Permalänk

MSI Dragon Center eller Bios??

Hej, sitter med en nybyggd dator med ett MSI Z590-A Pro som moderkort.
Jag håller just nu på att ställa in mina fläktkurvor (för första gången).
Först var jag inne i Bios och ändrade mina sysfans till Smart Fan Mode + PWM-läge och ställde in där. Men sedan upptäckte jag att jag kunde göra likadant i MSI Dragon Center.

Frågan är dock, vilken inställning är det som används? För när jag kollar i Bios är det mina gamla inställningar för fläktkurvorna som ligger kvar, men jag antar att MSI Dragon Center överskrider dessa inställningar där det väl startas vid autostart?
Eller behöver jag ändra något i bios för att få MSI Dragon Center att fungera ok?

Permalänk

skippa dragon center är rätt mycket problem som orsakas av den mjukvaran så skulle rekommendera att inte använda den.

använd bios eller https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases istället om du vill kunna justera ifrån windows.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

skippa dragon center är rätt mycket problem som orsakas av den mjukvaran så skulle rekommendera att inte använda den.

använd bios eller https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases istället om du vill kunna justera ifrån windows.

Jasså? Jag har bara hört bra saker när det nämnts :/

Permalänk
Medlem

alla "gaming"-mjukvaror har säkerhetshål. Undvik om möjligt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Personligen gör jag det mesta i bios, brukar använda dragon center för att leta uppdateringar

Permalänk

Som ovan. Gör OC och fan profile i BIOS. Mjukvara kan strula vilket BIOS sällan gör. Någon skrev att man kan köra mjukvara till man hittat en stabil nivå sen flytta över värden till BIOS men det har aldrig funkat för mig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS