Permalänk
Medlem

Bästa precisionsskruvmejslarna?

Jag undrar vilka de "bästa" precisionsskruvmejselsetet kan tänkas vara? Jag vill ha något som funkar för att mecka bärbara datorer, bygga egna datorer, öppna routrar eller pyssla med annan elektronik som har samma eller liknande dimensioner. Mycket av det jag hittar när jag googlar (eller som det som jag köpte sist på Biltema) känns som billighetsvarianter för vanliga konsumenter. När det kommer till andra verktyg och t.ex. bits för skruvdragare så finns det även ett annat utbud med högre kvalitet. Då tänker jag exempelvis på bits från "Bosch Professional" (som är mer robusta och marknadsförs till yrkesproffs) och vanliga "Bosch". Som jag har förstått det kan det vara bättre ergonomi, robustare kvalitet, hårdare stål osv.

Finns det något sådant riktigt bra set för precisionsskruvmejslar som ni rekommenderar?

Jag hittade något på Amazon som verkade någorlunda (??) men finns det inget som är ännu bättre? Jag är beredd att lägga uppemot ca 1000 kr för att få riktigt bra grejer som håller länge och passar det mesta.

https://www.amazon.se/Wera-05073675001-Skruvmejsel-Elektronis...

Permalänk
Medlem

https://www.banggood.com/Wowstick-1F+-64-In-1-Electric-Screwd...
Riktigt nöjd med min, har dock inte så bra uppfattning om hur bra bitsen är, men det kan man ju alltid köpa andra.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Detta set har jag och det är jag väldigt nöjd med.
https://www.bauhaus.se/skruvmejselsats-wera-kraftform-micro-1...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Jag tycker Wera är bra även om det säkert går att hitta nån som rekommenderar Wiha eller något annat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

För elektronikpill så kör jag med Ifixit:s bitssats som har väldigt många olika specialbits som kan behövas när man ska öppna diverse saker. Kvaliten känns gedigen och har bra recensioner så jag har inget att anmärka på där.

Jag kör det "lilla" setet:
https://www.kjell.com/se/varumarken/ifixit/el-verktyg/verktyg...

Finns även en större variant med fler bits och tum-mått:
https://www.kjell.com/se/varumarken/ifixit/el-verktyg/verktyg...

Permalänk
Lego Master

Enligt @Ziron, ifixit alla dagar i veckan. Har också lilla setet, och det har inte svikit mig hittills. Funkar både för att bygga datorer och byta batterier i ungarnas leksaker eller random fjärrkontroll till larmet eller garageporten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ifixit alla dagar i veckan. Har stora pro kitet och lagar i stort sett allt som inte har nyare skruvskallar på(Ja det kommer nya hela tiden som stoppas in i allehanda elktronik för att du inte ska pilla på din egen device...)

// Lanhead

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@dextrodammit nördade ner sig i detta förra året, här är tråden

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

På kontoret använder vi Ifixits "lilla" paket, och det har fungerat fint.

Hemma använder jag paketet som tipsades om i inlägget innan, vilket jag är väldigt nöjd med!

Edit: Så här i efterhand känns det som att jag missförstod frågeställningen, och att det efterfrågades specifikt fasta mejslar och inte paket med bits. Där har jag dessvärre inga bra tips.

Permalänk
Medlem

Jag kör ifixit manta hemma och på jobbet, det är ett grymt kit, men det är inte svaret på frågan i titeln.

Wera gör också riktigt bra grejer, inget snack om saken. Jag har själv deras lilla wera mini zyklop och den normalstora som båda är grymt smidiga verktyg.
Men de är inte bäst.

Ska vi tolka din fråga rakt av, vad är de bästa mejslarna som går att köpa för pengar, så är svaret PB Swiss. Jättedyra och jättebra, extremt fina toleranser.
Har en liten bitsats från dem, den kostade över 100€ och sambon får inte låna den (hon kör pozi i philips och vise versa).

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

https://www.banggood.com/Wowstick-1F+-64-In-1-Electric-Screwd...
Riktigt nöjd med min, har dock inte så bra uppfattning om hur bra bitsen är, men det kan man ju alltid köpa andra.

Jag fick wowstick 1F+ i förrförra julen och måste säga att den är otroligt bra, bitsen är det inget fel på hellre och jag älskar den.

OT: grattis till ett bra 1000:de inlägg 😛

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har det dextrodammit tipsade om. Billigt och tydligen bra kvalité.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd

iFixit är väldigt bra, hög kvalitet på grejerna och så. Dyra dock men man får ju vad man betalar för.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Wera bits och Panasonic EY7410

Skulle göra ont om man behövde använda något annat. Sitter man och klåpar med handmejslar förstör man bara skruvarna. (Resultatet ska väl bli proffsigt?)

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här på jobb https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/mejslar...

Än så länge har jag inte saknat någon bits. Extra najs är magneten till när man tappar en skruv. Och supernajs med rutorna i lockat där man kan lägga olika skruvar under tiden. Tyvärr råkade jag ta i för hårt med T6 bitsen i en T6+ och förstöra den. Nackdelen med de små skruvskallarna är ju att man inte riktigt ser skillnaden...

Om någon vet var man kan köpa enstaka "små" bits så får ni gärna dela med er

Permalänk
Avstängd
Skrivet av John22:

Köpte en sån här på jobb https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/mejslar...

Än så länge har jag inte saknat någon bits. Extra najs är magneten till när man tappar en skruv. Och supernajs med rutorna i lockat där man kan lägga olika skruvar under tiden. Tyvärr råkade jag ta i för hårt med T6 bitsen i en T6+ och förstöra den. Nackdelen med de små skruvskallarna är ju att man inte riktigt ser skillnaden...

Om någon vet var man kan köpa enstaka "små" bits så får ni gärna dela med er

Jag minns inte var men jag letade efter en "spanner bit" för att komma in i en köksmaskin och jag hittade ett ställe där man kunde köpa enstaka, dock kostade en sådan 179 så jag köpte ett iFixit-kit istället med tre storlekar på Spanner och diverse andra ovanliga bits för typ 400.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Vessel, men svåra att få tag på. Det är JIS standard på dem och då drar du inte sönder många skruvar som ser ut att vara Philips men inte är det då JIS är grundare. Användbart vid elektronik. De har sköna kuddar som ger en lite känsla för hur hårt man drar.

Bits är ofta dåligt då det ibland är väldigt tight runt skruven/sitter i ett hål och då kan bitshållaren vara i vägen.

Permalänk
Medlem

ifixit Pro Tech Toolkit, kommer aldrig gå tillbaks till annat.

https://www.webhallen.com/se/product/294229-iFixit-Pro-Tech-T...

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Biltemas skruvmejslar med 10års garanti.
Resten är att kasta pengarna i sjön.

Finns ingen precision när man ska skruva ihop en dator.
Och momentet du ska skruva med i en dator sliter inte på en skruvmejsel.

edit: kan tillägga att jag köpte en ifixit-kopia på biltema för några år sedan när jag skulle plocka ner min PS4 och behövde lite specialbits.De verkar dock inte ha kvar den i sitt sortiment längre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har en full uppsättning Wiha Picofinish men även ett iFixit Mako set för att få de manipulationssäkra bitsen som tillverkare ibland envisas med. Makosetet kan jag verkligen rekommendera!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte få vara en besserwisser och upplysa om att det heter Phillips, inte Philips.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ifixit stora bitssats. Skruvat endel i kameraobjektiv och mobiltelefoner och inga problem ännu. Fasta mejslar? Ingen åsikt annat än att köpa rätt mejsel om det är el du ska skruva i (isolerade 1000v)

Permalänk
Medlem

Biltema och Clas Ohlsson blandade skruvmejselsatser och bitssatser. Skruvar en massa aldrig haft något problem, förstår mig inte på dyra och små specialsatser...

Permalänk
Medlem

Kör numera enbart Weras mejslar. Använde tidigare Bahco. Enligt mig är Wera de bästa mejslarna just nu då Bahco inte hänger med längre kvalitetsmässigt. Kör alltså med Wera på både elektronik/precisionsmejslar och alla vanliga övriga storlekar.
Jobbar som automationstekniker så skruvar mycket dagligen, och Weras kvalitet är grym.

Ingen erfarenhet av iFixit, funkar säkert bra. Duktigt hypeade på bland "Tech" kanaler på Youtube. Känns dock mer som verktyg för "hemma/hobbybruk" och inte som "professionella" verktyg. Är bara min känsla och absolut inget jag har något belägg för då jag inte testat dom. Kan mycket väl vara kanongrejer.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

I slutändan är det finelektronin och små taniga skruvar vi pratar om. Man behöver INTE specialhärdat superstål för detta! Det är inte M16 och impact drivers vi snackar här. Gör man för hårt så gör man troligen fel (ej löst upp lim t.ex).

Sen ska man såklart undvika amazon/Aliexpress skräp. De är gjorda av papp o lera

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Här är mina trotjänare för att skruva i hemmet:

Kanske inget som skulle kvala in som "bästa", men verktyg som har skruvat i otaliga apparater genom åren.

Dibotech (Kjell & Co egna märke) har hjälpt mig att angripa laptops, spelkonsoler m.m. medan den stora mejseln (från Biltema) är för "allt" i hemmet. Handtaget extraknäcker även som hammare åt exempelvis träpluggar på IKEA-möbler. Gav även nyligen mig på min Moccamaster efter att en kaffeböna fastnat i bryggaren.

I 9/10 fall så börjar jag att använda den stora mejseln eller den lilla beroende på utrymmet.

Permalänk
Medlem

IFixIt hade en sats i en grått hoprullbart fodral som jag använt i många år.
Som denna fast grå och lite andra verktyg: https://www.webhallen.com/se/product/294229-iFixit-Pro-Tech-T...

Fyllt på med enstaka egna verktyg över tid, som sax och grövre bits-handtag.

Visa signatur