Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Av exakt samma anledning handlar jag aldrig någonsin av Inet igen, kul att man kan ha så våldsamt olika kundupplevelser från samma butiker Inet vägrade byta ut en cpu-kylare för mig för ett antal år sedan där en av fästskruvarna (i stål) gick rakt av vid montering. De påstod att jag använt "överdrivet våld" vid montering, men det fanns inte ens märken i skruvhuvudet så vart de fick det ifrån vet jag inte, men en kund fattigare blev dem i alla fall.

Håller med om servicen i deras butik.
Sen kan man ha otur med personen som handlägger ens service.

Permalänk
Medlem

Bristvaror har gjort det enkelt för mig att skilja på bra och dåliga e-handlare.

Komplett, NetonNet och Webhallen har levererat medans Amazon och Dustin inte lyckats leverera något och då har dom haft över 1 år på sig

Permalänk
Medlem

Någorlunda större än ett Lian Li 011D mini blir perfekt. Lian Li 011D är för stort

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Oj
Jag menar att jag skulle hellre betala ett högre pris för bra kunskap, kundservice, förståelse och returrätt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Svarat ärligt och hoppas det hjälper till att stödja Sweclockers som helhet!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Webhallen.

Permalänk

Ledsen, men den krassa sanningen är att när samma produkt finns hos flera olika leverantörer köper jag hos den billigaste där jag kan verifiera modellbeteckningen och som inte har dåliga omdömen. Den viktigaste sekundära faktorn är att sidan verkar seriös och inte uppför sig illa.

Permalänk
Medlem

Finns produkten inte på webhallen eller inet och komplett kommer på en bra plats på prisjakt, då kan jag tänka mig att handla där. Men bara då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Finns produkten inte på webhallen eller inet och komplett kommer på en bra plats på prisjakt, då kan jag tänka mig att handla där. Men bara då...

Vem tror du äger Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Vem tror du äger Webhallen?

Samma ägare, ja. Samma upplevelse, nej... Jag tycker det fungerar bättre att handla på webhallen än vad det gör på komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uggmull:

Samma ägare, ja. Samma upplevelse, nej... Jag tycker det fungerar bättre att handla på webhallen än vad det gör på komplett.

Fair. Tycker själv att båda funkar rätt bra! Föredrar dock menyn på både webhallen och inet över komplett.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Viceroy:

Webhallen.

Samma här. För oss som bor i Stockholm så är det ju oslagbart med alla butiker som ligger runt om i stan/förorter. Både vid upphämtning och returer!

På ett litet hörn så finns Inet och även NoN med på listan över butiker jag handlar. NoN har ganska begränsat med datorprylar men mycket annat. Inet är grymt bra att handla från och de var väldigt tidigt ute med skitsnabba leveranser! Fortfarande grymma på det men närheten till upphämtning/returer på webbis går ofta före för egen del.

Komplett vet jag knappt hur leveranserna är nu för tiden men förr var det inte till dagen efter iaf. När jag bodde i Götet så kunde man hämta dagen efter på kruthusgatan men har för mig att det är borta? Hursomhelst, gäller inte mig längre ändå.

Om jag kokar ner det för egen del ligger snabba leveranser högt upp men det är inte värt mycket i sig själv om returer/avbeställning inte håller måttet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Viktigast av allt enligt mig (för lågt pris är vedertaget i de flesta fall) är att få snabb och effektiv hjälp när något i köpupplevelsen krånglar:

Kan vara att kunna köpa något via e-post om hemsidan skulle krångla, få skickad till en unik hemadress, välja viss postbud, välja viss fraktmetod (t.ex. hos utlämningsställe och inte i postlåda trots litet paket), välja faktura betalmetod utan fakturaavgift, få exakt samma ny vara utskickad om den fastnat via nån kurir men inte en annan, snabba ånger- och/eller reklamationsärenden, med mera.

T.ex. för mååånga år sedan så ville jag köpa en ny dator via Inet när jag var student med CSN. Då fick jag den unika lösningen att få betala inom 90 dagar som företag fast jag var privatperson för jag kunde visa att "Jag kommer att ha råd att betala för datorn de 3 kommande månaderna." (hade visat mina kommande utbetalningar av CSN) Av någon anledning kunde jag inte välja Klarna faktura på grund av totalbeloppet då. Det var tiden då jag antingen hade köpt GTX580 eller GTX780 (minns ej riktigt) till datorn.

Där har vi ett ypperligt exempel på att få fantastisk lösningsorienterad service istället för att man skall hamna mellan stolarna eller bakom soffan för den delen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Nivres:

Går att avbeställa en order UTAN att kontakta supporten

Lätt navigerad sida
Inget chat popup som tar över focus på sidan.
Inte några fusk rea priser (se SSD på kompletts super Sweclockers rea)

Ja då går ju CDON bort, för det går inte ens att avbeställa en order via supporten då den alltid ”packas”, oavsett om det är 10timmar eller 10minuter efter lagd beställning.

Lite som att de satt i system att lagd order ligger, och oddsen att folk orkar skicka tillbaka är såpass liten att då istället behåller sakerna. 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ja då går ju CDON bort, för det går inte ens att avbeställa en order via supporten då den alltid ”packas”, oavsett om det är 10timmar eller 10minuter efter lagd beställning.

Lite som att de satt i system att lagd order ligger, och oddsen att folk orkar skicka tillbaka är såpass liten att då istället behåller sakerna. 😂

Säljer ens CDON saker själva eller är de bara en "förmedlingstjänst" mellan kund och egentlig säljare - och i så fall: lägger de på egen marginal på köp eller tar de av säljarens marginaler?

Permalänk
Medlem

Schysst hantering av kunderna är viktigt. Det är något som tar tid, resurser och energi att bygga upp men kan raseras väldigt snabbt. Så klart är priset och leveranstiden är viktiga faktorer men vad som idag urskiljer en datorbutik mot en bra datorbutik är just kundhanteringen.

T.ex. ett rättvist kösystem när det blir bristvaror, korrekt kompensation samt avhjälp av fel utan en massa snåriga förfarande för att försvåra för kunden.

Permalänk
Medlem

3 punkter:

1) God aftersales service, dvs. inget strul med att hänvisa till producentens egen support / RMA när man har fysiska problem med hårdvara.

2) Ärlighet, transparens och öppenhet. Inget med att hänvisa till mejl, call-centers m.m. men förklara gärna till Sweclockers när ett problem uppstår, varför det uppstod, vad som gick fel och fråga ödmjukt - hur kan vi bli bättre. Vi är entusiastiska, vi är inte folk som går efter företag, vi vill ha rätt information, och att man är ärlig och öppen om man begår misstag. Det är helt okej att begå misstag - but OWN IT.

3) Byt varan utan strul om varan är köpt för nyligen, inget med att den ska igenom lång service och undersökning. Ja - det är helt okej att det tar några veckor om varan är köpt for över en mån sen. Men om varan var köpt samma dag / samma vecka och det var strul, så ska det bytas direkt utan snack.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Säljer ens CDON saker själva eller är de bara en "förmedlingstjänst" mellan kund och egentlig säljare - och i så fall: lägger de på egen marginal på köp eller tar de av säljarens marginaler?

CDON har, iallafall historiskt, sålt saker direkt till slutkund.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Av exakt samma anledning handlar jag aldrig någonsin av Inet igen, kul att man kan ha så våldsamt olika kundupplevelser från samma butiker Inet vägrade byta ut en cpu-kylare för mig för ett antal år sedan där en av fästskruvarna (i stål) gick rakt av vid montering. De påstod att jag använt "överdrivet våld" vid montering, men det fanns inte ens märken i skruvhuvudet så vart de fick det ifrån vet jag inte, men en kund fattigare blev dem i alla fall.

va? jag har alltid fått super bra hjälp av inet.se, men inte av komplett, jag misstänker om man skall vara ödmjuk och sund att det beror på personerna man är i kontakt med, men de gör ändå att man inte handlar där igen. Så nu är det riktigt länge sedan jag handla där ifrån. vi pratar mer än 10 år sedan. men åren före 2000 å åren efter 2000 så handla jag på komplett, men när inet öppnade så mix handla jag mycket där runt 2000-2003.

och jag är så där att jag minns när tex jag köpte RAM-minnen år 2003 hur de gick till, så de behöver inte vara i direkt närtid. långsint?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

CDON har, iallafall historiskt, sålt saker direkt till slutkund.

jo, så när jag beställde därifrån så blev jag väldigt förvånad när de kom från en annan firma.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det är helt okej att begå misstag - but OWN IT.

Den raden gillade jag, gäller inte bara företag, utan privatpersoner också, inte alltid lätt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Fyra bokstäver..
INET

Permalänk
Medlem

Hur bra en butik är kan nog till viss del mätas i hur många köp du hinner göra innan det blir något strul med t.ex leverans, felaktiga lagersaldon, garantiärenden eller kundbemötande.

En butik är bara 5/5 AAA+++ tills din första dåliga upplevelse. Då släpper spärren att testa bli kund någon annanstans istället.

Mänsklig faktor, oförutsägbara tekniska fel och "Karen"-kunder av alla kön gör det förstås omöjligt att nå den magiska hundraprocentiga kundnöjdheten, men jag vill alltså poängtera hur viktigt det är att ha ett högt kvalitetstänk i alla avseenden för att behålla var kund så länge som möjligt.

Redigering/tillägg:

Om jag ska ge ett praktist råd till butiker så är det att verkligen värna om en god kompetensbalans- och fördelening både på golv och i kontor at all times, så det inte blir som på en butik jag jobbade i förut där på tok för få fast anställda veteraner ska hålla ställningarna i en fullkomlig anstormning av i ungdomar, säsongsarbetare, praktikanter...ja, helt vanliga rookies helt enkelt. Det blev många katastrofala kundupplevelser av det både i fysisk och online butik.

Och inte fan mådde personalen bra heller.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Man kommer långt med enkel och bekymmersfri reklamation, schysst och kunnig kundservice (ej inhyrd med andra ord).

Så en mix av Netonnets bekymmersfria returer/reklamationer och inets kundservice - där har man den perfekta mixen (om inget ändras hos Netonnet med tiden).

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på hur dyra saker man köper med. Ju dyrare saker desto mer graviterar man mot butiker man vet tar hand om sina kunder. Jag som finländare handlar gärna på Jimm's, dom svarar snabbt på mail och tycks förstå att det finns kunder som vet vad dom talar om. Gillas.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3