Permalänk
Medlem

VR headset och glasögon

Jag behöver läsglasögon för att se på datorns bildskärm. Betyder det att jag också kommer att behöva läsglasögon med ett VR headset ?

Permalänk
Medlem

Optiskt är skärmarna några meter bort från ögonen. Det finns företag som säljer "glasögon insatser" för VR-headsets. Du borde inte använda vanliga glasögon både för att det är obekvämt och för att de kan repa linserna som är gjorda av mjuk plast.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

https://vroptician.com/

Beroende på dina bågar så får dina glasögon eventuellt plats innanför headsetet. Rekommenderar dock nåt form av linsskydd, bågarna repar lätt linserna i VR headsettet annars.

Rent generellt så kommer du få samma synfel i VR som du har i verkligheten. Jag har själv linser från vroptician i mitt Valve Index och de fungerar bra. Men jag har även kört med glasögonen och det funkar lika bra (med skydd för linserna). Men helt klart bekvämare utan bågar.

En ännu enklare lösning är ju att använda linser på ögonen, men alla gillar inte sånt

Permalänk
Medlem

Jag använder inte linser själva men det finns en del leverantörer av "insatslinser" man sätter i headset.
Är man fler som ska använda headset rekomenderar jag den varianten som man först fäster en ring och sen fäster själva linsen med magnet, då är det lätt att ta bort när nån annan ska använda. Har för mig att dom sitter rätt hårt annars när man väl klickat fast dom.

Tillägger att det är inte säkert man måste ha glasögon linser i ett VR headset.
Jag och en kompis bör glasögon hela tiden, ingen av oss upplever synfel i VR utan glasögon.
Men vi är båda närsynta, dvs ser bra på nära håll men dåligt på långt håll då kanske man ser bra för att "skärmarna" är nära ögonen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

https://vroptician.com/

Beroende på dina bågar så får dina glasögon eventuellt plats innanför headsetet. Rekommenderar dock nåt form av linsskydd, bågarna repar lätt linserna i VR headsettet annars.

Rent generellt så kommer du få samma synfel i VR som du har i verkligheten. Jag har själv linser från vroptician i mitt Valve Index och de fungerar bra. Men jag har även kört med glasögonen och det funkar lika bra (med skydd för linserna). Men helt klart bekvämare utan bågar.

En ännu enklare lösning är ju att använda linser på ögonen, men alla gillar inte sånt

Dessa glasögon tillsatser kostar ju en betydande summa. Finns det sådana här linsskydd till låg kostnad att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tillägger att det är inte säkert man måste ha glasögon linser i ett VR headset.
Jag och en kompis bör glasögon hela tiden, ingen av oss upplever synfel i VR utan glasögon.
Men vi är båda närsynta, dvs ser bra på nära håll men dåligt på långt håll då kanske man ser bra för att "skärmarna" är nära ögonen.

Jag är inte närsynt utan det som hänt är att jag ser grumligt pga högre ålder. Så jag använder läs glasögon alltså inga av optiker utarbetade linser för något specifikt synfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Jag är inte närsynt utan det som hänt är att jag ser grumligt pga högre ålder. Så jag använder läs glasögon alltså inga av optiker utarbetade linser för något specifikt synfel.

Du behöver typ bara glasögon om du har svårt att avläsa en optiker-tavla på några meters avstånd..

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer VR headsets i framtiden som är bättre anpassade för glasögonbärare, är väll mest detta som får mig att inte köpa ett nytt VR headset denna generation.

Även om det funkar med glasögon så är det extremt bökigt och opraktiskt, linser och insattser eller ögonoperation, jo visst. Tror de har allt att vinna försäljningsmässigt på att få glasögon att fungera BRA i headsetten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hoppas det kommer VR headsets i framtiden som är bättre anpassade för glasögonbärare, är väll mest detta som får mig att inte köpa ett nytt VR headset denna generation.

Även om det funkar med glasögon så är det extremt bökigt och opraktiskt, linser och insattser eller ögonoperation, jo visst. Tror de har allt att vinna försäljningsmässigt på att få glasögon att fungera BRA i headsetten.

Det finns headset som klarar av glasögon mer eller mindre, jag får tex in mina glasögon i Quest 1 men inte Quest 2.
Det kommer nog lösas men problemet med linserna som sitter idag hamnar "för långt bort" från ögonen när det ska anpassas för glasögon och det påverkar bla FOV och hur klart vissa upplever bilden.

Hört många som har insattslinser är väldigt nöjda.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Du behöver typ bara glasögon om du har svårt att avläsa en optiker-tavla på några meters avstånd..

Huruvida jag kan det beror ju helt på hur stora bokstäverna är som ska läsas.

Permalänk
Medlem

De flesta VR headset är inställda på att visa saker på långt håll.
Så om du bara behöver läsglasögon men ser bra på långt håll så behövs inga glasögon.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hoppas det kommer VR headsets i framtiden som är bättre anpassade för glasögonbärare, är väll mest detta som får mig att inte köpa ett nytt VR headset denna generation.

Även om det funkar med glasögon så är det extremt bökigt och opraktiskt, linser och insattser eller ögonoperation, jo visst. Tror de har allt att vinna försäljningsmässigt på att få glasögon att fungera BRA i headsetten.

Jag förstår inte varför det skulle vara opraktiskt att ha glasögon samtidigt som man använder ett VR-headset? Det brukar fungera bra om det inte är några jättestora skalmar. Annars kan man ju köpa lite mindre glasögon och ha som reserv för några hundralappar?

Vet att Samsung Gear hade ett vred som gjorde att man kunde ställa in rätt skärpa för de som inte ville använda glasögon. Problemet där var bara att det blev fel med den kromatiska aberration i hörnen.

Skrivet av jfri:

Huruvida jag kan det beror ju helt på hur stora bokstäverna är som ska läsas.

Jag har själv svårt att se saker på väldigt nära avstånd.
Nu till det som många inte vet om - När man tar på sig ett VR-headset så kommer du upptäcka hur otroligt skarpt du ser på t.ex. 2 cm avstånd! Det är helt fantastiskt att kunna detaljstudera saker på ett sätt du inte ens kan göra i verkliga livet! När du kommer så extremt nära så kommer du dock antagligen inte kunna se samma föremål med båda ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jfri:

Dessa glasögon tillsatser kostar ju en betydande summa. Finns det sådana här linsskydd till låg kostnad att köpa.

Vilket VR headset funderar du på att skaffa? Det finns som sagt skydd så du kan bära dina glasögon under headsetet. Jag kan 3D printa ett par uppsättningar mot symbolisk summa (frakt).

Annars finns det säkert att köpa av högre kvalitet nånstans.

Permalänk
Medlem

https://vroptician.com/ Jag beställde till Vive Cosmos baserat på optikerns recept för mina vanliga brillor. Insatserna är perfekta och ger stor frihet.

(borde dessutom finnas en pinnad tråd om att man inte behöver förstoringsglas för VR)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

Vilket VR headset funderar du på att skaffa? Det finns som sagt skydd så du kan bära dina glasögon under headsetet. Jag kan 3D printa ett par uppsättningar mot symbolisk summa (frakt).

Annars finns det säkert att köpa av högre kvalitet nånstans.

Det finns tre olika headset som jag funderar på
1) HP Reverb G2
2) HTC Vive Cosmos
3) Oculus Quest II