3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Har sett ett Suprim 3080ti för 21500. Webhallen sålde ju TUF 3090 för 23990 kr. Då är ju 3090n en no-brainer.

Jag gav 20,900kr för mitt Strix 3090 OC i januari.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5950X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | 32gb Corsair Dominator 3600mhz CL16 | Samsung 980 Pro x2 | Corsair AX1600i | Corsair H150i Elite Capellix LCD | Corsair iCUE 5000d RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasse:

Jag gav 20,900kr för mitt Strix 3090 OC i januari.

Galet mycket pengar! Hoppas du trots allt är nöjd

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slasse:

Jag gav 20,900kr för mitt Strix 3090 OC i januari.

Hatten av för dig! Lär hamna där till slut. Personligen så även om jag är lite biased så kommer 3070 resp 3080 sjunka mer i pris procentuellt jämfört med 3090 då varken AMD eller Intel har något som klår 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det är nu man önskade att man var född 10 år tidigare så man kunde köpa billigare komponenter

Kör med 10 år gammalt x58 med xenon x5680 och ett 6700xt. Spelar i 2k och 4k. GPUn kostade 5000kronor. Med kommande microsoft flight simulator sim update 5 är jag tveksam vad jag skall göra om mitt beställda 3080 kort hittar hem. Kör man cpu intensiva spel förstår jag att man gärna lägger 40000kronor på en dator. Annars är jag väldigt frågande om kompisars och andras val av datorkomponenter det senaste året. Mina bästa uppgraderingar de senasten 10 åren är gpun 6700xt samt en 55tums lg oled TV.

Permalänk
Medlem

Började själv leta kvitton här hemma och blev väldigt förvånad när jag insåg att min "top of the line" PC nu är 5 år gammal... antar att det inte ens går att sätta in ett 3090 i den för att PCI express porten är för gammal (för att inte tala om nätdelen)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Dom håller redan på att fasa ut non-LHR.

https://www.tomshardware.com/news/evga-queues-swapped-to-lhr-...

"This makes sense given Nvidia plans to discontinue the non-LHR silicon permanently."

Vafan bara för 2 veckor sedan var nyheterna här på sweclockers att dom ska fortsätta att tillverkas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Vafan bara för 2 veckor sedan var nyheterna här på sweclockers att dom ska fortsätta att tillverkas

Skulle bli förvånad om SweClockers skrev att non-LHR kommer produceras permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Vafan bara för 2 veckor sedan var nyheterna här på sweclockers att dom ska fortsätta att tillverkas

Du får gärna ta fram den källan. Kan inte minnas att jag hört något annat än att alla non lhr ska fasas ut

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Undesired_hero:

Du får gärna ta fram den källan. Kan inte minnas att jag hört något annat än att alla non lhr ska fasas ut

Var ju ett inlägg att det inte kommer produceras några 3080 founders edition LHR. 3070ti, 3080ti är ju LHR i sin natur.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan kanske FE korten också fasa ut / slutas tillverkas, dom har väl fyllt sitt syfte för nvidia nu, d v s att bygga upp hype och uppmärksamhet. nVidia skinnar ju alla AiB på själva chippet hursomhelst så det skulle inte förvåna mig om dom tjänar mer på att sälja GPUerna direkt till AiB tillverkarna.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/337737-Gainward-GeForce-...

3090 (fyndvara klass 1) för under 20.000kr. Är inte det ganska bra eller har priserna droppat så mycket på sista tiden att det anses som alldeles för dyrt? Kul isf!

Permalänk
Skrivet av Calma:

https://www.webhallen.com/se/product/337737-Gainward-GeForce-...

3090 (fyndvara klass 1) för under 20.000kr. Är inte det ganska bra eller har priserna droppat så mycket på sista tiden att det anses som alldeles för dyrt? Kul isf!

Tyvärr är det 22 500kr efter rabatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Å andra sidan kanske FE korten också fasa ut / slutas tillverkas, dom har väl fyllt sitt syfte för nvidia nu, d v s att bygga upp hype och uppmärksamhet. nVidia skinnar ju alla AiB på själva chippet hursomhelst så det skulle inte förvåna mig om dom tjänar mer på att sälja GPUerna direkt till AiB tillverkarna.

Otroligt trist i så fall, FE-korten är ju de minsta, snyggaste korten, det flesta andra ser ju ut som någon 14-årings våta dröm i gigantiskt transformers-stil med tretti-elva rgb led:ar… finns väl inga andra 2-slots 3080-kort att köpa mer än FE?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av swift77:

Fick samma känns bra hoppas det kommer fler LHR kort så priserna går ner för alla

Det rör sig alltså om trio gaming-varianten, inte Ventus eller Suprim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Otroligt trist i så fall, FE-korten är ju de minsta, snyggaste korten, det flesta andra ser ju ut som någon 14-årings våta dröm i gigantiskt transformers-stil med tretti-elva rgb led:ar… finns väl inga andra 2-slots 3080-kort att köpa mer än FE?

Inno3D har ett 2-slots 3080 Ti som är avskalad från allt. Ser ut så här: https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-GeForce-RTX-3080-Ti-...

Edit: Var tydligen enbart TI, inte standard 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av eobet:

Började själv leta kvitton här hemma och blev väldigt förvånad när jag insåg att min "top of the line" PC nu är 5 år gammal... antar att det inte ens går att sätta in ett 3090 i den för att PCI express porten är för gammal (för att inte tala om nätdelen)...

Dagens grafikkort utnyttjar inte fulla bandbredden i PCI Express 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Otroligt trist i så fall, FE-korten är ju de minsta, snyggaste korten, det flesta andra ser ju ut som någon 14-årings våta dröm i gigantiskt transformers-stil med tretti-elva rgb led:ar… finns väl inga andra 2-slots 3080-kort att köpa mer än FE?

Tror att EVGA XC3 Hybrid är 2 slots. Vet dock ej om luftkylarvarianten är också det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av runicgol:

Tror att EVGA XC3 Hybrid är 2 slots. Vet dock ej om luftkylarvarianten är också det.

kollade upp det på EVGAs hemsida. Det är verkligen ett puttekort.-

EVGA XC3
Dimensions

Height: 4.38 in - 111.15mm
Length: 11.23 in - 285.37mm
Width: 2.2 Slots

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eobet:

Började själv leta kvitton här hemma och blev väldigt förvånad när jag insåg att min "top of the line" PC nu är 5 år gammal... antar att det inte ens går att sätta in ett 3090 i den för att PCI express porten är för gammal (för att inte tala om nätdelen)...

Mer storleken på kortet. Ett EVGA XC3 3090 Hybrid har följande mått.

Dimensions

Height: 4.41 in - 112.1 mm
Length: 10.35 in - 262.8 mm
Width: 2 Slots

Kortet drar otroligt mycket effekt. Så helst ett 750W eller högre.

Permalänk

Can we expect some price drop on 3080Ti given the crackdown on mining in China and other factors ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Can we expect some price drop on 3080Ti given the crackdown on mining in China and other factors ?

3080Ti is an LHR variant, so not interesting for miners.
But price seems to be dropping now that cards are becoming available again. Many 3070s and 3070Tis available out there now. Will most likely lead to price normalization soon.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

3080Ti is an LHR variant, so not interesting for miners.
But price seems to be dropping now that cards are becoming available again. Many 3070s and 3070Tis available out there now. Will most likely lead to price normalization soon.

Yeah since the cards are way overpriced and if people stop buying for those hige prices and as stock increase they will drop in price

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Yeah since the cards are way overpriced and if people stop buying for those hige prices and as stock increase they will drop in price

Well its overpriced for me and you

Not for miners that makes that money back in no time.. which is why LHR cards arrived.

But LHR = lower market price when you want to sell it in the future due to miners not being interested in them.

So we are losing a little bit for making miners suffer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Well its overpriced for me and you

Not for miners that makes that money back in no time.. which is why LHR cards arrived.

But LHR = lower market price when you want to sell it in the future due to miners not being interested in them.

So we are losing a little bit for making miners suffer..

That also depends on when you will actually sell the card. I plan on not upgrading on the next generation and my expectation is that by the time the 5000 series is launched, the 3000 non LHR cards are not of any interest for miners anyways. So no second hand market value increase anyways. But all his own

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jtok:

Köplats Asus 3080 TUF OC Beställd 29/9 Inet

22/3 #167
10/5 #106

Sakta och osäkert går det framåt.

2/7 #39

2 veckor till semester, finns hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Well its overpriced for me and you

Not for miners that makes that money back in no time.. which is why LHR cards arrived.

But LHR = lower market price when you want to sell it in the future due to miners not being interested in them.

So we are losing a little bit for making miners suffer..

Det är dock bara ethash som är begränsat till halva hashraten. Det går ju ändå PoS mot slutet av året så tvekar på att framtida miners som tänkt mina något annat coin skulle bry sig om det. Känns som att man kanske får högre andrahandsvärde om man försöker sälja LHR till gamers och säger att man aldrig minat med det?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Det är dock bara ethash som är begränsat till halva hashraten. Det går ju ändå PoS mot slutet av året så tvekar på att framtida miners som tänkt mina något annat coin skulle bry sig om det. Känns som att man kanske får högre andrahandsvärde om man försöker sälja LHR till gamers och säger att man aldrig minat med det?

Har också funderat på just det, om LHR blir bättre på andrahandsmarknaden iom att det blir mer trovärdigt att man inte hållt på med mining. Lite som en bil utan "sportpaket" kanske körts lugnare...

Ifall det kommer en ny mining boom kanske LHR blir sämre andrahandsvärde, men det gäller ju bara just ethereum som ska sluta gpu minas, och förhoppningsvis ersätts den inte av någon ny valuta (eller legacy eth) som samtidigt är både populär och bäst minas på gpu.

Permalänk

https://www.sweclockers.com/nyhet/32284-miners-i-kina-saljer-...

Lite rolig nyhet ändå, kanske pressar ner priset lite också!

Permalänk
Medlem

Så sjukt det har blivit med dessa grafikkort.

I november tänkte jag - Är jag riktigt klok egentligen?

Då köpte jag nämligen ett ASUS TUF Gaming 3090 för 18490 kr, efter ett tips i den här tråden.

Nu, i juli året efter så har folk fortfarande problem med att få tag på grafikkort överhuvudtaget och samma kort kostar typ 25.000 kr (om den går att få tag på). Det var nog inte så dumt att köpa det där kortet i vintras trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Så sjukt det har blivit med dessa grafikkort.

I november tänkte jag - Är jag riktigt klok egentligen?

Då köpte jag nämligen ett ASUS TUF Gaming 3090 för 18490 kr, efter ett tips i den här tråden.

Nu, i juli året efter så har folk fortfarande problem med att få tag på grafikkort överhuvudtaget och samma kort kostar typ 25.000 kr (om den går att få tag på). Det var nog inte så dumt att köpa det där kortet i vintras trots allt.

Så tänkte jag med om mitt 2080 Ti som jag klippte för 16k på release. Såldes för 10k förra veckan. Roligaste var att folk uttryckte nån form av skadeglädje mot alla 2080 Ti ägare när 3070 skulle lanseras.Minus 6000 kronor fi snart 3 år för ett grafikkort måste jag säga inte alls känns som en förlust.