Fråga kring de höga elpriserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Om inte EU agerar så riskerar de hela kontinentens vrede

Hur kommer du fram till det? Jag tror att de flesta i EU är mer arga över att deras el- och gaspris stigit till helt ohållbara nivåer.

Skrivet av Kaleid:

Du är förstås inte helt seriös men det var förstås för att det är lönsamt.

Det var lönsamt för några politiker och företag, men för EUs befolkning så är det en pågående katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det du gissningsvis tänker på var dock inte Tyskland, utan Frankrike. Det var inte ”våra” munskydd, utan det som uppmärksammades här var en stor sändning som Mölnlycke sedan skulle skicka vidare till andra länder från Frankrike.

Du hade rätt!!

https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/miljontals-skyddsmaske...

Permalänk
Medlem

Aktuella priser för idag och lördag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Lär ju inte bli någon ny GPU i varje fall...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Hur kommer du fram till det? Jag tror att de flesta i EU är mer arga över att deras el- och gaspris stigit till helt ohållbara nivåer.

Det var lönsamt för några politiker och företag, men för EUs befolkning så är det en pågående katastrof.

Som tidigare påpekats så är det brister i hur EUs elmarknad ser ut. Sverige är att av länderna som drabbas...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Fick precis fakturan för Augusti - 200kWh och 941 kr.

Trots att jag kört AC en del så har inte förbrukningen gått upp radikalt. Men jag bara haft den på när jag varit hemma och det varit för varmt - och varit ute ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Som tidigare påpekats så är det brister i hur EUs elmarknad ser ut. Sverige är att av länderna som drabbas...

Jag är ingen anhängare av det system som vi har för elmarknaden idag. Men problemet är att vi i EU är beroende av naturgas för vår energiförsörjning.

Hade vi satsat på kärnkraft istället för naturgas för 20 år sedan så hade vi haft en stabil energiförsörjning och ett elpris som hade inneburit en konkurrensfördel för den europeiska industrin. Men politikerna i EU valde istället att satsa på naturgas och luftslott av solpaneler och vindkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lär ju inte bli någon ny GPU i varje fall...

Attans - får fortsätta på min 1080Ti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Attans - får fortsätta på min 1080Ti...

Beklagar broder!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Jag är ingen anhängare av det system som vi har för elmarknaden idag. Men problemet är att vi i EU är beroende av naturgas för vår energiförsörjning.

Hade vi satsat på kärnkraft istället för naturgas för 20 år sedan så hade vi haft en stabil energiförsörjning och ett elpris som hade inneburit en konkurrensfördel för den europeiska industrin. Men politikerna i EU valde istället att satsa på naturgas och luftslott av solpaneler och vindkraft.

Man har använt naturgas eftersom det är billigt, vilket är också varför man även bränner olja i dagens Sverige. Det är lönsamt.
Och kärnkraftverk kostar ofta en rejäl slant och klarar sig sämre i avreglerade marknader vilket EU och mest högern pushar på. Visst den behövs, men det är ingen holy grail.

https://www.reuters.com/article/us-energy-nuclearpower/nuclea...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Man har använt naturgas eftersom det är billigt, vilket är också varför man även bränner olja i dagens Sverige. Det är lönsamt.
Och kärnkraftverk kostar ofta en rejäl slant och klarar sig sämre i avreglerade marknader vilket EU och mest högern pushar på. Visst den behövs, men det är ingen holy grail.

https://www.reuters.com/article/us-energy-nuclearpower/nuclea...

Egentligen så är det inte billigt med varken naturgas eller olja. Problemet är att det krävs stora investeringar för att bygga kärnkraft, och när man kan få större avkastning på värdepapper så är ingen intresserad av att binda upp tiotals miljarder på 50 års sikt. Som investerare så bryr man sig inte om samhällets behov av energi.

Högern marknadsför sig i det här valet som kärnkraftsvänner, men det är de som varit de största förespråkarna för att låta kvartalskapitalisterna ta över energiproduktionen.

Permalänk
Medlem

Guldkanten är väl att precis som pandemin tvingade fram en helt ny typ av vaccin som de hoppas kunna använda till andra virus så tvingar detta kanske EU att sluta använda gas och övergå till kärnkraft, sol och vind.

"Enligt en analys av Rystad Energi som BBC tagit del av bränner Ryssland drygt 4,3 miljoner kubikmeter gas per dag, vilket motsvarar ett värde av cirka 10 miljoner dollar, eller 106 miljoner kronor.

Gasen skulle enligt analysen annars ha exporterats till Tyskland. Men Ryssland lyckades inte sälja den till någon annan, hävdar Tysklands Londonambassadör enligt BBC."

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Kina löser nog det, om det behövs.

Men huvudpoängen är att EU bedriver det här gaskriget och drar undan mattan för den egna ekonomin för att i bästa fall sänka Rysslands BNP med 1.5 %.

Med det sagt så tycker jag att EU borde slutat importera rysk gas för 20 år sedan, men det var ju så otroligt bra för miljön att elda naturgas att vi bara inte kunde låta bli.

Vi har dock restriktioner på mer saker än just gas från Ryssland, faktum är att vi har restriktioner på det mesta de vill exportera till oss, allt ifrån gas, olja och kol till byggmaterial och livsmedel. Och det är inte bara vi som har restriktioner utan de flesta länder bortsett "ryssarnas kompisar", Kina, Turkiet och några till typ.

Permalänk
Medlem

Lekte lite med att räkna på värmeloggs, som är svåra att få tag i om man vill ha några pallar, och kosnaden för el.

Break even - elda med värmeloggs vs eldrift från luft/luft värmepump

95 öre inklusive moms är överföringsavgiften + 4 500 kr i fast avgift och så då elhandelsbolagets "dag för dag" priser .
Frågan är ju när det är lönsamt att elda med brikett-logs än el.

Går åt ungefär 2 paket en kall dag = 18 kg vilket idag kostar 140 kr. När det var som kallast i december 2021 gjorde jag av med 70 Kwh/dag och räknat ut att 55 KWH var till värme. Det blir 275 kr/dag om elpriset från elhandelsbolaget ligger på 4 kr (+ 1 kr överföringsavgift). Break even är när elpriset är 2:50 (inklusive elahndelsbolaget, nätavgiften, skatter). Krångligt att räkna men tror att på Nordpool ska råpriset då vara under 1 kr. Det kommer inte hända här i område 3 även på natten.

Men min ide med timpris är att elda på dagen (har en pall logs kvar) och köra luftvärmepumpen på dagen. Men det faller om jag inte får tag på hyfsat prissatt värmeloggs. Så kanske timpris är en dålig ide?

Skrivet av Zirgo:

Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om detta är redan publicerat.
Men provar för det är mycket intressant och skrämmande.

https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc?t=1

Jaha, denna video har länkats flera gånger i tråden. Han tar inte alls upp problemen de har med kärnkraften i Frankrike. Frankrike var Europas största exportör av elkraft innan kärnkraften började krångla samt hade svårt att köras p.g.a torkan. Han är nog kunnig men får mässa helt utan att bli ifrågasatt. Då har man alltid rätt 😄
OBS - Jag är lite av kärnkraftsmotståndare mest p.g.a vart vi ska göra av avfallet så man kan kanske ta mina åsikter i ämnet med en nypa salt

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Egentligen så är det inte billigt med varken naturgas eller olja. Problemet är att det krävs stora investeringar för att bygga kärnkraft, och när man kan få större avkastning på värdepapper så är ingen intresserad av att binda upp tiotals miljarder på 50 års sikt. Som investerare så bryr man sig inte om samhällets behov av energi.

Högern marknadsför sig i det här valet som kärnkraftsvänner, men det är de som varit de största förespråkarna för att låta kvartalskapitalisterna ta över energiproduktionen.

Argumentet kring att bättre avkastning på kapital kan nås genom investering i värdepapper är inte ett argument som endast kan appliceras specifikt på ny kärnkraft. Det är inte ens specifikt för energiproduktion utan kan appliceras på precis vilken långsiktig investering som helst och därmed om argumentet håller innebära att inga långsiktiga investeringar görs över huvud taget. Så är givetvis inte fallet utan långsiktiga investeringar görs kontinuerligt och inom olika områden.

Investeringar görs däremot inte nödvändigtvis av godhet och för samhällets bästa, precis som du är inne på, utan istället oftast med hopp om avkastning. Långsiktiga investeringar görs rationellt och med utgångspunkt i den förväntade riskjusterade avkastningen. Bedöms den riskjusterade avkastningen vara för låg, antingen på grund av för låg avkastning eller på grund av för hög risk, görs ingen investering. Vill man därför se eller inte se ny kärnkraft är det dessa faktorer som ska förbättras eller försämras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi har dock restriktioner på mer saker än just gas från Ryssland, faktum är att vi har restriktioner på det mesta de vill exportera till oss, allt ifrån gas, olja och kol till byggmaterial och livsmedel. Och det är inte bara vi som har restriktioner utan de flesta länder bortsett "ryssarnas kompisar", Kina, Turkiet och några till typ.

Jag säger inte emot att andra sanktioner kanske har effekt. Det enda jag säger är att sanktionerna mot just naturgasen drabbar oss väldigt hårt samtidigt som de inte har så stor effekt på Ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag säger inte emot att andra sanktioner kanske har effekt. Det enda jag säger är att sanktionerna mot just naturgasen drabbar oss väldigt hårt samtidigt som de inte har så stor effekt på Ryssland.

Nu raljerar vi utanför ämnet men ändå inte då det ena berör det andra om just elpriserna. Tar vi bort restriktionerna mot Ryssland kommer det flöda in pengar till ansvarigas krigskassa och ge en signal att: varsegod, ta nästa land ostraffat. Detta kommer kanske ta flera år men vi måste hålla ut eller till slut få betala våra elräkningar i rubel. Historien upprepas gång på gång, bara länderna som varierar. Konstaterar att männsikan är en dum jäkel som sysslar med helt ologisk förstörelse för att... jag vet faktiskt inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av genomelak:

Argumentet kring att bättre avkastning på kapital kan nås genom investering i värdepapper är inte ett argument som endast kan appliceras specifikt på ny kärnkraft. Det är inte ens specifikt för energiproduktion utan kan appliceras på precis vilken långsiktig investering som helst och därmed om argumentet håller innebära att inga långsiktiga investeringar görs över huvud taget. Så är givetvis inte fallet utan långsiktiga investeringar görs kontinuerligt och inom olika områden.

Investeringar görs däremot inte nödvändigtvis av godhet och för samhällets bästa, precis som du är inne på, utan istället oftast med hopp om avkastning. Långsiktiga investeringar görs rationellt och med utgångspunkt i den förväntade riskjusterade avkastningen. Bedöms den riskjusterade avkastningen vara för låg, antingen på grund av för låg avkastning eller på grund av för hög risk, görs ingen investering. Vill man därför se eller inte se ny kärnkraft är det dessa faktorer som ska förbättras eller försämras.

Problemet är ju inte att företagen som producerar el får för lite vinst. Problemet är att det inte produceras tillräckligt mycket elektricitet med en låg marginalkostnad för att hålla nere elpriset.

Företagens intresse av hög riskjusterad avkastning står i motsättning till samhällets intresse av billig elektricitet.

Det är samma sak som gör att företag sällan bygger järnvägar eller annan storskalig infrastruktur. De skapar positiva effekter för samhällsekonomin men inte nödvändigtvis för företaget som bygger dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu raljerar vi utanför ämnet men ändå inte då det ena berör det andra om just elpriserna. Tar vi bort restriktionerna mot Ryssland kommer det flöda in pengar till ansvarigas krigskassa och ge en signal att: varsegod, ta nästa land ostraffat. Detta kommer kanske ta flera år men vi måste hålla ut eller till slut få betala våra elräkningar i rubel. Historien upprepas gång på gång, bara länderna som varierar. Konstaterar att männsikan är en dum jäkel som sysslar med helt ologisk förstörelse för att... jag vet faktiskt inte.

Men vi köper olja av den religiösa diktaturen Saudiarabien som bedriver ett minst lika brutalt krig mot Jemen. Moraliskt sett borde vi i så fall ha bojkottat dem för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag säger inte emot att andra sanktioner kanske har effekt. Det enda jag säger är att sanktionerna mot just naturgasen drabbar oss väldigt hårt samtidigt som de inte har så stor effekt på Ryssland.

Jag tror den har större effekt än vad du tror... Allt handlar om att skapa ringar på vatten effekt.

Då Ryssland inte får låna pengar utan måste skapa egna då kommer de få hyperinflation tillslut.

Man får tänka på att om att driva Ryssland kostar XXX och man tar bort Y som får maskinen att gå runt så kommer de vara tvungna att drag ner/ändra om och med ett krig som kostar enormt mycket resurser så kommer de tillslut få slut på pengar reserven som jag är säker på att de använder just nu.

För hoppningsvis så kommer kriget ta slut inom ett år och vi får facit

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Jag säger inte emot att andra sanktioner kanske har effekt. Det enda jag säger är att sanktionerna mot just naturgasen drabbar oss väldigt hårt samtidigt som de inte har så stor effekt på Ryssland.

Förutom det yrfhar säger så har vi ju inte haft så hårda restriktioner på just gas, snarare har vi försökt att fortsätta importera rätt mycket men nu har ryssarna satt stop för det (med någon ursäkt om tekniska problem).

Restriktionerna handlar ju om att göra det jobbigt för ryssarna, dels ekonomiskt genom diverse restriktioner på valutaväxlingar och överföringar men också genom att de får brist på "västerländska" varor och förstås inte kan reparera sina flygplan och annat krigsrelaterat. Ryssarna försöker ge igen med samma mynt, men vi är ju inte så intresserade eller beroende av ryska produkter utanför fossila bränslen av olika slag, vilket gör att de begränsar exporten av det till alla länder som har restriktioner mot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Men vi köper olja av den religiösa diktaturen Saudiarabien som bedriver ett minst lika brutalt krig mot Jemen. Moraliskt sett borde vi i så fall ha bojkottat dem för länge sedan.

Du har rätt moraliskt. Men större risk att Puttins ryska soldater kommer hit än att Saudier gör det men man vet aldrig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Problemet är ju inte att företagen som producerar el får för lite vinst. Problemet är att det inte produceras tillräckligt mycket elektricitet med en låg marginalkostnad för att hålla nere elpriset.

Företagens intresse av hög riskjusterad avkastning står i motsättning till samhällets intresse av billig elektricitet.

Det är samma sak som gör att företag sällan bygger järnvägar eller annan storskalig infrastruktur. De skapar positiva effekter för samhällsekonomin men inte nödvändigtvis för företaget som bygger dem.

Där är vi helt och hållet överens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Ett bundet elpris är ju en försäkran för att slippa prishöjningar och "priset" för det skyddet är att det är högre kostnad än rörligt (när det tecknas).

Hur är inte det en typ av försäkring?

Om jag köper ett telefonabonnemang som gäller i ett år dagen innan de höjer priset så har jag "skyddat" mig mot högre priser men det är ingen försäkring. Det är inte tänkt att vara det heller.

Vi glider lite långt ifrån det ursprungliga påståendet känner jag, där jag påstod att de erbjuder det för att det framförallt är förmånligt för elbolaget. Detsamma gäller ditt exempel med helbilsförsäkringar, de sprider ut risken över alla kunder och för vissa kunder blir det förmånligt men för de allra flesta är det en förlustaffär. När den här kalkylen inte går ihop längre så har försäkringsbolaget eller elbolaget misslyckats med att förutspå riskerna trots att de har djup domänkunskap. Det är här vi är idag. Vi fick tyvärr aldrig svar på om @aeig jobbade med sånt här eller om han bara är en flitig cornucopialäsare.

Permalänk
Medlem

Här finns förklarningen varför elområdena kom till Ersnt Hugo Järdegård hade rätt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mikael-odenberg-om-kritise...

Permalänk
Medlem

räknar in allt som har med elen och slår av det på kwh. 4.42kr/kwh i se3.
fasta avgifter står för ~25% på en tusenlapp

Permalänk
Skrivet av anton studs:

Här finns förklarningen varför elområdena kom till Ersnt Hugo Järdegård hade rätt https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mikael-odenberg-om-kritise...

Fängelse för de som skapade elområdena. Och staten tar över Baltic Cable snarast möjligt. Miljarder som svenska hushållskunder aldrig kommer få se och istället blir rånade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fängelse för de som skapade elområdena. Och staten tar över Baltic Cable snarast möjligt. Miljarder som svenska hushållskunder aldrig kommer få se och istället blir rånade på.

Att man skapade elområdena är fortfarande inte problemet. Problemet är att man öppnade upp exporten och lade ned kärnkraftverk i södra Sverige. Om man tog bort elområdena, men inte gjorde några andra åtgärder, så hade priset i hela landet varit ungefär detsamma som det är just nu i elområde 3 och 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du har rätt moraliskt. Men större risk att Puttins ryska soldater kommer hit än att Saudier gör det men man vet aldrig.

Ren och skär realpolitik. Förrutom då att Ryssland som sagt är ett mycket större hot, så vill vi inte hamna i en situation med Saudierna etc på Rysslands sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag säger inte emot att andra sanktioner kanske har effekt. Det enda jag säger är att sanktionerna mot just naturgasen drabbar oss väldigt hårt samtidigt som de inte har så stor effekt på Ryssland.

Gasen skulle rykt likväl, spelar ingen roll om du hade lättat samtliga sanktioner, och återbjudit dem in till Swift igen.

Gasen används i utpressningssyfte, direkt när Ryssland fick nys om att tyska lager hade börjat nå kvoterna för att klara vintern så kom en "plötslig oljeläcka" hos Gazprom. Såna tillfälligheter händer inte.

Visa signatur

=)