Permalänk
Medlem

Spishäll, ena plattan trasig!

Tänkte se om vi har några experter här som kan ge mig lite insikt och guidning om vad jag bör göra.

Min ena spisplatta slutade fungera för ett tag sen. Jag lärde mig att ignorera det och använda de andra plattorna. Men idag kände jag att nu är det dags att gå till botten med vad som är fel.

Jag lyfte ur spishällen och skruvade av botten. Där ser jag att ena kontaktstiftet på min döda favoritplatta är trasig. Ser ut som att den har smält sönder. Stiftet var så sönder att jag bara behövde nudda sladden så lossnade det.

Jag kan inte termerna, men kabelsko/flatstift eller något verkar vara nära det jag söker.

Mina frågor är:
Är det bara att byta?
Var köper jag?
Är det säkert att byta? ( jag tänker mig att det gick sönder pga något )

Permalänk
Medlem

Rätt mycket kräm i en spis, jag hade aldrig vågat och jag brukar vara modig, men spisen känns lite väl elektrifierasigtilldödsellerbrännanerhalvaankeborgavmisstag

Permalänk
Medlem

bara att byta men få tag i en likadan flatstifts kontakt då jag tror de vanliga som finns inte riktigt pallar så hög strömstyrka(heter det så?). troligtvis har den smällt sönder PGA glappkontakt, har själv sett det med just Flatstifts kontakter dock i bilar men principen är densamma. glappkontakt med väldigt små "blixtar" som inte märks förrän det är försent och kontakten smällt. nu senaste hände det i fläkt kontrollen till min bil.
Jag brukar alltid trycka ihop flat stifts kontakten så den är riktigt trög att trycka på men då vet jag att den inte glappar iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nytt stift, skalade bort plasten på det och monterade. Plattan fungerar finfint nu!