Val av protokol och produkter- n00b

Permalänk
Medlem

Val av protokol och produkter- n00b

Hej

Snart flyttar jag till radhus och inför flytten har jag börjat designa på ett smart home.

Jag funderar på köpa zigbee sensorer och wifi switchar.
Med sensorer från aqara, random tuya brytare och ikea prylar.
Wifi och zigbee verkar prisvärdas jämfört med att bara köra zigbee eller z wave.

Eller tänker jag fel ???

Idag har jag 5 stycken deltaco switchar , home assistant i en Raspberry pi4, google home , ubiquiti wifi nätverk. Och
Tidigare ägare har ett smart lås

Ps. Tips på larm och zigbee usb sticka tas gärna emot också

Fel stavat
Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Ps. Tips på larm och zigbee usb sticka tas gärna emot också

Finns det fler än en att välja på? Och även om det skulle göra det så är det väl ConBee man vill ha, pga att mjukvarustödet för deCONZ lär vara bäst. Kör själv med deras andra kort RaspBee som är motsvarande produkt fast för GPIO på en Raspberry Pi.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Finns det fler än en att välja på? Och även om det skulle göra det så är det väl ConBee man vill ha, pga att mjukvarustödet för deCONZ lär vara bäst. Kör själv med deras andra kort RaspBee som är motsvarande produkt fast för GPIO på en Raspberry Pi.

Det verkar finnas ett antal biliga Zigbee2MQTT usb stickor

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

Hej

Snart flyttar jag till radhus och inför flytten har jag börjat designa på ett smart home.

Jag funderar på köpa zigbee sensorer och wifi switchar.
Med sensorer från aqara, random tuya brytare och ikea prylar.
Wifi och zigbee verkar prisvärdas jämfört med att bara köra zigbee eller z wave.

Eller tänker jag fel ???

Idag har jag 5 stycken deltaco switchar , home assistant i en Raspberry pi4, google home , ubiquiti wifi nätverk. Och
Tidigare ägare har ett smart lås

Ps. Tips på larm och zigbee usb sticka tas gärna emot också

beror på, är målet att du ska kunna lita på systemet? dvs att sakerna alltid utförs och bygga upp så du i slutändan styr hela huset? då är det knx eller z-wave du vill ha. (förutsätter dock att du vet hur det ska ställas in)

gör det inget om det strular ibland eller kanske inte ska bygga så stort nät, då funkar zigbee vanligen ok, wifi är nog det jag skulle välja absolut sist. (är dock lättast, närmast 0 saker att ställa in)

zigbee är billigt, absolut, det jobbar dock på samma frekvens som wifi och blåtand (2.4ghz) vilket gör det minst sagt lättstört, tala vi dessutom om ett system som ska växa till ett par hundra enheter då blir det väldigt lätt strul.
fördelen med zigbee framför wifi är meash dvs wifi enheter kräver att du har ett bra wifi, sedan ska man ta i beaktande att nästan alla "smarta" wifi prylar kör n standard vilket orsakar en hel del Airtime (en router talar med 1 sak i taget om inte router och enhet är wifi6/ax) sedan kan du har problem med säkerheten, många wifi enheter kräver internet åtkomst vilket kan orsaka säkerhets hål.
en annan sak med zigbee och wifi prylar är att kvalitén på saker skiftar markant, det kan det naturligtvis göra på z-wave med men z-wave är som du skriver vanligen dyrare så kvalitén på sakerna brukar vara väldigt bra.

ha i åtanke att zigbee troligen kommer genomgå någon form av förändring i närtid för chipp,(betyder inte att det försvinner men kan tex kräva en ny hubb eller att enheterna får bytas ut när du vill bygga vidare) hur eller vad detta innebär vet nog ingen än. där har du en stor fördel med z-wave, det är bakåt kompatibelt så du kan tex köpa billigare kina sensorer och sedan använda bättre saker för prylar som har matning.

oavsett vad du väljer tänk på att både z-wave och zigbee behöver ha ström matade enheter för att bygga meash (batteridrivna enheter meashar inte till 99.9% det gör endast dom med matning.

andra saker att tänka på är, kör inte in z-wave saker som saknar plus,5 eller 7 om dom har matning, då förstör du alla fördelar du får med den senare tekniken, gäller inte batterienhter, (å andra sidan vem vill köpa så gamla saker som äter batteri?)

andra saker att tänka på är zigbee är det minst sagt osäkert på vad som funkar till vilken hubb MEN det har en stor fördel att det inte är regions styrt.
z-wave är regions styrt så du måste kolla att prylarna är EU märkta om du köper från tex aliexpress (868mhz)
men fördelen är att du alltid kommer kunna köra in certifierade prylar till en certifierad hubb (OBS betyder inte att du får alla funktioner på alla hubbar) sedan är kontroller skitviktigt för z-wave och kravet på en bra kontroller växer med antalet enheter
för att inte tala om kravet att du ställer in varje enhet, (bakåtkompabiliteten gör att saker är påslagna som inte bör vara igång då det generar extremt mycket data.

väljer du att gå på zigbee,wifi,blåtand skanna av kanalerna och planera för vad som ska vara på vilken kanal och hoppas att inte dina granar ändra sina kanaler. Jag skulle råda dig att tex läsa på HA forum eller på Facebook så ser du snart vilka protokoll som har problem, (enda gången jag ser z-wave eller knx problem då är det handhavande fel, tex man har lagt in massa saker utan att ställa in dom och systemet blir jäkligt segt och ostabilt) eller favoriten, man har satt kontrollen i ett heltäckt plåtskåp och undrar varför den inte kan styra enheterna.

Larm och zigbee, kolla på visonic sensorer, visonic gör bra larmsystem och har släppt ett par fönster/dörr sensorer med zigbee som bland annat fungerar med smartthings och vera. annars är aliexpress väldigt bra när man vill köpa billiga sensorer osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Aragon här, så otroligt less på mitt zigbee-system som strular. Enheter faller bort, kommandon kommer inte fram, you name it. (Då har jag lagt mycket tid och gått igenom 2 basstationer och 3 olika usb-stickor. Kör nu senast på en ZZH! med zigbee2mqtt. Har flertalet fast anslutna enheter som fungerar som repeaters så täckning/signalstyrka är inget problem).
Har även testat igenom frekvenser osv för att undvika krock med Wifi, men det som är drygt är att ett kanalbyte kräver att man parar om alla enheter, inte direkt lätt gjort när man köpt en del enheter.

Ett annat problem är att man får lite vad man betalar för. Jag köpte mina Aqara rörelsesensorer för typ 150:-. Dom har diverse problem. T ex så rapporterar dom bara rörelse med 60 sekunders intervall (eller nått i den stilen). Sen fick jag ett problem där flertalet av dom slutade rapportera rörelse helt och hållet. Var inget annat än att skicka på återvinning.

Men för att jämföra så ligger KNX-närvarosensorerna jag spanar på, på 253 pund plus moms
https://www.myknxstore.co.uk/thepixa-p360-knx-up-wh.html
Men dom verkar brutala, täcker upp till 170 kvm som går att dela upp i 6 zoner.

Jag håller på med ett husbygge och kommer ha KNX i "kärnan" för allt kritiskt och kommer sen givetvis titta på att ha andra grejor runtomkring. Men just att ha allt som t ex belysning via kabel i ett separat "inbyggt" system som "bara snurrar" är nog kärnan för att slippa huvudvärk.

Den trådlösa vägen jag skulle utreda är Thread: https://www.threadgroup.org/What-is-Thread/Thread-Benefits
Frågan är bara om det hunnit komma nog med produkter för att det ska gå att bygga ett system på det i dagsläget.
Jag gillar även https://Shelly.cloud, deras prylar är stabila, går över wifi och MQTT, dock är det ju inte i närheten av samma produktutbud som man får med Zigbee.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag håller med @Aragon här, så otroligt less på mitt zigbee-system som strular. Enheter faller bort, kommandon kommer inte fram, you name it. (Då har jag lagt mycket tid och gått igenom 2 basstationer och 3 olika usb-stickor. Kör nu senast på en ZZH! med zigbee2mqtt. Har flertalet fast anslutna enheter som fungerar som repeaters så täckning/signalstyrka är inget problem).
Har även testat igenom frekvenser osv för att undvika krock med Wifi, men det som är drygt är att ett kanalbyte kräver att man parar om alla enheter, inte direkt lätt gjort när man köpt en del enheter.

Ett annat problem är att man får lite vad man betalar för. Jag köpte mina Aqara rörelsesensorer för typ 150:-. Dom har diverse problem. T ex så rapporterar dom bara rörelse med 60 sekunders intervall (eller nått i den stilen). Sen fick jag ett problem där flertalet av dom slutade rapportera rörelse helt och hållet. Var inget annat än att skicka på återvinning.

Men för att jämföra så ligger KNX-närvarosensorerna jag spanar på, på 253 pund plus moms
https://www.myknxstore.co.uk/thepixa-p360-knx-up-wh.html
Men dom verkar brutala, täcker upp till 170 kvm som går att dela upp i 6 zoner.

Jag håller på med ett husbygge och kommer ha KNX i "kärnan" för allt kritiskt och kommer sen givetvis titta på att ha andra grejor runtomkring. Men just att ha allt som t ex belysning via kabel i ett separat "inbyggt" system som "bara snurrar" är nog kärnan för att slippa huvudvärk.

Den trådlösa vägen jag skulle utreda är Thread: https://www.threadgroup.org/What-is-Thread/Thread-Benefits
Frågan är bara om det hunnit komma nog med produkter för att det ska gå att bygga ett system på det i dagsläget.
Jag gillar även https://Shelly.cloud, deras prylar är stabila, går över wifi och MQTT, dock är det ju inte i närheten av samma produktutbud som man får med Zigbee.

även knx kan strula... i mitt fall var det mest mekaniska problem dvs av någon anledning gick inte kommandona fram med dom återfjädrande brytarna 25% av gångerna (kanske lite överdrivet),men jag kunde fan bli tokig i bland. (det är dock rätt många år sedan jag lekte med knx så jag vet inte om det fortfarande är samma strul) kostar det så jäkla mycket ska det sjutton inte strula.

personligen är z-wave7 LR det jag tittar på mest nu, även om jag är nöjd med nuvarande system är det lite coolt med 1,5km räckvidd ;-). jag hoppas nästan dom gör någon form av utfasning av tidigare z-wave (allt under plus) och struntar i om det inte blir kompatibelt, för nuvarande lösning när det är bakåt kompatibelt med dom tidigare lösningarna med wake upp och polling är skitstörande och belastar nätet alldeles för mycket i onödan och dom flesta missar att inaktivera det vilket orsakar strul när nätet växer.

Tread är väll fortfarande 2.4ghz (typ zigbee efterföljare?) dvs lika känslig för störnings som alla andra protokoll på 2.4ghz?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

tack för input.
Radhuset är relativt liten endast 110 kvm två plan, jag bör klara mig med ca 20-40 enheter.

har kört wifi brytare i snart 1,5 år i början hade jag problem med nätverket. Köpte en till AP och sedan dess har det rullat på som vanligt.
Är zigbee 3.0 lika strulig?

Har kollat runt och Z-wave sensorer och zigbee ligger rätt nära i prisklass i alla fall i sverige.
vart köper ni era sensorer,brytare etc för z wave?

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanjou:

tack för input.
Radhuset är relativt liten endast 110 kvm två plan, jag bör klara mig med ca 20-40 enheter.

har kört wifi brytare i snart 1,5 år i början hade jag problem med nätverket. Köpte en till AP och sedan dess har det rullat på som vanligt.
Är zigbee 3.0 lika strulig?

Har kollat runt och Z-wave sensorer och zigbee ligger rätt nära i prisklass i alla fall i sverige.
vart köper ni era sensorer,brytare etc för z wave?

zigbee 3.0 använder fortfarande 2.4ghz,
zigbee i sig kan egentligen vara riktigt nice men inte enligt mitt tycke i sverige där vi har så jäkla mycket som använder 2.4ghz.

för sensorer köper jag oftast på aliexpress, dom brukar sälja både magnet sensorer och Aerotech senor6 billigt när dom har rabatt dagar.
(sensor 6 kan man hitta för 250-350kr, neo magnetsensorer kör jag ett 30tal och brukar gå att hitta för runt 100-150kr vid flerpack. co2 mätare med temperatur brukar man hitta för under tusenlappen. samt brandlarm typ Heiman för runt 200kr

när det gäller brytare kör jag qubino för all belysning och ett gäng av uttagen, resterande är heltun high load så man kan använda damsugare,torktumlare,hårtork osv dessa köper jag oftast på m.nu men det finns billigare ställen. (obs att heltun får ej plats bakom uttaget i standar dosa, man får sätta en 21-23mm förhöjningsram)
det händer även att jag köper begagnat på tradera eller facebook.

Qubino har ett webinar i morgon där man troligen kommer informera om nya produkter, jag tjatade med en av deras utvecklare för några månader sedan och då jobbade dom på nya versioner av deras relä för inbyggnation som ska klara 16A av alla tre typer av laster och då ha z-wave 7.

OBS: ska du köra z-wave, välj kontroller med omsorg och se till att ställa in varje enhet när du lägger in dom, tex qubino har vanligtvis många parametrar som måste ändras då dom har väldigt mycket funktioner inbyggt. energirapportering har dom vanligen flera olika parametrar för samt bör poling stängas av eller öka tiden markant. är det betonghus med plåt doser i väggarna, lägg antennen utanför plåt dosan bakom plasten för brytaren osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.