Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Aldrig. Har familjemedlem som tog vaccin för svininfluensan vilket där efter förstörde hela hennes liv. Inget naturligt med att spruta in skit i kroppen.

Med all respekt - Jag har en kollega som kommer på lida resten av sitt liv pga svininfluensa-vaccin jag med - Men det resonemanget haltar ju något.
Min kompis körde ihjäl sig när han var 20. Följde alla trafikregler, körde inte för fort, han körde ihjäl sig ändå. Borde jag bojkotta bilar och sluta köra bil då?
Det kommer alltid att finnas en viss risk med livet i allmänhet, men det handlar ju om att ställa risker mot fördelar. Med ditt resonemang så skulle du alltså hellre leva som vi gör nu resten av livet? Låta tusentals personer dö varje år? För det är alternativet.
Eller hör du till gruppen som tycker att alla andra ska vaccinera sig så att du får fördelarna med den flockimmunitet som byggs upp?
Personligen tycker jag att det i första hand bör vara något som de som har medicinska skäl ska få åtnjuta, inte bara de som tycker att vaccin är dåligt.

Permalänk
Medlem

Avstod röst för jag vet ärligt talat inte. Kommer inte hänga på låset men visar det sig att det faktiskt fungerar bra under längre tid och inte har några allvarliga biverkningar så varför inte.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

OT: Du ska nog utgå ifrån att du inte hade det, jag hade samma + feber + hosta på gränsen till lunginflammation (har haft lunginflammation två gånger, så har relevant jämförelsedata) och är nästan aldrig sjuk jag heller. Negativt covid-19 test, alltså helt vanlig förkylning/influensa i mitt fall!

Jag har ingen aning men räknar inte med att jag fick några antikroppar iallafall av det lilla. Som sagt så var det för ett tag sen och det höll bara i sig någon dag och störde inte nämnvärt mer än att man var lite småseg dessa dagar. Har hört att vissa inte haft mer så kanske, kanske inte.
Min plan är att vaccinera mig iallafall när jag väl får chansen då det kommer ge mig möjlighet att träffa mina kunder igen. Men är samtidigt inte så kåt så jag kommer stå först i kön utan väntar gärna några månader och ser hur snacket går. Lite som att jag inte måste hugga ett 3080 på släppdagen och sen klaga över barnsjukdomar eller annat.
Man ska ta det lugnt här i livet helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Självklart får de sina doser först, det är väl inte frågan här? Kommer du ta vaccinet eller inte är frågan, förstår inte invändningen.

Ja att du ska skydda riskgrupperna blir ju lite redundant om riskgrupperna redan är vaccinerade. Frågan om man ska vaccinera sig beror ju en del på omständigheterna. Säg att riskgrupperna är vaccinerade och nu kommer turen till resterande befolkning, det kanske inte är samma incitament att vaccinera sig om mormor/morfar/farfar/farmor redan vaccinerat sig som exempel.

Jag är för vaccin överlag, det är bara att se historiskt vilka hemskheter vi sluppit undan tack vare det så jag vaccinerar mig gärna men inte med helt nya vaccin som inte ännu "testats" av en större mängd människor. H1N1 är ett exempel, HPV är en annan där det varit mycket problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Ja att du ska skydda riskgrupperna blir ju lite redundant om riskgrupperna redan är vaccinerade. Frågan om man ska vaccinera sig beror ju en del på omständigheterna. Säg att riskgrupperna är vaccinerade och nu kommer turen till resterande befolkning, det kanske inte är samma incitament att vaccinera sig om mormor/morfar/farfar/farmor redan vaccinerat sig som exempel.

Jag är för vaccin överlag, det är bara att se historiskt vilka hemskheter vi sluppit undan tack vare det så jag vaccinerar mig gärna men inte med helt nya vaccin som inte ännu "testats" av en större mängd människor. H1N1 är ett exempel, HPV är en annan där det varit mycket problem.

Nej, det blir inte redundant eftersom stora delar av riskgrupperna inte kan ta vaccin och vaccinet i sig är som bäst 90%'s skydd.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Inget naturligt med att spruta in skit i kroppen.

Det är väl självklart man ska låta bli att spruta in avföring i kroppen? Men allvarligt talat, om du tänker så om mediciner, så hoppas jag för din skull att du kommer aldrig behöva ta någon medicin i någon form för alla kommer med biverkningar, även smärtstillande.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av JockeSw:

Skulle aldrig i livet ta vaccin mot de! Allt handlar bara om pengar och i den här branschen skor sig företagen på den skräckpropagandan media målat upp. Usch!

Å andra sidan. Begravningsbranschen är också en festlig bransch som skor sig på folk i sorg. Begravde min mamma för ett tag sen, så jag har lite kunskap om den.

En annan sak jag har kunskap om är Covid och dess följder. Biverkningar av vaccin är något man naturligtvis inte får ta allt för lätt på, men man bör heller inte överdriva riskerna. Vi vet ju alla att en av biverkningarna av Covid-19 är döden (vilket ju för de flesta faktiskt är värre än de andra biverkningarna man kan få av vaccin) men förutom det så finns det ju rätt så många andra. Tänker på lungförändringar som man inte vet om de går tillbaka eller inte, kronisk trötthet (både fysisk och psykisk), förändringar i hela samhället och så vidare, med mera, yada yada, et cetera.

Man bör nog inte vara så benhårt inställd på att säga nej till ett vaccin i alla fall... <3

/SheRe

Permalänk
Medlem

Jag kommer antagligen vaccinera mig. Men eftersom att det är hastigt framtaget så kommer jag avvakta tills jag ser att det inte har några stygga bieffekter som Pandemrix hade. Var på sjukhuset igår i ett orelaterat ärende, men pratade lite om covid med min sköterska, och hon tänkte lika som mig angående vaccinet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Bra att veta: 6.1 Miljoner doser Pandemrix i Sverige gav ca 500 fall av sömnsjuka, tragiskt för dom som blev drabbade, men det är alltså i princip större risk bli överkörd på ett övergångställe än att få sömnsjuka av Pandemrix.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nej, det blir inte redundant eftersom stora delar av riskgrupperna inte kan ta vaccin och vaccinet i sig är som bäst 90%'s skydd.

Det har du rätt i, alla kan inte ta vaccinet. Men att det är 90% skydd är ju initialt. Den siffran kan förbättras. Jag är för vaccin men som sagt lite nojig över biverkningar när det är icke beprövat. Detta vaccin har dessutom en helt ny teknik med mRNA som inte tidigare använts i stor skala. Alltså blir man lite testkanin och den biten har jag svårt för även om det måste ske för att vaccin ska kunna bli "beprövade".

Permalänk
Medlem

Som många andra är jag aningen fundersam till ett vaccin som stressats fram och väntar därför helst så länge som möjligt innan jag tar det, särskilt då viruset nästan inte finns till här nere ändå.

Jag röstade Ja för det kommer förmodligen bli krav på att man är vaccinerad innan man reser, och jag vill gärna kunna besöka familj igen. Sen är det möjligt att vaccin påtvingas här också, vilket skulle kännas ganska vidrigt, men det är förmyndarstaten fåren vill ha här.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Framstressat är lite missvisande. Det handlar primärt om att man kunnat göra olika moment i betydligt större skala, med överlapp mellan olika moment för att spara tid, vilket möjliggjorts genom att stater skjutit till stora mängder pengar för att ta bort den ekonomiska risken vid misslyckande för företagen.

Jämför med att du ska laga en måltid. Normalt har du bara en spisplatta och måste alltså först koka potatisen, därefter steka biffen, sen koka såsen. Men så får du låna en spis med tre plattor och kan börja steka biffen innan potatisen är färdig, och sen hinna göra såsen innan de andra två delarna är klara. Vips, så är måltiden färdig på kortare tid. Är det en sämre måltid bara för att du kunnat göra flera moment delvis parallellt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa vaccinnyheter är lite väl upphaussade. Tycker det är lite väl bra för att vara sant. Men hoppas såklart jag har fel

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Yes,kommer att ta vaccinet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Det har du rätt i, alla kan inte ta vaccinet. Men att det är 90% skydd är ju initialt. Den siffran kan förbättras. Jag är för vaccin men som sagt lite nojig över biverkningar när det är icke beprövat. Detta vaccin har dessutom en helt ny teknik med mRNA som inte tidigare använts i stor skala. Alltså blir man lite testkanin och den biten har jag svårt för även om det måste ske för att vaccin ska kunna bli "beprövade".

Det är ju upp till var och en, men jag ser det som att ta min del av ansvaret att vaccinera mig för att skydda riskgrupperna. "Vänta och se" känns för mig inte rimligt i den här situationen.

Jag köper inte heller hela konspirationstanken om att läkemedelsbolagen skulle mörka problem för att maximera vinst, det känns snarare ekonomiskt korkat. Vinsten från vaccin känns väldigt begränsat i direkta pengar, snarare är det väl PR och förtroende genom att vara den som löser vaccinet först som är den stora vinsten. Om det skulle visa sig ha stora bieffekter och vara farligt så skulle det i sin tur vara en extrem smäll för bolagets image.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag köper inte heller hela konspirationstanken om att läkemedelsbolagen skulle mörka problem för att maximera vinst

Men det har ju hänt på riktigt...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Men det har ju hänt på riktigt...

Kan du utveckla så att det inte blir missförstånd.
Hänvisa gärna till källor också.

Permalänk
Medlem

Självaste Corona viruset i sig lanserades väll i åtanken med att kunna sälja Vaccin mot det? är inte det ganska givet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är ju upp till var och en, men jag ser det som att ta min del av ansvaret att vaccinera mig för att skydda riskgrupperna. "Vänta och se" känns för mig inte rimligt i den här situationen.

Jag köper inte heller hela konspirationstanken om att läkemedelsbolagen skulle mörka problem för att maximera vinst, det känns snarare ekonomiskt korkat. Vinsten från vaccin känns väldigt begränsat i direkta pengar, snarare är det väl PR och förtroende genom att vara den som löser vaccinet först som är den stora vinsten. Om det skulle visa sig ha stora bieffekter och vara farligt så skulle det i sin tur vara en extrem smäll för bolagets image.

Jag har aldrig påstått att det är någon konspiration gällande vaccinering. Sen att det är en enorm vinst att vaccinera hela jorden är ju ingen hemlighet. Det är väl självklart att det innebär enorma summor att kunna vara först med ett vaccin. Varje dos kan ju kosta mycket men kommer ändå att köpas. PR biten tror jag inte ger mycket. Vem bryr sig om det står pfizer eller astra zeneca på kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Jag har aldrig påstått att det är någon konspiration gällande vaccinering. Sen att det är en enorm vinst att vaccinera hela jorden är ju ingen hemlighet. Det är väl självklart att det innebär enorma summor att kunna vara först med ett vaccin. Varje dos kan ju kosta mycket men kommer ändå att köpas. PR biten tror jag inte ger mycket. Vem bryr sig om det står pfizer eller astra zeneca på kartongen.

Det var inte specifikt dig jag hänvisade till gällande konspirationsteorierna, det är snarare andra i tråden som går rätt hårt åt det hållet.

Sen ser jag det inte alls som "självklart" att det innebär (i kontexten) "enorma summor" i direkta pengar för ett vaccin. Självklart går de inte med förlust, men min gissning är som jag skrev att det snarare handlar om prestige och image än att det skulle generera större inkomst än t.ex blodtrycksmediciner/P-piller/bromsmediciner av olika slag som ordineras varje dag i många år framåt till en brutalt stor kundgrupp.

Jag tror att du underskattar PR biten, jag tror att det är en enorm prestigevinst att vara först med att ha ett färdigt vaccin och att märket spelar stor roll. Det finns en anledning till att mediciner och märken vi känner igen (ipren etc) fortfarande säljer så bra trots att det finns billigare alternativ med exakt samma verksamma ingredienser.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Nej. Jag är frisk och kommer i kontakt med väldigt få människor.
Dessutom är risken att dö av covid-19 så liten nu att jag inte längre begriper varför vi har lockdowns. Jag förstod det i början men inte nu längre.

Bor du vid treviksröset?
Inte läst någon media?
Varför tror du sjukhus återigen ställer in EJ akuta operationer.
I regionen jag bor är det fler som läggs in på vårdavdelning och IVA än det gjorts dom senaste 6 månaderna.
Du resonerar som skolungom 6-20 år som man hör dagligen i kollektivtrafiken.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Jag kommer inte att ta något vaccin. Känns som något är lurt med hela grejen. Vaccin ska ju ta upp mot 10år att utveckla men den här gången gick det så jäääkla bra helt enkelt!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Kommer inte stå först i kön, men i och med att det förmodligen kan krävas vaccin för att resa över huvud taget i framtiden, så kommer jag att vaccinera mig. Kan säga att jag inte vaccinerade mig mot svininfluensan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det var inte specifikt dig jag hänvisade till gällande konspirationsteorierna, det är snarare andra i tråden som går rätt hårt åt det hållet.

Sen ser jag det inte alls som "självklart" att det innebär (i kontexten) "enorma summor" i direkta pengar för ett vaccin. Självklart går de inte med förlust, men min gissning är som jag skrev att det snarare handlar om prestige och image än att det skulle generera större inkomst än t.ex blodtrycksmediciner/P-piller/bromsmediciner av olika slag som ordineras varje dag i många år framåt till en brutalt stor kundgrupp.

Jag tror att du underskattar PR biten, jag tror att det är en enorm prestigevinst att vara först med att ha ett färdigt vaccin och att märket spelar stor roll. Det finns en anledning till att mediciner och märken vi känner igen (ipren etc) fortfarande säljer så bra trots att det finns billigare alternativ med exakt samma verksamma ingredienser.

Såklart ger ipren och liknande mer i kassan än ett vaccin och utvecklingskostnaden är stor men nog ger det en fin vinst, det tvekar jag inte på. Sen att det innebär stor prestige, absolut, det kanske ger mycket för stora avtal osv men för mig som individ betyder det inte att jag plötsligt är Pfizer fanboy utan jag köper gärna generiska alternativ eftersom det är samma sak. Många påstår dock att det minsann ger en mycket bättre effekt med "äkta" Ipren. Det är ren placebo men det är inte mina pengar så de får göra som de vill.

Skrivet av Wallman_91:

Jag kommer inte att ta något vaccin. Känns som något är lurt med hela grejen. Vaccin ska ju ta upp mot 10år att utveckla men den här gången gick det så jäääkla bra helt enkelt!

Tänk att hela Pfizer lägger om och fokuserar alla resurser på coronavaccin, då blir det snabbare resultat än att framställa mindre akuta vaccin för behovet av vaccin mot corona är stort. De använder också en ny teknik som heter mRNA som jag inte är någon expert på men den sägs förenkla framställningen, det bidrar antagligen också. Men jag känner själv olust till helt nya vaccin då de är relativt oprövade men statistiskt sett så brukar en absolut majoritet klara sig bra utan några stora biverkningar.

Permalänk
Avstängd

Absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Bor du vid treviksröset?
Inte läst någon media?
Varför tror du sjukhus återigen ställer in EJ akuta operationer.
I regionen jag bor är det fler som läggs in på vårdavdelning och IVA än det gjorts dom senaste 6 månaderna.
Du resonerar som skolungom 6-20 år som man hör dagligen i kollektivtrafiken.

Har aldrig heller tagit ett influensavaccin. Känner inte ens någon som någonsin vaccinerat sig mot influensa.
Avundas alla goda människor där ute som år efter år vaccinerar sig.

Skitdumt är det att vi har trafik också. 1,3 miljoner människor dör ju varje år i trafiken. Det har jag tänkt mycket på. Vafan gör jag som lastbilschaufför egentligen? Ett litet misstag och jag kan ta livet av en hel familj. Köra lastbil är ju som att gå runt ovaccinerad UTAN munskydd. Hemskheter!

Önskar också att det fanns ett vaccin mot hjärt-kärlsjukdomar och cancer. Det hade jag faktiskt övervägt att tagit, även om jag inte är i en riskgrupp, då man löper ca 10x högre risk att dö av det.

Nej så länge jag inte blir tvingad till att vaccinera mig så fortsätter jag bete mig som en 6-åring.
Kanske man skulle bli en sån där SJW som tror att den enda sanningen är den man själv tror på och sitter och kritiserar folk på internet trots avsaknad av information. Det låter så mycket mognare.

Permalänk
Medlem

Ser detta som en självklarhet, kommer inte vara först eller få först men covid är inge kul, spelar ingen roll vem du är så kan du åka på nitlotten, vet en som knappt är 30år, vältränad osv har inte vårdats på sjukhus men låg hemma i flera veckor och har fortfarande diverse symtom trots att han testats negativ månader senare.

Alla som är antivaccin borde tänka om, risken är liten men chansen finns ju att man kan utrota skiten förr eller senare eller ni kanske vill att barn inte ska ta vaccin alls å låta polio å mässlingen komma tillbaka? där kan vi snacka lifefuckers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan du utveckla så att det inte blir missförstånd.
Hänvisa gärna till källor också.

Ett par exempel eftersom jag är övertygad om att den du citerade bara gissar utan att veta något. Finns ett gäng väldigt tråkiga historier tyvärr.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-67...
https://www.medpagetoday.com/radiology/diagnosticradiology/24...
https://en.wikipedia.org/wiki/Abdullahi_v._Pfizer,_Inc.

Skrivet av Wallman_91:

Jag kommer inte att ta något vaccin. Känns som något är lurt med hela grejen. Vaccin ska ju ta upp mot 10år att utveckla men den här gången gick det så jäääkla bra helt enkelt!

Finns många exempel på läkemedel som tagits fram snabbare än 10 år, vad jag vet är rekordet i modern tid 18 månader från första studie till slutgiltigt godkännande. Och då var det en helt ny substans vilket kräver mer. Vaccin tar dessutom betydligt kortare tid att utveckla än ett traditionellt läkemedel (https://www.nature.com/articles/nbt0596-591.pdf?origin=ppub). Mycket av tiden sparas in genom att man får gå före i kön till myndigheterna.

Skrivet av Schiznit:

Såklart ger ipren och liknande mer i kassan än ett vaccin

https://www.fiercepharma.com/special-report/top-20-drugs-by-g...
Pfizers bäst säljande vaccin sålde för nästan sex miljarder dollar 2019, såatte..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mezzlock:

350 barn/unga vuxna utvecklade narkolepsi de närmaste åren efter vaccinationen, 3 av 4 fall av dessa är statistiskt sett kopplade till vaccineringen. 5.3 miljoner människor vaccinerades i sverige. Även om dödligheten var så låg som 0.2% så är det ca 30ggr högre de 0.0066% som fick narkolepsi.
Dessutom så var det väldigt få som dog i influensa år 2009 (89st) och 2010 (12st) jämfört med ca 200 årligen vilken antagligen kan kopplas till massvaccinationen.

Enligt denna källa så räknar man med att vaccineringen endast räddade 100 personer från svininfluensan.

"I en rapport från 2013 konstaterade Folkhälsomyndigheten att massvaccineringen räddade livet på cirka 100 svenskar och att den förhindrade 215 intensivvårdsfall och 1 750 slutenvårdsepisoder."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8MP3g/vaccinet-som-fors...

Det är nog rätt många som ångrade att de tog vaccinet överhuvudtaget. Eftersom det var många barn, unga som drabbades så är det inte så troligt att de skulle ha dött av vanliga influensan..

Nu är iofs dödligheten med covid19 klart mycket högre..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan du utveckla så att det inte blir missförstånd.
Hänvisa gärna till källor också.

Ok som exempel: Läkemedelsföretag sålde kontaminerade läkemedel till blödarsjuka så de fick Hepatit och HIV.

Tror det var i denna jag hörde om det:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1514977

Statlig utredning angående detta:
https://data.kb.se/datasets/2015/02/sou/1993/1993_61%28libris...

Fel länk
Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |