AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det provade jag med det första kortet, körde 1050mV som en "fix för coilwhine" som blev populärt snabbt efter releasen men det var samma visa. Provade även att klocka ner kortet lite men samma visa, allt återställdes såklart efter varje krasch men testade om och om igen.

Belastningen är ganska låg egentligen, kollade Sweclockers test innan och i 4k Metro så drar ett system med 10900k OC 5GHZ, 32GB ram och 6800XT blyga 420w från uttaget i väggen. Nu spelar jag såklart i lägre upplösningen så låt säga 500W men även där finns det rejält i tak.

Kollar jag nuvarande 5800W så drar den ungefär 120W i spel, även om kortet skulle flåsa i 350W så är det inte i närheten.

Visst kan nya prylar vara defekta men Inet bekräftade fel på det första kortet, mer specifikt än så fanns inte beskrivet när jag frågade. Återstår att se vad de säger om Nitro+ som jag lämnade in idag.

Jag har alltid haft uppfattningen om att rek watt är väldigt generöst räknat för att gardera sig mot fel och gamla PSUer, vet att jag körde ett gammalt 7970 som var törstigt på sin tid på ett gammalt 550w nätagg man fick till ett chassi . Rejält underdimensionerat men fungerade felfritt med massor och fläktar och hårddiskar.

Jag skiter i vilken tillverkare jag har i datorn då det här med RT är ointressant för mig och i de senaste testerna så ligger ett 6800XT snäppet högre än 3080 men just nu vill jag bara ha ett grafikkort med denna prestandan som fungerar och inte får mig att sitta på tårna och tänka "ska det inte frysa snart" också helt plötsligt så händer det.

Trist. Man vill ju gärna ha 16GB VRAM också.

Du får göra ett återköp och testa ett 3e köp av en 6800xt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Skulle Inet säga att man får skaffa ett kraftfullare trots vad AMD rekommenderar så får jag väl skaffa ett sånt, de är säkert hyggliga nog att ta tillbaka/undersöka mitt nuvarande om det skulle vara så.

Kan bara beklaga motgången är så tråkigt med instabil hårdvara, oavsett anledning, och den efterföljande felsökningen. Tycker personligen att det låter märkligt om det är nätaggregatet(850W +platinum) som skulle vara problemet efter 2-3h spelande där datorn hänger sig, skulle ju isf vara om nätagget var defekt och inte fläkten på det startade överhuvudtaget och därmed blir för varmt vid längre sessioners spelande.

Hoppas Inet kan bringa klarhet i frågan!

PS. Ny drivrutin ute från AMD

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Trist. Man vill ju gärna ha 16GB VRAM också.

Du får göra ett återköp och testa ett 3e köp av en 6800xt.

Skrivet av Reiker:

Kan bara beklaga motgången är så tråkigt med instabil hårdvara, oavsett anledning, och den efterföljande felsökningen. Tycker personligen att det låter märkligt om det är nätaggregatet(850W +platinum) som skulle vara problemet efter 2-3h spelande där datorn hänger sig, skulle ju isf vara om nätagget var defekt och inte fläkten på det startade överhuvudtaget och därmed blir för varmt vid längre sessioners spelande.

Hoppas Inet kan bringa klarhet i frågan!

PS. Ny drivrutin ute från AMD

Det har varit tråkigt, man vill ju bara plugga in något nytt också titta på fpsen.

Inet hittade inget fel på Nitro+. De använde ”ett gammalt 750w Corsair” i sin testrigg och kör någon slinga över natten.

Vi/Jag bestämde att vi testar nätaggsteorin och ger det en chans. Köpte med mig ett 1000w Corsair hem och har spelet lite, so far so good men det brukar ta ett tag oavsett.

Fick jag det inte till att lösa sig så får jag ändå göra ett återköp på kortet och ställa mig i kö på valfritt kort även om nvidiakort är ”blockerade” på hemsidan.

Ganska schysst ändå tycker jag. Om det nu skulle fungerade så hoppas jag bara att de kan lösa återköp på det 860w plat jag köpte i mellandagarna för detta datorn men än är vi inte riktigt där än tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det har varit tråkigt, man vill ju bara plugga in något nytt också titta på fpsen.

Inet hittade inget fel på Nitro+. De använde ”ett gammalt 750w Corsair” i sin testrigg och kör någon slinga över natten.

Vi/Jag bestämde att vi testar nätaggsteorin och ger det en chans. Köpte med mig ett 1000w Corsair hem och har spelet lite, so far so good men det brukar ta ett tag oavsett.

Fick jag det inte till att lösa sig så får jag ändå göra ett återköp på kortet och ställa mig i kö på valfritt kort även om nvidiakort är ”blockerade” på hemsidan.

Ganska schysst ändå tycker jag. Om det nu skulle fungerade så hoppas jag bara att de kan lösa återköp på det 860w plat jag köpte i mellandagarna för detta datorn men än är vi inte riktigt där än tycker jag.

"fingers crossed"
Skönt att du köpte nätagget där, då får de ju lösa ett återköp om det är det som felat. Har personligen varit väldigt nöjd med Corsair SF-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det har varit tråkigt, man vill ju bara plugga in något nytt också titta på fpsen.

Inet hittade inget fel på Nitro+. De använde ”ett gammalt 750w Corsair” i sin testrigg och kör någon slinga över natten.

Vi/Jag bestämde att vi testar nätaggsteorin och ger det en chans. Köpte med mig ett 1000w Corsair hem och har spelet lite, so far so good men det brukar ta ett tag oavsett.

Fick jag det inte till att lösa sig så får jag ändå göra ett återköp på kortet och ställa mig i kö på valfritt kort även om nvidiakort är ”blockerade” på hemsidan.

Ganska schysst ändå tycker jag. Om det nu skulle fungerade så hoppas jag bara att de kan lösa återköp på det 860w plat jag köpte i mellandagarna för detta datorn men än är vi inte riktigt där än tycker jag.

Även om du inte ropat hej än så verkar det som att du hade ett nätagg som inte dög.

Det där med Gold, Platinum etc är ganska så lösa certifieringar som bara handlar om en viss verkningsgrad vid vissa belastningar. Behöver inte nödvändigtvis betyda att det är ett fantastiskt nätagg bara för att det är ett Platinum-märkt agg.

Men oavsett, skönt att det verkar ha löst sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Även om du inte ropat hej än så verkar det som att du hade ett nätagg som inte dög.

Det där med Gold, Platinum etc är ganska så lösa certifieringar som bara handlar om en viss verkningsgrad vid vissa belastningar. Behöver inte nödvändigtvis betyda att det är ett fantastiskt nätagg bara för att det är ett Platinum-märkt agg.

Men oavsett, skönt att det verkar ha löst sig.

Om det är nätagget som felade så är det ju riktigt dåligt betyg till Fractal Designs nätdelar, ett 860W Platinum ska ju aldrig ha problem att driva ett 6800 XT. Mitt 6800 funkar ju hur bra som helst med ett Corsair SF600 Platinum, som sig bör.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC

Pris 9999:-

https://www.inet.se/produkt/5411929/gigabyte-radeon-rx-6800-x...

34st i lager vid detta inlägg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt en Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER Type C men vet inte riktigt vad jag kan använda den type-c porten till? Har inte behov mer än 1 DP port egentligen men undrar bara om man kan använda den till att tillkoppla en extra skärm på 1440p@144Hz kanske?
Någon som vet? Är det kanske något framtids lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Jag har nu beställt en Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER Type C men vet inte riktigt vad jag kan använda den type-c porten till? Har inte behov mer än 1 DP port egentligen men undrar bara om man kan använda den till att tillkoppla en extra skärm på 1440p@144Hz kanske?
Någon som vet? Är det kanske något framtids lösning?

VR förberedd

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Precis testade Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER Type C. Herregud vilken besvikelse :'( Har aldrig i mitt liv ägd en VGA som hade så pass mycket coil whine (konstant under spel!). Speciellt när jag jämför med Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC som är helt tyst! Blir någ retur på den XTn som är väldigt tråkigt. f*n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

"fingers crossed"
Skönt att du köpte nätagget där, då får de ju lösa ett återköp om det är det som felat. Har personligen varit väldigt nöjd med Corsair SF-serien.

Skrivet av Novdid:

Även om du inte ropat hej än så verkar det som att du hade ett nätagg som inte dög.

Det där med Gold, Platinum etc är ganska så lösa certifieringar som bara handlar om en viss verkningsgrad vid vissa belastningar. Behöver inte nödvändigtvis betyda att det är ett fantastiskt nätagg bara för att det är ett Platinum-märkt agg.

Men oavsett, skönt att det verkar ha löst sig.

Verkar som att det fungerar, har spelat i två dagar nu och försökt köra lite täta games. Väldigt skönt att det fungerar men samtidigt undrar man lite om Fractals nätagg när det inte klarar det trots sina "watt" som ligger över rekommenderade.

Hoppas bara att Inet löser det lite snyggt så jag inte blir tvungen att lämna tillbaka Corsairet och försöka med ett annat Fractal igen utan att man kan lösa mellanskillnaden bara. Tyvärr köpte jag det typ 22 december så öppet köp har passerat men någonting är skumt med det.

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att det där med att VRAM klockfrekvens körs i max vid 144Hz+ inte är en bug. GDDR moduler kräver en viss tid för att hinna växla mellan olika powerstates. Vilken skärm du har påverkar starkt, en stor del skärmar "fuskar" och håller sig inte till standardspecifikationerna för signal-timing till skärmen. Många skärmpaneler är t.-ex gjorda för 120Hz och sedan överklockade till 144Hz som ofta leder till "osync" i signal timingen och inte tillräcklig tid för GDDR moduler att ändra pstate. Detta gör att varken AMD eller Nvidia kan forcera att VRAM klockar ner sig till lägsta nivå oavsett refresh rate, eftersom det skulle leda till att vissa skärmar börjar flimra / ge black screen.

Man kan komma runt problemet i de flesta fall genom att använda CRU (Custom Resolution Utility) och där ändra på signal timings eller forcera en lite lägre refresh rate (typ 142Hz brukar funka för många). Har man multi-monitor setup kan det bli lite knepigare att få det att funka helt perfekt.

Vissa skärmar har inte detta problem men det är i princip omöjligt att veta på förhand.
Har själv en 1440p 144hz skärm (AOC AG322QCX) och en 1080p 60hz skärm (Fujitsu P23t-6) som inte har dessa problem.
Dvs i idle så klockar mitt 6800XT ner VRAM till ~24Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Verkar som att det fungerar, har spelat i två dagar nu och försökt köra lite täta games. Väldigt skönt att det fungerar men samtidigt undrar man lite om Fractals nätagg när det inte klarar det trots sina "watt" som ligger över rekommenderade.

Hoppas bara att Inet löser det lite snyggt så jag inte blir tvungen att lämna tillbaka Corsairet och försöka med ett annat Fractal igen utan att man kan lösa mellanskillnaden bara. Tyvärr köpte jag det typ 22 december så öppet köp har passerat men någonting är skumt med det.

Om det fungerar med det nya så var det ju uppenbart något fel på det "gamla" agget. Om det inte klarar leverera vad det lovar så är det ju felaktigt och då borde det rimligen gå på garanti.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om det fungerar med det nya så var det ju uppenbart något fel på det "gamla" agget. Om det inte klarar leverera vad det lovar så är det ju felaktigt och då borde det rimligen gå på garanti.

När man talar om trollen...

Nu blev det samma fel igen. Fy fan vad trött jag blir på det här.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra nu, vilken del jag ska byta ut för att få det här till att fungera.

Permalänk
Medlem

Halloj, fick mitt 6800xt Gigabyte Master idag. Fett kort utan tvekan. Fick också en 5950X häromdagen och får nu 16500 i 3d mark timespy jämfört med 9800 som jag hade med min 3700X och 2080. Vad som förbryllar mig dock är att jag nästan ligger på exakt samma fps i apex legends (enda spelet jag spelar) som innan. Har kört en drivar-rensning med DDU och kortet verkar som sagt rulla på bra annars. Någon som har något tips?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Halloj, fick mitt 6800xt Gigabyte Master idag. Fett kort utan tvekan. Fick också en 5950X häromdagen och får nu 16500 i 3d mark timespy jämfört med 9800 som jag hade med min 3700X och 2080. Vad som förbryllar mig dock är att jag nästan ligger på exakt samma fps i apex legends (enda spelet jag spelar) som innan. Har kört en drivar-rensning med DDU och kortet verkar som sagt rulla på bra annars. Någon som har något tips?

Hej. Intressant. Jag fick ut 17000 på time spy med min Ryzen5 3600 and 6800XT gigabyte A master. Jag märkte också att i vissa spel fick inte ut mer FPS jämfört med en vanlig 6800. Microsoft flight simulator samma FPS till och med mindre. World war Z mindre fps med 6800xt än med 6800.
GTA V, Euro truck simulator 2 , Elite dangerous fick jag ut lite mer FPS med 6800Xt. Men skillnaden var inte så wow faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej. Intressant. Jag fick ut 17000 på time spy med min Ryzen5 3600 and 6800XT gigabyte A master. Jag märkte också att i vissa spel fick inte ut mer FPS jämfört med en vanlig 6800. Microsoft flight simulator samma FPS till och med mindre. World war Z mindre fps med 6800xt än med 6800.
GTA V, Euro truck simulator 2 , Elite dangerous fick jag ut lite mer FPS med 6800Xt. Men skillnaden var inte så wow faktiskt.

Konstigt. Min kompis som har 3080 kommer upp emot 200 fps. Jag ligger mellan 140-150. 1440p. Lite fascinerad över att du får 17000, vad får du i cpu respektive gpu score?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Halloj, fick mitt 6800xt Gigabyte Master idag. Fett kort utan tvekan. Fick också en 5950X häromdagen och får nu 16500 i 3d mark timespy jämfört med 9800 som jag hade med min 3700X och 2080. Vad som förbryllar mig dock är att jag nästan ligger på exakt samma fps i apex legends (enda spelet jag spelar) som innan. Har kört en drivar-rensning med DDU och kortet verkar som sagt rulla på bra annars. Någon som har något tips?

Jag hamnade på ca 17500 med mitt Nitro+ 6800 XT i stock och 5900X med enbart PBO på. Med en lätt överklockning på kortet ligger jag på runt 18500. Tycker det låter lite med 16500. Kollat så inte kortet är inställt på Silent mode istället för OC?

Kolla också så inte spelet själv känt av nytt grafikkort och automatiskt ställt upp inställningarna. Har själv märkt att somliga spel gör det. Annars kan säkert prestandan påverkas rejält om det är satt i silent mode.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

När man talar om trollen...

Nu blev det samma fel igen. Fy fan vad trött jag blir på det här.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra nu, vilken del jag ska byta ut för att få det här till att fungera.

Är det alltså ett AIB kort du har nu eller referens?

Om du har 5800 CPU- kör du med SAM på?
Nu har min CPU inte officiellt stöd men slog på ändå och i vissa biosversioner gick det mängder av spöken med SAM på för mig, otippade saker som att datorn plötsligt kunde frysa utan tydliga skäl- klurade ut vad som hängde sig (en m2 disk "försvann" om jag läste eller skrev mycket till flera m samtidigt) och rullade tillbaka bios tills ett nyare kom.

Efter kraschen, vad säger windows i reliability report on det hela?

Har du kollat om det finns nyare bios, alternativt testat att backa ett par versioner?

Angående nätaggregat- typ den viktigaste komponenten att läsa mycket en jävla massa reviews om. Kopplade in två 6970 på ett nätagg som skulle stödja två kort i ett system med i5-750 för många år sedan- blixtrade så hela lägenheten lös upp, ena 6970t bränt, cpu bränd och moderkortet bränt, nätagget luktade fördjävligt. Var lite för ung och oerfaren för att klura ut vad som faktiskt gått fel och hade köp allt utom det enda 6970 begagnat men sen dess köper jag alltid lite overkill i watt och enbart nätagg som fått väldigt bra betyg i djupgående reviews. Är oftast värt det- med 1000w eller mer från bra tillverkare behöver man i princip aldrig uppgradera igen nu när SLI/CF inte är en grej längre.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

När man talar om trollen...

Nu blev det samma fel igen. Fy fan vad trött jag blir på det här.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra nu, vilken del jag ska byta ut för att få det här till att fungera.

Man kan ju börja undra om felet ligger någon annanstans då. Kortslutning, kallödning eller något sådant på moderkortet?

Förstår frustrationen fullständigt, är tacksam att jag aldrig haft sådana problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man kan ju börja undra om felet ligger någon annanstans då. Kortslutning, kallödning eller något sådant på moderkortet?

Förstår frustrationen fullständigt, är tacksam att jag aldrig haft sådana problem.

Jo det sätter många frågetecken i huvudet men inte hänt någonting när 3070 suttit i lådan. Jag vet inte om jag ska köra ett "längre test" med det kortet, köra i en-två veckor för att se om det händer någonting som inte hänt tidigare.

Det blev onekligen mycket stabilare med RM1000x, jag var helt säker på att det äntligen funkade tills det var dags igen. Det är inte lika roligt att felsöka i blindo jämfört med att bygga, det är en sak som är säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jo det sätter många frågetecken i huvudet men inte hänt någonting när 3070 suttit i lådan. Jag vet inte om jag ska köra ett "längre test" med det kortet, köra i en-två veckor för att se om det händer någonting som inte hänt tidigare.

Det blev onekligen mycket stabilare med RM1000x, jag var helt säker på att det äntligen funkade tills det var dags igen. Det är inte lika roligt att felsöka i blindo jämfört med att bygga, det är en sak som är säker.

Du har säkert redan gjort detta, men måste fråga ändå... Visst har du dragit två helt separata 8-pin PCI-E kablar hela vägen från nätagget till GPU? Drar man en kabel från nätagget med två seriekopplade kontakter så får GPU för lite ström.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Du har säkert redan gjort detta, men måste fråga ändå... Visst har du dragit två helt separata 8-pin PCI-E kablar hela vägen från nätagget till GPU? Drar man en kabel från nätagget med två seriekopplade kontakter så får GPU för lite ström.

Jadå, det har jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jadå, det har jag gjort.

Såg din annons, hoppas du får tag i ett 3080 till ett vettigt pris- skulle dock tipsa att du behåller det större powersupply du fick tag i eller skulle få tag i då 3080 är ytterligare ett snäpp upp från 6800XT i strömförbrukning.

Jävligt trist att fastna i sådana här ändlösa problem, vet själv hur många gånger jag var sugen att bara kasta ut min förra GPU genom fönstret när allt strulade ändlöst.

Skulle du kunna tänka dig att lista hela systemets spec för framtida felsökning om någon annan skulle råka ha exakt liknande problem?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jadå, det har jag gjort.

wessmen, vill bara meddela att jag har EXAKT samma problem som dig. Jag skickade tillbaka mitt RX6800 pga av att datorn hängde sig, beställde även ett nytt nätagg. Har nu fått hem mitt Aorus 6800XT och monterat in mitt nya nätagg. Det blir exakt likadant!
Den lilla skillnaden är egentligen att tidigare startades datorn om utan att boota, mitt i spelandet. Nu fryser bilden och jag får starta om manuellt på standby-knappen.
Fungerar bra i alla tester jag kör, det är endast vid gaming som det inträffar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

När man talar om trollen...

Nu blev det samma fel igen. Fy fan vad trött jag blir på det här.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra nu, vilken del jag ska byta ut för att få det här till att fungera.

Testa att installera drivrutinerna manuellt istället för tillsammans med AMD Adrenalin. Det löste problemen jag hade med mitt 6800, som nu rullar på klockrent utan strul.

Ladda ned drivers/adrenaline paketet, extrahera innehållet till valfritt ställe.
Kör DDU i felsäkert läge.
Boota om i vanligt läge.
Öppna enhetshanteraren, leta upp GPUn.
Högerklicka tryck uppdatera drivrutiner. Välj drivrutiner manuellt.
Peka ut DRIVERS mappen under det extraherade direktivet.
Boota om.

Detta kanske låter långsökt, men AMDs installer har en tendens till att skriva sönder saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

wessmen, vill bara meddela att jag har EXAKT samma problem som dig. Jag skickade tillbaka mitt RX6800 pga av att datorn hängde sig, beställde även ett nytt nätagg. Har nu fått hem mitt Aorus 6800XT och monterat in mitt nya nätagg. Det blir exakt likadant!
Den lilla skillnaden är egentligen att tidigare startades datorn om utan att boota, mitt i spelandet. Nu fryser bilden och jag får starta om manuellt på standby-knappen.
Fungerar bra i alla tester jag kör, det är endast vid gaming som det inträffar.

Se mitt inlägg ovan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

wessmen, vill bara meddela att jag har EXAKT samma problem som dig. Jag skickade tillbaka mitt RX6800 pga av att datorn hängde sig, beställde även ett nytt nätagg. Har nu fått hem mitt Aorus 6800XT och monterat in mitt nya nätagg. Det blir exakt likadant!
Den lilla skillnaden är egentligen att tidigare startades datorn om utan att boota, mitt i spelandet. Nu fryser bilden och jag får starta om manuellt på standby-knappen.
Fungerar bra i alla tester jag kör, det är endast vid gaming som det inträffar.

Har du testat OCCT? Funderar på att bli det sista jag gör.

Skönt att inte vara ensam men samtidigt helt sanslöst att AMD har dessa problem. Oacceptabelt. Sist i köplats för Nvidia innebär kort till sommaren, kul. Tack för kaffet AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Testa att installera drivrutinerna manuellt istället för tillsammans med AMD Adrenalin. Det löste problemen jag hade med mitt 6800, som nu rullar på klockrent utan strul.

Ladda ned drivers/adrenaline paketet, extrahera innehållet till valfritt ställe.
Kör DDU i felsäkert läge.
Boota om i vanligt läge.
Öppna enhetshanteraren, leta upp GPUn.
Högerklicka tryck uppdatera drivrutiner. Välj drivrutiner manuellt.
Peka ut DRIVERS mappen under det extraherade direktivet.
Boota om.

Detta kanske låter långsökt, men AMDs installer har en tendens till att skriva sönder saker.

Kanske värt ett försök men problemet är att jag vill ha Sharpness från Adrenaline i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Fungerar bra i alla tester jag kör, det är endast vid gaming som det inträffar.

Har du provat att ladda in default inställningarna i bios/uefi & provat att spela?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless