Bygga själv eller prebuilt? Budget max 15k. Mest prisvärda som klarar 1440p utan problem.

Permalänk

Bygga själv eller prebuilt? Budget max 15k. Mest prisvärda som klarar 1440p utan problem.

Hej,

Är ute efter en dator som klarar av 1440p. Använder en samsung G7 skärm som klarar av upp till 244 hz, så skulle vara supernöjd med att få runt 120 fps i ex. DayZ. Använder i dagsläget Geforce now på en macbook så tror allt kommer bli bättre, anledningen till att jag byter är att det blir dyrt med bra internet + GFN och att det är allmänt segt.

Lista på spel som jag spelat senaste tiden:

Dayz
Battlefield 4

Spel som jag eventuellt kommer spela i framtiden:

Dying Light 2
Valheim

Skulle bli väldigt nöjd om datorn klarade av Microsoft Flight Simulator (2020) på 60 FPS + 1440p.

Tänker även använda datorn för lättare arbete i Photoshop och liknande adobe program.

Så min fråga är egentligen på grund av grafikkort bristen, vad är smartast i min situation? Bygga en dator från grunden (långsiktighet) eller köpa en färdig märkes dator (som kanske är väldigt begränsad fast som har ett bra grafikkort ex 3060ti för att sedan ta ut det som är bra i framtiden och bygga om på nytt).

Prioriterar att datorn klarar 1440x2560 utan större problem och går att uppgradera lätt i framtiden, samt att det ligger runt 12 000 kr helst. Kan också tänka mig att vänta med köpet av grafikkort om det finns annan lösning.

Vad är bästa sättet att uppnå det på? Tack på förhand. Öppen för alla förslag.

Dubbelt har och förtydligande
Permalänk
Medlem

Edit:
Alternativ2 om du vill ha mer framtidssäkert med DDR5 på bekostnad av sämre men mer prisvärt grafikkort:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Hur ser det ut för dig gällande den estetiskt utseende? Ska du ha datorn på bordet eller ej (ATX eller mITX) respektive flashiga färger/lagom eller icke alls?
Överklocka du någonting? Typ CPU eller GPU?

Permalänk
Skrivet av anon341449:

Hur ser det ut för dig gällande den estetiskt utseende? Ska du ha datorn på bordet eller ej (ATX eller mITX) respektive flashiga färger/lagom eller icke alls?
Överklocka du någonting? Typ CPU eller GPU?

Vill ha ett chassi som är lätt att bygga i och lätt att uppgradera. Inte för litet och inte för stort. Stilrent, ingen RGB.

Permalänk
Medlem

En liten notis bara. Ska du köra MSFS i 60 FPS 1440P så räcker inte 12000 på långa vägar, inte utan att dra ner på inställningarna rejält.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oliveraustin:

Vill ha ett chassi som är lätt att bygga i och lätt att uppgradera. Inte för litet och inte för stort. Stilrent, ingen RGB.

Okej vännen!

Kan du tänka dig spräcka budgeten med 1200 kr mer så är detta bra! Stilren, lagom stor, enkel att bygga i och det finns utrymme att uppgradera längre fram i tiden:

Ps! Allt går att inhandla av svenska ÅF, förutom moderkortet. 1440p kommer inte vara något problem för dig att lira på med denna setup.

Lycka till vännen!