Söndagsmatiné: Hur stort är universum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det kommer garanterat finnas en restaurang i alla fall.

Oh. Garanterat.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Vårt observerbara universum är 46 miljarer ljusår i diameter, bortom det finns det ingen kunskap om.

Personligen får jag alldrig ångest av att tänka på de stora frågorna, jag blir i stället fascinerad över att verkligheten kan överträffa alla sagor och föreställningar om övernaturliga väsen.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Gissningsvis någon tråkig snabbmatsrestaurang😀

Rymden har säkerligen inget slut och varför skulle det egentligen ha det för? Det vi ser och har upptäckt är ingenting av allting.
Vi pratar om andra varelser i rymden och varför ska inte det kunna finnas? Vi har besökt eller åkt förbi alla planeter i vårt solsystem men det finns miljarder system i vintergatan och utanför säkert miljarder galaxer som i sin tur innehåller miljarder solsystem.
Vi människor har funnits på jorden i ca 2 miljarder 3 miljoner år och i form av homo sapiens i ca 125000 år, jordens ålder är ca 4,5 miljarder år. Under våra 125000 har har vi byggt upp allt vi har och nu även håller på att förstöra det vi har genom att vilja ha för mycket.

Hur stor är chansen att vi skulle upptäcka något liv på en annan planet om deras livstid är lika kort som vår egen? Det gäller att titta exakt rätt tid och rätt plats i hela universum. Tyvärr kommer vi aldrig få svaret på frågorna men rymden är alltid intressant och lite kuslig.

Rättade lite. För 2 miljarder år sedan var livet fortfarande encelligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna vända lite på perspektivet. 46 miljarder ljusår kanske känns som ett ofantligt avstånd, men låt mig visa ett annat sätt att se på det.

Hubble-teleskopet (HST) är inte det mest högupplösta teleskopet, men dess placering utanför atmosfären gör det ändå i praktiken till det bästa vi har för de mest avlägsna, observerbara objekten. HST har en upplösning på 0.04 bågsekunder per pixel. En bågsekund är 1/3600 grad. Det går 1 296 000 bågsekunder på en hel cirkel - ett "varv". HST kan ge 25 pixlar per bågsekund, så för en hel cirkel ryms det 32.4 miljoner pixlar. "Omkretsen" av den observerbara delen av universum är ca 290 miljarder ljusår. Det innebär att en pixel i HST motsvarar så lite som 9000 ljusår vid gränsen för universums observerbara del. Vår egen galax är ungefär 10-12 gånger större än så i diameter, så med HST skulle vi alltså kunna se strukturen i en galax som vår, på det längsta avstånd som går att observera.

Nu är det inte fullt så enkelt, för dels är objekt på det avståndet så kraftigt rödförskjutna att de inte syns i HST, och också väldigt ljussvaga eftersom det är så långt. Dessutom är objekt på det avståndet så unga att det inte fanns några stora, välformade galaxer, utan mest små klumpar av unga stjärnor, som är mycket, mycket mindre än vår galax.

Men ändå!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag och min far avhandlade ofta detta ämne, man blev smått dum i huvudet av att försöka greppa ämnet. Otroligt intressant dock, tack för länken. 👍

Det är ju för att simuleringen ger ett floating point overflow error om man försöker tänka på det då simuleringen för nuvarande har en maxgräns även om den dynamiskt kan utöka universum vid behov.

Fan, jag vill ha en ny film som handlar om detta. Om man bara kunde komma ihåg 90-tals klassikern där det visar sig vara en simulering i en simulering.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

900 miljarder ljusår stort är det. Jag har flugit tvärs över universum och mätt med en linjal.

Permalänk
Medlem

Enligt dokumentärer finns det fler galaxer än sandkorn på jorden. I varje galax finns det miljarder stjärnor. Varje stjärna är en sol som utsöndrar värme till omkringliggande planeter. Folk vägrar ändå tro på utomjordiskt liv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Kurzgesagts videor är ganska intressanta och lätta att ta till sig.

Om man tänker att vi fortfarande lever som ras tillräckligt länge, så blir man nästan lite tårögd när man tänker på att vi inte kommer kunna flyga till andra galaxer om vi inte gör det i tid. Har man sedan flugit till en annan galax så kommer man utvecklas som två helt olika raser dessutom.
Tar man detta ännu längre. Man kommer ju inte vilja vara hemma när vintergatan och andromeda krockar. Men vart ska man ta vägen? Förhoppningsvis så har vi lämnat skutan och lever då istället i megaskepp som bara glider runt i ingenting. Antingen väntandes på att Mjölkdromeda ska färdigställas eller sökandes efter nya galaxer om vi kan räjsa ikapp dem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Man kommer ju inte vilja vara hemma när vintergatan och andromeda krockar.

Det kommer väl inte påverka stjärnsystemen särskilt mycket i sig själva?

På dom skalor vi befinner oss kommer det väl inte hända särskilt mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det kommer väl inte påverka stjärnsystemen särskilt mycket i sig själva?

På dom skalor vi befinner oss kommer det väl inte hända särskilt mycket?

https://www.popularastronomi.se/2007/05/solen-kan-byta-galax-...

Permalänk
Medlem

Vi har en bild av hur universum ser ut som publicerades för några år sedan. All materia och stoft var fördelat som ett ägg. Fördelningen av tätare och glesare materia var ungefär som simulerade beräkningar angav från Big Bang. Bl a en svensk professor i fysik , Tegelmark, var med i detta projekt av bilden på nuvarande universum. Bilden gjordes med hjälp av många bilder ovanpå varandra. I framtiden kommer allt ljus från universum vara borta p g a universums expansion. En av teorierna hur universum dör är att när galaxer och svarta hål dör ökar den mörka energin. Slutsatsen blir att till slut existerar bara mörk energi. Detta i sin tur orsakar ett nytt universum. Och enligt inflation teorin (som för övrigt har visst stöd med hur universum ser ut idag) bildas flera nya universum och dessutom hela tiden. Till slut är den senaste teorin om var allt kommer ifrån med big bang så finns inget början eller slut utan detta har alltid funnets. Det förenklar ju funderingar på hur allt startade.

Permalänk
Hjälpsam

Världen är så stor, så stor,
Lasse, Lasse liten!
Större än du nånsin tror,
Lasse, Lasse liten!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lasse_liten

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag klarar inte att se på det för killen har alltid för stora öppningar i tröjorna och filmas från en uppifrånvinkel så att hans skalle ser enorm ut i förhållande till kroppen.

Aldrig tänkt på innan men nu kan jag inte "unsee it"

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

enligt "vetenskapen" (uppenbart ingen exakt mätning) så mellan 20 - 200 miljarder stjärnsystem i vår galax, och sen ungefär lika många galaxer så totalt minimum 400 *10^18 eller 400 triljoner stjärnsystem, kan ju enligt maximum vara 40 000 *10^18 <-> 40 000 triljoner stjärnsystem...
hur allt detta kommit ur en singularitet är minst sagt obegripligt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Vid den nuvarande gränsen av det observerbara universum rör sig sakerna bort från oss i mer än ljusets hastighet med råge, anledningen till att vi ser dom alls är för att deras ljus skickades från en punkt extremt mycket närmare än de är nu. Vi ser alltså en svag skugga av deras historiska utseende, som sakta kommer bli svagare och tyna bort helt.

Att vi lever och är medvetna just nu innebär att vi har chansen att se alla dessa saker, om ett (bra) tag in i framtiden kommer man inte längre kunna se eller upptäcka bakgrundstrålningen eller andra galaxer utanför vårt närmaste grannskap då de expanderat långt förbi vår horisont.

Så i den bemärkelsen kan man säga att vårt observerbara universum krymper allt mer, snabbare och snabbare, i över ljusets hastighet, och alla dessa skuggor och galaxer kommer snart vara en del av den bakgrundsstrålning som som vi ser idag, oläsligt och utsmetat

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

SEA är en av de ytterst få kanaler som jag tycker är värda att se på youtube. Synd att det är hyfsat sällan det kommer nya men om det krävs en månad eller två för att upprätthålla kvalitén så är jag beredd att vänta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av hasenfrasen:

Då blir ju den stora frågan - hur ser den matematiska formeln för gravitation i simuleringen ut, eller används även där en uppskattad konstant? Frågor, dessa frågor...

Det kanske inte ens är matematik som styr det som står utanför simulationen utan bara ett begrepp som används till den hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet hur Vintergatan och Andromeda kommer att kollidera och bli till en jättegalax så småningom.

Det jag frågade om var hur kollisionen skulle påverka saker i solsystemstorlek så negativt att en inte vill vara kvar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, jag vet hur Vintergatan och Andromeda kommer att kollidera och bli till en jättegalax så småningom.

Det jag frågade om var hur kollisionen skulle påverka saker i solsystemstorlek så negativt att en inte vill vara kvar där.

Det som brukar sägas är att det är väldigt osannolikt att enskilda stjärnor krockar eller påverkar varandra fatalt, dock kan det såklart starta kometskurar från yttre solsystemet, men det tar väldigt lång tid för dessa att nå inre planetbanorna.

Jag tycker det coolaste hade varit om vi hamnade i något liknande magellanska molnen i resultatet, i alla fall för en stund. Att se kollisionen utifrån skulle ge en härlig utsikt helt klart

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som brukar sägas är att det är väldigt osannolikt att enskilda stjärnor krockar eller påverkar varandra fatalt, dock kan det såklart starta kometskurar från yttre solsystemet, men det tar väldigt lång tid för dessa att nå inre planetbanorna.

Jag tycker det coolaste hade varit om vi hamnade i något liknande magellanska molnen i resultatet, i alla fall för en stund. Att se kollisionen utifrån skulle ge en härlig utsikt helt klart

Det finns inget liv på jorden när "kollisionen" inträffar. Det har upphört att existera flera miljarder år tidigare. Och själva solen är på väg mot slutet av livslängden och har kanske redan börjat gå in i jätte-fasen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Kan förstå att rymden är stort. Frågan som irriterar mig mest är ju dock om allt som har en början har ett slut, vad finns då efter rymdens slut? =D

Det där är ju lite svårt att veta, är det någon av MIB filmerna som dom zoomar ut och universum är som en spelkula, sedan kommer någon alien och plockar upp den och lägger i sin kulpåse

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Aldrig tänkt på innan men nu kan jag inte "unsee it"

F'låt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har man inte känt sig liten så gör man det onekligen nu...suck!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så otroligt stort och ändå så har man inte funnit något om kan kallas för intelligent liv.

För att ’vi’ som ras i universum kanske är redigt korkade och superioriteter bortom våran galax kanske har kategoriserat oss som en självutplånande bakteriehärd?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Återkommande mönster

Vi cirklar runt solen, vintergatan och alla galaxer som vi känner till är i en rotation rent logiskt borde vårt universum befinna sig i en rotation runt en gigantisk mörk massa???

Permalänk
Inaktiv

Om nu universum expanderar så kan det väl inte vara oändligt? Eller är plötsligt ingenting någonting? Om nu teorin är att innan big bang så fanns ingen rymd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Om nu universum expanderar så kan det väl inte vara oändligt? Eller är plötsligt ingenting någonting? Om nu teorin är att innan big bang så fanns ingen rymd.

När man som jag fastnade på filmerna igår natt insåg jag att jag är ett geni hehe nej ack så väl kan det inte va men precis som du säger här så får jag en känsla av motsägelser i forskningen om detta oändliga, ett teoretiskt svar ger hela tiden fem nya frågor om något mystiskt vi inte förstår. I filmerna bekräftades att vi kan bara se 2% av universum. Varför måste universum bestå av något mystiskt som inte redan finns på jorden och i vår rymd utanför vår jord. Vår uppfattning om storlek och evolution kanske inte kan greppa om sanningen att vi cirklar runt ett imploderat universum och en negativ stjärna som bara strålar mörk materia och vårt universum är bara ett av milijader.