Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RBenassi:

@webhallen

Tjena Patrik!

Order: ****9582, 5950x, tid 15:02

Sedan i tisdags var ordern under transport till Frölunda. Leverans Lördag.
Tidigare idag ändrades det till Leverans, Söndag.
Nyss ändrades det till "saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum."

Kundtjänt via telefon är stängd.idag när jag går in står det "
Chatten stängd.

Vad händer hos er?

Samma för mig. Hade "ordern transporteras till Fruängen. Leverans Fredag" flera dagar. Sen när jag gick in nu: "saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.". Så ... what the heck? Försvann den på vägen eller har den bara hamnat utanför systemet ett tag tills de scannar in den igen i butiken .... (jag har en 5900X bokad)

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Min "Bekräftad 6e december" på 5800X på komplett, blev just gul igen och "Förväntad 22 december". De fick väl in en dyrare order på en dator och tog "min" CPU till den istället..

Permalänk
Skrivet av KexKjell:

Tack för länken. Verkar som att Computersalg har en del 5800x och 5900x i sitt fjärrlager, dock till ockerpriser (5,7k för 5800x samt 9,4k för 5900x).

Skulle inte vilka påstå att 700kr över ordinarie pris är ”ocker”.
Vill man ha en så är det möjligt att nypa en för ett par hundra lappar extra. För vissa är CPU det enda som saknas i deras nya byggen.
Har man då lagt 20000kr så kanske 700kr extra inte är så mycket att tala om.

Däremot vet jag att de sålde 5600x för närmre 6000kr. Det kan man kalla ocker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetklock:

Min "Bekräftad 6e december" på 5800X på komplett, blev just gul igen och "Förväntad 22 december". De fick väl in en dyrare order på en dator och tog "min" CPU till den istället..

Härligt med en Bekräftad status, som sedan ändras, så mycket betyder "Bekräftad" alltså...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Skulle inte vilka påstå att 700kr över ordinarie pris är ”ocker”.
Vill man ha en så är det möjligt att nypa en för ett par hundra lappar extra. För vissa är CPU det enda som saknas i deras nya byggen.
Har man då lagt 20000kr så kanske 700kr extra inte är så mycket att tala om.

Däremot vet jag att de sålde 5600x för närmre 6000kr. Det kan man kalla ocker.

9500kr för en 5900x är ocker. Det är ju mer än 50% över msrp. Skulle som generalagent/distributör inte leverera varor till inköpspris till en sådan firma.

Permalänk
Skrivet av skinte1:

9500kr för en 5900x är ocker. Det är ju mer än 50% över msrp. Skulle som generalagent/distributör inte leverera varor till inköpspris till en sådan firma.

Om du kollar en gång till på länken jag bifogade så gäller det 5800x. Vet inte varför du börjar prata om 5900x.

Permalänk

Jag la en beställning från Webhallen på en 5600X den 12/11. Där står det fortfarande att artikeln inte har något bekräftat leveransdatum. La en beställning på Netonnet efter tips här i tråden, men därifrån är det också tyst. Fick ett automatiskt mail från Netonnet idag att dom inte har någon ny information att lämna gällande min beställning. Men den som väntar på något gott

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Björn Endre:

Samma för mig. Hade "ordern transporteras till Fruängen. Leverans Fredag" flera dagar. Sen när jag gick in nu: "saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.". Så ... what the heck? Försvann den på vägen eller har den bara hamnat utanför systemet ett tag tills de scannar in den igen i butiken .... (jag har en 5900X bokad)

Härligt system vi har va?

Nu kan jag bara se din order då jag vet ditt kontonamn men detta är klassiska "det blir gult för att produkten är i transportlimbo just nu och kommer bli grön så fort den har landat i butik"

du är #1 i fruängen och 1st är planerad för fruängen

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Tack! Norpade faktiskt en 5800X, skäms något att man så totalt saknar tålamod... Nu blir det åtminstone datorbygge nästa helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:
Skrivet av fetklock:

Min "Bekräftad 6e december" på 5800X på komplett, blev just gul igen och "Förväntad 22 december". De fick väl in en dyrare order på en dator och tog "min" CPU till den istället..

Härligt med en Bekräftad status, som sedan ändras, så mycket betyder "Bekräftad" alltså...

Riktigt illa, sitter också och väntar på en order av 5900X som pendlat mellan förväntat lev. datum 8:e december och 3:e januari. Så är väl i den lösa änden om inte ens en Bekräftad order är säker.

Vore intressant om det fanns en insideförklaring till varför systemet beter sig så, det verkar tämligen ologiskt iallafall.
Skandal om de "plockar köande cpu:er" till andra senare lagda ordrar av paketbyggen/uppgraderingspaket..

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Jag har precis installerat min 5950X, som kom från Inet för några dagar sedan. Jag var #65 i deras kö, så är du i närheten där kan du nog hoppas på ett paket snart.

Första intryck: galet snabb, och varm. Jag gick från en 3950X och den höll sig lite svalare, men klockade också lägre. 5950X boostar nåt vansinnigt, det är ren glädje att se. Boost clocks ligger från 4750 till 5050MHz, och det är som förut att en CCX klockar högre än den andra men skillnaden är mindre nu.

Temperaturerna ligger runt 45-50C i idle (!) och peakar på ca 84C i fullt blås. Varmt blir det, men det är ju under kontroll. Nu ska sägas att min maskin är byggd för att vara tyst så några grader bättre kan man definitivt få det, om man vill. Min Fractal-kylare behöver spinna upp fläktarna till runt 1500rpm för att palla med under last, men det känns okej då den fortfarande är relativt tyst.

Prestandamässigt blir jag mest förvånad över hur himla mycket snabbare den är i fåtrådiga apps. Här är skillnaden riktigt stor, medan i laster som pressar alla kärnor klockar den ned en hel del (mest pga strömbudget vad det verkar). Enkeltrådat boostar den faktiskt till 5GHz, och inte bara nån millisekund heller utan den hamnar där rätt ofta har jag sett. Kul! Flertrådat så testkörde jag med en transcode (Handbrake) i 4K och hamnade på en all-clock runt ~4200 med allt på stock settings. 3950X låg under samma last på runt 4000, så några % högre klockar den även när strömbudgeten går i taket.

Responsiv är bara förnamnet. Stor uppgradering, vilket jag inte var helt beredd på. Jag känner mig supernöjd.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:
Skrivet av aalexjd:
Skrivet av fetklock:

Min "Bekräftad 6e december" på 5800X på komplett, blev just gul igen och "Förväntad 22 december". De fick väl in en dyrare order på en dator och tog "min" CPU till den istället..

Härligt med en Bekräftad status, som sedan ändras, så mycket betyder "Bekräftad" alltså...

Riktigt illa, sitter också och väntar på en order av 5900X som pendlat mellan förväntat lev. datum 8:e december och 3:e januari. Så är väl i den lösa änden om inte ens en Bekräftad order är säker.

Vore intressant om det fanns en insideförklaring till varför systemet beter sig så, det verkar tämligen ologiskt iallafall.
Skandal om de "plockar köande cpu:er" till andra senare lagda ordrar av paketbyggen/uppgraderingspaket..

Ja, min 5900X beställd 15:07 på lanseringsdagen är fortfarande satt som "Bekräftad 6 December", tid får väl bedömma vad detta innebär, hoppas ju verkligen få den innan Cyberpunk så man kan njuta ordentligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Härligt system vi har va?

Nu kan jag bara se din order då jag vet ditt kontonamn men detta är klassiska "det blir gult för att produkten är i transportlimbo just nu och kommer bli grön så fort den har landat i butik"

du är #1 i fruängen och 1st är planerad för fruängen

/Patrik

@Webhallen

Hej!

Är det samma för mig?

rbenazic
****9582
5950x
tid 15:02

Permalänk
Webhallen
Skrivet av RBenassi:

@Webhallen

Hej!

Är det samma för mig?

rbenazic
****9582
5950x
tid 15:02

Yes! Frölunda tog emot sin leverans för en timme sedan så den är på gång

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Beställde en 5600X från Webhallen releasedagen och fortfarande ingenting medans dem som beställt från Inet verkar ha fått sina processorer. Skulle ha gjort flera bokningar men det är lätt att vara efterklok

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av fetklock:

Min "Bekräftad 6e december" på 5800X på komplett, blev just gul igen och "Förväntad 22 december". De fick väl in en dyrare order på en dator och tog "min" CPU till den istället..

Detta visar på att systemet är ruttet, jag har fortfarande kvar "förväntas i lager 8:e (gul)" och jag har aldrig haft den som Beräknad 6:e.
Så det innebär att min kommer också bli flyttad.
Det fick bli att beställa från ComputerSalg för min del också.
Prylarna som jag har liggandes nu (allt utom CPU) tappar mer i värde under tiden som jag väntar på inet/komplett/webhallen än vad det kostar mer på ComputerSalg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VRBiff:

Tack! Norpade faktiskt en 5800X, skäms något att man så totalt saknar tålamod... Nu blir det åtminstone datorbygge nästa helg

Inget att skämmas över, saknade själv tålamod att invänta lite finare 3080ti aka 3090 ”light” så när Inets lagerstatus efter längre tids konstant nivå dök med 60% under kort tid på ett 3090 kort jag funderat på så var det bara slå till på 3090 istället för att vänta månader på att få nya bygget 100% komplett.
Dyrare än tänkt men kanske kan få nåt tillbaks när man kränger 2080ti ftw3 till nån utan tålamod på 3070 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag har precis installerat min 5950X, som kom från Inet för några dagar sedan. Jag var #65 i deras kö, så är du i närheten där kan du nog hoppas på ett paket snart.

Första intryck: galet snabb, och varm. Jag gick från en 3950X och den höll sig lite svalare, men klockade också lägre. 5950X boostar nåt vansinnigt, det är ren glädje att se. Boost clocks ligger från 4750 till 5050MHz, och det är som förut att en CCX klockar högre än den andra men skillnaden är mindre nu.

Temperaturerna ligger runt 45-50C i idle (!) och peakar på ca 84C i fullt blås. Varmt blir det, men det är ju under kontroll. Nu ska sägas att min maskin är byggd för att vara tyst så några grader bättre kan man definitivt få det, om man vill. Min Fractal-kylare behöver spinna upp fläktarna till runt 1500rpm för att palla med under last, men det känns okej då den fortfarande är relativt tyst.

Låter väldigt varmt! Vad har du för chassi och kylare? Själv har jag ett Fractal Design Define R5 och en Arctic Freezer Liquid 360. Ligger på 37-38C idle och ligger stabilt på 60-64C i full load kört över lång tid.

Det bästa med det hela är att kylaren inte ens ändrar sin ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Beställd, förväntas i lager 15 december 2020, 1 st
5950x från Komplett, ändrat från 6e januari, hoppet lever.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Yes! Frölunda tog emot sin leverans för en timme sedan så den är på gång

Äntligen fått den!!! 😁
Tack, Patrik för din hjälp med alla frågor!
Jag lämnar och önskar alla lycka till med era leveranser! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av RockoW:

Låter väldigt varmt! Vad har du för chassi och kylare? Själv har jag ett Fractal Design Define R5 och en Arctic Freezer Liquid 360. Ligger på 37-38C idle och ligger stabilt på 60-64C i full load kört över lång tid.

Mm, lite varmt är det. Några grader mer än vad 3950X gjorde i samma bygge. Du ser prylarna i min signatur.
Jag använde Kryonaut som kylpasta, förresten.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur lång kötid det är på respektive leverantör för 5600x?
På vilken butik bör man lägga sin order nu när man kommer in i matchen sent?

Vilken leverantör får in flest enheter?

Visa signatur

AMD 5600X | Gigabyte Aorus Pro (v2) | Asus 970 Strix | G-skill Trident Z 2x8GB @ 3600Mhz | Corsair RM750x | Corsair MP510 480GB | O11 Dynamic (PCMR) | AOC G2460PG | Intel NUC i5 (5th Gen) | Intel NUC i3 (8th Gen) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Yes! Frölunda tog emot sin leverans för en timme sedan så den är på gång

Tjena @Webhallen!

Hur ser det ut för mig? Kommer jag falla in som en av de cirka 200 5600x påväg in?

****2753
5600x
tid 2020-11-08 10:59

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Om du kollar en gång till på länken jag bifogade så gäller det 5800x. Vet inte varför du börjar prata om 5900x.

Jag pratar om 5900x för att kommentaren du svarade på handlade om just 5800x OCH 5900x och att det var ocker. Jag håller med om att priset på 5800x inte är lika farligt men ville påpeka att deras pris på 5900x faktiskt är ocker. Det var ingen kritik mot dig utan mot computersalg...

Permalänk
Medlem

Komplett ändrade sig igen på min 5900x. Gick från halvgrön Beställd och bekräftad i lager 4 December, till beställd och förväntas i lager 2 Januari. Komplett är en riktig berg-och dalbana med lagerstatus.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Jahopp.. Verkar som jag får min 5800x som jag beställde från inet häromdan före den jag beställde från webhallen 15.02 på releasedagem.. Konstigt system amd har med utskick till återförsäljare..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Skrivet av skinte1:

Jag pratar om 5900x för att kommentaren du svarade på handlade om just 5800x OCH 5900x och att det var ocker. Jag håller med om att priset på 5800x inte är lika farligt men ville påpeka att deras pris på 5900x faktiskt är ocker. Det var ingen kritik mot dig utan mot computersalg...

Svarade förövrigt inte på någon kommentar.
La en lös länk till computersalg.
Vet inte riktigt vad du yrar om.
Släpper det nu.

Permalänk
Medlem

Webhallen har ett gäng 5800x på gång! Ser ut som att jag får min 15:e December, bokade 15:02, ordernummer XX9451.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skinte1:

Jag pratar om 5900x för att kommentaren du svarade på handlade om just 5800x OCH 5900x och att det var ocker. Jag håller med om att priset på 5800x inte är lika farligt men ville påpeka att deras pris på 5900x faktiskt är ocker. Det var ingen kritik mot dig utan mot computersalg...

Helvete vad dyrt, kostar mer att köpa en 5800x där än vad jag betalde för 5900x på Komplett.

Permalänk
Medlem

Nu ändrades min order på 5900X från Webhallen till Grön bock från Gul ruta. Status är fortfarande
"Leveransen inväntar följande produkter.
326490 transporteras till centrallagret. Beräknat leveransdatum är Måndag 2020-12-07."

Antar att det innebär att jag kommer få en av de inkommande på Måndag skickade till mig då, tätt intill Cyberpunk blir det isåfall!

Beställd: 2020-11-05 15:03
Ordernr: ...0175

Modell