Tradera utbetalning (paynova)

Permalänk

Tradera utbetalning (paynova)

Tjena! Ska sälja en ganska dyr pryl (dator) till en kille på tradera.

Han vill betala med traderabetalning genom ”paynova”.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Står ju på tradera att det ska ta 1-2 dagar innan pengarna når mig men killen jag ska sälja till påstår följande.

” Jag betalar med paynova, 14 dagars faktura. Du får pengarna när jag har godkänt varan. Tar max 1 vecka beror på hur du skickar. Leveranstid. ”

Gissar väll att tradera möjligtvis kommer vilja se bevis på att jag skickat paketet och att det hämtats ut innan dem lämnar över pengarna till mig?

Är det någon som har erfarenheter av detta, bra och dåliga? Känns inte så tryggt att skicka iväg något så dyrt utan att ha pengarna på kontot men om tradera fungerar som mellanhand borde det väll vara OK? Eller?

Skicka gärna era erfarenheter och tankar!

God jul🎅🏼

Permalänk

https://info.tradera.com/traderabetalning/

Du behöver inte oroa dig för att få betalt om han tar Paynova. Att han har 14 dagar på sig att betala har inget med dig att göra.

Permalänk
Medlem

Du får meddelande från Tradera när det är betalt, då först skickar du. Du å andra sidan skickar med spårbart fraktsätt så du vet när mottagaren hämtat ut. Paynova betalar ut ett par dagar efter du markerat varan som skickad på tradera (det gör du direkt du lämnat in hos ombudet). Det hela är bara en tredje part som håller i pengarna ett tag, vilket skyddar både säljare och köpare.

Fungerar problemfritt och som sagt tryggt för bägge parter, sen att tradera tar sjukt mycket betalt numer är en annan historia.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Så här har jag förstått det. (Förövrigt är traderabetalning jävulens påfund). Men kolla gärna med Tradera för 100%.

Paynova är ett separat bolag likt klarna. Det kommer funka så att du får pengarna inom några dagar, men om han valt att betala 6% avgift extra till Paynova så kan han typ ångra sig om inte varan är som tänkt. Då blir det någon tvistlösning (typ som paypal) och han får eventuellt tillbaka pengarna men först då du har fått tillbaka varan. Tradera kommer då kräva dig på pengarna dom betalat ut tidigare.

Bra för köparen, kass för säljaren, går inte att sälja på Tradera utan att acceptera Traderabetalning så jag har slutat sälja dyra saker där.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av kronvall:

Så här har jag förstått det. (Förövrigt är traderabetalning jävulens påfund). Men kolla gärna med Tradera för 100%.

Paynova är ett separat bolag likt klarna. Det kommer funka så att du får pengarna inom några dagar, men om han valt att betala 6% avgift extra till Paynova så kan han typ ångra sig om inte varan är som tänkt. Då blir det någon tvistlösning (typ som paypal) och han får eventuellt tillbaka pengarna men först då du har fått tillbaka varan. Tradera kommer då kräva dig på pengarna dom betalat ut tidigare.

Bra för köparen, kass för säljaren, går inte att sälja på Tradera utan att acceptera Traderabetalning så jag har slutat sälja dyra saker där.

Så om jag förstår det rätt så kan han, om han är ett svin, ta ut grejerna öppna upp och kladda och sedan ljuga ihop något för att sedan försöka skicka tillbaka varorna för att få tillbaka pengarna om han vinner tvisten?

Börjar känna mer och mer att det kanske är en smart idé att sälja på annat vis…

Permalänk
Skrivet av JHultqvist:

Tjena! Ska sälja en ganska dyr pryl (dator) till en kille på tradera.

Han vill betala med traderabetalning genom ”paynova”.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Står ju på tradera att det ska ta 1-2 dagar innan pengarna når mig men killen jag ska sälja till påstår följande.

” Jag betalar med paynova, 14 dagars faktura. Du får pengarna när jag har godkänt varan. Tar max 1 vecka beror på hur du skickar. Leveranstid. ”

Gissar väll att tradera möjligtvis kommer vilja se bevis på att jag skickat paketet och att det hämtats ut innan dem lämnar över pengarna till mig?

Är det någon som har erfarenheter av detta, bra och dåliga? Känns inte så tryggt att skicka iväg något så dyrt utan att ha pengarna på kontot men om tradera fungerar som mellanhand borde det väll vara OK? Eller?

Skicka gärna era erfarenheter och tankar!

God jul🎅🏼

Kan fungera utmärkt, kan också bli en långdragen affär om personen skadar datorn och låtsas att den var trasig från början, Bevisbördan blir din och även ifall du i vissa fall bevisar att den inte var det så ber dom dig ta åter produkten då den antagligen inte funkar med dennes konfiguration enbart.

Finns ju en tråd här på forumet som blev rätt långdragen om ett grafikkort tillex där Tradera gav Kund rätt och kund skickar tillbaka ett skadat grafikkort och det tog en bra tid innan Tradera ens började lyssna på säljaren.
Tradera Tvist
Där har du länken. Rätt dåligt av ett sådant företag att helt ignorera vad säljaren säger tills säljaren får tillbaka ett skadat kort kan man tycka och då i början inte ens verkar vilja ta i det.

Men sen kan man ju hoppas att inte alla är rötägg och än så länge har inte jag råkat ut för någon iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Så om jag förstår det rätt så kan han, om han är ett svin, ta ut grejerna öppna upp och kladda och sedan ljuga ihop något för att sedan försöka skicka tillbaka varorna för att få tillbaka pengarna om han vinner tvisten?

Börjar känna mer och mer att det kanske är en smart idé att sälja på annat vis…

Du har samma skydd i att du kan försvara dig förstås. Så korrekt beskrivning och bra bilder är det som gäller i annonsen. Har köparen då ”kladdat” och ljuger ihop nåt så kan du ju förstås bevisa att det är köparen som haft sönder prylen. Det är liksom poängen med att det finns en tredje part som ’medlar’ om det uppstår meningsskiljaktigheter. Man tar ju alltid en risk både som köpare och säljare när det handlar om begagnade prylar.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHultqvist:

Så om jag förstår det rätt så kan han, om han är ett svin, ta ut grejerna öppna upp och kladda och sedan ljuga ihop något för att sedan försöka skicka tillbaka varorna för att få tillbaka pengarna om han vinner tvisten?

Börjar känna mer och mer att det kanske är en smart idé att sälja på annat vis…

Ja typ så, filma när du packar ner prylen. Skicka över en stillbild och be honom godkänna packningen innan du skickar. Kanske filma när du testar med. Närbilder på prylen. Filmerna behåller du för dig själv. Få honom att godkänna så mycket som möjligt i traderas meddelandesystem.

Har du redan annonserat och han köpt är det bara att gilla läget och göra vad du kan eller dra en vals om att barnet trampade på grafikkortet osv.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Jag tycker det precis som Blocketpaketet verkar vara till störst fördel för köparen. För dig som säljare, som bara vill sälja en välfungerande vara och sedan gå vidare, finns det inga fördelar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Det värsta som kan hända dig om du backar ur är attan ger dig dåligt omdöme och det skiter folk i om du har flera bra. Jag har 700+ positiva och några negativa. Min senaste negativa påverkade inte ens min score.

Sen är det såklart kass att ha negativa omdömen men ibland går det helt enkelt inte att lösa problemet för det krävs faktiskt att bägge vill hitta en lösning för att det ska funka, inte bara att säljaren backar och går med på allt köparen vill under hot om dåligt omdöme.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av kronvall:

Ja typ så, filma när du packar ner prylen. Skicka över en stillbild och be honom godkänna packningen innan du skickar. Kanske filma när du testar med. Närbilder på prylen. Filmerna behåller du för dig själv. Få honom att godkänna så mycket som möjligt i traderas meddelandesystem.

Har du redan annonserat och han köpt är det bara att gilla läget och göra vad du kan eller dra en vals om att barnet trampade på grafikkortet osv.

Låter ytters krångligt men så får det väll va
Får lite lustiga känslor om honom, han ”gav mig två alternativ” att få betalt på. Antingen att jag skickar först och att han swishar när han tagit emot paketet, eller det här med paynova. Aldrig vart med om någon köpare som lagt upp det så tidigare. Har även kikat lite närmare på vissa omdömen och har väl kommit till slutsatsen att inte sälja till honom😅

Annonsen är ”såld” men ej betalad så antar att jag får dra en liten story för honom och gå vidare på annat sätt.

Permalänk
Medlem

Skulle han helt plötsligt betala och säga att du skall skicka så finns det en återbetalningsfunktion. Till Tradera kan du ju alltid säga att pga att varan råkat ut för en skada så är inte annonsen rättvisande för produkten längre men att du hann aldrig avbryta den innan den var över och att du aldrig skulle kunna ta emot pengar för en trasig vara, det vore inte rättvist mot köparen.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Sen lägger du ut annons här eller annat valfritt forum

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av kronvall:

Skulle han helt plötsligt betala och säga att du skall skicka så finns det en återbetalningsfunktion. Till Tradera kan du ju alltid säga att pga att varan råkat ut för en skada så är inte annonsen rättvisande för produkten längre men att du hann aldrig avbryta den innan den var över och att du aldrig skulle kunna ta emot pengar för en trasig vara, det vore inte rättvist mot köparen.

Yes, skickade iväg ett litet meddelande och skulle gissa att han inte betalar, men bra då vet jag att det löser sig ( även om han kanske blir lite irriterad )

Skrivet av kronvall:

Sen lägger du ut annons här eller annat valfritt forum

Det är nog planen men först ska jag njuta av lite julledighet!

Tack till dig (och alla andra) för eran tid!

God jul

Permalänk
Skrivet av JHultqvist:

Så om jag förstår det rätt så kan han, om han är ett svin, ta ut grejerna öppna upp och kladda och sedan ljuga ihop något för att sedan försöka skicka tillbaka varorna för att få tillbaka pengarna om han vinner tvisten?

Börjar känna mer och mer att det kanske är en smart idé att sälja på annat vis…

Jepp, precis det som hände mig för ett antal år sedan.
Använder aldrig Tradera, kommer aldrig göra det heller.

Permalänk
Medlem

Jösses, att folk fortfarande använder skitföretag som tradera. Sälj och köp bara öga mot öga och se till att få betalt på plats, det är det enda sättet att sälja något på utan att riskera att bli lurad.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jösses, att folk fortfarande använder skitföretag som tradera. Sälj och köp bara öga mot öga och se till att få betalt på plats, det är det enda sättet att sälja något på utan att riskera att bli lurad.

Och riskera att bli rånad istället.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och riskera att bli rånad istället.

Du behöver ju inte stämma träff i en dåligt upplyst gränd, eller?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Problemet är väl idag är ingen rädd att råna någon i fullt dagsljus mitt i centrum, ingen vågar gå i mellan ändå.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Problemet är väl idag är ingen rädd att råna någon i fullt dagsljus mitt i centrum, ingen vågar gå i mellan ändå.

Jag hade definitivt gått emellan. Har faktiskt gjort det en gång...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb