Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag gav alla mina bekanta, vänner, familj etc rådet att teckna fast elpris redan våren 2021, något jag är väldigt glad för i nuläget. Vi har också fyllt på med ved, diesel osv i god tid.

Förhoppningsvis kan några år av stagflation, sämre levnadsstandard, och allmänt hårdare tillvaro få den stora massan att vakna och börja agera för att förändra situationen i Sverige, medborgarna måste ta sitt ansvar för vilka beslutsfattare som röstas fram och vad de kommer undan med.

Det har varit för många år med Let's Dance, Mello och Idol. Hade allmänheten i högre utsträckning intresserat sig för faktiskt viktiga saker som exempelvis vår gemensamma energiförsörjning hade vi ej suttit här idag.

Historien upprepar sig onekligen

Mvh

Kom att tänka på låten Låt napalmen regna:
Fyll ditt liv med Top Model och Robinson
Förgyll ditt liv med flott och träck och följa john
Det är för tungt för drönarn att va kreativ
Så sitt nu kvar och slösa bort ditt enda liv

Sedan finns ju även Dystopi av samma band:
Utan ström i lägenheten blir Nordens vinter vred Ikea-borden brinner fort för den som ej har någon ved Avloppsvattnet svämmar, sjukdom är latent Och Svensken är antibiotikaresistent

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Man bör särskilja på effekten av överlevnadsbias hos foliehattar och på legitima varningar utfärdade av personer med relevant domänkunskap. Är man exempelvis intresserad av geopolitik och ekonomi har utvecklingens tangentriktning varit tydlig. Det betyder inte nödvändigtvis att man har kunnat förutsäga vilken den utlösande faktorn blir. Ej heller har man kunnat förutsäga när och i vilken omfattningen den akuta fasen nås. Däremot har man kunnat argumentera sakligt för varför situationen är värd att uppmärksamma och varför åtgärder är värda att vidtas utan att för den delen sprida hat, rädsla och splittring.

Inget elbolag har kunnat förutspå det, det är därför folk har kunnat teckna förmånliga abonnemang. Har de inte rätt domänkunskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Förhoppningsvis kan några år av stagflation, sämre levnadsstandard, och allmänt hårdare tillvaro få den stora massan att vakna
Mvh

Jag och min sambo hade fått betydligt sämre levnadsstandard och hårdare tillvaro om det var det motsatta. Så förstår inte din poäng riktigt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Telgenät har infört timpris på nätavgiften som kommer att vara dyrare mellan 07:00-20:00 mellan november-april. Har aldrig egentligen brytt mig om hur mycket saker drar. Men fick för mig att kolla upp min förbrukning. Lite förvånande ser jag att jag i år har förbrukat mindre el än tidigare år trots att jag lever som vanligt. Efter ett tag slog det mig att den enda skillnaden var att jag köpte ny TV kring nyåret i år.
Hade en plasma-TV och nu LG's Oled C1. Fascinerande/skrämmande att det kunde vara så stor skillnad.<Uppladdad bildlänk>

Märkligt?
en plasma kan dra upp till 500W. Det mesta blir väl värme dock, liten tröst för dom i lägenhet.

en OLED drar 50-70w.

En LCD kan dra runt 75w - 50"

Min gamla LCD 40" med "lysrör" drog 150-175w efter 10 års användning.

Permalänk
Medlem

Helt galet vad hopplöst det är att få tag på ved, känns som det är större chans att vinna på Eurojackpot än att få tag på 1 - 2 kbm björkved till vintern.

De få butiker som har ved i lager tar 120-130kr för 40l, helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Helt galet vad hopplöst det är att få tag på ved, känns som det är större chans att vinna på Eurojackpot än att få tag på 1 - 2 kbm björkved till vintern.

De få butiker som har ved i lager tar 120-130kr för 40l, helt orimligt.

Leta upp närmsta sågverk, fråga om du kan köpa ytor av dem(ytorna på stockar som oftast går till flis), tidigare brukade de skänkas bort, men med tanke på hur det ser ut idag får du nog ta och betala för dem.

Spendera en söndag eller två till att såga upp och voila

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Leta upp närmsta sågverk, fråga om du kan köpa ytor av dem(ytorna på stockar som oftast går till flis), tidigare brukade de skänkas bort, men med tanke på hur det ser ut idag får du nog ta och betala för dem.

Spendera en söndag eller två till att såga upp och voila

Tror Fjärrvärmeverket i stan köper upp allt sånt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Men mätte först min server/mediadator och fick följande:
Mediadator = 95W = 2,28 KWh/dag = ca: 70 KWh månad (avstängd 20W).

Vet inte vad du har för mediadator, men jag stängde av min och satte up en Pi 4 nyligen. Tror den drar ca 3-5W. Om jag ska spela på TV:n med barnen så drar jag igång datorn, så klart. Men just för film och liknande så räcker RPi.

Har 2 NAS x 4 diskar som drar ca 80W tillsammans. Och en server garderobsserver med en del containers, valheim, minecraft, byggserver... Men nu börjar jag fundera på om de sakerna också kan köras på en RPi 4...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tror Fjärrvärmeverket i stan köper upp allt sånt tyvärr.

Ah, då är det lite tråkigare läge

För övrigt så låter 1-2kubik lite lite för att värma ett hus hela vintern?

Farsgubben körde tidigare helt på vedeldad värme i huset via en Jøtul Nr.4 och hemmasnickrad ventilation som pumpade ut värmen från mitten av huset till ändarna, och han eldade ca 9 kubik över vintern för att värma ett enplanshus på 120kvm om jag inte minns fel.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ah, då är det lite tråkigare läge

För övrigt så låter 1-2kubik lite lite för att värma ett hus hela vintern?

Farsgubben körde tidigare helt på vedeldad värme i huset via en Jøtul Nr.4 och hemmasnickrad ventilation som pumpade ut värmen från mitten av huset till ändarna, och han eldade ca 9 kubik över vintern för att värma ett enplanshus på 120kvm om jag inte minns fel.

Jag har fjärrvärme, så det är mer för komplementera kalla / dyra dagar.
Och har inte plats för mer än så tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Jag har fjärrvärme, så det är mer för komplementera kalla / dyra dagar.
Och har inte plats för mer än så tyvärr.

Om det är problem att hitta Björk, så leta efter Ek, Gran, Rönn, Bok och Ask de har högre energivärde än Björk. Och har du tur kanske du hittar någon som säljer det som blandved

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vet inte vad du har för mediadator, men jag stängde av min och satte up en Pi 4 nyligen. Tror den drar ca 3-5W. Om jag ska spela på TV:n med barnen så drar jag igång datorn, så klart. Men just för film och liknande så räcker RPi.

Har 2 NAS x 4 diskar som drar ca 80W tillsammans. Och en server garderobsserver med en del containers, valheim, minecraft, byggserver... Men nu börjar jag fundera på om de sakerna också kan köras på en RPi 4...

Hur mycket klarar en såndär egentligen? Funderar på om det kan ersätta min server som kör fil- och torrentserver, OPNSense och Pi-hole.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad är det för exportkrav som är på 30 %? Det enda krav som jag känner till är att man ska göra 70 % av transmissionskapaciteten tillgänglig för export, och transmissionskapaciteten ökar ju om man bygger en ny ledning.

Det finns inget exportkrav som är på 30%. Det är precis som du säger att 70% av driftsäker överföringskapacitet ska vara tillgänglig för handel.

"70-procentsregeln i korthet
Elmarknadsförordningens krav på 70 procent sammanlänkningskapacitet började gälla den 1 januari 2020. Regeln säger att den systemansvarige för överföringssystem (i detta fall Svenska kraftnät) alltid ska tillgängliggöra minst 70 procent av sammanlänkningskapaciteten för marknadens aktörer.

Om det är nödvändigt av driftsäkerhetsskäl får dock tillsynsmyndigheten (Ei) medge undantag från kravet. Undantag kan ges för högst ett år i taget eller upp till högst två år, förutsatt att undantagets omfattning minskar avsevärt efter det första året."
https://ei.se/om-oss/nyheter/2022/2022-04-27-acer-far-avgora-...

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Inget elbolag har kunnat förutspå det, det är därför folk har kunnat teckna förmånliga abonnemang. Har de inte rätt domänkunskap?

Elbolagen har förutspått och förutspår med hjälp av sin domänkunskap ett fortsatt högt kostnadsläge. Detta reflekteras bland annat i prisnivåerna gentemot kund men även i terminhandeln.

De bundna abonnemangen var för övrigt inte förmånliga förrän priserna började stiga och är närmast att betrakta som elavtal med en försäkringskomponent. Kunder med bundna elavtal har betalat och betalar således en riskpremie vilken båda parter har bedömt som rimlig vid avtalets ingående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Om det är problem att hitta Björk, så leta efter Ek, Gran, Rönn, Bok och Ask de har högre energivärde än Björk. Och har du tur kanske du hittar någon som säljer det som blandved

Ek i större mängd är dock inte alldeles oproblematiskt för skorsten etc. Sedan vet jag inte riktigt hur du kommit framtill att alla dessa träslag skulle ge mer värme än björk (gran har det inte, medan ek har det, men resten vågar jag inte säga på rak arm)

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Elbolagen har förutspått och förutspår med hjälp av sin domänkunskap ett fortsatt högt kostnadsläge. Detta reflekteras bland annat i prisnivåerna gentemot kund men även i terminhandeln.

De bundna abonnemangen var för övrigt inte förmånliga förrän priserna började stiga och är närmast att betrakta som elavtal med en försäkringskomponent. Kunder med bundna elavtal har betalat och betalar således en riskpremie vilken båda parter har bedömt som rimlig vid avtalets ingående.

Det är som du säger, bundna avtal är inte gjorda för att vara förmånliga för kunderna. Att de har blivit det är det tydligaste tecknet på att de inte har förutspått situationen.

Permalänk
Medlem

Verkar som förhandlingar med EU är klara ryktas om 50% priser i SE4 o 3
https://www.aftonbladet.se/a/WRb5GQ

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Verkar som förhandlingar med EU är klara ryktas om 50% priser i SE4 o 3
https://www.aftonbladet.se/a/WRb5GQ

Var väldigt oklart och 50% av vilket elpris? Dagens elpris eller estimerat elpris i vinter, en j-kla skillnad...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Jag har fjärrvärme, så det är mer för komplementera kalla / dyra dagar.
Och har inte plats för mer än så tyvärr.

Är inte fjärrvärme riktigt billigt eller har de höjt priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ek i större mängd är dock inte alldeles oproblematiskt för skorsten etc. Sedan vet jag inte riktigt hur du kommit framtill att alla dessa träslag skulle ge mer värme än björk (gran har det inte, medan ek har det, men resten vågar jag inte säga på rak arm)

Här har ni facit från min bok "Ved" av Lars Mytting 🥰

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det är som du säger, bundna avtal är inte gjorda för att vara förmånliga för kunderna. Att de har blivit det är det tydligaste tecknet på att de inte har förutspått situationen.

Det är lite som att säga att en helförsäkring till bilen inte är förmånlig för kunden. Beror ju helt på om man krockar eller inte.

Samma sak med elavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är inte fjärrvärme riktigt billigt eller har de höjt priserna?

I jämförelse med mkt annat, ja. Men det kommer sannolikt även bli svårare för dom att få in material att elda upp när alla andra också drar i det. Så det vore skönt med lite i reserv.

Testade värmeloggs i veckan, då det är det enda som går att få tag på. Men tyckte det var sådär (åtminstone i en "modern" kammin med undertryck). Och tror det ger rätt mkt sotbildning med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Här har ni facit från min bok "Ved" av Lars Mytting 🥰

Haha det där ska jag fan visa farsan. Vi har ett långt stående argument där jag bestämt hävdat att björk är långt ifrån den bästa veden. Eller ja, kanske bäst att låta bli då ha låter mig fritt plocka på mig nån kubik med lönn/rönn till mysbrasorna varje år och han själv behåller björken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är lite som att säga att en helförsäkring till bilen inte är förmånlig för kunden. Beror ju helt på om man krockar eller inte.

Samma sak med elavtalet.

Ett bundet elavtal är ingen försäkring, det bara ger dig ett förutsägbart elpris och du betalar förstås extra för det Det finns försäkringar som ger dig skydd mot höga elpriser däremot, där du betalar en riskpremie.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Observera att vi inte tillåter länkar till propagerande YT-kanaler (spelar ingen roll vilket parti/agenda man vill framhäva).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Haha det där ska jag fan visa farsan. Vi har ett långt stående argument där jag bestämt hävdat att björk är långt ifrån den bästa veden. Eller ja, kanske bäst att låta bli då ha låter mig fritt plocka på mig nån kubik med lönn/rönn till mysbrasorna varje år och han själv behåller björken!

Det enda man ska tänka på om man eldar ek är att ek innehåller oxalsyra. Oxalsyra äter metall (man använder det vid dekont på kärnkraftverk för att lösa upp oxidskikt på insidan av processrör). Därför ska man vänta gärna 2 år med att elda sin klyvda ek. Sedan ska man gärna blanda den med annan ved när man eldar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Haha det där ska jag fan visa farsan. Vi har ett långt stående argument där jag bestämt hävdat att björk är långt ifrån den bästa veden. Eller ja, kanske bäst att låta bli då ha låter mig fritt plocka på mig nån kubik med lönn/rönn till mysbrasorna varje år och han själv behåller björken!

Det som är bra med björk är att det inte ruttnar så fort. Så det kan ligga ute innan man tar in det och vara ok och man kan även lagra det många år.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Haha det där ska jag fan visa farsan. Vi har ett långt stående argument där jag bestämt hävdat att björk är långt ifrån den bästa veden. Eller ja, kanske bäst att låta bli då ha låter mig fritt plocka på mig nån kubik med lönn/rönn till mysbrasorna varje år och han själv behåller björken!

Träslag som exempelvis gran ger ofta även mer avlagringar i kamin/panna/skorsten än björk, så det ska man ha i åtanke med!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Ett bundet elavtal är ingen försäkring, det bara ger dig ett förutsägbart elpris och du betalar förstås extra för det Det finns försäkringar som ger dig skydd mot höga elpriser däremot, där du betalar en riskpremie.

Ett bundet elpris är ju en försäkran för att slippa prishöjningar och "priset" för det skyddet är att det är högre kostnad än rörligt (när det tecknas).

Hur är inte det en typ av försäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ek i större mängd är dock inte alldeles oproblematiskt för skorsten etc. Sedan vet jag inte riktigt hur du kommit framtill att alla dessa träslag skulle ge mer värme än björk (gran har det inte, medan ek har det, men resten vågar jag inte säga på rak arm)

Sotar man 1 gång i året och när man eldar och eldar ordentligt så är det ingen skillnad.

javisst Gran är lite sämre en björk men bättre än inget.

Hur jag vet allt det här?

Jao man har värmt upp huset med både med gjutjärnskamin och kakelugn i 20år+ tid. Så man vet vad som värmer och värmer ännu mer.

Och vill du fortfarande inte tro på en så kan jag tipsa dig om att googla trä energiinnehåll så får du en uppsjö med sidor som visar rena siffror för dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan