Corsair: "DDR5-minnen kräver bättre kylning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Borde väl rimligtvis bli lättare att överklocka då minnestillverkare kan dimensionera spänningsregulatorerna just för detta.

Regulatorerna lär inte medge variabel spänning utan att det kostar en hel del extra, om det ens kommer att finnas ett sätt att kommunicera med minnena på det sättet.

Permalänk
Medlem

Så länge som ev. kylflänsar inte krockar med mina as till luftkylare jag haft sen urminnes tider. Vore segt att behöva byta ut dom.

Permalänk
Medlem

Blir en intressant framtid att se mer kräm till cpu gpu och minnen hm vilket agg blir mini krav?
1000W och uppåt?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Har varit väldigt mycket uppståndelse kring strömförbrukning på PC hårdvara de senaste dagarna, ni som tycker detta är så fruktansvärt kanske borde byta till konsol? Läste någonstans att Xbox Series S förbrukar ca 90W totalt så den borde väl ge välmående i den aspekten om inte annat. Själv har jag inget emot att datorn drar en kilowatt-ish i framtiden, det är småsaker i ett hushåll hur som helst och inget att reta upp sig på och realistiskt, vad drar datorn i spel, kanske hälften av max effekten om ens det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har varit väldigt mycket uppståndelse kring strömförbrukning på PC hårdvara de senaste dagarna, ni som tycker detta är så fruktansvärt kanske borde byta till konsol? Läste någonstans att Xbox Series S förbrukar ca 90W totalt så den borde väl ge välmående i den aspekten om inte annat. Själv har jag inget emot att datorn drar en kilowatt-ish i framtiden, det är småsaker i ett hushåll hur som helst och inget att reta upp sig på och realistiskt, vad drar datorn i spel, kanske hälften av max effekten om ens det?

Strömförbrukning i en PC betyder mycket värme på en väldigt liten yta = inte bra.

Man vill ju helst att nya generationer får minst samma + lite till med mindre värmeutveckling, annars ser ju utvecklingen ut som Intels, dvs att man inte klarar av 10nm, så man kallar det 7 och 7 för 4 osv bara för att hitta på siffror.

Desto mindre modulerna blir, desto viktigare är strömförbrukning eftersom ytan för kylning också blir mindre.

Handlar inte om elräkningar utan mer prestanda och hur man kan kyla ner det optimalt.

Permalänk
Medlem

Många som är oroliga att minnena skall dra mycket ström (effekt).
Spänningsregleringen flyttas från moderkort till ram, så borde inte bli högre strömförbrukning totalt.
Nya generationer brukar klara sig med lägre spänning vilket ofta betyder att de är effektivare, drar mindre ström vid samma hastighet.
Så enbart kylning som annars hade varit på moderkortet som behövs.
Ram blir dyrare, moderkort potentiellt billigare.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Laptop med inbyggd induktionshäll borde ju duga för att pochera ägg iaf.

Inbyggd värmeplatta brevid tutchplattan för att koka nudlar direkt på laptopen😂

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

https://youtu.be/N1bKysDEEPc Kanske det börjar bli en ny standard med vattenkylda RAM? Saknas bara vattenblock för att kyla PSU:n kvar, så kan du kyla hela datorn med vatten. Får nog ta och ha en större tank för vattnet och sedan använda AC kylning eller liknande för att kyla ner vattnet i tanken med kylrör och flänsar om all denna värmeutveckling ska fortsätta med alla datorer. Glöm inte Noctuas Industrial pwm fläktar med 3.000 rpm och hela 6 mm statiskt tryck. Kanske nästa framtida bygge för Sweclockers? @UndaC

Finns redan psu'er med vattenblock 🙂

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Hjälpsam

Ett TIPS!
RGB genererar värme...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

https://youtu.be/N1bKysDEEPc Kanske det börjar bli en ny standard med vattenkylda RAM? Saknas bara vattenblock för att kyla PSU:n kvar, så kan du kyla hela datorn med vatten. Får nog ta och ha en större tank för vattnet och sedan använda AC kylning eller liknande för att kyla ner vattnet i tanken med kylrör och flänsar om all denna värmeutveckling ska fortsätta med alla datorer. Glöm inte Noctuas Industrial pwm fläktar med 3.000 rpm och hela 6 mm statiskt tryck. Kanske nästa framtida bygge för Sweclockers? @UndaC

Noctuas 3000 rpm fläktar är i princip helt tysta på 900 rpm men på 3000 rpm...
Jag har 24 st 140mm i min tornradiator Airplex gigant 3360 så om behovet skulle uppstå så det är bara att tuta och köra några rpm till. Dock är de lite dyra i inköp, hoppas de går ned i pris lite.
Delta T vatten vs rum ska inte gå över 2 grader i min rigg, även med 4xxx serie gpu, ddr5 och ny cpu!

Permalänk
Rekordmedlem

Energiförbrukningen behöver inte öka utan kan tekniskt sett minskas jämfört med att ha regulatorerna på moderkortet men man flyttar ju var värmen uppstår, kanske till det bättre om moderkort och minnen designas rätt, det här behöver inte alls försämra nått om det görs rätt men naturligtvis går det att göra uselt och nån kommer säkert att göra det uselt men det finns ju många o-optimala lösningar idag också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Bara dom som bor i ett hus kommer tjänar på detta, dom skulle kunna ta vara på värmen på vinter för att värmare upp huset.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Bara dom som bor i ett hus kommer tjänar på detta, dom skulle kunna ta vara på värmen på vinter för att värmare upp huset.

Nej det går inte att tjäna nått på värme, det går möjligen att inte förlora lika mycket, direktel är ingen billig uppvärmningsmetod utan är nog den dyraste bland de som normalt brukar användas. Använder man samma mängd elektrisk energi för att driva en värmepump ger det mycket mer värme och lägger man samma kostnad på att köpa tex pellets eller liknade att elda får man också mer värme för pengarna.
Dessutom behöver det inte betyda att datorn som helhet får högre effekt för att man gör om spänningsmatningen, att minnena blir varmare är inte samma sak som att datorn kräver mer effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej det går inte att tjäna nått på värme, det går möjligen att inte förlora lika mycket, direktel är ingen billig uppvärmningsmetod utan är nog den dyraste bland de som normalt brukar användas. Använder man samma mängd elektrisk energi för att driva en värmepump ger det mycket mer värme och lägger man samma kostnad på att köpa tex pellets eller liknade att elda får man också mer värme för pengarna.
Dessutom behöver det inte betyda att datorn som helhet får högre effekt för att man gör om spänningsmatningen, att minnena blir varmare är inte samma sak som att datorn kräver mer effekt.

Om dom ändå använder dator för att spela och sånt, då kan man ju dra ner värmen på ett annat ställe i huset.

Mina serverdator värmer upp hela min lgh.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Om dom ändå använder dator för att spela och sånt, då kan man ju dra ner värmen på ett annat ställe i huset.

Mina serverdator värmer upp hela min lgh.

Ja men värmen är inte billig så du sparar inget på direktel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har varit väldigt mycket uppståndelse kring strömförbrukning på PC hårdvara de senaste dagarna, ni som tycker detta är så fruktansvärt kanske borde byta till konsol? Läste någonstans att Xbox Series S förbrukar ca 90W totalt så den borde väl ge välmående i den aspekten om inte annat. Själv har jag inget emot att datorn drar en kilowatt-ish i framtiden, det är småsaker i ett hushåll hur som helst och inget att reta upp sig på och realistiskt, vad drar datorn i spel, kanske hälften av max effekten om ens det?

Det är just det som är grejen. Om de nya generationen av konsoller är jämförbara i prestanda med mid-high end PCs idag (när det kommer till spel och eftersom de är betydligt mer optimerade för just spel än en PC med windows på och all overhead det innebär), men drar avsevärt mycket mindre ström... varför kan vi inte se den typen av utveckling i moderna PCs?

Sen är ju hög värmeutveckling negativt för komponenters livslängd, men om jag ska ta på mig foliehatten hade jag sagt att tillverkarna kanske inte har så mycket emot det. Men det är ju ett problem för de som gärna vill ha en dator eller komponenter ett par år innan man byter upp sig, vilket jag kan relatera till ocskå även om min dator är relativt high-end (just därför jag vill ha en high-end dator). För att inte tala om e-waste etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja men värmen är inte billig så du sparar inget på direktel.

Jag menar inte att man ska ha dator igång 24/7 men om man ändå spelar så kan man ta varan värmen som uppstår.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s1lvertunga:

Det är just det som är grejen. Om de nya generationen av konsoller är jämförbara i prestanda med mid-high end PCs idag (när det kommer till spel och eftersom de är betydligt mer optimerade för just spel än en PC med windows på och all overhead det innebär), men drar avsevärt mycket mindre ström... varför kan vi inte se den typen av utveckling i moderna PCs?

Sen är ju hög värmeutveckling negativt för komponenters livslängd, men om jag ska ta på mig foliehatten hade jag sagt att tillverkarna kanske inte har så mycket emot det. Men det är ju ett problem för de som gärna vill ha en dator eller komponenter ett par år innan man byter upp sig, vilket jag kan relatera till ocskå även om min dator är relativt high-end (just därför jag vill ha en high-end dator). För att inte tala om e-waste etc.

Om du vill uppgradera är det ju inga problem. Säg du idag har ett grafikkort på 300W och du inte vill gå högre i strömförbrukning, då köper du bara nästa generations grafikkort som ligger på den nivån.

En övre gräns på strömförbrukning ska väl inte hålla tillbaka utvecklingen bara för att några gamers vill ha låg strömförbrukning men endå vill ha det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varmare CPU, GPU & RAM i nästa generation alltså. Borde vi inte kunna få chassin med inbyggd vattenkylning då till bägge tre av dessa komponenter?

Watt!!!?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Det är just det som är grejen. Om de nya generationen av konsoller är jämförbara i prestanda med mid-high end PCs idag (när det kommer till spel och eftersom de är betydligt mer optimerade för just spel än en PC med windows på och all overhead det innebär), men drar avsevärt mycket mindre ström... varför kan vi inte se den typen av utveckling i moderna PCs?

Det är för att vi som köper grejer till PC oftast vill åt maximal prestanda. Om AMD, Intel och Nvidia hade klockat sina produkter på nivåer där de är som mest energieffektiva så hade inte komponenterna dragit särskilt mycket. Det är exakt det som görs på konsolerna nämligen. Men då vinns det inga tester heller där komponenters prestanda jämförs mot varandra.

Däremot är det helt fritt fram att underklocka, undervolta och begränsa strömbudgetar som du vill. Då kan du få en enormt effektiv PC, men då får du också ge upp lite prestanda.

Personligen så är det irrelevant för mig vid skrivbordet. När datorn används vid vanliga skrivbordslaster är den effektiv och drar inte mycket från väggen. Men när jag ska spela eller rendera vill jag att det ska gå så fort det bara går, och då får den gärna dra så mycket den behöver för prestandan. Men jag har inte heller en kompakt dator i ett mITX-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är för att vi som köper grejer till PC oftast vill åt maximal prestanda. Om AMD, Intel och Nvidia hade klockat sina produkter på nivåer där de är som mest energieffektiva så hade inte komponenterna dragit särskilt mycket. Det är exakt det som görs på konsolerna nämligen. Men då vinns det inga tester heller där komponenters prestanda jämförs mot varandra.

Däremot är det helt fritt fram att underklocka, undervolta och begränsa strömbudgetar som du vill. Då kan du få en enormt effektiv PC, men då får du också ge upp lite prestanda.

Personligen så är det irrelevant för mig vid skrivbordet. När datorn används vid vanliga skrivbordslaster är den effektiv och drar inte mycket från väggen. Men när jag ska spela eller rendera vill jag att det ska gå så fort det bara går, och då får den gärna dra så mycket den behöver för prestandan. Men jag har inte heller en kompakt dator i ett mITX-chassi.

Jag tror att de allra flesta som spelar på PC inte satsar på de allra värsta komponenterna, om man kollar på exempelvis Steams insamlade data på användares komponenter, men jag ser vad du menar med PC är prestandakung såklart.

Utvecklingen verkar dock ha tagit en annan riktning nu. Från att med varje generation sänka strömkraven (gtx 7-serien till 10-serien) till att öka igen (rtx 20-30). Det är lite synd, men kanske en smärre bump tills man kan effektivisera komponenterna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Jag tror att de allra flesta som spelar på PC inte satsar på de allra värsta komponenterna, om man kollar på exempelvis Steams insamlade data på användares komponenter, men jag ser vad du menar med PC är prestandakung såklart.

Utvecklingen verkar dock ha tagit en annan riktning nu. Från att med varje generation sänka strömkraven (gtx 7-serien till 10-serien) till att öka igen (rtx 20-30). Det är lite synd, men kanske en smärre bump tills man kan effektivisera komponenterna igen.

Även om vi inte köper de värsta komponenterna så är det ju viktigt för oss (och AMD/Nvidia) vilken av GTX1060 eller RX580 som ger mest prestanda för pengarna.

Jag är helt med dig egentligen, det är bara det att vi närmar oss gränserna för kisel. Det kommer se ut såhär i framtiden. Mer effektivitet vid samma eller lite högre prestanda eller att öka förbrukningen för att dra nytta av större och större kretsar. Tyvärr.

Liten ändring.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Även om vi inte köper de värsta komponenterna så är det ju viktigt för oss (och AMD/Nvidia) vilken av GTX1060 eller RX580 som ger mest prestanda för pengarna.

Jag är helt med dig egentligen, det är bara det att vi närmar oss gränserna för kisel. Det kommer se ut såhär i framtiden. Mer effektivitet vid samma eller lite högre prestanda eller att öka förbrukningen för att dra nytta av större och större kretsar. Tyvärr.

Ja jag är rädd för det med =/ blev dock positivt överraskad utav apples M1 arm-chip så hopp finns det kanske än!

Permalänk

Lite E=type inspirerat kanske...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av superegg:

Jag menar inte att man ska ha dator igång 24/7 men om man ändå spelar så kan man ta varan värmen som uppstår.

Har du redan glömt hur varmt det nyss varit. Eller har du inte kört någon dator i sommar?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Har du redan glömt hur varmt det nyss varit. Eller har du inte kört någon dator i sommar?

Nä har inte glömt hur varmt det är, sitter just nu i 31 grader varmt rum. Om man bygger så att man kan ta vara på värmen så kan man även skicka ut värmen som man inte behöver.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

De där var riktigt feta moduler, hade ett par sånna ddr3 till min x79 rigg, inte för att dom var bra då(gammla 1333mhz) men för det estetiska.

Önskar sånna infördes igen! Eller iaf som man kan köpa löst och montera på sina minnen!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Dags för dominatorfläktarna att göra comeback med RGB.

Permalänk

Förmodligen kommer dagen IHS räcka alldeles utmärkt även till DDR5 om man har någorlunda cirkulation i lådan. Jag har mätt upp som max 63 grader och då var det 33 grader i rummet. Dom är väl specade som VRAM, typ 115c.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

... man flyttar ju var värmen uppstår, kanske till det bättre om moderkort och minnen designas rätt, det här behöver inte alls försämra nått om det görs rätt men naturligtvis går det att göra uselt ...

Förutsatt att minnesplatserna sitter lika tätt som på dagens moderkort kommer värmealstringen att flyttas från en luftig plats på moderkortet till en som är inklämd mellan två kretskort. Svårt att göra "rätt".
Värt att notera är även att i dagsläget finns en hel del RAM på marknaden som har "kylflänsar" med inbyggda värmealstrare i form av LED.

Skrivet av mkk:

Regulatorerna lär inte medge variabel spänning utan att det kostar en hel del extra, om det ens kommer att finnas ett sätt att kommunicera med minnena på det sättet.

Jag är inte så säker på det där. Som jag förstått nuläget (med DDR3/4) varieras spänningen kontinuerligt efter belastning. Då behövs en variabel spänningsregulator även framöver, och någonting som styr den. Styrkretsen kan mycket väl sitta på moderkortet.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var inte länge sedan folk som kallade sig för tekniknördar sågade ssd snabbare än sata för de märkte ingen skillnad och det bara var bortkastade pengar. Nu endast något år efter ... 4000mb/s på deras leksak (PS5) ... En intressant utveckling tycker jag.

Det där är ett exempel på att utvecklingen i bandbredd möjliggjort ett nytt användningsområde för SSD.
Om man använder en SSD som renodlad lagringsdisk märks i praktiken bara marginell skillnad mellan SATA3 och 4x PCIe4.0 när man kör ett program. (Med fördel SATA, enligt LTTs lilla blindtest.)
PS5 använder dock SSD som "L2 RAM", vilket ger en markant prestandaförbättring förutsatt att SSD är tillräckligt snabb.