Snabbkoll: Har du testat Linux på desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kört både Arch och Gentoo under flera år och kan inte minnas att Nvidias drivrutiner någonsin fått frispel efter en uppdatering av kärnan. Det låter snarare som en felkonfigurerad kärna. Jag har alltså kunnat köra rullande uppdateringar med både default och custom kärna utan problem.

Nu var det väl länge sen jag körde nvidias drivrutiner i Linux men det kräver ju att man kompilerar om dom separat vid varje kernel uppdatering. Sen brukade nästan alltid en ny major release av Linux kerneln sabba drivrutinen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kört både Arch och Gentoo under flera år och kan inte minnas att Nvidias drivrutiner någonsin fått frispel efter en uppdatering av kärnan. Det låter snarare som en felkonfigurerad kärna. Jag har alltså kunnat köra rullande uppdateringar med både default och custom kärna utan problem.

Mycket intressant. Sist jag provade var med Manjaro, och jag hade enorma problem med uppdateringar (dator i sign fast då med Zen 2 och 2080Ti). Läste och frågade runt och typ alla gav mig rådet att byta till AMD-kort.
Det kan ju iofs varit något med att det var tidiga dagar för Zen 2 då. Men allt utom grafik fungerade fint i övrigt.

Nå, det är nog snart dags för en Gentoo-session iaf, jag får prova igen. Känner mig lite sugen på att leka med Proxmox, testa att virtualisera Windows och Linux på samma maskin. Jag är ingen sysadmin så det är nytt för mig, kan bli skoj!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Kör win, osx och något linuxderivat om vartannat löpande. Bra att ha koll på alla tycker jag. Samma med android och ios.
Samt att man vinner rätten att uttala sig om saker från irl erfarenhet och inte vad man läst på forum i något skyttegravskrig

(Måste dock säga att osx är det som känns mest "komplett" i dagsläget. Men med den kontrollen på hårdvaran vore det ju skam annars, sedan vet vi ju vad som är längst ned och vad man hittar i terminalen)

Men började med slackware för 22 år sedan tror jag. När kompilering av kärnan tog timmar för att sedan upptäcka att man missat en modul....
Nu behöver man ju i princip inte bry sig. Ubuntu, starta kör om man är normalanvändare, vilket de flesta här inte är utan börjar pilla som om det är en ask lego som sig bör.
Dock är ju linux-världen så sjukt fragmenterat nu...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Saxar lite och svarar bara på den här delen. Ska också sägas att det är snart ett år sedan jag grävde i det här, så vissa minnen kan vara direkt felaktiga.

Jag installerade hur som helst den senate Linux Mint-versionen som jag kunde hitta (kanske var den inte så ny alls, vilket orsakade alla problem). Därefter skulle jag installera Apache, Tomcat 8 samt Certbot. Apache gick att få ner från reposatoryt utan några problem. Tomcat 8 var jag emellertid tvungen att uppdatera reposatoryt för att kunna ladda ner, men en apt-get update (eller om det var något annat) resulterade bara i felmeddelanden. Hämtade således ner en binary av tomcat direkt från webben. Och det fungerade. Sedan för att hämta certbot var jag tvungen att lägga till några nya url:er i reposatoryt. Och sedan fick jag ner något som inte ville starta, utan krävde att jag laddade ner fler saker, vilka krävde apt-get update, vilket hostade felmeddelanden ... och någonstans där fick jag nog.

Tvivlar inte för en sekund på att jag gjorde något helt galet. Men att göra rätt var banne mig inte lätt. Särskilt inte när de installationsguider man googlar sig till sällan är tydliga med vilken linuxversion de gäller.

Okej då är jag med. Och stöter man på problem nästan direkt när man testar Linux minskar såklart suget att fortsätta stångas. Just det där påminner om problemen som Sweclockers stötte på när de testade linux under livestream. Man lade till ytterligare repon i pakethanteraren och då började saker rapportera fel. Antagligen är det så att repot inte varit anpassat för den version du kört. Eller inte anpassat för Linux Mint alls utan haft helt andra versioner som bas för paketen. Det där är lite av min (begränsade) erfarenhet av Debian-derivat generellt. De alla använder samma pakethanterare men har delvis eller helt egna repon och det är lite för lätt att blanda dem och det är kanske inte alltid en bra idé.

I såna fall kanske flatpak eller snap och liknande kan vara intressant om programmen man söker finns där. De tar mer plats som jag förstår men de paketerar program och dess beroenden som i en container som inte påverkar resten av systemet. Även docker kan ha nån färdigpaketerad container om det är utvecklarhållet man söker. Tomcat verkar finnas där. Det kan vara ett smidigt alternativt i det fallet. En snabb googling säger att Certbot verkar gå att få till med tomcat-docker. Så slipper man bråka med repon för en enda sak som riskerar att påverka resten av systemet.

Det mesta går att lösa. Just Mint kanske inte är bästa om det är exempelvis Tomcat du behöver. Men det verkar gå att lösa med exempelvis docker. I annat fall kanske en annan linuxdist vore att föredra för det för ditt användningsfall. (Arch Linux verkar ha tomcat i extra-repot exempelvis så det kanske vore ett bättre val att utgå ifrån, https://wiki.archlinux.org/title/Tomcat)

Jag själv håller mig till Arch. Jag har lärt mig hur det fungerar. De relativt få gånger jag stött på problem har det gått att lösa antingen själv eller med lite google. Det finns en bra wiki och community som underhåller AUR som ett alternativt repo som normalt fungerar väl med resten eftersom det hör ihop. Det finns Arch-derivat som Manjaro som försöker vara lite mer kom-igång-vänliga där mer program ingår som standard och installationen är grafisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Jag utgår från terminalen. Dom grafiska programmen fungerar inte dåligt skulle jag inte säga, men har man kört diverse linux i 10 år så är terminalen det enda som inte ändras speciellt mycket.

Okej, jo är nog mer vana än funktion

När man började med datorer, ung ca -95-96 var det ju win 3.1 & dos som gällde, tänk vad mycket som hänt sedan dess

Första gången med Linux för min del, var betydligt svårare igång också, inte mycket till grafiskt gui förrän jag efter många om & men fått igång allt genom terminalen.
Tror dock inte det var Ubuntu då, kan ha varit 8 år sen eller 13 år, lite osäker där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Saxar lite och svarar bara på den här delen. Ska också sägas att det är snart ett år sedan jag grävde i det här, så vissa minnen kan vara direkt felaktiga.

Jag installerade hur som helst den senate Linux Mint-versionen som jag kunde hitta (kanske var den inte så ny alls, vilket orsakade alla problem). Därefter skulle jag installera Apache, Tomcat 8 samt Certbot. Apache gick att få ner från reposatoryt utan några problem. Tomcat 8 var jag emellertid tvungen att uppdatera reposatoryt för att kunna ladda ner, men en apt-get update (eller om det var något annat) resulterade bara i felmeddelanden. Hämtade således ner en binary av tomcat direkt från webben. Och det fungerade. Sedan för att hämta certbot var jag tvungen att lägga till några nya url:er i reposatoryt. Och sedan fick jag ner något som inte ville starta, utan krävde att jag laddade ner fler saker, vilka krävde apt-get update, vilket hostade felmeddelanden ... och någonstans där fick jag nog.

Tvivlar inte för en sekund på att jag gjorde något helt galet. Men att göra rätt var banne mig inte lätt. Särskilt inte när de installationsguider man googlar sig till sällan är tydliga med vilken linuxversion de gäller.

Det problemet du upplevt är klassiskt för just Ubuntu/Debian-baserade distar i min erfarenhet. Där är moduset att man måste lägga till nya repon för att hantera mer mjukvara i pakethanteraren. Jag tycker själv att både tillvägagångssättet och apt är tämligen värdelöst. Arch och dess derivat (Manjaro, EndeavourOS osv.) har en mycket bättre lösning där alla paket finns tillgängliga i två repon; antingen det officiella eller i AUR (Arch User Repository).

Allt som finns bland de officiella paketen har dedikerade maintainers medan vanliga användare kan skapa paket i AUR för att dela med sig till andra. Båda källorna hanteras med samma pakethanterare och man behöver aldrig leta efter nya PPA-repon att lägga till utan det är bara att slå upp vad paketet heter och sen köra `yay -S <mitt-paket>`.

Linux Mint är bra, jag har installerat det på min mors dator, men man måste vara beredd på att det är aningen mer bök just med paket. Man kan använda snap eller flatpack för att göra det lite enklare i vissa fall, de är två andra pakethanterare som installerar paket från andra källor än de som apt använder, det är lite som en motsvarighet till AUR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Antar att du har en USB koppling av nåt slag till sprutet. I så fall skulle du kunna köra Windows i VirtualBox och skicka USB direkt till VirtualBoxen. Jag körde så ett par år med en annan hårdvara när jag behövde det och det fungerade perfekt.
VirtualBox har en drop-down-meny för att välja vilken USB-hårdvara som skall skickas direkt till gäst-os så det är ganska okomplicerat att komma igång med det.

Japp stämmer

Aha, orkade aldrig dra det så långt, försökte trassla en del i wine men gav upp till slut

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Nu var det väl länge sen jag körde nvidias drivrutiner i Linux men det kräver ju att man kompilerar om dom separat vid varje kernel uppdatering. Sen brukade nästan alltid en ny major release av Linux kerneln sabba drivrutinen.

Nja, beroende på konfiguration kan du behöva bygga om modulerna till kärnan. Det är ju inte särskilt betungande om inte din distro hanterar det klumpigt (och då borde det funka bra med en hook som man brukar göra med Arch).

Linux-kärnan kör inte med major releases. Versionsnumren är just bara nummer. Ibland kan det hända att Nvidia ligger ett steg efter med drivrutiner men det fixas snabbt, och det är ju faktiskt upp till distron att hantera det så de inte bryter kompatibilitet.

Skrivet av osgorth:

Mycket intressant. Sist jag provade var med Manjaro, och jag hade enorma problem med uppdateringar (dator i sign fast då med Zen 2 och 2080Ti). Läste och frågade runt och typ alla gav mig rådet att byta till AMD-kort.
Det kan ju iofs varit något med att det var tidiga dagar för Zen 2 då. Men allt utom grafik fungerade fint i övrigt.

Nå, det är nog snart dags för en Gentoo-session iaf, jag får prova igen. Känner mig lite sugen på att leka med Proxmox, testa att virtualisera Windows och Linux på samma maskin. Jag är ingen sysadmin så det är nytt för mig, kan bli skoj!

Det är ju rätt många i Linux-communityt som rekommenderar Nouvaeu. Eller med andra ord, helt verklighetsfrånvända personer.
Jag vet inte hur Manjaro lyckats ställa till med problem men det måste vara där felet ligger. Det här är något som ”bara funkar” i 9/10 fall om systemet är vettigt konfigurerat. Ibland händer det såklart att något missas och det blir problem, men det hör inte till vanligheterna.

Se till att ha mycket tid om du ger dig på Gentoo. Även om du kört det förut. Wikin är kass numera och det kan krävas mycket googlande för att instruktionerna är inkompletta. Sen tar det förstås ett tag att bygga allt.

Vill du ha en vettig upplevelse av Windows behöver du kunna köra GPU passthrough. Annars är inte Proxmox allt för komplicerat att komma igång med. Ett tips är dock att läsa instruktionerna noga vid uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nja, beroende på konfiguration kan du behöva bygga om modulerna till kärnan. Det är ju inte särskilt betungande om inte din distro hanterar det klumpigt (och då borde det funka bra med en hook som man brukar göra med Arch).

På de maskiner jag vill ha bäst prestanda så kompilerar jag alltid kärnan själv... och brukar uppdatera utanför de vanliga kärnorna som distributionen släpper. Så det blir en del meck ibland. Men som sagt, var längesen jag höll på med Nvidia, har fått den bittra insikten att jag är för mycket av en gamer för att orka ha Linux på "speldatorn".

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

På de maskiner jag vill ha bäst prestanda så kompilerar jag alltid kärnan själv... och brukar uppdatera utanför de vanliga kärnorna som distributionen släpper. Så det blir en del meck ibland. Men som sagt, var längesen jag höll på med Nvidia, har fått den bittra insikten att jag är för mycket av en gamer för att orka ha Linux på "speldatorn".

I det läget kan det ju inte vara så betungande att komma ihåg att uppdatera drivrutinerna. I värsta fall möts du av en svart skärm vid boot och får gå via CLI. Annars kan du ju symlinka likt Gentoo gör (kanske även går att sno in eselect för att underlätta ytterligare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju rätt många i Linux-communityt som rekommenderar Nouvaeu. Eller med andra ord, helt verklighetsfrånvända personer.
Jag vet inte hur Manjaro lyckats ställa till med problem men det måste vara där felet ligger. Det här är något som ”bara funkar” i 9/10 fall om systemet är vettigt konfigurerat. Ibland händer det såklart att något missas och det blir problem, men det hör inte till vanligheterna.

Se till att ha mycket tid om du ger dig på Gentoo. Även om du kört det förut. Wikin är kass numera och det kan krävas mycket googlande för att instruktionerna är inkompletta. Sen tar det förstås ett tag att bygga allt.

Vill du ha en vettig upplevelse av Windows behöver du kunna köra GPU passthrough. Annars är inte Proxmox allt för komplicerat att komma igång med. Ett tips är dock att läsa instruktionerna noga vid uppdateringar.

Nää, Nouveau håller jag mig ifrån.. Normalt sett kör jag med iGPU i Intel-proppar, men ville testa med nya maskinen då det begav sig. Nu när du säger det kan det faktiskt vara så att Manjaro ställde till det, och inte Nvidia-drivern. De har ju trots allt egna repos och laggar efter Arch lite granna. Jag hittade rätt gott om problem när jag sökte hjälp då vill jag minnas.

Jo tackar, Gentoo är tidskrävande. Jag lekte mycket med det när det var helt nytt, men har inte kört det seriöst sedan dess så sannolikt har typ allt förändrats. Ser fram emot det, jag gillar idén med Gentoo. Tråkigt att höra att wikin har tappat, det var ju en av Gentoos stora pluspoäng förr i tiden.

GPU-passthrough har jag antagit är en baggis med Proxmox, men har inte undersökt det än. Jamenar, Proxmox i sig använder väl inte GPU till nånting så den som sitter i maskinen borde vara fri att passa till en VM, eh? Nåja, lite off-topic, jag ska forska i detta över julledigheten tänkte jag, hehe.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kört både Arch och Gentoo under flera år och kan inte minnas att Nvidias drivrutiner någonsin fått frispel efter en uppdatering av kärnan. Det låter snarare som en felkonfigurerad kärna. Jag har alltså kunnat köra rullande uppdateringar med både default och custom kärna utan problem.

Jag delar inte den upplevelsen allls. Jag har kört rullande uppdateringar med manjaro ett bra tag, likaså installerade jag Linux Mint till min pappa. Båda datorerna körde nvidia-kort och båda datorerna fick samma problem vid uppdateringar. Det verkar ske när nvidia inte hunnit få ut nya versioner som passar med den kärna som installeras. Värt att notera är att jag då enbart kört distributionernas egna verktyg för att uppdatera kärnan men likt förbannat skiter sig drivarna. Det är inte helt kul när min pappa inte har en aning om vad han ska göra så jag får åka dit och fixa skiten.
Nu kör han Windows 10 igen..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

OpenSolaris, något udda val. Utvecklas ju inte längre.

Du har rätt !
Mest bara för att jag var nyfiken och för att man kan.
Det har funkat sjukt bra, helt stabilt och gör jobbet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Nää, Nouveau håller jag mig ifrån.. Normalt sett kör jag med iGPU i Intel-proppar, men ville testa med nya maskinen då det begav sig. Nu när du säger det kan det faktiskt vara så att Manjaro ställde till det, och inte Nvidia-drivern. De har ju trots allt egna repos och laggar efter Arch lite granna. Jag hittade rätt gott om problem när jag sökte hjälp då vill jag minnas.

Jo tackar, Gentoo är tidskrävande. Jag lekte mycket med det när det var helt nytt, men har inte kört det seriöst sedan dess så sannolikt har typ allt förändrats. Ser fram emot det, jag gillar idén med Gentoo. Tråkigt att höra att wikin har tappat, det var ju en av Gentoos stora pluspoäng förr i tiden.

GPU-passthrough har jag antagit är en baggis med Proxmox, men har inte undersökt det än. Jamenar, Proxmox i sig använder väl inte GPU till nånting så den som sitter i maskinen borde vara fri att passa till en VM, eh? Nåja, lite off-topic, jag ska forska i detta över julledigheten tänkte jag, hehe.

Det sjuka är att det finns vissa som på fullt allvar rekommenderar Nouveau. Inte bara vilsna användare utan även från mer officiellt håll. Jag minns inte var jag såg det senast, om det var Kali eller kanske Gentoo, där det i deras wiki/dokumentation står att de rekommenderar Nouveau men "ifall man ändå vill köra de officiella drivrutinerna så...". Jag hade kunnat köpa en rekommendation om att ha kvar stödet för Nouveau i kärnan, som backup ifall något skulle skita sig men att i övrigt rekommendera det är ju faktiskt helt barockt.

Gamla Gentoo-wikin var ett community-projekt som drevs av eldsjälar. Det var alltså inte en officiell wiki. Tyvärr dog den efter en serverkrasch där det var lite si och så med backuperna. Den nya officiella wikin som vuxit fram är långt ifrån lika bra. Nu bör man snarast komplettera den med Arch wiki. Riktigt tråkigt att det blivit så. Gamla wikin var enastående och till stor nytta för alla Linux-användare, oavsett distro.

GPU-passthrough är meckigt och kräver rätt hårdvara. Kika på Proxmox dokumentation om det. Jag har själv inte fått det att funka med min hårdvara (gammal i7-950 med whatever chipset den kör på, så inte direkt det senaste).

Skrivet av SanTeoX:

Jag delar inte den upplevelsen allls. Jag har kört rullande uppdateringar med manjaro ett bra tag, likaså installerade jag Linux Mint till min pappa. Båda datorerna körde nvidia-kort och båda datorerna fick samma problem vid uppdateringar. Det verkar ske när nvidia inte hunnit få ut nya versioner som passar med den kärna som installeras. Värt att notera är att jag då enbart kört distributionernas egna verktyg för att uppdatera kärnan men likt förbannat skiter sig drivarna. Det är inte helt kul när min pappa inte har en aning om vad han ska göra så jag får åka dit och fixa skiten.
Nu kör han Windows 10 igen..

Fast då är det ju något med hur dessa distros är konfigurerade och/eller brist på test av den nya kärnan. Under de år jag kört Arch har jag aldrig ens behövt tänka på att kärnan uppdateras, vilket den gör typ en gång i veckan eller nåt. Gäller bara att inte glömma en pacman-hook ifall man kör en initramfs, så att den byggs om när kärnan uppdateras.
Jag skulle tippa på att det är modulera och/eller initramfs som inte byggs om ordentligt. Kan inte komma på något i närtid som skulle bryta kompatibilitet med kärnan. Färdigbakade kärnor som de allra flesta distros kör med har så mycket som möjligt i moduler så det är osannolikt att de bygger något som ställer till det. Det enda jag kommer på på rak arm som kan krocka är vilken framebuffer man har, men det bör byggas som moduler och inte direkt i kärnan (Nvidia lirar inte väl med annat än EFI-FB och Simple-FB).

För mig har Nvidias drivrutiner varit nästan lika stabila på Linux som för Windows. Det har varit några gånger där det skitit sig på riktigt, men det var länge sedan nu, och Nvidia behövt släppa en fix. Andra kan såklart haft mer otur än mig men om jag kan köra rullande uppdateringar i år utan problem, då tror inte jag det är drivrutinerna i sig som får vissa att tycka de funkar dåligt.

Permalänk
Medlem

På den tiden när jag bara hade en skruttig gammal laptop så körde jag Linux, körde Ubuntu under en längre tid, sen bytte jag till crunchbang. Sen köpte jag en ordentlig speldator och har kört Windows sedan dess

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Till och från

Jag har i vissa perioder under 20 års tid använt Linux på skrivbordet för både jobb och fritid.

Anledningen till att det inte funkar fullt ut för mig är att jag behöver vissa applikationer som inte finns till Linux, till exempel:

Microsoft Office
Microsoft Visio
Microsoft Project
Ableton Live
Vst plugins från flera tillverkare

Permalänk
Medlem

- Testat (med många olika distros)? Ja!
- Vill använda? Ja!
- Har tålamod och förstånd att lära mig? Nej!
- Slutar alltid med en nyinstallation av windows efter att antal kvällars/veckors svordomar... Har insett att Linux helt enkelt inte är kompatibelt med MIG (eller tvärt om...)!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

Vet inte riktigt vad du menar med "Just nu vill jag bara att min dator ska fungera"? Jag upplever med en stabil utgåva (LTS) av Ubuntu så funkar det mycket bättre än i Windows, mycket mer stabilt.

Vad har du för stabilitetsproblem i Windows?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Sitter på linux själv sen en tid tillbaka, det är inte förren man varit borta från windows som man kommer tillbaka(körde windows i en vecka fram tills i förrgår)

Ärligtalat så är det en väldigt frustrerande användar upplevelse efter man vande sig vid linux, tog någon dag innan man kände sig hemma i linux, efter en vecka var jag så trött på windows och det gick inte att vänja tillbaka sig.

Och då gillade jag tidigare windows som 2000 och XP t.ex*ned service packen såklart)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen stämma att linux har 15% daily drivers på sweclockers? Jag är högst skeptisk men det vore ju roligt om det var så.
Vill också säga att solus är asbra.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Har kört Linux sedan 1994 och har aldrig använt Windows. Kan gör allt jag vill göra på Linux och aldrig känt något sug efter något annat. Körde iofs en del annat för länge sen. TOPS, VMS mm, sedan UNIX och, som sagt, Linux sedan 1994. Är troligen lika usel på Windows som en del Windowsanvändare säger sig vara när de testar Linux. Totalt borta då jag vid enstaka tillfällen hjälpt folk med Windows, har tagit en evighet att gissa mig fram, har alltid till slut lyckats få till det men längtat bort hela tiden. Så Linux har det "alltid" varit och Linux förblir det.

Klantiga fingrar, skriver inte det jag tänker skriva
Permalänk
Medlem

På 00-talet körde jag Gentoo som desktop. Men nuförtiden är det Windows som gäller, orkar inte hålla på med att fippla hela tiden som jag tycker det blir med Linux som desktop.

Däremot kör jag en proxmox server med några virituella maskiner med Debian och Ubuntu. Har även en TrueNAS burk(BSD).

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Kan det verkligen stämma att linux har 15% daily drivers på sweclockers? Jag är högst skeptisk men det vore ju roligt om det var så.

Det tror jag till stor del beror på hur man tolkar frågan i omröstningen.

För min del så har jag Linux som mitt primära operativsystem på en av mina datorer, men den datorn är inte den dator som jag använder i första hand när jag surfar på nätet eller spelar något spel.

Ifall frågan istället hade varit hur många som har gått över till Linux helt så att de inte ens äger en dator med Windows eller en Mac, då tror jag inte att det är många som svarar ja på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det tror jag till stor del beror på hur man tolkar frågan i omröstningen.

För min del så har jag Linux som mitt primära operativsystem på en av mina datorer, men den datorn är inte den dator som jag använder i första hand när jag surfar på nätet eller spelar något spel.

Ifall frågan istället hade varit hur många som har gått över till Linux helt så att de inte ens äger en dator med Windows eller en Mac, då tror jag inte att det är många som svarar ja på frågan.

Nej precis, för min del kör jag både Windows och Mac och Linux. Linux kör jag dock bara på mina servrar då jag inte riktigt tycker att Linux är så pass moget för desktop ännu. Jag skulle verkligen vilja köra det och byta ut Windows helt, men det finns flera anledningar till att det tyvärr inte går.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För mig har Nvidias drivrutiner varit nästan lika stabila på Linux som för Windows. Det har varit några gånger där det skitit sig på riktigt, men det var länge sedan nu, och Nvidia behövt släppa en fix. Andra kan såklart haft mer otur än mig men om jag kan köra rullande uppdateringar i år utan problem, då tror inte jag det är drivrutinerna i sig som får vissa att tycka de funkar dåligt.

Något skit är det iallafall, oavsett dist. Och flera andra har rapporterar samma sak. Men värt att nämna är att nvidias kontrollpanel är ju klart bättre än några andra. Är ju extremt svårt att kontrollera vissa grejer med t.ex. AMD eller intelkort. Tänkte kolla vilket färgomfång som skickades ut från korten nån gång men det var ju lögn att ta reda på med det AMD-kort jag hade då.. Plättlätt med nvidia.. Men något brister ändå med nvidia ibland, iallafall för mig och flera andra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Första gången med Linux, om jag inte missminner mig så var det 1996 eller 1997.
Ganska säker på att det även var Red Hat 4.04 som installerades, mycket var annorlunda och mycket roligare på den tiden - rätt som det var så kom något nytt som BeOS, spel utvecklades Wolf3D -> Doom -> Doom 2 -> QUAKE (och alla som lirade diverse moddar till Quake visste att det var bara nördar som lirade Half-Life med tillhörande moddar

Idag sitter jag mestadels med MacOS, inte för att det är bättre än Win10 och Linux utanför att jag helt enkelt gillar MacOS utseende bättre - och precis som konstapel Murtaugh så börjar man bli "I'm Getting Too Old For This Shit"

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Kan det verkligen stämma att linux har 15% daily drivers på sweclockers? Jag är högst skeptisk men det vore ju roligt om det var så.
Vill också säga att solus är asbra.

Gissar att användningen av linux är högre bland sweclockers medlemmar än motsvarande åldersgrupper i hela befolkningen, kanske dock inte 15%...
Gissar att de som kör linux är mer benägna att läsa artikeln och svara.
Sweclockers/Geeks AB borde ha rätt så bra data på hur många av besökarna/medlemmarna som kör linux primärt.

Permalänk
Medlem

Kört Linux från och till sedan runt 1994/1995, i stort sett 100% sedan 2015 eller så. Lämnade Windows efter att programmet för att möjliggöra en uppgradering från 7 till 10 ägnade sig åt att gå igenom alla hårddiskar och alla filer för att kolla kompabilitet... Windows 10 kör jag med KVM + QEMU + libvirt om jag nu skulle behöva det.

Permalänk
Datavetare

På jobbet körde jag Linux (Ubuntu från 2005) som primär desktopmiljö mellan 2003 till 2020. Precis som @serafim skriver ovan har jag rätt mycket samma upplevelse i Windows som många här beskriver de har med Linux: då jag är så van med Linux känns Windows bara bakvänt och ineffektivt.

Hemma har jag hoppat mellan Linux, MacOS och någon enstaka gång Windows. Nu är det främst MacOS både för jobb och privat. Är nog minst lika mycket vana som verklighet, men för mig är tröskeln mellan Linux<->MacOS långt mindre än att hoppa över till Windows. Sitter man i ett OS ett tag vänjer man sig, men kontext-switch till Windows har för mig högre overhead.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

får loss upp till 10% mer ram till houdini när jag kör Ubuntu. Så det är väldigt mycket bättre på minneshantering när jag kör 3d-grafik. Spelar i windows dock, även om alla spel jag testat funkat i Ubuntu så har jag inte lyckats få det helt hundra. Lite tearing osv.