Intel Arc mellan Geforce RTX 3070 Ti och Radeon RX 6700 XT i prestanda

Permalänk
Medlem

Nånting säger att de kommer prestera bra för mining för att de ska kunna plocka marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nånting säger att de kommer prestera bra för mining för att de ska kunna plocka marknadsandelar.

Jag har noll utbildning inom hur sånt fungerar men jag tror faktiskt att grafikkortstillverkare vill sälja GPU:er till gamers. Gamingmarknaden tycker åtminstone jag har en stabilare framtid än mining. AMD och Nvidia är så etablerade hos gamers redan så att kränga kort till miners en generation eller två överlever dom för gamers kommer stå där tredje generationen och köpa kort likförbannat medan Intel har allt att vinna och allt att förlora på att inte ge gamers kort där ordet sprids att det fungerar bra (om det gör det).
Det här släppet är väldigt viktigt, tänk hur perioder av drivrutinsproblem hänger med väldigt länge, Intel kommer förmodligen ha det ännu jävligare om det blir problem och måste visa sig starka och slå sig in på den (enligt mig) långvariga marknaden som är hos användare som spelar på sina datorer.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har noll utbildning inom hur sånt fungerar men jag tror faktiskt att grafikkortstillverkare vill sälja GPU:er till gamers. Gamingmarknaden tycker åtminstone jag har en stabilare framtid än mining. AMD och Nvidia är så etablerade hos gamers redan så att kränga kort till miners en generation eller två överlever dom för gamers kommer stå där tredje generationen och köpa kort likförbannat medan Intel har allt att vinna och allt att förlora på att inte ge gamers kort där ordet sprids att det fungerar bra (om det gör det).
Det här släppet är väldigt viktigt, tänk hur perioder av drivrutinsproblem hänger med väldigt länge, Intel kommer förmodligen ha det ännu jävligare om det blir problem och måste visa sig starka och slå sig in på den (enligt mig) långvariga marknaden som är hos användare som spelar på sina datorer.

Å ena sidan är ju intel kungar på att begränsa sina SKU's efter funktion och låsa ner saker- å andra sidan spelar de som alla andra för sina huvudsakliga åskådare vilket alltid kommer vara shareholders, inte slutkunder.
Om korten säljer bra och ÅF köper in dem osv så är det redan en win för intel, nog av en win för att satsa vidare på det hela. Jag undrar hur villiga de är att ge sig in på marknaden och begränsa sig till enbart gamers när nvidia och AMD ändå används till mining- alltså om korten duger till mining ska de isåfall lägga pengar och R&D på att begränsa korten så de inte säljer på en specifik marknad... Vi får väl se vad som händer, jag har mina reservationer för att varken nvidia, AMD eller intel skulle välja att helt blocka miners så länge de andra två fortsätter sälja till dem.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Testpilot
Skrivet av superegg:

Hoppas att dom hinner släppa den i tid innan Nvidia släpper sina nya kort.

Tror inte det blir ett problem då RTX 4000-serien inte ser ut att se dagens ljus förrän efter årskiftet 2023. Om inte Intel blir försenad med över ett år på sin lansering är DG2 ute genom dörren långt innan det scenariot blir en verklighet

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Tror inte det blir ett problem då RTX 4000-serien inte ser ut att se dagens ljus förrän efter årskiftet 2023. Om inte Intel blir försenad med över ett år på sin lansering är DG2 ute genom dörren långt innan det scenariot blir en verklighet

Kommer att komma en finslipad version av ampere.

https://www.sweclockers.com/nyhet/31745-nvidia-uppfoljaren-ti...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Testpilot
Skrivet av superegg:

Om det är "Lovelace" som är "Ampere Next", då är det tidigast December 2022 som är det senaste snacket på gatan så att säga: https://www.techradar.com/news/nvidia-rtx-4000-lovelace-gpus-...

Flera källor pratar om att just December 2022 är i bästa fall, att det mer handlar om Q1-2023 (d.v.s. Jan-Mar 2023) för mer än en papperslansering, speciellt för en konsumentversion utanför servervärlden.

Detsamma gäller för AMD både på CPU- och GPU-fronten:
https://www.techradar.com/news/amds-next-gen-ryzen-cpus-and-r...

Skulle därför inte "hålla andan" i väntan på ny grafikkortserie om jag satt i en sits att jag ville/behövde uppgradera/köpa nytt nu, för realistiskt sett är det minst 1 ½ år bort innan vi kommer få se något kort ur 40-serien från Nvidia åtminstone — Speciellt när man tar i beaktning att Nvidia m.f. sagt att bristen på halvledare kommer löpa merparten av 2022 ut.

Ändrade upplägg och skrev utförligare kontext.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Om det är "Lovelace" som är "Ampere Next", då är det tidigast December 2022 som är det senaste snacket på gatan så att säga: https://www.techradar.com/news/nvidia-rtx-4000-lovelace-gpus-...

Flera källor pratar om att just December 2022 är i bästa fall, att det mer handlar om Q1-2023 (d.v.s. Jan-Mar 2023) för mer än en papperslansering, speciellt för en konsumentversion utanför servervärlden.

Detsamma gäller för AMD både på CPU- och GPU-fronten:
https://www.techradar.com/news/amds-next-gen-ryzen-cpus-and-r...

Skulle därför inte "hålla andan" i väntan på ny grafikkortserie om jag satt i en sits att jag ville/behövde uppgradera/köpa nytt nu, för realistiskt sett är det minst 1 ½ år bort innan vi kommer få se något kort ur 40-serien från Nvidia åtminstone — Speciellt när man tar i beaktning att Nvidia m.f. sagt att bristen på halvledare kommer löpa merparten av 2022 ut.

Men sa inte Intel att deras toppkort skulle komma senare, ett år går fort.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt sant, men... Vad gäller GPU'er kan de inte leva på gamla meriter utan är en helt ny spelare som måste visa att de duger. De har noll mindshare när det kommer till grafikkort, så de skulle kunna slå sig in med murbräcka genom att sikta på ett pris konsumenterna kan acceptera och på så sätt dra ner byxorna på både AMD och Nvidia. Lyckas de och blir omtyckta tvivlar jag dock inte en sekund på att de "gör en Intel" och tar bra betalt för att det står Intel på kartongen till nästa generation.

Det är ju lite så det blivit med AMD. De låg länge under Intel i pris och byggde en fanbase mycket baserat på att de var underdog och prisvärda, men så fort de petat ner Intel från tronen så blev priserna därefter.

Sen ska man såklart inte underskatta att marknaden är sjuk just nu, och folk köper allt som finns att få tag på, så visst kan Intel istället välja en prissättning som är i paritet med AMD och Nvidia, men då får de svårare att bli ihågkomna när marknaden återgår till ett normalläge igen.

Ja, alltså. Säljer man en (för de flesta) sämre produkt så får man såklart ta ett lägre pris. Men när man börjar leverera den bättre produkten så tar man också premiumbetalt. Finns inget företag som kommer låta de gratispengarna ligga kvar på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ja, alltså. Säljer man en (för de flesta) sämre produkt så får man såklart ta ett lägre pris. Men när man börjar leverera den bättre produkten så tar man också premiumbetalt. Finns inget företag som kommer låta de gratispengarna ligga kvar på bordet.

Exakt, och i fallet Intel så har de som sagt noll meriter att leva på. Så de kan inte ta extra betalt baserat på någonting. För de har inget track record vad gäller grafikkort. Så man får ju då anta att åtminstone generation 1 blir lägre prissatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Exakt, och i fallet Intel så har de som sagt noll meriter att leva på. Så de kan inte ta extra betalt baserat på någonting. För de har inget track record vad gäller grafikkort. Så man får ju då anta att åtminstone generation 1 blir lägre prissatt.

Kaaaanske. Beror lite på hur marknaden ser ut vid det laget- om deras kort går åt snabbare än de kan leverera dem för att marknaden är kaos så kan de upp till motsvarande AMD/nvidia kort. Det som blir intressant att se är huruvida de kommer ha stor fokus på försäljning av lösa kort eller om en enorm mängd av korten kommer sugas upp av systembyggare, skulle inte alls förvåna mig om intel ger riktigt fina paketpriser för cpu+gpu i sådana fall. Jag tror att track record ärligt talat inte spelar någon stor roll bortom de första stora Youtubers som släpper benchmark videos. Om det var ett helt okänt märke från ingenstans kanske, men om Alder Lake tar prestanda-toppen när det kommer så tror jag du kommer ha en stor skara som knappt ens varit medvetna om att AMD existerat och enbart minns att en speldator är Intel + Nvidia. Med sådan brand recognition tvivlar jag på att många kommer se dem som en nykomling.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Kaaaanske. Beror lite på hur marknaden ser ut vid det laget- om deras kort går åt snabbare än de kan leverera dem för att marknaden är kaos så kan de upp till motsvarande AMD/nvidia kort. Det som blir intressant att se är huruvida de kommer ha stor fokus på försäljning av lösa kort eller om en enorm mängd av korten kommer sugas upp av systembyggare, skulle inte alls förvåna mig om intel ger riktigt fina paketpriser för cpu+gpu i sådana fall. Jag tror att track record ärligt talat inte spelar någon stor roll bortom de första stora Youtubers som släpper benchmark videos. Om det var ett helt okänt märke från ingenstans kanske, men om Alder Lake tar prestanda-toppen när det kommer så tror jag du kommer ha en stor skara som knappt ens varit medvetna om att AMD existerat och enbart minns att en speldator är Intel + Nvidia. Med sådan brand recognition tvivlar jag på att många kommer se dem som en nykomling.

Så kan det bli. Om Intel fokuserar på SI's så borde det ju betyda att det blir fler lösa kort från Nvidia och AMD i handeln så inte heller det vore något negativt egentligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

That is a Raja interesting performance claim.
Let's hope to see the card deal the competition a massive KO-during the review testing.

Raja e på G igen. Den mannen är imponerande 😀

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3