Flyttfirman pajade en del saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Nej. Man flyttar den procenten själv.

Skrivet av Haglund:

Nej... När jag senast flyttade bar jag själv med mig en kartong innehållandes de mest viktiga och ömtåliga ägodelarna. Har man väl sett hur flyttfirmor, bud och andra liknande verksamheter hanterar gods bör man göra så anser jag (om man kan).

Problemet är ju detta!

Skrivet av ddr:

Glömde att tillägga att såna här kommentarer knappt tillför något, Men vi kan väl för enkelhetens skull säga att jag är rullstolsbunden och inte har nån som kan utföra flytt av dator åt mig, så behöver du inte fundera mer på det

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

För att om man anlitar ett företag för en tjänst skall de utföra den och en som privatperson skall inte behöva stå och säga att tex "mina vinglas är ömtåliga". Det skall företaget förstå.

-En stor tv? NICE! Blir perfekt att lasta kundens tegelstenssamling på!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Nej... När jag senast flyttade bar jag själv med mig en kartong innehållandes de mest viktiga och ömtåliga ägodelarna. Har man väl sett hur flyttfirmor, bud och andra liknande verksamheter hanterar gods bör man göra så anser jag (om man kan).

Alltså, så KAN man ju göra och jag gör alltid så när jag flyttar trots att jag flyttar själv, för jag vet hur det brukar bli när man är trött och grinig men det inte vad denna tråden handlar om alls. Den handlar ju om att TS har fått sin flytt utförd av en firma som nu haft sönder saker. Man kan tycka att firman borde haft rutiner för sånt här men nånting har ju fallerat.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Ring din kommuns konsumentombudsman, kanske kan hjälpa. har aldrig anlitat flytt firma men dom bör nog ha någon form av regler när de flyttar saker vad som gäller?
Personligen skulle jag aldrig lämna iväg ömtåliga saker som man kanske är rädd om.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Mjo, TV:n är svår.. Jag är dock förvånad att dom trots att dom anser sig inte ha gjort något fel är villig att betala "Plåster-på-såren-pengar"

Jag tycker inte att det låter det minsta rimligt att tolka TV:n som en "ord-mot-ord"-situation där bådas ord väger lika tungt. När man bedömer vem som har rätt i en tvist gör man ju inte bara en kvantitativ indelning av vilken verklighetsbeskrivning som får flest röster, utan man gör en rimlighetsbedömning rörande vilken beskrivning som mest sannolikt är korrekt.

Om du hävdar att din TV fungerade normalt innan flytt och gick sönder under flyttprocessen, och firman hävdar att du hade en trasig TV stående som du nu försöker smussla till dig ersättning för, skulle jag anse att det första alternativet låter betydligt mer sannolikt. Att ömtålig utrustning tar skada under en flytt är ju inte på något sätt ovanligt, och nu kan du ju dessutom demonstrera att flera andra saker (som dessutom inte alls är ömtåliga - det skall till rejäla smällar för att ha sönder ett skrivbord och ett metallchassi) gick sönder under samma process, som alltså inte var särdeles varsam överlag.

Skrivet av e1m1:

-En stor tv? NICE! Blir perfekt att lasta kundens tegelstenssamling på!

Vi flyttade själva nyligen en längre sträcka, och anlitade en firma för att ta större delen av bohaget. Det är snudd på att jag misstänker att du har spelat in ett samtal de verkar ha haft, för ofelbart hade de ställt våra flyttlådor märkta "ömtåligt" och överkryssade med rödpenna längst ned i lådstaplarna. Lyckligtvis hade vi packat dem med mer stötdämpning än innehåll, så vi klarade oss helskinnade, men till nästa gång skall vi prova omvänd psykologi vid märkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt?

Min erfarenhet är att det är väldigt klokt att flytta känsliga och ömtåliga saker själv om man har möjlighet istället för att låta flyttfirman göra det. Om inte annat för att slippa massa tjafs och irritation efteråt om vems fel det är etc.

Varför finns det flyttfirmor?
1. Personen som ska flytta är rörelseförhindrad, som i TS fall, vilket du tydligen har missat.
2. ^ har för mycket pengar, är lat eller för upptagen i jobb och saknar tid.

Oavsett vilken kategori man är i så ger det väl inte flyttfirman rätt att ha sönder saker?

Oacceptabelt och inget annat.
Dessa, flyttfirmor, ska vara proffs på det som ska utföras, inget annat!
Jag bad inte om en golfcaddy eller annat. En enkel jä*** flytt.

"You had one job"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför finns det flyttfirmor?
1. Personen som ska flytta är rörelseförhindrad, som i TS fall, vilket du tydligen har missat.

Nix, har inte missat detta. Läs gärna om mina inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Nej. Man flyttar den procenten själv.

Skrivet av Haglund:

Nej... När jag senast flyttade bar jag själv med mig en kartong innehållandes de mest viktiga och ömtåliga ägodelarna. Har man väl sett hur flyttfirmor, bud och andra liknande verksamheter hanterar gods bör man göra så anser jag (om man kan).

Jag förstår självklart att de flesta kan flytta en viktig och ömtålig pryl själv. Men ni bidrar liksom inte till tråden?

Eller tänker ni att TS ska resa tillbaka i tiden?

Varför anser ni att det är OK att flyttfirman har sönder något och sen inte tar ansvar för det?

Är det OK i andra sammanhang? Om mekanikern har sönder er bil när han ska göra ett jobb ni hade kunnat gjort själva, då får ni också skylla er själva eller? Jag är genuint nyfiken

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför anser ni att det är OK att flyttfirman har sönder något och sen inte tar ansvar för det?

Det är givetvis inte ok. Kan inte minnas att jag har skrivit något i närheten av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det är givetvis inte ok. Kan inte minnas att jag har skrivit något i närheten av det.

Vad är då poängen med att sitta och läxa upp och skriva att man ska flytta ömtåliga saker själv?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vad är då poängen med att sitta och läxa upp och skriva att man ska flytta ömtåliga saker själv?

För att flera i tråden (räknar inte in TS här) uppenbarligen inte förstår poängen med det. Om man har varit med om att saker går sönder i en flytt och vet vilket jobb det kan vara att bli skäligt ersatt så kände jag att det fanns en poäng med att upplysa om att man faktiskt har möjligheten att flytta ömtåliga saker själv även om man anlitar en flyttfirma.

Även om man har rätt så innebär det inte att man kan få besvär av det. Det är lite som att gå över ett övergångsställe när det är grön gubbe trots att det kommer en bil i full fart. Du har rätten på din sida men du får likväl ont.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Huruvida hyresvärden vill ersätta förlorad arbetsinkomst, hyrdator under reparationen, det kan man också diskutera.

Har du inget eget ansvar? Förstår inte riktigt hur folk kan komma på tanken att ta upp förlorad inkomst, det är ingen som kört över någon med en lastbil här.

Fractal Design Define 7 XL säljs fortfarande så det skulle givetvis kosta mer att ta till en plåtslagare än att ersätta.

Jag skulle för övrigt inte lita på en flyttfirma att flytta en dator utan att den packas för transport, t.ex. i en kartong för chassit med gott om frigolit. Även med sådan packning skulle jag dock förvänta mig skador. Saken är den att TS själv stod för packningen så jag skulle vara glad om hyresvärden ersatte chassit. Ställ kraven mot hyresvärden sen får flyttfirman lösa det bäst de vill mot sin försäkring eller inte, tror inte deras försäkringsfirma vill att något reparationsförsök görs på chassit. Flyttfirman kan säkert gå fri då deras uppdragsgivare är ett företag, så de behöver inte följa branschregler som gäller för privatpersoner.

Hur som helst, deras försäkring täcker säkert inte flytt av en dator utan packning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Detta måste vara den absolut dummaste kommentar jag någonsin sett?

Hur tänker du nu? Givet den informationen ts hade gett så är min fråga på intet sätt konstig, jag själv skulle aldrig låta någon annan flytta min dator någonstans.

Jag har inte den ekonomin så att jag skulle kunna köpa en ny dator med nuvarande komponenter som jag har uppgraderat under många år om jag skulle låta någon annan flytta min dator och en olycka sker… Men i ditt fall så är det kanske en liten eller ingen kostnad alls att ersätta trasiga komponenter med nya om en olycka sker.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur