bakom för radiator plus fläktar.

Du kan inte sätta 360 radiatorn fram/sidan och gpu aion i top som exhaust då? blir mycket värme från den så bäst o skjuta ut den luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Jag tror inte man ska lägga den på botten eftersom radiatorn måste vara högre än pumpen för att det inte ska komma in luft i pumpuhuvudet. Men sen vet jag inte om slangarna ska vara vända uppåt mot radiator toppen lr nere på radiatorn botten dvs om jag monterar på sidan

Så här har jag löst det i Phanteks P200A Perf.

Den "lösa sladden" är en temp-sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Men sen vet jag inte om slangarna ska vara vända uppåt mot radiator toppen lr nere på radiatorn botten dvs om jag monterar på sidan

Slangarna neråt är bättre om du har möjlighet såvitt jag förstått. (från tex den där Gamers Nexus videon som fick rätt stort genomslag för ett tag sen)
Om du har slangarna uppåt som högsta punkt och radiatorn inte är riktigt full med vatten så kan det bli luft högst upp som kan störa flödet... Så bättre ha dem neråt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Priserna verkar vara på väg ner nu, bara att ha is i magen, dom har en lång väg att rasa neråt

Helt enig,, bästa nu är nog att avvakta. Dessa uppskruvade priser är sanslösa. Studenter som köper kort för 15k+ känns inte friskt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Slangarna neråt är bättre om du har möjlighet såvitt jag förstått. (från tex den där Gamers Nexus videon som fick rätt stort genomslag för ett tag sen)
Om du har slangarna uppåt som högsta punkt och radiatorn inte är riktigt full med vatten så kan det bli luft högst upp som kan störa flödet... Så bättre ha dem neråt

Ja de va exakt så jag uppfattade också det som. Tack så hemskt mycket! Då kör jag radiatorn på sidan exhaust push pull med slangarna neråt. Hoppas jag får tillräckligt med luft in jag har 360 cpu aio exhaust uppe, sen exhaust på sidan de enda intake jag har är botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Ja de va exakt så jag uppfattade också det som. Tack så hemskt mycket! Då kör jag radiatorn på sidan exhaust push pull med slangarna neråt. Hoppas jag får tillräckligt med luft in jag har 360 cpu aio exhaust uppe, sen exhaust på sidan de enda intake jag har är botten

Utblås på sidan blir jättebra. Slangarna uppåt eller neråt gör ingen skillnad för pumpen så länge högsta punkten är radiatorn. Du kan eventuellt märka omedelbart, eller med tiden att det porlar lite uppe vid in- och utgången till radiatorn.
Ett gäng fläktar för inblås i botten gör alla grafikkort gott.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Minns när den släpptes för 10k och jag tyckte att den var överprisad. Sjukt hur saker och ting förändras.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Minns när den släpptes för 10k och jag tyckte att den var överprisad. Sjukt hur saker och ting förändras.

Fint kort måste jag säga, har ägt det men efter att ha lagt ner 14.000kr på kortet så började jag ångra mig efter 1 vecka och returnera den efter ca 10 dagar.
Köpte istället ett strix 3070 för 5000kr mindre som får duga under tiden. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Minns när den släpptes för 10k och jag tyckte att den var överprisad. Sjukt hur saker och ting förändras.

Jag tyckte precis lika. Hoppas inte folk plötsligt börjar tycka att 10k är billigt så det blir nya normen, som för mobiler.

Permalänk
Skrivet av Schwalan:

Jag tyckte precis lika. Hoppas inte folk plötsligt börjar tycka att 10k är billigt så det blir nya normen, som för mobiler.

Chansen för det är stor. Bara vänta o se hur nästa generation av gpuer blir prissatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag tyckte precis lika. Hoppas inte folk plötsligt börjar tycka att 10k är billigt så det blir nya normen, som för mobiler.

Skrivet av Dorkchicken:

Chansen för det är stor. Bara vänta o se hur nästa generation av gpuer blir prissatt.

Jag tror den nya, höga prisnivån är här för att stanna. Folk har visat en betalningsvilja som företagen bara kunde drömma om.

Samtidigt när Sony och Microsoft håller dessa bra priser på sina respektive konsoler så finns det en stor motvikt till Nvidia:s och AMD:s grafikkortspriser.