Dålig nätverksuppkoppling på Smart TV

Permalänk
Medlem

Dålig nätverksuppkoppling på Smart TV

Hej

Avser TV modell : LG 49SK7900

Webbläsaren i LG tvn med bredbandskollen uppmäter bara 19 -20 Mbit/sek. Det blir samma resultat med Netflix anslutningshastighet som är en inbyggd app i TVn.

När jag gör en bredbandskoll på datorn en laptop är det alltid över 100 Mbit/sek internethastighet

Fråga: Denna 4K uppnår ju inte sin standard att streama 4K filmer ?
Jag har även anslutit min router direkt med nätverkskabel till TVn nätverksport

Och varför är TVn nätverkskort helt värdelöst som det är nu ?
Hur löser jag detta?

Som bekant så måste man minst ha 25 Mbit pr sekund för att leverara 4K bild kvalite
https://help.netflix.com/sv/node/306
Det är såklart helt omöjligt att få denna bildkvalité när inte ens tvns interna elektronik klarar av det som det är nu?

Hur felsöker jag tvn, uppdaterar dess programvara, redigerar och ändrar DNS ip etc i router eller i TVN osv, rensar bort ev fel, köper tilläggsutrustning, jag kan såklart inte ha så låg internet kapacitet på tvn. Det går knappt surfa på dess inbyggda webbläsare ochså. Dock funkar appar fint. Tvn är heller inte använt speciellt mycket utan legat i en kartong i årtal oöppnad och använt i ca 1,5 år

Är helt passé på sånt här

Mvh K

How To Fix Slow Internet Speed & Slow Wifi issues on LG TV || Top 10 Easy Fixes
https://www.youtube.com/watch?v=37gy7UoQB4w&ab_channel=FIXNET...

Permalänk
Medlem

Den goda nyheten, Netflix använder bra mycket under 25mbit/s.
Googlar man på de så verkar de vara runt 14 Mbit/s fram tills de började koda hårdare och sänkte ännu mer. Osäker hur mycket de kräver nu. Men de har satt kravet betydligt högre än vad de använder.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag vet inte om din modell har samma funktion som de Oled-modeller som diskuteras på Reddit, men det kanske kan vara värt att kika på:
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/9jsw19/lg_oled_wifi_sl...

Det verkar handla om att stänga av lyssningsläget för skärmdelning.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag vet inte om din modell har samma funktion som de Oled-modeller som diskuteras på Reddit, men det kanske kan vara värt att kika på:
https://www.reddit.com/r/OLED/comments/9jsw19/lg_oled_wifi_sl...

Det verkar handla om att stänga av lyssningsläget för skärmdelning.

Jo mycket knep och knåp för att ev få extra "mottagning" av ett bättre standardiserat nätverkskort men som egentligen inte uppnår sin kapacitet

Tycker isig att ämnet är märkligt och ev lösningar som finns där ute att de ska till både små till flera lösningar för att få ut några extra Mbit/sek. Det bör egentligen inte ens finnas några tvivel innan man köper en tv hur "snabbt" internetteknik den har i förhållande vad man har i rummet

Så ska kolla noga i manualet eller kontakta LG chatt ang det och få det svart på vitt och vad som krävs för internethastighet för full 4K upplösning. Egentligen vad är full 4K upplösning kan man ju undra ?

https://eu.usatoday.com/story/tech/columnist/2017/12/10/youre...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Jo mycket knep och knåp för att ev få extra "mottagning" av ett bättre standardiserat nätverkskort men som egentligen inte uppnår sin kapacitet

Tycker isig att ämnet är märkligt och ev lösningar som finns där ute att de ska till både små till flera lösningar för att få ut några extra Mbit/sek. Det bör egentligen inte ens finnas några tvivel innan man köper en tv hur "snabbt" internetteknik den har i förhållande vad man har i rummet

Så ska kolla noga i manualet eller kontakta LG chatt ang det och få det svart på vitt och vad som krävs för internethastighet för full 4K upplösning. Egentligen vad är full 4K upplösning kan man ju undra ?

https://eu.usatoday.com/story/tech/columnist/2017/12/10/youre...

LG kan inte svara på den frågan, de kan bara svara på tvns länkhastighet. Hur snabb uppkoppling du behöver beror på tjänsteleverantören, Apple tv är väl de som just nu använder mest bandbredd med toppar kring 40 Mbit/s.
4k upplösning är inget mått på bildkvalitet utan bildupplösningen men det säger långt ifån allt om hur bra bilden är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router och kör du Wi Fi 5?

Permalänk
Medlem

Förlåt, det framgår inte. Har du verkligen problem med Netflix etc? En kollega kör 4K Netflix på 15 Mbit/s ADSL.

Hastighetstest är ointressant, tänk alla som sitter och testar på PS4 mot Sonys servrar t.ex.

Permalänk
Medlem

Framgår inte riktigt om TS kör LAN eller WLAN. LAN borde ge 100Mb/s. (Inte alltid TV har gigabitkort)..
WLAN ger olika beroende på signalkvalitet. Själv kör jag LAN på allt utom handhållna enheter. Klart bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

LG kan inte svara på den frågan, de kan bara svara på tvns länkhastighet. Hur snabb uppkoppling du behöver beror på tjänsteleverantören, Apple tv är väl de som just nu använder mest bandbredd med toppar kring 40 Mbit/s.
4k upplösning är inget mått på bildkvalitet utan bildupplösningen men det säger långt ifån allt om hur bra bilden är.

Vet inte vad läshastighet är men verkar vara nåt i stil med från min dator/router till nästa router
Jag kan koppla tvn direkt till routern med en nätverkskabel, stänga av alla övriga förbrukare av router slukande Mbit. Då har du bara Tvn och routern som ska samarbeta

Att olika streaming kanaler har högre Mbit beroende på ev deras bild ljudformat är jag införstådd med.
Men det är ju vad man då definerar som en standrad som är viktigt i just bild och ljud
Att min tv har bättre och sämre bild teknik och inställningar är helt ointressant fast det är en 4K UHD standard tv spec

Tråkigt iaf att de marknadsför 4K UHD bildkvalite som bättre än tex mpeg 4 eller avi där man ser 4 kanter stora som sockerbitar i bildpixlar och där färger ser ut som ett palett färgklickar som man smetat ihop utan tydliga gränser.

Vad menar dom med att internetkanalen netflix sänder i 4K på vissa rullar.
Vilket format av 4K UHD använder dom, ganska viktig info ? Det finns ju säker många varianter av konverterings metoder
Skulle man titta på tex en torrentfil av en film i 4K kan det skilja alltifrån 6 GB till 45GBite i storleks-inspelnings-kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad har du för router och kör du Wi Fi 5?

Jag har en trådlös router. Vid uppmätning av nedladdninghastighet ligger jag alltid vid 80 Mbit till 110Mbit pr sekund på en enkel laptop

WiFi Router med modem HUAWEI B535-232 LTE, UMTS
https://www.conrad.se/p/wifi-router-med-modem-huawei-b535-232...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Framgår inte riktigt om TS kör LAN eller WLAN. LAN borde ge 100Mb/s. (Inte alltid TV har gigabitkort)..
WLAN ger olika beroende på signalkvalitet. Själv kör jag LAN på allt utom handhållna enheter. Klart bäst.

Router

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Vet inte vad läshastighet är men verkar vara nåt i stil med från min dator/router till nästa router
Jag kan koppla tvn direkt till routern med en nätverkskabel, stänga av alla övriga förbrukare av router slukande Mbit. Då har du bara Tvn och routern som ska samarbeta

Att olika streaming kanaler har högre Mbit beroende på ev deras bild ljudformat är jag införstådd med.
Men det är ju vad man då definerar som en standrad som är viktigt i just bild och ljud
Att min tv har bättre och sämre bild teknik och inställningar är helt ointressant fast det är en 4K UHD standard tv spec

Tråkigt iaf att de marknadsför 4K UHD bildkvalite som bättre än tex mpeg 4 eller avi där man ser 4 kanter stora som sockerbitar i bildpixlar och där färger ser ut som ett palett färgklickar som man smetat ihop utan tydliga gränser.

Vad menar dom med att internetkanalen netflix sänder i 4K på vissa rullar.
Vilket format av 4K UHD använder dom, ganska viktig info ? Det finns ju säker många varianter av konverterings metoder
Skulle man titta på tex en torrentfil av en film i 4K kan det skilja alltifrån 6 GB till 45GBite i storleks-inspelnings-kvalité

4k innebär att pixelupplösningen är 3840x2160 och inte nått annat, det säger egentligen mycket lite om kvaliten.
Om du vill ha tekniska detaljer om vad Netflix håller på med och resonemang om varför så kan du grotta ner dig på deras teknikblogg.
https://netflixtechblog.com/tagged/video-encoding

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Tja, router säger inte så mycket, då både LAN och WLAN brukar gå via router, men antar du menar wlan. Testa med LAN istället, borde ge bättre överföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

LG kan inte svara på den frågan, de kan bara svara på tvns länkhastighet. Hur snabb uppkoppling du behöver beror på tjänsteleverantören, Apple tv är väl de som just nu använder mest bandbredd med toppar kring 40 Mbit/s.
4k upplösning är inget mått på bildkvalitet utan bildupplösningen men det säger långt ifån allt om hur bra bilden är.

Skrivet av Petterk:

Förlåt, det framgår inte. Har du verkligen problem med Netflix etc? En kollega kör 4K Netflix på 15 Mbit/s ADSL.

Hastighetstest är ointressant, tänk alla som sitter och testar på PS4 mot Sonys servrar t.ex.

Skrivet av Kenneon:

Vet inte vad läshastighet är men verkar vara nåt i stil med från min dator/router till nästa router
Jag kan koppla tvn direkt till routern med en nätverkskabel, stänga av alla övriga förbrukare av router slukande Mbit. Då har du bara Tvn och routern som ska samarbeta

Att olika streaming kanaler har högre Mbit beroende på ev deras bild ljudformat är jag införstådd med.
Men det är ju vad man då definerar som en standrad som är viktigt i just bild och ljud
Att min tv har bättre och sämre bild teknik och inställningar är helt ointressant fast det är en 4K UHD standard tv spec

Tråkigt iaf att de marknadsför 4K UHD bildkvalite som bättre än tex mpeg 4 eller avi där man ser 4 kanter stora som sockerbitar i bildpixlar och där färger ser ut som ett palett färgklickar som man smetat ihop utan tydliga gränser.

Vad menar dom med att internetkanalen netflix sänder i 4K på vissa rullar.
Vilket format av 4K UHD använder dom, ganska viktig info ? Det finns ju säker många varianter av konverterings metoder
Skulle man titta på tex en torrentfil av en film i 4K kan det skilja alltifrån 6 GB till 45GBite i storleks-inspelnings-kvalité

Skrivet av Kenneon:

Jag har en trådlös router. Vid uppmätning av nedladdninghastighet ligger jag alltid vid 80 Mbit till 110Mbit pr sekund på en enkel laptop

WiFi Router med modem HUAWEI B535-232 LTE, UMTS
https://www.conrad.se/p/wifi-router-med-modem-huawei-b535-232...

Skrivet av Kenneon:

Va? Jag blir bara mer och mer frågande ju mer du skriver.

Så jag börjar nog med att besvara dina så kallade frågor i första inlägget. Delar upp citat nedan, men ger först svar på vad du har för router.

Din 4G-router (mobilt bredband) har 2,4 GHz WiFi, 5 GHz WiFi och 1000 Mbit/s nätverksportar. Olika prylar kommer testa olika hastigheter, hastighetstesten visar inte riktigt hur det fungerar i verkligheten.

Skrivet av Kenneon:

När jag gör en bredbandskoll på datorn en laptop är det alltid över 100 Mbit/sek internethastighet

TVn har ett nätverkskort på 100 Mbit/s när du kör med kabel. För att du ska få mer än 10-80 Mbit/s trådlöst måste du köra 5 GHz WiFi. Vad kör du?

Kör du nätverkskabel kan du få upp till 80-95 Mbit/s, men kör du testet inifrån Netflix så visar inte den din hastighet utan den visar bara hastigheten mot Netflix. Webbläsaren mot Bredbandskollen säger inget, webbläsare är inte något bra sätt att mäta på och du kan fortfarande mäta mot helt andra servrar än du mäter på datorn utöver det.

Skrivet av Kenneon:

Fråga: Denna 4K uppnår ju inte sin standard att streama 4K filmer ?
Jag har även anslutit min router direkt med nätverkskabel till TVn nätverksport

Standarden gäller HDMI. Kopplar du in en 4K-UHD Blu-rayspelare så fungerar det utmärkt upp till 3860x2160 60 Hz 10-bit.

Skrivet av Kenneon:

Och varför är TVn nätverkskort helt värdelöst som det är nu ?
Hur löser jag detta?

Det gör du inte?

Skrivet av Kenneon:

Som bekant så måste man minst ha 25 Mbit pr sekund för att leverara 4K bild kvalite
https://help.netflix.com/sv/node/306
Det är såklart helt omöjligt att få denna bildkvalité när inte ens tvns interna elektronik klarar av det som det är nu?

Är det ett problem?

Netflix använder ca 15 Mbit/s vid 4K och kör H265/HEVC. Du behöver abonnemang för 4K, det billigare saknar 4K. Tror planen kostar 159 kr/mån, har du den? Har du testat?

En kollega kör som sagt 4K-UHD Netflix på ADSL2+ som i praktiken ger 15 Mbit/s.

När det gäller din TV så fungerar säkert de inbyggda apparna med 4K-UHD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

en film i 4K kan det skilja alltifrån 6 GB till 45GBite i storleks-inspelnings-kvalité

Beror på format(x264 eller x265) och sedan hur hårt man "komprimerat" filmen. Med HEVC(x265) så är "komprimeringen" smartare vid större ändringar av "bilden", den kan ta hänsyn dynamisk till delar av bilden.

Och sedan så har vi kvalitén, den avgör storlek rejält. Accepterar man synliga pixeleringar vid skiften så kan man få ner storleken rejält, likaså om man vattnar ur färgerna mer. Och ju "långsammare" scenerna är när det gillar förändringar så kommer resultatet att bli mindre. En kamera som rör sig mer "kostar" mer bandbredd.

Så jag skulle säga att man kan klara sig på ADSL för att titta på UHD, det beror helt på leverantören som strömmar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.