Permalänk
Medlem

Mini-ITX Gaming dator med Louqe Ghost S1 chassi

Då jag 1-3 gånger per år skulle vilja ta med mig datorn hemifrån och jag har flera gånger valt att inte göra det mycket pga datorn är stor och klumpig så beslöt jag mig när det var dags att updatera nu att det denna gång skulle bli Mini-ITX fromat.

Jag ville ju dock fortsätta ha en grym gaming dator och bra kyllning så letade en del efter vad man skulle välja för chassi och fastnade för Louqe Ghost S1 som både är svensk tillverkad och tillåter fullstort grafikkort i ett väldigt liten storlek.

Jag gick från en i7-8700K och ville ha en i9:a men med 11:e generationen har Intel av någon anledning med sänkt antalet cores och trådar från 10/20 till 8/16 vilket fick mig att välja en i9 10900K som har 10 cores och 20 trådar då det var lite vitsen med en i9:a ansåg jag att ha så mycket som möjligt.

Att jag skulle ha 65GB minne var egentligen inte självklart, jag hade tänkt 32GB men fick se dessa minnen för ett skapligt pris och tänkte när jag ändå lägger så mycket pengar på en dator och inte updaterar allt för ofta så kan jag ju lika gärna dra på lite.

Resten är nog rätt självförklarande.

Jag vet inte ännu om det är radiator fläktarna eller grafikkortets fläktar som låter rätt högt men det är nog det enda jag stör mig på just nu efter fått igång datorn och skriver detta efter ca 1 timmes körning och installation av allt.

Ska bli intressant och se vad olika benchmarks säger med kyllning osv men det är så mycket hål i hela burken chassit så tror inte det är några problem.

Fullsätndig lista på komponenter:

  • Moderkort: GIGABYTE Z590I AORUS ULTRA

  • CPU: Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB

  • RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean

  • SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

  • CPU Vattenkylning: be quiet! Silent Loop 2 240mm

  • Nätagg: Corsair SF750 750W 80+ Platinum

  • Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 Limestone

Besök galleriet här

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem

Spännande!

Tophaten på undersidan och sedan alltihopa vänt upp och ner?

Eftersom jag har en L tophat liggande ifall jag skulle vilja köra en AIO någon gång så blir jag nyfiken på varför du valde att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Spännande!

Tophaten på undersidan och sedan alltihopa vänt upp och ner?

Eftersom jag har en L tophat liggande ifall jag skulle vilja köra en AIO någon gång så blir jag nyfiken på varför du valde att göra så?

Vet inte hur du menar att jag vänt upp och ner på allt?
Jag har allt som jag förstår det ska, går inte att sätta på något annat sätt direkt och tophaten har jag satt överst luften från fläktarna som kyler ner radiatorn behöver ju få ut luften någonstans och uppåt verkar vara enda sättet vad jag kan se.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Spännande!

Tophaten på undersidan och sedan alltihopa vänt upp och ner?

Eftersom jag har en L tophat liggande ifall jag skulle vilja köra en AIO någon gång så blir jag nyfiken på varför du valde att göra så?

Skrivet av DeadC:

Vet inte hur du menar att jag vänt upp och ner på allt?
Jag har allt som jag förstår det ska, går inte att sätta på något annat sätt direkt och tophaten har jag satt överst luften från fläktarna som kyler ner radiatorn behöver ju få ut luften någonstans och uppåt verkar vara enda sättet vad jag kan se.

Första bilden ser allt rätt ut, det är så det är tänkt att vara vänt. Grafikslotten uppåt och nätagget i botten.
På framsidan kommer då power knappen att vara i nederdelen av chassit.

På bild två ser man att det är vänt, nu sitter tophatten egentligen i bottenläget. Bild tre ser vi att powerknappen nu är i övre delen av chassit. Visst det funkar men det är inte riktigt tänkt så. Dvs. tophatten är satt i botten och sedan har chassits satts upp och ner. Tophatten kan alltså också placeras som en botten del om man vill men man behöver ändå inte vända på chassit,

Permalänk
Medlem

haha, bra detaljer, jag har någonstans blandat ihop vad som är up och ner i chassit, men jag utgick hela tiden från moderkortet i alla datorer jag byggt haft moderkortet på visst sätt och då om man ska göra som du menar och det är ju rätt inser jag nu så blir moderkortet up och ner

Det kan också förklara ett problem jag fick som löste sig med en av sidorna på tophaten inte fastnade där uppe.utan skruva fast det i magnet topen.

Visa signatur

| Intel Core i7 8700K || Corsair Hydro H115i || ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |
| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 || GeForce GTX1070 ARMOR 8G OC |
| Samsung 850-Series EVO 500GB SSD x 2 || Corsair RM750X 750W v2 || Corsair Carbide 400Q |
| ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadC:

haha, bra detaljer, jag har någonstans blandat ihop vad som är up och ner i chassit, men jag utgick hela tiden från moderkortet i alla datorer jag byggt haft moderkortet på visst sätt och då om man ska göra som du menar och det är ju rätt inser jag nu så blir moderkortet up och ner

Det kan också förklara ett problem jag fick som löste sig med en av sidorna på tophaten inte fastnade där uppe.utan skruva fast det i magnet topen.

Det är inte rätt i fel håll, det är gjort för att vara valfritt. Dock enligt tester har det gett bäst temps med radiator i toppen och inte botten.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9