2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dalesdator:

Okej, det låter ju bra ändå och som en inställningsfråga i så fall.

När det gäller xh90 vs. xh95... Jag gamear för övrigt ingenting i princip och det känns ju ganska troligt att det kan bli en situation där xh90 går ner till 25k och xh95 till 30k. Jag har förstått det som att p g a den bristande ljusstyrkan i förhållande till xh95an kan xh90 hantera HDR betydligt sämre enligt vissa, medan andra menar att HDR för medelsvensson ser bra ut på xh90. Samtidigt hör jag att xh90 kommer upp till några hundra nits bara och att det således innebär en relativt dåligt HDR-upplevelse. Jag är ingen finsmakare (åtminstone inte medvetet) men samtidigt är ju tanken att ha TV:n under många år och netflix kommer ju att vara något av det vi kommer att titta på mest förutom svtplay och sport, är då en prisskillnad på 5-7k mellan modellerna en liten prisskillnad i förhållande till vad man får extra i bildkvalitet när det gäller 95:an? Som sagt, 5-7k är mycket pengar men om det innebär en betydligt mycket mer komplett produkt för flera år framöver är det ju något att fundera över helt klart.

Finns ingen tvekan om att XH9505 är bättre än XH90. Det XH90 tillför är spelfunktioner. Har du inget behov av spelfunktioner är det ändå en bra TV, bara att den är sämre än XH9505. Du tittar på en stor TV väl? 75:or 85:or? XH95 eller XG95 (de är närmast identiska då) ger mycket bättre betraktningsvinklar vilket är en issue med stora TV. Inte mycket som skiljer i pris för något som är bättre anpassat för det du villa ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Kan denna va något att satsa på, då jag tycker att de flesta har dåligt ljud överlag, här är ju soundbaren inbyggd vilket gör det hela lite snyggare
https://www.komplett.se/product/1161442/tv-ljud-bild/tv-video...

Väldigt bra rabatt på den TVn just nu, medlemspris på Webhallen för 10 990 kr

https://www.webhallen.com/se/product/322264-Philips-2020-55-L...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Finns ingen tvekan om att XH9505 är bättre än XH90. Det XH90 tillför är spelfunktioner. Har du inget behov av spelfunktioner är det ändå en bra TV, bara att den är sämre än XH9505. Du tittar på en stor TV väl? 75:or 85:or? XH95 eller XG95 (de är närmast identiska då) ger mycket bättre betraktningsvinklar vilket är en issue med stora TV. Inte mycket som skiljer i pris för något som är bättre anpassat för det du villa ha.

Om en 75" xh95 och en 85" xh90 kostar lika mycket på BF, vad hade du kört på i så fall? Som du säger känns det för min del dumt att betala extra för spelfunktioner, även om TV:n är bra i övrigt också. Å andra sidan söker jag ju en 85" helst, men det är klart att en 75" är väldigt stort det också. Sitter mellan 2.80 och 3.30 från skärmen ungefär.

För övrigt läst din guide som var väldigt informativ. Men finns det nån annan modell med ungefär samma kvaliteter som xh90/xh95 som kostar ungefär lika mycket? Q80t kostar än så länge skjortan för 85" så om det inte blir en rejäl prissänkning på den så är den out of range. Och Q70t har jag förstått som betydligt sämre. Samtidigt hör jag nästan inget om LG:s lcd-tv:s så är lite skeptisk till dem spontant, plus att de väl är ips-paneler. Känns inte som alternativen är jättemånga om man vill ha 75-85" i mellan/övre mellanklass i så fall för runt 25-30k på sin höjd?

Som alltid, tack för din grymma input!

Permalänk
Skrivet av Adnerhill:

Hade behövt en 43" till sovrummet.. men att hitta en bra för 4-7 tusen är fan en utmaning känns det som..

https://www.webhallen.com/se/product/321333-Philips-2020-43-T...
Den kanske?
Mvh Peter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dalesdator:

Om en 75" xh95 och en 85" xh90 kostar lika mycket på BF, vad hade du kört på i så fall? Som du säger känns det för min del dumt att betala extra för spelfunktioner, även om TV:n är bra i övrigt också. Å andra sidan söker jag ju en 85" helst, men det är klart att en 75" är väldigt stort det också. Sitter mellan 2.80 och 3.30 från skärmen ungefär.

Som alltid, tack för din grymma input!

Större och bättre såklart

Som jag skrivit innan: Man kan alltid sätta sig närmare en bättre TV för både bättre och större bild. Men du kan aldrig få en sämre TV att visa bättre bild.

Permalänk
Medlem

Har sneglat lite på den modellen, den passar bra på storlek och pris samt funktion! Dock har jag läst en del på nätet om Philips mjukvara som har/har haft? stora problem tydligen vilket gör mig lite skrajj över köp..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Större och bättre såklart

Som jag skrivit innan: Man kan alltid sätta sig närmare en bättre TV för både bättre och större bild. Men du kan aldrig få en sämre TV att visa bättre bild.

Redigerade mitt tidigare inlägg och undrade även om alternativ så som q80t och q70t. Verkar inte finnas så många alternativ i prisklassen/kvalitetsmässigt?

Haha, jag förstår! Men om det inte är ett alternativ med både större och bättre tolkar jag det alltså som att en 75" av bättre modell är att föredra i så fall alltså. Får fundera och hoppas på att prissänkningar kommer.

Permalänk

Dustin home har många Philips tv på rea just nu om någon är intresserad av en Philips.

Permalänk
Medlem

Alltså, sjukt vilken djungel det är.

Själv är jag intresserad inom segmentet upp till 10 lapp (minimum 55 tum) men utbudet är ju så exceptionellt stort så att man blir helsnurrig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av makatech:

Alltså, sjukt vilken djungel det är.

Själv är jag intresserad inom segmentet upp till 10 lapp (minimum 55 tum) men utbudet är ju så exceptionellt stort så att man blir helsnurrig.

Fast är det det egentligen? Problemet som du och alla drabbas av är att du tänker pris, inte produktkvalitet. Priserna varierar hela tiden och då blir det rörigt att matcha 10.000 kronor, särskilt under reaperioden där det kan tillfälligt vara bra TV som kostar 9.995 för att dagen efter kosta 12.995 igen.

Så tänk kvalitet. Sikta på toppklassen så vet du att du får det bästa. Är det för dyrt. Sikta på mellanklassen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dalesdator:

Redigerade mitt tidigare inlägg och undrade även om alternativ så som q80t och q70t. Verkar inte finnas så många alternativ i prisklassen/kvalitetsmässigt?

Du ser ju i guiden att Q70T är en sämre modell än Q80T och XH90.

För 75+ och din budget är det egentligen bara XH95/XG95 vs. Samsung Q90T som finns som är riktigt bra. Cry once, buy once och du får det bästa du kan få idag.

Eller XH90 vs. Q80T för något som är steget sämre.

Resten är inte i närheten så intressanta när det kommer till kvalitet. Men du behöver nog bara dra en gräns för dig själv.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du ser ju i guiden att Q70T är en sämre modell än Q80T och XH90.

För 75+ och din budget är det egentligen bara XH95/XG95 vs. Samsung Q90T som finns som är riktigt bra. Cry once, buy once och du får det bästa du kan få idag.

Eller XH90 vs. Q80T för något som är steget sämre.

Resten är inte i närheten så intressanta när det kommer till kvalitet. Men du behöver nog bara dra en gräns för dig själv.

Jag är med dig på det och har de senaste åren börjat tänka så mer än tidigare, med gott resultat. Visst kan man göra klipp, men generellt får man vad man betalar för och om en produkt är riktigt bra glömmer man snabbt att plånkan sved. Är dock inte jag som står för utgiften, utan föräldrarna, då jag bara bor hemma temporärt. Därför vill jag gärna ha på fötterna att de kommer uppskatta xh95 mer än xh90 och att skillnaden faktiskt är av något mer än marginell betydelse. Dock är ju ingen av dessa billigt skit direkt så tänker väl att xh90 i det stora hela kan göra ett bra jobb för det allra mesta. Men det är klart att det är tråkigt om HDR-material inte ser så levande ut på den modellen. Där verkar olika recensenter säga helt olika. Men går ju inte att komma ifrån att ljusstyrkan verkar vara i minsta laget för detta åtminstone om man kollar på siffrorna.

Får dock först och främst se om modellerna går ner mer i pris under BF, så länge de inte gör det är det en icke-fråga och en 85" i någon av dessa modeller går åtminstone helt bort så länge inte priserna blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

Jag köpte en a9h (a87) i Mediamarkt och fick kalibrering (värt 1500) på köpet betalade 13000. nu rycktas det om att CX kommer att gå ner till 9900. Det känns som att det är dumt om jag skulle lämna tillbaka A87 och köpa CX om den nu skulle landa på 9900.
obv så pratar jag om 55" detta ser ut att vara mer av en rant men vad skulle ni göra?

Hur fick du kalibreringen på köpet?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Samsungs 55" Q700T 8K

Har letat i timmar efter info om denna TV i Sverige! Har Googlat o swec'at, men inget hittat. Blir tokig...

Kollade i @Laxpudding's 2019-, 2020 och 2020 BF-guider. Nada. Den finns inte ens på Samsungs egna svenska sida, men däremot på den engelska. "Kanske inte för den svenska marknaden?", tänkte jag. Men jag fick först upp ögonen för den på ElGiganten (i Sverige) ju. (Prisjakt har den, men uppgifterna stämmer inte och saknas - står t.ex. 4K som upplösning, men det är 8K vad jag förstått.) - Vad är det här för en konstig modell?

Mitt mål är att hitta en större skrivbords/underhållnings-skärm till datorn, helst 120Hz och uppåt. (Har 34" 3440x1440 60Hz nu.) Alternativ:

  • 4K - max 40 tum, pga. pixeltätheten. Finns knappt

  • 38" 3840x1600 ≥120Hz - inget på BFWeek än

  • 8K - dock inte fler tum än att jag undviker att få bodybuilder-nacke

    [Så enligt sista punkten ovan skulle t.ex. 55"-aren i inläggsrubriken möjligen bli bra. För stort? Kanske. Tar gärna skärmytan med allt som får plats där om det är användarvänligt för mig. (Nån som testat 55" eller liknande, bortsett för spel?)
    Spelar sällan, och då inget krävande. Så datorn borde kunna driva runt 8K i åtminstonde 60Hz, eller kanske en muspil i 120Hz. Men ingen aning faktiskt.]

Vad skiljer denna TV från de andra modellerna som så tydligt tas upp i guiderna?

Det är en 2020-modell, så den borde väl vara med i 2020-guiden, om än som "undercover-tv" med liknande namn?

Fullt namn:
Samsungs 55" Q700T 8K UHD QLED Smart QE55Q700TAT (2020) ElGiganten-länk

Permalänk
Medlem

SONY KD-75XG9505 vs SAMSUNG QE65Q95T

Alternativt SONY KD-65XH9505 vs KD-55AG9
Typ samma priser idag hos hifiklubben i Norge. Jag har velat lägga 25k på en tv men efter lite diskussioner och byte av andra produkter (host dyrt matbord) så ligger budgeten på 15-18. Då är inte 19900 så långt bort.

Edit. 65" Q80T för 13k nok frestar något väldigt.

Det kliar gott i köpfingrarna. Har en rädsla för OLEDs pga inbränning. Folk i hemmet gillar att ha ljus på så vet inte om vi vinner mycket med svärtan. Vi kommer nog sitta över 3 meter ifrån TVn när vi flyttar.

Spelande går fetbort. Mycket av tiden lär den användas för peppa gris och Babblarna men även premium streaming.

Edit: CX för 19900 med.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

Just nu finns LG och Sonys 65" Oleds för 20k på Mediamarkt

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-a87-65-smart-andro...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-65-lg-oled-4k-smart-...

Vi kan nog förvänta oss att fler butiker följer upp med prissänkningar inom kort.

Permalänk
Medlem

Förstår inte skillnaden på LG 43UN7100 och LG43UN7300. Det står i guiden att 7100 saknar Magic remote. Men om man kollar på komplett.se t.ex. så står det att det ingår Magic remote i båda beskrivningar.

Är splittrad mellan LG 43UN7100 och Samungs Q60T. Har inte plats för större TV än 43 tum tyvärr. Antar att Samsung Q60T är en bättre TV, men är det värt 2000 kr mer tro? Kollar en del filmer/serier när det är mörkt, så då är väl Samsungs svärta och kvalité bättre. Q60T i den storleken verkar inte reas ute (ännu).. gör den det kanske det blir den.

Permalänk

Produkt: Philips 55PUS9435
Länk: https://www.dustinhome.se/product/5011197451/55pus9435-55-4k-....
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264599
Pris: 9 990 kr

Är det här det bästa alternativet om man är sugen på 55-58 tum, lite nyfiken på ambilight (inget måste) och har ett maxtak på 10k?

Eller är det bättre att hoppas på en sänkning av en oled som C9 till samma pris? Är bilden klart bättre på en sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Produkt: Philips 55PUS9435
Länk: https://www.dustinhome.se/product/5011197451/55pus9435-55-4k-....
Kategori: TV
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264599
Pris: 9 990 kr

Är det här det bästa alternativet om man är sugen på 55-58 tum, lite nyfiken på ambilight (inget måste) och har ett maxtak på 10k?

Eller är det bättre att hoppas på en sänkning av en oled som C9 till samma pris? Är bilden klart bättre på en sån?

Lite sugen på denna med om bilden och ljudet är okej. Vore intressant om nån här vet mer om bildkvalitén, verkar mest vara det som är okänt i guiden här.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Val val val.... skall köpa en spel TV till mig själv, som också kan fungera som sekundär Netflix/Disney+ TV.
19990 för en 65” CX är för mkt så frågan är, 65” Q80T för 12990 eller något annat. Smärtgränsen är däromkring....

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabrah:

LG CX 55" ska vara på rea för 9900kr enligt någon "insider" som skrev i PS5-tråden.

Skrivet av Saddl3r:

Hos vilka?
EDIT: Hittade i tråden att Media Markt har rea på 65CX i Belgien och Spanien, så håll ögonen öppna där.

Som väntat så fick vi inte uppleva de priserna i Sverige
65" för 20k och 55" för 15k på Mediamarkt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Morföräldrar letar efter ny TV. 65'' för runt 10000 kronor, någon som har några schyssta tips? De bryr sig inte jättemycket om massa häftig teknik, vill bara ha något prisvärt.

Permalänk
Medlem

Söker en enklare tv till ett sovrum. Storlek ska vara runt 55". Något som har ett bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Som väntat så fick vi inte uppleva de priserna i Sverige
65" för 20k och 55" för 15k på Mediamarkt

Tror ni vi kommer hitta LG CX billigare någon annanstans under BF eller lär det hålla sig där omkring?

Har varit inställd på en oled men samsung Q80T är lockande också..

Sen finns det Sony A87 och Philips 65OLED855. Beslutsångensten är enorm..

Permalänk
Medlem

Hej, har kollat på Samsungs Q70T 55” som nu säljs för 7990 på Elgiganten, Mediamarkt m.fl:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/205843/samsung-5...

Har tidigare haft en 43” med ett flertal år på nacken och har nog inte några superstrikta krav. Tänkte använda tv:n till serier, nån enstaka film och för att spela PS4 och den kommer stå i ett ljust vardagsrum där ett fönster finns c:a 3m till vänster om var tv:n ska stå.

Funkar denna tv för mitt användningsområde eller bör jag titta på något annat märke/bättre modell (som Q80T)?

Permalänk
Medlem

Skulle vilja inflika att Samsung 65Q70R som man kan säga är förra årets modell av 65Q80T kostade 9990:- under lång tid. Förstår inte alla som hoppar på köpknappen. Tycker vi fortfarande inte har sett några riktigt bra priser. LG CX modellerna som faktiskt är snäppet sämre än C9 har inte haft några bra priser än. Om 55CX faktiskt hamnar på 10k så börjar det likna något. Förväntar mig att se 65CX runt 17-18k. Men så länge folk är köptokiga för minsta lilla prissänkning bara för att de legat högt resten av året så kommer det dröja länge innan vi ser några bra priser.

Mest oprisvärda TV-modellen hittils som folk faktiskt genuint verkar intresserad av är ju Samsung Q70T. Den har inte ens FALD men är i prisklassen av FALD-modeller. Men är väl för Q70R som faktiskt var FALD som folk tror att Q70T är bra när den är klart sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Skulle vilja inflika att Samsung 65Q70R som man kan säga är förra årets modell av 65Q80T kostade 9990:- under lång tid. Förstår inte alla som hoppar på köpknappen. Tycker vi fortfarande inte har sett några riktigt bra priser. LG CX modellerna som faktiskt är snäppet sämre än C9 har inte haft några bra priser än. Om 55CX faktiskt hamnar på 10k så börjar det likna något. Förväntar mig att se 65CX runt 17-18k. Men så länge folk är köptokiga för minsta lilla prissänkning bara för att de legat högt resten av året så kommer det dröja länge innan vi ser några bra priser.

Bra input Men man är ju rädd att det inte blir något alls om man väntar, eller att det inte kommer något bra eller det tar slut.

Permalänk
Medlem

Fråga: Elgiganten har "ELCARE förlängd garanti på plats för TV (5 år)". Är den värd att skaffa? Täcker den burn-in (inbränning) på oled?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Fråga: Elgiganten har "ELCARE förlängd garanti på plats för TV (5 år)". Är den värd att skaffa? Täcker den burn-in (inbränning) på oled?

https://www.elgiganten.se/product/tjanster/forsakring-trygghe...

står Inbrännings garanti, så borde ju vara så

Permalänk
Medlem

Något tips på en 65" lämplig för sport, med minimal risk för backlight bleeding (haft svåra problem med det på min tidigare)? Snål budget...