Strul med Netflix, fast bara genom router(s), hur?

Permalänk
Medlem

Strul med Netflix, fast bara genom router(s), hur?

Okej jag håller på och bli smått galen här. Trodde jag hade hyfsat koll på sånt här men nu känner jag mig helt vilse.

Sedan ett par veckor tillbaka har Netflix börjat strula som satan, får extremt låg bitrate på 90% av innehållet och det tar typ 20-30 sekunder för en ström att sätta igång. Ingenting annat strular, HBO, Cmore, Viaplay, Telia Play och gud vet allt går som tåget men inte just Netflix.

Kör genom en Asus N66U som visserligen har några år på nacken men den har fungerat perfekt och den fungerar ju fortfarande perfekt för allt annat förutom Netflix.. jaja, bara för att utesluta den så testade jag även en annan gigabitrouter jag hade liggande (En Tilgin från Bahnhof) men samma grej även där. Netflix totalt oanvändbart.

Testade då att kontakta min ISP, tänkte ju att det måste vara något problem i deras nät som gör att det går långsamt mot just Netflix. Icke, inga problem där. Dom bar mig testa att köra direkt mot konverter och det är ju givetvis det första man bör göra men eftersom inget annat strulat så testade jag aldrig det först men när jag testade det så fungerar det klockrent vilket gör det hela ännu mer konstigt.

Så.. vad är det här för trolleri? En tjänst som helt plötsligt inte fungerar när man kör via router (två olika, wifi/kabel) men när man går direkt mot konverter så går det klockrent.

Har testat på flera enheter bakom routern också, på kabel och på wifi men samma grej på alla. Så fort man sätter kabel i konverter direkt går det alltså kalas.. Testat flera olika nätverkskablar också bara för att.

Tänkte springa och köpa en ny router men när två olika routers ger exakt samma beteende så vettifasen alltså.. När jag kör speedtest/bredbandskollen så får jag ut 480Mbit nedströms oavsett vilken av routerna jag kör bakom eller om jag kör direkt mot konverter.

Var börjar man felsöka?

Permalänk
Medlem

Vad är det för konverter?
Dubbel NATar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Vad är det för konverter?
Dubbel NATar du?

Osäker på exakt modellbeteckning men det är en "Mediaomvandlare" från Inteno. Fyra portar varav en (röd) är för internet och övriga för telefon/tv. Ingen dubbelnat, får en extern IP direkt från intenoboxen som sen är kopplad till Asus-routern som sen går vidare ut till bland annat en AppleTV 4K.

Kopplar jag Apple TVn (eller annan enhet) direkt i intenoboxen går det alltså bra men så fort man blandar in en router mellan så knasar det på en gång. Det är precis som att båda routrarna gör någonting med trafiken som just Netflix inte gillar men jag lär ju knappast vara ensam om att köra en sån setup så jag vet verkligen inte vad det kan vara. Kanske läge att testa en tredje router trots allt?

En sak som slog mig var att ta reda på vilka ip-adresser netflix ligger på vid något tillfälle och köra prestandamätningar mot just dessa. Se om det är massa packetloss eller kass bandbredd som av någon anledning sker just när man ligger bakom en router även om det hela låter sjukt långsökt..

Permalänk

Kolla hastigheten genom Netflix mobilapp eller gå till fast.com från datorn. Du bör få samma resultat där, dvs., långa pings och låg hastighet.

Det kan också vara värt att kolla hur din router är konfigurerad. Har du kanske någon gammal smart DNS på den som försöker routa dig till amerikanska eller japanska innehållet?

Du nämner inte vilken operatör du har, men då du använder Telia play misstänker jag evnt Telia. Har du isf även deras iptv tjänst med settop box? Försök då dra ut strömsladden till den, vänta en liten stund och se om problemet är borta. Min IPTV "mottagare" från Telia orsakar packetstorms på mitt LAN och ger liknande effekt som du upplever. Jag har helt enkelt kopplat bort den, använder ändå aldrig TV på det sättet, valde med TV paket bara för det var gratis i 2 år.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Okej problemet är löst!

Det som hände när jag kopplade direkt mot konvertern var att jag fick en ipv6-adress och det var inte någon av mina routers konfigurerade för. Det tog lite tid att fatta det, märkte det genom att jag såg en ipv6-adress på DNSen på min AppleTV medans den satt direktkopplad.

Min ISP har alltså någon slags prestandaproblem/routingproblem mot Netflix men bara när man kör ipv4. Så fort jag byter till ipv6 går det perfekt igen så nu har jag aktiverat ipv6 i min router och voila!

Fortfarande ett jävligt konstigt problem, det drabbade alltså enbart Netflix. Alla andra tjänster fungerade klockrent även på ipv4 men inte just Netflix. What?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av badbolll:

Okej problemet är löst!

Det som hände när jag kopplade direkt mot konvertern var att jag fick en ipv6-adress och det var inte någon av mina routers konfigurerade för. Det tog lite tid att fatta det, märkte det genom att jag såg en ipv6-adress på DNSen på min AppleTV medans den satt direktkopplad.

Min ISP har alltså någon slags prestandaproblem/routingproblem mot Netflix men bara när man kör ipv4. Så fort jag byter till ipv6 går det perfekt igen så nu har jag aktiverat ipv6 i min router och voila!

Fortfarande ett jävligt konstigt problem, det drabbade alltså enbart Netflix. Alla andra tjänster fungerade klockrent även på ipv4 men inte just Netflix. What?

Bra att de försöker sparka ut ipv4

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.