Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Komplett.se vill ta nästa steg som datorbutik och passar på att fråga medlemmarna om råd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En bra datorbutik tänker på kunden först och ökar inte priser på sina produkter enbart för att konkurrenter ökar sina priser.

EDIT: förtydligande då en del missförstånd uppstått.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

En bra datorbutik tänker på kunden först och ökar inte priser på sina produkter enbart för att konkurrenter ökar sina priser.

Det skulle eventuellt kunna finnas andra anledningar till att många återförsäljare höjer priset ungefär samtidigt.

Permalänk
Medlem

En bra datorbutik levererar med en pingvinstång i varje leverans.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det skulle eventuellt kunna finnas andra anledningar till att många återförsäljare höjer priset ungefär samtidigt.

Ja, priskartell /s

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

En bra datorbutik tänker på kunden först och ökar inte priser på sina produkter enbart för att konkurrenter ökar sina priser.

Ja just det. Är ju inte som att alla återförsäljare köper in varor för ungefär samma priser och även vill tjäna pengar på varorna...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Skäggig legend

En bra butik är en stabil och trygg butik. Någon man kan lita på och som litar på en själv!

Webhallen är för mig just det, en trygg butik. Jag har fått så otrolig hjälp med allt från garantiärenden till prisjusteringar. Tillit när jag säger att någonting är trasigt, fungerar dåligt. De har sagt; okej, vi byter ut den direkt. Jag slänger in frågan, kan jag få en annan färg? - Absolut, det är samma pris emellan. Aldrig - några - krångel.

Inet är raka motsatsen i min mening. Jag har försökt ge Inet flera chanser men alltid samma resultat med garantiärenden tyvärr. 6 saker har gett mig samma resultat. Mus, tangentbord, headset, hårddisk, ssd och fläkt. Det tar dom en vecka (5 arbetsdagar) att bekräfta felet) så står jag utan dessa dagar, istället för att lita på mig.

usch.

Komplett är jag överlag nöjd med förutom en enorm miss mellan Komplett och Komplett Bank som missade att bekräfta ett återköp så jag fick inkassokrav på 4990:- över något jag hade lämnat tillbaka och fått bekräftat att jag gjort det. Det tog ett bra tag innan Komplett och Komplett Bank löste det. Oproffsigt.
Jag skulle vilja lämna in min bärbara dator på reperation och det skulle ta 1 månad. Satan.

usch.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

En stabil hemsida som inte kraschar vid belastningstoppar och ett lagerstatus som uppdateras i realtid. Även en välfungerande fyndhörna för returnerade produkter.

Jag älskar att hänga på låset inför tekniksläpp och det finns inget som irriterar mig mer än att behöva spamma köoknappen i 2h för att tillslut köpa en produkt "i lager" för att nästkommande vardag få ett mail att produkten var slutsåld och jag är placerad i en kö (med okänd köplats) där det kan vara 1 eller 500 personer före mig....

Stort plus om BankID blir krav för köp av bristvaror såsom grafikkort och processorer så inte en tomte köper upp hela lagret för att kränga på blocket. Jag är medveten om att butiker satt "ett exemplar per person" som gräns men denna är simpel att kringgå. Det krävs legitimering in my opinion.

Permalänk
Medlem

Inet & Webbhallen?

En bra butik är even den som faktiskt har fysiska butiker man kan besöka.

Permalänk
Medlem

Komplett Bank är helt värdelöst.
Hur kan en internetbank INTE ha varken autogiro eller e-faktura år 2021?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Ja just det. Är ju inte som att alla återförsäljare köper in varor för ungefär samma priser och även vill tjäna pengar på varorna...

Jag skrev aldrig något om den situationen.
Det som beskrevs var fallet där man höjer priser enbart för att andra gör det.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Viking
Skrivet av jeppe109:

Jag skrev aldrig något om den situationen.
Det som beskrevs var fallet där man höjer priser enbart för att andra gör det.

Dock svårt för oss konsumenter att veta om sånt händer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Min beställning på Zotac 3080 Trinity non-OC som jag lade 20 minuter efter release fyller snart 6 månader och förväntas 3e juni. Men det är lugnt att Komplett inte vill erbjuda något annat för de har ju sagt att "det rör sig bättre på det här kortet och är inga problem" och därför behöver de inte erbjuda något speciellt som gör Asus TUF. Komplett är ju tydligen de enda som också fått in leveranser på detta kort efter lanseringen, detta står de fast vid.

Så vore väl trevligt med en butik som är konsekvent hur de erbjuder lösningar till sina kunder och inte ljuger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Dock svårt för oss konsumenter att veta om sånt händer.

Definitivt, men det gör det inte mindre bedrägligt när det inträffar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Webhallen och Inet är mina favoriter just nu. Båda har bra support, medlemsprogram, bra priser och frakt möjligheter. Det enda negativa med Webhallen är deras returer, som måste skickas som dyra företagspaket. Inet har däremot fri retur.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

En bra datorbutik tänker på kunden först och ökar inte priser på sina produkter enbart för att konkurrenter ökar sina priser.

EDIT: förtydligande då en del missförstånd uppstått.

Oftast är det leverantören (i vissa fall tillverkaren) som styr priserna. När de sänker priserna så sänker återförsäljarna, och när de höjer priserna så höjer återförsäljarna. Sen följer de väl säkert även sina konkurrenters priser till viss del, som nu när de flesta tar ockerpriser på nya grafikkort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

En bra butik är en stabil och trygg butik. Någon man kan lita på och som litar på en själv!

Webhallen är för mig just det, en trygg butik. Jag har fått så otrolig hjälp med allt från garantiärenden till prisjusteringar. Tillit när jag säger att någonting är trasigt, fungerar dåligt. De har sagt; okej, vi byter ut den direkt. Jag slänger in frågan, kan jag få en annan färg? - Absolut, det är samma pris emellan. Aldrig - några - krångel.

Inet är raka motsatsen i min mening. Jag har försökt ge Inet flera chanser men alltid samma resultat med garantiärenden tyvärr. 6 saker har gett mig samma resultat. Mus, tangentbord, headset, hårddisk, ssd och fläkt. Det tar dom en vecka (5 arbetsdagar) att bekräfta felet) så står jag utan dessa dagar, istället för att lita på mig.

usch.

Komplett är jag överlag nöjd med förutom en enorm miss mellan Komplett och Komplett Bank som missade att bekräfta ett återköp så jag fick inkassokrav på 4990:- över något jag hade lämnat tillbaka och fått bekräftat att jag gjort det. Det tog ett bra tag innan Komplett och Komplett Bank löste det. Oproffsigt.
Jag skulle vilja lämna in min bärbara dator på reperation och det skulle ta 1 månad. Satan.

usch.

Hade ett relaterat problem, jag returnerade en trasig PSU från Komplett på garanti som jag hade betalat för via Komplett Bank. Returen godkändes och jag fick notis om att jag skulle få full återbetalning. Två veckor senare hade jag inte fått några pengar och kontaktade då Komplett som helt avsade sig ansvar och sa att "det får du ta upp med Komplett Bank". Vad i hel-!? Inte vet väl jag att Komplett och Komplett bank tydligen är två helt separata entiteter. Det är ju dessutom Komplett jag köpt varan av, då är det väl ändå de som ska se till att returen färdigställs.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Generösa med returer, även om de misstänker att det är kunden som orsakat felet. Den taktiken har fungerat väldigt bra för Inet.se

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Föredetting

Jag har ingen direkt favorit, men Webhallen är nog återförsäljaren jag besöker mest, på grund av deras supply drop. Jag bryr mig egentligen inte ens om min level då jag handlar där så lite.

Amazon köper jag en hel del annat på, men det brukar mest vara "justja, jag skulle behöva den där grejen" – senast igår var jag exempelvis ute efter parafilm och ett kalibreringsverktyg för film. Sällan det blir datorhårdvara därifrån.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

En bra datorbutik levererar med en pingvinstång i varje leverans.

Precis det jag tänkte skriva

Men skämt å sido snabba leveranser och kunnig personal i kundservice väger väldigt tungt.

Permalänk

Bra service, och feedback vad som händer med order. Inte som ni gör med min order på min AMD 5950 processor jag beställde 2020-11-24, som jag inte fått ännu, 4 måndader senare, kollar jag på orderstatus så ändras den bara varje månad utan att jag får veta varför, tycker jag inte är bra service. Ville mesta bara skriva med missnöje om vad jag tycker om komplett.se service om min processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Komplett är jag överlag nöjd med förutom en enorm miss mellan Komplett och Komplett Bank som missade att bekräfta ett återköp så jag fick inkassokrav på 4990:- över något jag hade lämnat tillbaka och fått bekräftat att jag gjort det. Det tog ett bra tag innan Komplett och Komplett Bank löste det. Oproffsigt.
Jag skulle vilja lämna in min bärbara dator på reperation och det skulle ta 1 månad. Satan.

usch.

Detta är anledningen till att jag av princip inte handlar från komplett längre, det finns inget samarbete mellan komplett och komplett bank utan det är upp till mej som kund att se till att det inte blir något problem vid retur och liknande.

Fick hålla på i 3 månader med betalnings krav på en produkt jag aldrig mottagit för att min adress inte stod på paketet så efter 1 månad av bråkandes med postnord och komplett bad jag dem bara avbryta beställningen så jag kunde gå och handla direkt i en affär.

Nu senast med en faktura på en retur (innan fakturan skulle vara betald) så blir jag som kund ombedd att kontakta komplett bank för att pausa fakturan till dess att returen gått igenom. Varför ska jag prata med en bank jag inte har något att göra med mer än att komplett väljer att fakturera via dem.

Online butik som online butik i min mening det som gör någon bra är hur dem löser kund problem inte vilka varor de har tillgång till och komplett har nog sämst kundsupport i min mening.

Permalänk
Skrivet av Banarth:

Komplett Bank är helt värdelöst.
Hur kan en internetbank INTE ha varken autogiro eller e-faktura år 2021?

Håller med där. Jag har kreditkort genom Komplett Bank. De sätter alltid fakturadatumet den 27:e också, oavsett om det är en helgdag eller inte. Det har gjort att min inbetalning kommit en dag för sent flera gånger, varpå Komplett Bank ALLTID tar ut ränta på köp som annars skulle vara räntefria. Störigt som fan.

Börjar tro att dom gör det avsiktligt svårt att betala fakturorna för att maxa ränteinkomsterna.

Permalänk
Viking
Skrivet av peter_nys:

Bra service, och feedback vad som händer med order. Inte som ni gör med min order på min AMD 5950 processor jag beställde 2020-11-24, som jag inte fått ännu, 4 måndader senare, kollar jag på orderstatus så ändras den bara varje månad utan att jag får veta varför, tycker jag inte är bra service. Ville mesta bara skriva med missnöje om vad jag tycker om komplett.se service om min processor.

Behöver du verkligen en förklaring på varför du inte får processorn? Är det inte ganska självklart att det helt enkelt är brist på 5950X och att de inte får in tillräckligt många?
Det är snarare AMD eller TSMC du ska klaga på, inte Komplett.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

jag slutade handla hos komplett PGA att allt verkade lite dyrare där. kan ha ändrats nu men jag gillar att köpa i fysisk butik och då går även det bort för mig då de saknar sådana(vad jag vet).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan lista lite som jag själv tycker är viktigt.

-Bra priser.
-Rea på relevanta saker (inte saker som man bara vill bli av med).
-Kundservice som går att lita på (kunden har alltid rätt?).
-live lagersaldo (som stämmer).
-Enkel websida samt en som inte dör av belastning.
-Fyndhörna
-butiker (ifall man vill ha något samma dag)

Jag handlar mest från Webhallen och dingade just void.. yay. Inte för att att det spelar någon roll men det visar på vad jag har lagt mina pengar och förtroende. Har varit i kontakt med kundtjänst ett par gånger och aldrig varit missnöjd.
980ti brann fick ett nytt 1070 - inga konstigheter bara frågade ifall jag ville hämta från ett annat webhallen butik samma dag eller ifall de skulle skicka det på posten (var under första mining boomen).

Har testat andra och inte varit missnöjd men inte heller lika nöjd.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

En kundundersökning utan att vi får betalt?!
ICA Maxi brukar köra sånt, och ger sen nån rabattkod på 50-100:-.
Komplett, kom igen, vi gillar ju er, men vi jobbar ju inte gratis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makramundi:

Håller med där. Jag har kreditkort genom Komplett Bank. De sätter alltid fakturadatumet den 27:e också, oavsett om det är en helgdag eller inte. Det har gjort att min inbetalning kommit en dag för sent flera gånger, varpå Komplett Bank ALLTID tar ut ränta på köp som annars skulle vara räntefria. Störigt som fan.

Börjar tro att dom gör det avsiktligt svårt att betala fakturorna för att maxa ränteinkomsterna.

"De sätter alltid fakturadatumet den 27:e"
Aldrig förstått hur man inte 2021 kan se till att sätta betaldagar på en bankdag? Antingen ren inkompetens eller som du skriver bedrägeri av den mildare graden, finns ju tyvärr många exempel på detta från många företag.

Permalänk
Medlem

Undersökning gjord!
Kort summering, köpte från Komplett i tidernas begynnelse, sedan dess huvudsakligen Webhallen, mest pga av att de var först med samma pris i butik som på nätet, plus att butiken ligger ett stenkast bort.

Permalänk
Medlem

- Liveuppdaterat lagersaldo OCH kö med liveuppdatering av ens egen position i kö (om det är en bristvara) om man är inloggad.
- Ett vettigt system för att förboka åtråvärda releasevaror. T.ex.: Legitimering med bank id, EN produkt per person i en SERIE, d.v.s. ETT 3080 inte ett zotac, ett gainward, etc. etc.. Låt trogna kunder med lång historik (eller hög kundnivå om man har ett sånt system) få boka på en specialsida först innan man öppnar för scalpers och bottar till allmän försäljning.
- Bra returhantering och hantering av garanti/reklamationer