Permalänk

Bahnhof 1000/100

Hej. Jag beställde nyligen Bahnhofs 1000Mbit/100Mbit. Är kopplad till en router av märket TP-link Archer 3200 som annars funkar bra men som har några år på nacken. Vad borde den teoretiska överföringshastigheten ligga på utan nån router? Med lite experimenterande med inställningar och olika testpositioner med min laptop i lägenheten med Bredbandskollen så krämar den inte ut mer än ca 300Mbit/sek in och ca 70-80 ut när jag står en meter ifrån. Är det routern som kan vara flaskhalsen? Går i köpa-ny-router-tankar och undrar om någon har några bra köptips?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Ska du nyttja 1000Mbit så bör du köra med kabel och inte trådlöst (vilket jag antar du gör). Ska du bara köra trådlöst skulle du lika gärna kunna ta 500Mbit eller tom 250Mbit. Väldigt svårt att säga någon teoretisk hastighet när det gäller trådlöst då det är många faktorer som kan påverka den faktiska hastigheten.

När det gäller routrar så har jag svårt att rekommendera Asus, TP-Link, D-Link, Netgear osv. Mycket tack vare att många av modellerna inte får särskilt långt mjukvarustöd (firmware) från tillverkaren.

Unifi dream machine om du inte vill ha flera lösa enheter
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222601

alternativt deras Alien wifi kanske kan vara något
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5529358

Personligen kör jag pfsense och unifi AP men det kan vara överkurs om du inte själv vill rodda allt för mycket med inställningar.

Adderade router rek.
Permalänk
Medlem

Låter som att 300Mbit är en vettig hastighet med WiFi utan att veta vilken dator du testar med. Det är så otroligt mycket som påverkar WiFi - allt från eventuella grannars WiFi, smarta lampor, avstånd till router, väggar och material, andra enheter på nätverket och olika stöd för olika funktioner på datorn du ansluter med.

Köper du en router med t.ex. WiFi 6 får du högre maximal teoretisk bandbredd, men tveksamt om det gör någon skillnad, då även alla klienter måste ha stöd för WiFi 6 för att det ska bli skillnad.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Hej. Jag beställde nyligen Bahnhofs 1000Mbit/100Mbit. Är kopplad till en router av märket TP-link Archer 3200 som annars funkar bra men som har några år på nacken. Vad borde den teoretiska överföringshastigheten ligga på utan nån router? Med lite experimenterande med inställningar och olika testpositioner med min laptop i lägenheten med Bredbandskollen så krämar den inte ut mer än ca 300Mbit/sek in och ca 70-80 ut när jag står en meter ifrån. Är det routern som kan vara flaskhalsen? Går i köpa-ny-router-tankar och undrar om någon har några bra köptips?

Du kan förvänta dig max 800-900Mbps throughput genom WAN, runt 500Mbps i absolut optimala förhållanden med WLAN.

https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/328...

Sen finns det 1000 saker ( t.ex. WLAN-modulen på din laptop ) som kan påverka WLANet, testa med kabel men något 1000Mbps kan man inte förvänta sig att få, det är "upp till" från alla leverantörer.

Ligger du och snittar 500Mbit så får du vara nöjd.

Beror mycket på vilket tid på dagen man testar också men finns absolut inga garantier.

Permalänk
Medlem

Alla bredbands-tester trådlöst är meningslösa då inget kan garanteras "genom luften" och delade frekvenser med grannar, långsamma enheter som kräver kompabilitet osv..

Testa med kabel, annat är meningslöst.