1 av 2 (Dual mode) skärmar hamnar i strömsparläge

Permalänk
Medlem

1 av 2 (Dual mode) skärmar hamnar i strömsparläge

Har två skärmar kopplade till en PC men får bara en skärm att fungera.
Har dubbelkollat PCn och den ska kunna köra dubbla skärmar.

Båda är Thinkvision S24e10 och är kopplade enligt följande: ena med en HDMI kabel och den andra med en HDMI-DP kabel (en och samma kabel med olika ändar bara). Jag har altså en DisplayPort och en HDMI i PCn men i skärmarna så är det HDMI så det var denna lösning jag hade.

Har testat switchat kablar, även strömkabel, utan resultat.
Har även testat ha bara en skärm igång, den som annars går i Power Saving Mode, den fungerar fram till loggan ”Lenovo Thinkvision” försvunnit på skärmen, sen dyker en blå ruta upp med ”Power Saving Mode”.

Den andra skärmen funkar i alla lägen.

Läste något om att skärmen kan fastna i strömsparläge. Kan det vara så? Eller är det PCn?

Det konstiga var att efter jag hade stängt av PCn på knappen igår två gånger så startar den i något felsäkertläge. DÅ fungerade den ”dåliga” skärmen fram tills att jag trycker ”Fortsätt som vanligt” sen återigen går den in i ”Power Saving Mode”.
Därför börjar man ju undra om det är PCn som slår ifrån precis innan startskärmen?

Edit: PCn verkar iallafall känna av båda skärmarna för i Bildskärmsinställningar så benämns dem som skärm 1 och 2.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem

Testade nu att koppla in Xboxet i skärmen och då fungerade den utan problem. Ska jag anta att det är PCn då som är problemet?

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Bildexpert 📺

Så vitt jag kan googla har Lenovo Thinkvision S24e10 en ledig Displayport. Så kör som det är tänkt, DP-till-DP utan att ta onödiga omvägar över HDMI-adaptrar. Alla typer av extra adaptrar och omvandlare ökar risken för problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så vitt jag kan googla har Lenovo Thinkvision S24e10 en ledig Displayport. Så kör som det är tänkt, DP-till-DP utan att ta onödiga omvägar över HDMI-adaptrar. Alla typer av extra adaptrar och omvandlare ökar risken för problem.

Skönt att jag har ett svar här iaf så vi kan försöka hitta en lösning.

Det måste vara en nyare modell. Min heter samma men har bara en VGA och en HDMI. Ingen DP.

Testade även nyss att köra en gammal LCD Tv tillsammans med den skärm som fungerar och det fungerade utan problem.

Så jag är tillbaka på att det måste vara skärmen? Dock fattar jag inte då hur den kunde fungera med Xbox.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad har du för dator och grafikkort? Beroende på vad du kör kan det finnas begränsningar i hur många anslutningar och signaltyper de kan köra samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad har du för dator och grafikkort? Beroende på vad du kör kan det finnas begränsningar i hur många anslutningar och signaltyper de kan köra samtidigt.

Det är en Thinkcentre M75q med Ryzen 5 PRO 3400g och integrerat Radeon Vega 11 grafik.

Jag tänkte först samma men iom att många på Google skriver att det ska fungera samt att jag faktiskt hade igång både en TV och ena skärmen samtidigt så bör det fungera.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ciirree:

Det är en Thinkcentre med Ryzen 5 PRO 3400g och integrerat Radeon Vega 11 grafik.

Jag tänkte först samma men iom att många på Google skriver att det ska fungera samt att jag faktiskt hade igång både en TV och ena skärmen samtidigt så bör det fungera.

Vilken skärm är det då som inte fungerar? Ifall det är den med DP-HDMI-adaptern så kan svaret finnas där. Du kan behöva en annan adapter. Har du testat också växla om?

Att det kan fungera som tänkt med TV:n kan bero på att den begär en annan signaltiming som inte ger besvär på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilken skärm är det då som inte fungerar? Ifall det är den med DP-HDMI-adaptern så kan svaret finnas där. Du kan behöva en annan adapter. Har du testat också växla om?

Att det kan fungera som tänkt med TV:n kan bero på att den begär en annan signaltiming som inte ger besvär på samma sätt.

Okej det där med signaltajming. Är det samma som hz? Är inte så insatt i just det.

Edit: Är det också därför skärmen fungerar med Xbox som har en helt annat signal då än PCn?

Har testat bytt kablar ja. Även strömkablar. Det är två exakt likadana skärmar. Spelar ingen roll vilken av kablarna den ”svarta” skärmen har.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ciirree:

Okej det där med signaltajming. Är det samma som hz? Är inte så insatt i just det.

Edit: Är det också därför skärmen fungerar med Xbox som har en helt annat signal då än PCn?

Har testat bytt kablar ja. Även strömkablar. Det är två exakt likadana skärmar. Spelar ingen roll vilken av kablarna den ”svarta” skärmen har.

Ifall det är en av skärmarna som hela tiden bråkar kan det vara något med den som ställer till det.

Signaltiming är den exakta formuleringen på signalen. Går igenom det i den här gamla artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

Det är till exempel skillnad på videoformatet 1080p och 1920x1080 pixlar så som det definieras av VESA. Båda må åstadkomma exakt samma slutresultat men det är inte samma sak. Beroende på utrustningen kan det bli oväntade effekter med sådant som adaptrar och omvandlare.

Permalänk
Medlem

Skärmen gav sig inte hur jag än gjorde. Så jag kontaktade Lenovos kundtjänst och de skulle skicka en ny.
Väldigt bra bemött och snabbt fixat. Hoppas nu det är skärmen som är fel på så att det löser sig.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude