Permalänk
Medlem

Köp en ny Klocka

Hej fick inbrott för 4 år sedan och förlorade början på en klocksamling. Har inte orkat börja samla igen pga mått dåligt varje gång jag tänkt på det. Förlorade min dröm omega.
Samla på dyra klockor ska jag nog inte göra på engång.

Funderar på samla på flera olika typer, just nu har jag ingen alls

men som första vilj jag nog ha en halv eller automatisk klocka.
Budget ca 4-5k om det räcker.

Tips gärna

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hanjou:

Hej fick inbrott för 4 år sedan och förlorade början på en klocksamling. Har inte orkat börja samla igen pga mått dåligt varje gång jag tänkt på det. Förlorade min dröm omega.
Samla på dyra klockor ska jag nog inte göra på engång.

Funderar på samla på flera olika typer, just nu har jag ingen alls

men som första vilj jag nog ha en halv eller automatisk klocka.
Budget ca 4-5k om det räcker.

Tips gärna

Jag har en automatisk klocka från Steinhart som jag är ruskigt nöjd med:

400 EUR
Schweisiskt ETA 2824-2 urverk så bra grejer.
https://www.steinhartwatches.de/en/ocean-one-39-green.html

39 mm innebär att den inte är jättestor på handleden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tyvärr inge bra på dyra klockor.
Har inte haft klocka på säkert 10 år.

Men skulle jag ha en så skulle jag nog ha en Casio (med miniräknare).
Annars skulle jag en 24-timmars "ubåtsklocka" vara nice, men de flesta som säljs är plastiga kopior.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en automatisk klocka från Steinhart som jag är ruskigt nöjd med:
https://www.steinhartwatches.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/3/o39_green_1kx1k_03.1545381584.jpg
400 EUR
Schweisiskt ETA 2824-2 urverk så bra grejer.
https://www.steinhartwatches.de/en/ocean-one-39-green.html

39 mm innebär att den inte är jättestor på handleden.

tack för tipset. ser riktigt intressant ut som dykare, köpte du direkt från steinhart ?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej fick inbrott för 4 år sedan och förlorade början på en klocksamling. Har inte orkat börja samla igen pga mått dåligt varje gång jag tänkt på det. Förlorade min dröm omega.
Samla på dyra klockor ska jag nog inte göra på engång.

Funderar på samla på flera olika typer, just nu har jag ingen alls

men som första vilj jag nog ha en halv eller automatisk klocka.
Budget ca 4-5k om det räcker.

Tips gärna

Squale 1521 på nato är min sommar/ledighetsdykare. Riktigt trevlig budgetdykare. 8-9k ny, runt 5-6k begagnad skulle jag tippa på.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20151226/00d46e57a34ca2c1f0cd1378c9519fe2.jpg

Har du tänkt att bära skjorta och kavaj så är det nog inte rätt klocka, jag tycker att den är för tjock för det. Å andra sidan är det sällan rätt med en dykare till formell klädsel, det ska vara något mer dressat då...om jag får tycka iaf.

Permalänk
Medlem

Glycine är ett alternativ som går att få tag i i den prisklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en automatisk klocka från Steinhart som jag är ruskigt nöjd med:
https://www.steinhartwatches.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/3/o39_green_1kx1k_03.1545381584.jpg
400 EUR
Schweisiskt ETA 2824-2 urverk så bra grejer.
https://www.steinhartwatches.de/en/ocean-one-39-green.html

39 mm innebär att den inte är jättestor på handleden.

Är det inte trist med klockor utan egen design som bara kopierar andra? Originalet eller helt annan tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Är det inte trist med klockor utan egen design som bara kopierar andra? Originalet eller helt annan tycker jag.

Vad anser du vara originalet? I min värld är så gott som alla dykare baserade på samma design som en Submariner, och den ryms ju inte i allas budget direkt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hanjou:

tack för tipset. ser riktigt intressant ut som dykare, köpte du direkt från steinhart ?

Fick av min far men han shoppade direkt från Steinhart.

Skrivet av Johisco:

Är det inte trist med klockor utan egen design som bara kopierar andra? Originalet eller helt annan tycker jag.

Du får göra precis som du vill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Är det inte trist med klockor utan egen design som bara kopierar andra? Originalet eller helt annan tycker jag.

visst är omega sub snyggt. personligen skulle jag inte våga bära på en 50 000kr klocka.

tycker det är roligare att kunna ha några olika att välja mellan och våga att ha på sig en.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av Johisco:

Är det inte trist med klockor utan egen design som bara kopierar andra? Originalet eller helt annan tycker jag.

Så alla måste köra Ford för att det är originalet? Nej, din poäng är möjligtvis ett litet rättfärdigande för att inte må dåligt efter att ha spenderat stora pengar på "originalet". Något som är trist är att begränsa sig, tycker jag.

Permalänk
Medlem

https://uropenn.se/citizen-aqualand-dykarur-jp2000-08e/
Har alltid tyckt om Citizens klockor.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Har en Certina DS Podium Titanium som jag haft på mig varje dag i 12 år nu, ser fortfarande typ ny ut.
Många av de jag känner bär inte klocka längre, men jag skulle få panik utan den. Är närmare 100 än 0 så kanske därför.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

Det finns klockor som inte kopierar Rolex... I alla prisklasser

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

Så alla måste köra Ford för att det är originalet? Nej, din poäng är möjligtvis ett litet rättfärdigande för att inte må dåligt efter att ha spenderat stora pengar på "originalet". Något som är trist är att begränsa sig, tycker jag.

Låter som du är bitter för att du inte har råd. Alternativt aldrig sett en Submariner med grön bezel. Din jämförelse är ju annars så otroligt dum, eller tycker du en Ferrari ser ut som en T-Ford?

Permalänk

Har ett gäng olika prisklasser i min samling, allt ifrån ett par Omega till Oris. Oris tycker jag är ett enormt prisvärt märke. En beggad Oris går nog hitta i din prisklass. Även en del gamla vintage omegas går att hitta där, men då är de nog oftast ganska slitna. Trist att höra att samlingen blev stulen. Jag är själv rätt nojig för sånt där så jag förvarar dem tryggt och säkert

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej fick inbrott för 4 år sedan och förlorade början på en klocksamling. Har inte orkat börja samla igen pga mått dåligt varje gång jag tänkt på det. Förlorade min dröm omega.
Samla på dyra klockor ska jag nog inte göra på engång.

Funderar på samla på flera olika typer, just nu har jag ingen alls

men som första vilj jag nog ha en halv eller automatisk klocka.
Budget ca 4-5k om det räcker.

Tips gärna

Jag tycker seiko gör fina grejer till låga priser. Äger själv en Skx007 och Sarb017.

Klockor är högst personligt men undvik perfymklockor och Kina-klockor i stil med filippo loreti och D.W.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Seiko Skx007 alt skx009 är en superbra start på en samling.

Visa signatur

[B550-F]|[5800X3D]|[4x16GB 3200MHz]|[7800XT]|[1TB 970 Evo Plus]|[RM750X v2]

Permalänk
Skrivet av Johisco:

Låter som du är bitter för att du inte har råd. Alternativt aldrig sett en Submariner med grön bezel. Din jämförelse är ju annars så otroligt dum, eller tycker du en Ferrari ser ut som en T-Ford?

Haha rolig analys du kom fram till där! Jag försökte komma på en jämförelse lika dum som ditt påstående, så är glad att det lyckades.

Permalänk
Medlem

Man försäkrar en klocksamling.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Man försäkrar en klocksamling.

Beror helt på. Jag har folksam, där täcks det under hemförsäkringen t.ex.

edit: Sen framgår det ju inte huruvida samlingen var försäkrad eller inte. Han kanske fått pengar från försäkringen men inte är sugen på att köpa en dyr samling igen

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Beror helt på. Jag har folksam, där täcks det under hemförsäkringen t.ex.

edit: Sen framgår det ju inte huruvida samlingen var försäkrad eller inte. Han kanske fått pengar från försäkringen men inte är sugen på att köpa en dyr samling igen

fick inte pengar från försäkringsbolaget för klockorna.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salming:

Seiko Skx007 alt skx009 är en superbra start på en samling.

håller med seiko vore intressant som vardagsklocka men de ligger på ca 3k i sverige
och tycker inte riktigt att det är värt det.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

håller med seiko vore intressant som vardagsklocka men de ligger på ca 3k i sverige
och tycker inte riktigt att det är värt det.

Kolla igenom begagnat-marknaden på klocksnack.se. Där har du bra utbud och du kan dessutom hitta modeller och märken du gillar. Där går säkert att fynda en Seiko eller annan bra klocka.

Jag har aldrig ägt eller ens hållt i en men Timex verkar göra ganska OK ur som inte kostar massa tusenlappar.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Tissot gentleman powermatic 80, den nya med balansfjäder i silicium(kisel)! En egenskap som gör klockan helt antimagnetisk och tills nyligen bara fanns i mycket dyrare klockor. Verkar gå för cirka 5-6k från svenska återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Låter som du är bitter för att du inte har råd. Alternativt aldrig sett en Submariner med grön bezel. Din jämförelse är ju annars så otroligt dum, eller tycker du en Ferrari ser ut som en T-Ford?

Man kan ju vrida och vända på saker och ting givetvis. Jag tycker att du gett dig in i tråden på ett ganska osympatiskt sätt för att vara ärlig.

I det här fallet så frågade TS efter en klocka runt 4-5tkr och fick förslag på en dykare (även om TS inte frågade specifikt om just en dykare utan rent allmänt). Han fick förslag på den dykare för just den pengen och ytterligare ett från mig då jag hakade på dykarsegmentet.

Du öppnade med att fråga varför personen som föreslog klockan inte istället köper originalet istället för en som kopierar originalet. I min värld är så gott som samtliga dykare kopior på Submariner (Blancpain dyker alltid upp i diskussion om vem som var först ut), åtminstone sedan dykaren som vi känner den idag såg ljuset.

Jag frågar dig vad du tycker är originalet så att man har lite mer kött på benen men det har du inte svarat på. Jag tar ändå för givet att det är Submarinern du menar då du skriver om den här ovan och att den föreslagna klockan kanske sneglat lite väl mycket åt Submarinern.

Men då är frågan ändå, varför skulle han köpa en Submariner istället när han uttryckligen letar efter en klocka för 4-5tkr? Och om du vet att det finns klockor inom dykarsegmentet som inte kopierar Submarinern i stil, gärna i det prisintervallet som TS öppnade med, varför inte föreslå den istället för att nöja dig med ett smådrygt inlägg om kopior till en annan?

Submarinern är en vansinnigt snygg klocka men inte för alla. Du vet ju svaret redan när du ställde frågan.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på Seiko, så glöm inte att slå en koll på creationwatches och skywatches, de har oftast bra priser.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna (automat) för ca 1.5 år sedan för ca 4500:-. Nu finns ju inte just den varianten kvar att köpa men kan rekommendera att kolla på Tissot som har en del schyssta klockor. Alternativt kolla på Certinas urval

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en automatisk klocka från Steinhart som jag är ruskigt nöjd med:
https://www.steinhartwatches.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/o/3/o39_green_1kx1k_03.1545381584.jpg
400 EUR
Schweisiskt ETA 2824-2 urverk så bra grejer.
https://www.steinhartwatches.de/en/ocean-one-39-green.html

39 mm innebär att den inte är jättestor på handleden.

Den var nice, ser ju ut som en rolex

Skulle helt klart kunna köpa den.

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna emot tips på klocka (mekanisk, automat).
Beg eller ny, spelar ingen roll men vill gärna att det är en klocka som man kan få något för i framtiden och som inte kostar en förmögenhet att servas. Tänkte lägga upp till 15k kanske.

Söker något hydsat stilrent, ingen för plottrig urtavla. Inte för tjock heller, ska funka med skjorta. Inget dykarur (har redan två).

Varit inne på Junghans Max Bill Chronoscope men tror tyvärr den kan kännas tjock och stor, den är 14mm nånting tjock. Dock inte testat den.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?