Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, för det kan ju aldrig vara att 3080 säljer så många fler än ett kort som kostar mer än vad genomsnittet får ut i månaden efter skatt i Sverige?
Du menar en hypotes, inte en teori.

Asså 3080 korten når ju inte ens butikerna (till skillnad mot 3090s)

Är väl både en teori (med en förklaringsmekanism) en mer konkret hypotes jag har, skulle jag säga. Är iaf så jag skulle sälja den i en forskningsartikel (är disputerad och publicerat en hel del i nationalekonomi å statsvetenskap). Men känns som ett sidospår i en 3080 ti tråd :=P

Permalänk
Medlem

Inget nytt från @webhallen @inet om 3080 TI?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Att det faktiskt finns 3090 kort att köpa då och då har att göra med att 3090 inte alls är lika uppbokade som 3080 kort, av uppenbara anledningar. Det har ingenting att göra med att det produceras mer 3090 kort. Sen verkar du tro att nVidia säljer korten för 25000:- när det är flera led som ökar priset från när nVidia producerar själva grafikkretsen tills när den faktiskt finns på butikshyllan. Om nVidia faktiskt tjänar dubbelt så mycket på att sälja ett 3090 kontra ett 3080 har du ingen aning om för du vet inte vad nVidia säljer grafikkretsarna för till deras partners.

Absolut. är en annan möjlig förklaring. Förmodligen är det en kombination av båda förklaringarna som gör att vi inte ser särskilt många 3080s i butik. Jag tippar iaf att nvidia får betydligt mer cash genom att sälja 3090s och tycker mig ha hört det från många i industrin (vet att hardware unboxed å gamersnexus resonerat i de termerna). Men visst allt detta är ju spekulation både från din och min sida, skulle krävas en djupare studie för att veta säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Asså 3080 korten når ju inte ens butikerna (till skillnad mot 3090s)

Hur vet du det? Baserat på dina personliga observationer, eller har du någon insyn i den svenska distributörskedjan som jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vick två mail, grattis och tyvärr...

Valde du ett specifikt kort?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur vet du det? Baserat på dina personliga observationer, eller har du någon insyn i den svenska distributörskedjan som jag har missat?

Vill inte gå in i någon stor debatt här. Allt detta är som tidigare nämnt spekulation och vi vet ingenting säkert. Men har som sagt scalpat som fan ända sedan premiären i höstas och får instant notifications när 3080s når butiker. Har fått otroligt få notifikationer om 3080s i lager vs 3090s. 3090s har ploppat upp varje vecka. 3090s försvinner i regel mycket snabbt efter de läggs ut trots en prislapp på 25k

Nöjer mig så. Var fint att få ditt å andras perspektiv och håller med om att nvidia prioriterar GA102 mot 3090s framför 3080s inte nödvändigtvis är den enda (eller den viktigaste förklaringen) varför 3080s ej finns i butiker. Men jag tror det är en del av förklaringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vick två mail, grattis och tyvärr...

Mmhmm?
De skulle väl iofs inte meddela förrän efter 15 så vi kan ju fortfarande naivt hoppas att de bara testkör systemet @komplett .. 😊

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Jag tippar iaf att nvidia får betydligt mer cash genom att sälja 3090s och tycker mig ha hört det från många i industrin (vet att hardware unboxed å gamersnexus resonerat i de termerna).

Detta är för att de inte begriper sig på ekonomi, alternativ är keynesianer, vilket är synonymt.

Det är samma absurda idé som när man i USA under 30-talets depression använde skattemedel för att gräva ner tusentals ton jordbruksprodukter för att skapa en brist och höja förtjänsterna på livsmedel, samtidigt som folket svälte ute på gatorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Valde du ett specifikt kort?

Valde "Alla kort", står att det blir en överraskning

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vick två mail, grattis och tyvärr...

Samma, fick också båda mailen. Ingen aning om man vunnit eller inte

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Vill inte gå in i någon stor debatt här.

Jag var inte ute efter en debatt heller utan att veta om det fanns något mer konkret än dina observationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Samma, fick också båda mailen. Ingen aning om man vunnit eller inte

Det är inte så att ni anmält med två konton?

Jag fick i alla fall ett tyvärr-mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är inte så att ni anmält med två konton?

Jag fick i alla fall ett tyvärr-mail.

Nej bara ett.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Absolut. är en annan möjlig förklaring. Förmodligen är det en kombination av båda förklaringarna som gör att vi inte ser särskilt många 3080s i butik. Jag tippar iaf att nvidia får betydligt mer cash genom att sälja 3090s och tycker mig ha hört det från många i industrin (vet att hardware unboxed å gamersnexus resonerat i de termerna). Men visst allt detta är ju spekulation både från din och min sida, skulle krävas en djupare studie för att veta säkert.

Det är inte spekulation. Det säger sig självt att 3080 blir mer uppbokat än 3090 och det bekräftas även av Webhallens produktsida och folk här på SweC som har angett över 800 bokningar för bara 3080 TUF OC t.ex. Kan inte minnas att jag sett något 3090 kort med 800+ bokningar från en enskild ÅF.

Permalänk
Avstängd

Jag fick bara ett "tyvärr"-mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vick två mail, grattis och tyvärr...

Har du handlat mycket hos komplett?
Har en gissning att de inte tilldelar oss som inte handlat speciellt mycket.

Jag fick ett tyvärr-mail..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ni som bara fick ett tyvärr-mail, valde ni ett kort eller valde ni alternativet "alla"?

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfenstein:

Det är inte spekulation. Det säger sig självt att 3080 blir mer uppbokat än 3090 och det bekräftas även av Webhallens produktsida och folk här på SweC som har angett över 800 bokningar för bara 3080 TUF OC t.ex. Kan inte minnas att jag sett något 3090 kort med 800+ bokningar från en enskild ÅF.

Vi vet fortfarande inte i vilken grad detta argument kan förklara bristen av 3080 i butik. Det stämmer att det finns många bokningar av 3080s, men mitt intryck är att de inte levererats i särskilt hög grad (baserat på hur länge folk väntat, tex här på swec). Tittar vi på proshop tex ser vi att de har över 800 bokade 3080 tuf, men bara levererat 200 kort(!). Det är forfarande möjligt att man prioriterat andra 3080 kort som är mindre uppbokade (och som man kan sälja för högre priser idag) samt 3090s. Hade man inte producerat 3090s och dyra 3080s i den takt som man gör (ser dem som sagt komma ut i butiker hela tiden) hade man säkert i högre grad kunnat leverera på de där bokningarna. Men vill man vinstmaximera är det mer logiskt att prioritera det som ger mest utdelning.

Nu lämnar jag debatten. måste jobba lite innan 3080 ti premiären. Men var superintressant att höra de här motargumenten (som är rätt rimliga!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Ni som bara fick ett tyvärr-mail, valde ni ett kort eller valde ni alternativet "alla"?

Jag valde alla. Fick ett tyvärr-mail.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Fått 2 tyvärr på alla..

och.. 1 på zotac, det billigaste.

Permalänk
Medlem

Har försökt följa tråden men hänger ändå inte med. Är det inte lansering om 2 timmar? Vart är kampanjerna från butiker?

Kan väl knappast vara någon "mörkläggning" till kl 3? Ser ju helt dött ut, mer än vad det brukar. Även om de har noll i lager idag så brukar shopparna trycka på hårt för att man ska köpa nästkommande leverans 2-3 veckor bort ändå.

Och vilket lotteri hos Komplett är det ni pratar om?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Skrivet av terun:

Vill inte vara negativ men ni bör inte heller ha förväntningar på att få ett 3080 TUF för 13k på proshop. Det har OC versionen ute till ett mer realistiskt pris på 18.990kr:
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU...

Inte en chans att man får icke OC modell för 6k mindre. En av dem lär vara fel prissatt. Tyvärr tror jag på först nämnda...

Spelar ingen roll, om det lägre priset kvarstår när du genomför köpet så är det priset du betalar. Säljaren kan inte ändra priset efter köpet.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av tJev:

Vick två mail, grattis och tyvärr...

@thadizzy

Ja det gick lite snabbt. I vår iver att få ut information till alla som anmält sig till vår lottdragning så råkade vi skicka "förlorarmailet" även till vinnarna 😅
Har man fått ett vinnarmail så kan man bortse från mailet som meddelade att man inte vann. Erbjudandena skickas ut under eftermiddagen till alla som fått vinnarmailet.

Har man endast fått mailet om att man inte vann så stämmer det, det är bara vinnarna som råkade få båda mailen.

Skrivet av griid:

Har du handlat mycket hos komplett?
Har en gissning att de inte tilldelar oss som inte handlat speciellt mycket.

Jag fick ett tyvärr-mail..

Jag och Noa har suttit hela förmiddagen och rensat listorna från dubbletter, felaktigt ifyllda fält och sedan dragit lott via random.org och excels =RAND() -funktion. Det är 100% slumpmässigt vem som får erbjudandet.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddelito:

Spelar ingen roll, om det lägre priset kvarstår när du genomför köpet så är det priset du betalar. Säljaren kan inte ändra priset efter köpet.

Priset lär ju förstås korrigeras precis innan start av försäljning. Lyckas man dock knipa för 13k kan man skatta sig lycklig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Vi vet fortfarande inte i vilken grad detta argument kan förklara bristen av 3080 i butik. Det stämmer att det finns många bokningar av 3080s, men mitt intryck är att de inte levererats i särskilt hög grad (baserat på hur länge folk väntat, tex här på swec). Tittar vi på proshop tex ser vi att de har över 800 bokade 3080 tuf, men bara levererat 200 kort(!). Det är forfarande möjligt att man prioriterat andra 3080 kort som är mindre uppbokade (och som man kan sälja för högre priser idag) samt 3090s. Hade man inte producerat 3090s och dyra 3080s i den takt som man gör (ser dem som sagt komma ut i butiker hela tiden) hade man säkert i högre grad kunnat leverera på de där bokningarna. Men vill man vinstmaximera är det mer logiskt att prioritera det som ger mest utdelning.

Nu lämnar jag debatten. måste jobba lite innan 3080 ti premiären. Men var superintressant att höra de här motargumenten (som är rätt rimliga!)

Om samtliga 3080 kort fick hundratals bokningar på sig hos varje återförsäljare så säger det sig självt att det tar väldigt lång tid att beta av. 3090 hade inte i närheten av den nivån av bokningar så det är självklart att det kortet kommer släppas för försäljning oftare eftersom butikerna inte har några bokningar att skicka kortet till när det kommer in i lager. Sen kommer 3090 kort ut i butiker "hela tiden" i extremt begränsat antal. Finns dom att köpa nästan varje vecka? Ja. Finns det många exemplar? Absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag valde alla. Fick ett tyvärr-mail.

Samma här men jag har kvar min order på 3080 från 17/9 från komplett då det såg ut att finnas i lagersaldo så en order på komplett väger nästan luft ändå. Alltså, det spelar ingen som helst roll om man vinner eller inte. Man får inget levererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har du handlat mycket hos komplett?
Har en gissning att de inte tilldelar oss som inte handlat speciellt mycket.

Jag fick ett tyvärr-mail..

Väldigt lite måste jag säga, men ett ganska gammalt konto.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Samma här men jag har kvar min order på 3080 från 17/9 från komplett då det såg ut att finnas i lagersaldo så en order på komplett väger nästan luft ändå. Alltså, det spelar ingen som helst roll om man vinner eller inte. Man får inget levererat.

Fast nu har dom väl insett att de inte kan lotta ut fler exemplar än vad som finns i lager... Får man hoppas

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot när Covid är i backspegeln och folk kan gå ut och spendera sina pengar på sprit/mat/resor och sluta pusha upp priserna för mina hobbys xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

@thadizzy

Ja det gick lite snabbt. I vår iver att få ut information till alla som anmält sig till vår lottdragning så råkade vi skicka "förlorarmailet" även till vinnarna 😅
Har man fått ett vinnarmail så kan man bortse från mailet som meddelade att man inte vann. Erbjudandena skickas ut under eftermiddagen till alla som fått vinnarmailet.

Har man endast fått mailet om att man inte vann så stämmer det, det är bara vinnarna som råkade få båda mailen.

Jag och Noa har suttit hela förmiddagen och rensat listorna från dubbletter, felaktigt ifyllda fält och sedan dragit lott via random.org och excels =RAND() -funktion. Det är 100% slumpmässigt vem som får erbjudandet.

//Erik

Då var min oro obefogad. Tack för info!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"