AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

AMD Radeon RX 6000-serien väntas bli ockrarnas nästa anhalt – Ryzen 5950X säljs för uppemot 1 200 USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fri marknad ftw

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Skulle Sweclockers kunna dra sitt strå till stacken när det gäller marknaden? Förslagvis köra en period där utsatta produkter bara får säljas vidare för inköpspris med kvitto. Tyckte det dök upp väldigt mycket scalpers kring 3080-releasen, och misstänker att det kommer hända igen med RX 5000.

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan, när det finns mer av en än den andra så kommer det påverka priser och det kommer definitivt påverka sannolikheten att scalpers blir intresserade om efterfrågan vida överstiger tillgången då dom ser att det finns pengar att tjäna. Hitintills har ryggmärgsreflexen hos en del kunder varit att skälla över jättedålig tillgång när det kanske mer handlar om extrem efterfrågan ställt mot den efterfrågan som normalt brukar vara vid släpp av nya prylar.

Min egna ovetenskapliga gissning om vad som händer i en del branscher i år är att Covid ställer till det på så vis att de människor som normalt spenderar pengar på resor, konserter, kultur, sport osv. Nu har väldigt mycket pengar över då de inte kunnat eller kommer kunna deltaga i dessa aktiviteter i samma utsträckning som tidigare. De ser då till att spendera pengarna på andra sätt och branscher, en sådan bransch är byggmarknader där det blivit massiva uppsving i försäljning, en annan verkar onekligen vara datorbranschen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Skulle Sweclockers kunna dra sitt strå till stacken när det gäller marknaden? Förslagvis köra en period där utsatta produkter bara får säljas vidare för inköpspris med kvitto. Tyckte det dök upp väldigt mycket scalpers kring 3080-releasen, och misstänker att det kommer hända igen med RX 5000.

Såg någon annons som körde fulingen att sälja till "inköpspris" med budgivning..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

En enkel sak som Captcha kan lösa detta problem, lata återförsäljare.

Permalänk

Hade tur som fick en 5800X, köpte ett 3070 men jag och min kompis gjorde en deal så han fick kortet istället.

Hans 2070 hade gått sönder och han satt utan kort, försökte få tag i i både 3080 och 3070 men det gick inte. samtidigt såg man hur många som helst typ som sålde sina på marknaden, ibland till rejält överpris.

så han fick kortet inkl spelkoden för mot att jag fick "pengarna" från 2070't från webhallen som var lika mycket som jag köpte kortet för.

en sådan grej har jag inga problem med, min kompis hade otur och fick inget båda gångerna och han behövde det verkligen, iom att det var tillgodo också så gick det inte köpa ett scalper kort.

visst marknaden är fri att sälja grejer men det finns dom som faktiskt är i behov av grejerna också.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kanske Sweclockers kan sluta underlätta detta beteende ? Så fort någon kommenterar ockrare på marknaden rensas kommentaren och förpassas till någon gammal källartråd som ingen läser eller är intresserad av.

Är absolut inte emot en fri marknad. Om någon köper något i spekulationssyfte (kan vara fastigheter, bilar, klockor etc) och
sedan säljer när värdet går upp, så more power to you!

Men att sitta och roffa åt sig grafikkort eller CPUer man aldrig tänkt använda bara för att sekunden efter lägga ut en annons och försöka dubbla sina pengar? Inte riktigt samma sak kan jag tycka...

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk

Jävligt risigt. Ser inga större problem med att folk säljer vidare "nya" kort här på marknaden, så länge de går iväg för inköpspris. Folk som lägger ut nya kort för 10-20% mer kan dock dra läppen över huvudet och svälja sig själva.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Hur är detta en nyhet?

Tycker man har sett mycket av detta de senaste året. Innan var det bättre.
Det beror väl på att det är just pappersreleaser.

Just i 5950X fall kan jag inte tänka mig att målgruppen är så stor, men vad vet jag.

Edit: Gör alla en tjänst och köp inte överprisade delar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är det nu man ska posta förvånadpikachu.jpg?

Permalänk

Detta problem har funnits sedan människor började med handel och lösningen då var bara att anpassa priset till vad marknaden vill betala. Är tillgången på något lågt och marknaden vill betala mycket så höj priset, väljer man inte att göra det så kommer det för 10 000år sedan en mellanhand som köpte upp varorna och gjorde likadant.

Permalänk

Så länge SweClockers tillåter scalping i marknaden är ni en del av problemet, just saying. Som ni på redaktionen redan vet skapar scalping väldigt dålig stämning på forumet och marknaden, varför detta borde vara en anledning stor nog för er att bannlysa det. (Precis samma anledning varför ni bannlyste politik i forumet.)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxF:

Kanske Sweclockers kan sluta underlätta detta beteende ? Så fort någon kommenterar ockrare på marknaden rensas kommentaren och förpassas till någon gammal källartråd som ingen läser eller är intresserad av.

Är absolut inte emot en fri marknad. Om någon köper något i spekulationssyfte (kan vara fastigheter, bilar, klockor etc) och
sedan säljer när värdet går upp, så more power to you!

Men att sitta och roffa åt sig grafikkort eller CPUer man aldrig tänkt använda bara för att sekunden efter lägga ut en annons och försöka dubbla sina pengar? Inte riktigt samma sak kan jag tycka...

Du säger lite emot dig själv. Så vad är det för något som gör att man inte kan köpa en CPU eller grafikkort i spekulationssyfte, men andra saker går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur är detta en nyhet?

Tycker man har sett mycket av detta de senaste året. Innan var det bättre.
Det beror väl på att det är just pappersreleaser.

Just i 5950X fall kan jag inte tänka mig att målgruppen är så stor, men vad vet jag.

Edit: Gör alla en tjänst och köp inte överprisade delar.

Ja det absolut enklaste för att slå stopp på scalpers är att inte handla av scalpers eller butiker som försöker tjäna en extra hacka på extrem efterfrågan men tyvärr kommer det finnas de som är villiga att betala extra för att få sina grejer direkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Så länge SweClockers tillåter scalping i marknaden är ni en del av problemet, just saying. Som ni på redaktionen redan vet skapar scalping väldigt dålig stämning på forumet och marknaden, varför detta borde vara en anledning stor nog för er att bannlysa det. (Precis samma anledning varför ni bannlyste politik i forumet.)

Håller med, man borde inte få sälja saker som är nyare än kanske 1 månad eller så.

Permalänk
Medlem

Varför tar inte bara AMD/Nvidia ut marknadspris från början när tillgången är låg men efterfrågan hög, för att sedan sänka priset när tillgång och efterfrågan är mer i balans? Så fungerar det ju med nästan allting annat, låt marknaden ta hand om prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

En enkel sak som Captcha kan lösa detta problem, lata återförsäljare.

de är inte lata, de vill bara garanterat sälja av sitt lager... de bryr sig inte om oss, de bryr sig bara om pengarna på deras konto.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Håller med, man borde inte få sälja saker som är nyare än kanske 1 månad eller så.

iaf vid nylansering.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja det absolut enklaste för att slå stopp på scalpers är att inte handla av scalpers eller butiker som försöker tjäna en extra hacka på extrem efterfrågan men tyvärr kommer det finnas de som är villiga att betala extra för att få sina grejer direkt.

exakt, den här hösten har jag insett jag får vänta helt enkelt för även om jag har råd att betala ocker priser, så tänker jag fan inte stötta det genom att ge dem mina pengar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag måste erkänna, jag har lite svårt att bli riktigt upprörd över detta.
"alla" vill väl köpa billigt och sälja dyrt, och så länge utbudet av idioter ser ut till att övergå utbudet av varor är det bara att köra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

När man läser vissa kommentarer skulle man kunna tro att man helt plötsligt kan tvingas köpa något på marknaden till ett pris man inte är beredd att betala. Det är jätteenkelt: är priset för högt och prutning inte funkar, låt bli att köpa.

Permalänk
Skrivet av viller2:

Varför tar inte bara AMD/Nvidia ut marknadspris från början när tillgången är låg men efterfrågan hög, för att sedan sänka priset när tillgång och efterfrågan är mer i balans? Så fungerar det ju med nästan allting annat, låt marknaden ta hand om prissättningen.

Precis min åsikt som jag har sagt tidigare. Där jag fick tillsvar från någon att recensionerna då blir felaktiga med hänsyn till pris. Nu sjunker sakerna hela tiden i pris, men ej lika fort.

Min åsikt är dock som din. Tillverkarna får höja priset i början och problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

... skapar scalping väldigt dålig stämning på forumet och marknaden, varför detta borde vara en anledning stor nog för er att bannlysa det. (Precis samma anledning varför ni bannlyste politik i forumet.)

+1, och hänvisningen till politikförbudet är helt rätt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så att man står eller faller med en CPU eller grafikkort . Vad har konsumtionssamhället lett oss till? Att vi inte vill betala marknadspris men ändå ha varan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Varför tar inte bara AMD/Nvidia ut marknadspris från början när tillgången är låg men efterfrågan hög, för att sedan sänka priset när tillgång och efterfrågan är mer i balans? Så fungerar det ju med nästan allting annat, låt marknaden ta hand om prissättningen.

Problemet då blir väl att en stor andel köpare väntar på de lägre priserna... För att få det att funka skulle det nästan krävas nån form av auktionsförfarande de första 2-3 månaderna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Detta är väl inte ocker? Det känns inte som att man utnyttjar någons trångmål här.

Permalänk
Avstängd

Simpel lösning. Köp inte till ocker priser.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Finns en mycket enkel lösning: Ge fan i att köpa av dessa scalpers (parasiter)
Både AMD & Nvidia kommer förr eller senare kunna leverera till alla, bara att vänta tills dess.