Apple Watch dominerar bland smarta klockor

Permalänk
Melding Plague

Apple Watch dominerar bland smarta klockor

Trots hög efterfrågan på enheter under tusenlappen fortsätter Apple Watch vara mest populär, med tre gånger högre försäljning än Samsungs dito.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har ärligt talat inte förstått vad jag skulle ha en smart-klocka till... Så Nej kommer högst troligt fortsätta vara Nej.

Permalänk
Medlem

Har en Apple Watch Series 6 och det jag har mest klagomål på är batteritiden. Sen eftersom batteriet är så pass litet som det är så måste jag i princip alltid ladda fullt när jag gör det vilket gör att min batterihälsa efter ca 15 månader är nere på 89 % istället för 95 % som jag har på min telefon efter 27 månader.

Permalänk
Medlem

Har tillräckligt med smarthet i telefonen, inte sett behov av smart klocka.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

En smartklocka introducerar en mängd funktioner man inte visste att man behövde.

Själv har jag Garmin.

Permalänk

Jag har haft smartklocka hur länge som helst. Där det såklart beror på defintion av smartklocka.
När det gäller Android/Tisen/Fitbit så är jag nog inne på min 4:e. Och jag har inte använt min senaste på ett år.
Orsak ser inget behov av det när jag mest jobba hemma.

Annars det är otroligt störande att ladda dem hela tiden med en unik laddare enbart för denna. Förläng batteritiden plus universal laddning som passar allt. USB C låter bra vid första tanken, men för stor och ett hål.
Trådlös laddning så ska den fungera bra på en smarkklocka som man bara lägger på bordet.

Nå jag är inte ett dugg förvånad att Apple smartklocka ligger först av väldigt många anlednignar. Jag personer tycker den är ful då jag gillar det klassiska utseendet och har själv stålarmbamd och annat på min. Titanarmband som jag hade på min gamla skulle jag egentligen hellre vilja ha.

Permalänk
Keeper of Traditions

Hade aldrig valt en fyrkantig klocka att ha på armen

Samsungs Frontier-modell är så otroligt mycket snyggare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har en Oneplus Watch. Hur bra som helst.
14 dagars batteritid. Kan prata i telefon via klockan.
Finns hur många fördelar som helst.
Bra pris med 😀

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Har en Galaxy Watch 4 Classic som jag är toknöjd med, men det är ju i princip först med den serien som det har funnits vettiga SoCs på Androidsidan. Tack för ingenting, Qualcomm. Inte konstigt att Androidbaserade smartklockor inte har så bra rykte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Använder främst min Apple watch för gymmet (timer mellan sets, styra spotify, puls) men måste säga att det är riktigt praktiskt att snabbt kolla sina viktiga notiser, vilket jag inte trodde på förhand.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Om nu Samsung byter till att köra Google-OS (minns inte vad det heter nu) borde de kunna ta in en del marknadsandelar. Tizen verkar ju inte ha varit någon höjdare. Speciellt säkerhetsproblemen var hårresande.

Skrivet av ipac:

Har ärligt talat inte förstått vad jag skulle ha en smart-klocka till... Så Nej kommer högst troligt fortsätta vara Nej.

Det är en pryl som är väldigt bra på några få grejer. Man får alla notiser på armen och missar de inte om klockan är tyst och ligger nånannanstans. Man får en pulsklocka som man alltid har på sig, vilket är bra för att hålla koll på om man rör sig. Man kan fjärrstyra en del grejer när man går runt hemma. Man kan betala med den. Jämfört med en telefon gör den dessa få grejer lite bättre, och allt annat inte alls. Det är absolut en lyxprodukt, men vem sjutton behöver grafikkort för 10000 eller vad de nu kostar nuförtiden.

Skrivet av Shiftypants:

Har en Apple Watch Series 6 och det jag har mest klagomål på är batteritiden. Sen eftersom batteriet är så pass litet som det är så måste jag i princip alltid ladda fullt när jag gör det vilket gör att min batterihälsa efter ca 15 månader är nere på 89 % istället för 95 % som jag har på min telefon efter 27 månader.

Jag kan hälsa från /r/AppleWatch att det är bara som du tror. Den har jättebra batteritid, och du behöver inte mer. När Series 7 kom gick dit för att fråga om någon visst vad batterikapaciteten var (i mAh) och blev åthutad att det var alldeles meningslös information, batteritiden räckte alltid! OBS att ingen hade någon Series 7 än, så de kunde omöjligen veta det, men jag trampade visst på en öm tå…

Jag har en Series 3 som efter 4 år fortfarande påstår sig ha 100% batterihälsa. Jag kan nog tro på det, den håller som den alltid har gjort. Med Series 4 tyckte Apple att de kunde kapa på batteriet för att göra den tunnare (oväntat?) och sen dess är det lite sisådär med batteriet, speciellt på den mindre modellen. Möjligen gör Series 7 det lite bättre igen, det ser åtminstone ut så på designen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har en Series 3 som är 4.5 år och funkar utmärkt för det jag använder den till: pulsmätning, notiser och telefonsamtal (praktiskt att kunna svara i klockan i bilen eller hemmet). Batteriet är inget problem, jag brukar vilja ta av den innan den är i botten ändå och har nästan alltid nära till laddare.

Enda skälet att uppgradera för mig skulle vara någon ytterligare användbar sensor.

Ska jag klaga på nåt är det att den utrustades med så lågt lagringsutrymme att den knappt går att uppdatera, men jag kan leva med det.

Permalänk
Medlem

Min första smartklocka var en Huawei Watch 1, hade den i ca 5år innan jag bytte upp mig till en Huawei Watch 3 pro. Har hänt en del på 5 år, främst batteritiden som numera är på 5 dagar istället för 1-2 dagar.. Då med fler funktioner igång också. Gillar att de ser ut som vanliga klockor men tillför en del nytta i vardagen. Qi laddning numera vilket också är väldigt bekvämt.

Tyvärr kör de ett eget OS på denna numera (harmony os) så app utbudet är skralt men inget som stör mig som mest vill ha den för notiser och lite hälsomonitorering.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Apple Watch S5 så mycket att jag känner mig naken om jag råkar glömma den nån gång. Jag vänder om bilen även om jag riskerar att bli sen till jobbet. Jag tycker att det är skönt att få aviseringar på klockan utan att behöva dra fram mobilen. tex om jag parkerar med easypark får jag notis om att förlänga eller avsluta parkeringen direkt i klockan. Det är skönt att kunna betala snabbt med klockan i butiken eller svara på telefon när man springer ut en snabbis och inte har med sig mobilen. Ingen touchid eller lösenord behövs när jag låser upp macen. Jag kan styra olika smartprylar hemifrån utan att behöva vara nära någon stationär assistent. Dessutom gör den träningen mycket roligare genom att spåra allt man gör. Den gör vardagen så mycket bättre för mig.
Det har gått rykten i flera år nu att en Apple Watch med glukosmätare är på gång. Jag misstänker att det är godkännande från olika läkemedelsverk och liknande som gör att det dröjer. Även om man inte har diabetes är det ett väldigt effektivt verktyg för när man deffar eller går ner i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har ärligt talat inte förstått vad jag skulle ha en smart-klocka till... Så Nej kommer högst troligt fortsätta vara Nej.

Har den att ta telefonsamtal, läsa SMS (och besvara), styra bilen (öppna/förvärma kupé), lyssna på musik och poddar under promenader och träning (Spotify), checka tid och kalender, nästa möten (nästan viktigaste funktionen i jobbet), träningsklocka under rundan, checka väder/temperatur innan jag går ut och rör på mig, etc.

Tycker det är en enorm frihet att kunna vara utan telefon större delen av dagen (behövs mest för BankID).

Har även hälsofunktioner, som koll på syresättning (viktigt under Covid), förmaksflimmer/EKG, och puls, som orsak och stor nytta av att bära en klocka. Har faktiskt varit till nytta för mig och min hälsa rent konkret redan.

Har den även för säkerhetsfunktioner (Microsoft MFA för authentisering av företagstjänster, och Apples funktion att låsa upp min mac).

Har haft Microsoft Band 2, Garmin, och nu inne på mina andra AW (första var 3:an, och nuvarande 6:an).

Det bästa med en modern klocka är att den till en stor del (men inte helt) kapar beroendet till telefonen, och den frihet som följer av det. Mycket härlig frihetskänsla!

Den uppmuntrar mig även till fysisk mer rörelse, sitta mindre stilla och får mig att röra/träna mera. Vilket jag behöver som lite småfet 55+ som jobbat mycket från hemmakontor senaste 1-2 åren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Apple Watch series 7. Supernöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Även om jag är under 30 år känner jag mig som en gubbe i sammanhanget. Jag vill absolut inte ha mer smartasaker i mitt liv och gillar inte att jag är så pass beroende av smartphone som jag är idag med betalsystem och övriga appar som man mer eller mindre är tvingad att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har ärligt talat inte förstått vad jag skulle ha en smart-klocka till... Så Nej kommer högst troligt fortsätta vara Nej.

Ställer mig också på denna sida. Nästa klocka jag köper är redan bestämt kommer bli en till G-Shock, troligen ur deras mudmaster serie. Vill ha nånting som håller och som inte behöver vara försiktig med.
Nej tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nej. Avskydde armbandsur ännu när dom var i skriket och att skaffa en till enhet som ska laddas i tid och otid och plingar och har sej nej fyfan. "Jamen man kan stänga av notifikationer" man kan hålla käften med och spara energi. Onödigt trams imho. Dyrt är det med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Personligen så anser jag att en smartklocka först är smart när den inte är beroende av en mobil.

Telefon, meddelanden, musik och att styra hemmet kommer man långt med och det ger snarare en större typ av frihet än vad en mobil kan ge då risken att fastna är begränsad.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Gillar prylar men jag ser inget direkt revolutionerande med smart klockor och allt i den här tråden ser mer ut som "jag kan göra detta på klockan också" snarare än helt nya funktioner. Så nope, no smartwatch for me.
Har ju telefon med mig 100% av tiden för den sitter i plånboken och där är alla accesskort etc.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har den att ta telefonsamtal, läsa SMS (och besvara), styra bilen (öppna/förvärma kupé), lyssna på musik och poddar under promenader och träning (Spotify), checka tid och kalender, nästa möten (nästan viktigaste funktionen i jobbet), träningsklocka under rundan, checka väder/temperatur innan jag går ut och rör på mig, etc.

Tycker det är en enorm frihet att kunna vara utan telefon större delen av dagen (behövs mest för BankID).

Har även hälsofunktioner, som koll på syresättning (viktigt under Covid), förmaksflimmer/EKG, och puls, som orsak och stor nytta av att bära en klocka. Har faktiskt varit till nytta för mig och min hälsa rent konkret redan.

Har den även för säkerhetsfunktioner (Microsoft MFA för authentisering av företagstjänster, och Apples funktion att låsa upp min mac).

Har haft Microsoft Band 2, Garmin, och nu inne på mina andra AW (första var 3:an, och nuvarande 6:an).

Det bästa med en modern klocka är att den till en stor del (men inte helt) kapar beroendet till telefonen, och den frihet som följer av det. Mycket härlig frihetskänsla!

Den uppmuntrar mig även till fysisk mer rörelse, sitta mindre stilla och får mig att röra/träna mera. Vilket jag behöver som lite småfet 55+ som jobbat mycket från hemmakontor senaste 1-2 åren.

Låter som du skulle ta fram mobilen och testa Turf, Ingress eller Badgers och ge dig ut att spela. Turf är svenskutvecklat och bäst motion. Badgers är tyskutvecklat och friast i spelformen och Ingress är mest socialt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ställer mig också på denna sida. Nästa klocka jag köper är redan bestämt kommer bli en till G-Shock, troligen ur deras mudmaster serie. Vill ha nånting som håller och som inte behöver vara försiktig med.
Nej tack.

Skrivet av FlyingFinn:

Nej. Avskydde armbandsur ännu när dom var i skriket och att skaffa en till enhet som ska laddas i tid och otid och plingar och har sej nej fyfan. "Jamen man kan stänga av notifikationer" man kan hålla käften med och spara energi. Onödigt trams imho. Dyrt är det med.

Skrivet av Trihxeem:

Gillar prylar men jag ser inget direkt revolutionerande med smart klockor och allt i den här tråden ser mer ut som "jag kan göra detta på klockan också" snarare än helt nya funktioner. Så nope, no smartwatch for me.
Har ju telefon med mig 100% av tiden för den sitter i plånboken och där är alla accesskort etc.

Skrivet av Tempel:

Låter som du skulle ta fram mobilen och testa Turf, Ingress eller Badgers och ge dig ut att spela. Turf är svenskutvecklat och bäst motion. Badgers är tyskutvecklat och friast i spelformen och Ingress är mest socialt.

Tack. Tror att ni som inte använt en äkta smartklocka inte förstår den frihet och smidighet som det ger.

Man måste ha haft det, för att förstå storheten i litenheten. Annars så vet man inte vad man missar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Har en Apple Watch SE.
Den är i särklass den sämsta Apple-pryl jag någonsin köpt.
Kan nästan gå så långt att säga att det är det sämsta köpet jag någonsin gjort.
Använder den 10-12 timmar/dag och upplever konstant strul.
Använder den med AirPods PRO och en 12 PRO Max.

Den strular flera gånger per dag.
Börjar jag spela musik från mobilen så avbryts musiken efter ca en sek.
Kan inte trycka på play på mina AirPods utan måste ta upp mobilen och starta musiken därifrån. Händer nästan varje gång jag startar en spellista eller pausar musiken.
Det är inte mina AirPods som strular, för använder jag bara AirPods och min iPhone så fungerar det. Det är antagligen bluetooth i klockan som ställer till det.
Startar jag om klockan ( vilket jag gör 4-5 gånger i veckan) så funkar det. I en dag.
Sen är det dags igen.

Startar du ett träningspass på klockan så kan du inte ändra volym på musiken via kronan på klockan, utan jag måste ta upp mobilen och ändra volym där, alternativt starta om klockan. Då funkar det igen. Tills nästa gång. Kan inte lita på att enbart ta med mig klockan på träning, utan måste släpa med mig min mobil. Vad är vitsen med det?

Den kan inte heller logga ”utomhuscykling”
Går eller börjar jag springa så kan den logga min GPS position direkt.
Detta går inte med ”utomhuscykling”. Har provat att stå stilla i 10-15 sekunder på exakt samma ställe med påbörjat träningsprogram, bara för att den ska hitta mig.
När man kommer hem och tittar på klockan så har jag cyklat 0m efter 5 km…

För mig är Apple Watch en gimmick. Enbart en dyr gimmick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om nu Samsung byter till att köra Google-OS (minns inte vad det heter nu) borde de kunna ta in en del marknadsandelar. Tizen verkar ju inte ha varit någon höjdare. Speciellt säkerhetsproblemen var hårresande.

Det är en pryl som är väldigt bra på några få grejer. Man får alla notiser på armen och missar de inte om klockan är tyst och ligger nånannanstans. Man får en pulsklocka som man alltid har på sig, vilket är bra för att hålla koll på om man rör sig. Man kan fjärrstyra en del grejer när man går runt hemma. Man kan betala med den. Jämfört med en telefon gör den dessa få grejer lite bättre, och allt annat inte alls. Det är absolut en lyxprodukt, men vem sjutton behöver grafikkort för 10000 eller vad de nu kostar nuförtiden.

Jag kan hälsa från /r/AppleWatch att det är bara som du tror. Den har jättebra batteritid, och du behöver inte mer. När Series 7 kom gick dit för att fråga om någon visst vad batterikapaciteten var (i mAh) och blev åthutad att det var alldeles meningslös information, batteritiden räckte alltid! OBS att ingen hade någon Series 7 än, så de kunde omöjligen veta det, men jag trampade visst på en öm tå…

Jag har en Series 3 som efter 4 år fortfarande påstår sig ha 100% batterihälsa. Jag kan nog tro på det, den håller som den alltid har gjort. Med Series 4 tyckte Apple att de kunde kapa på batteriet för att göra den tunnare (oväntat?) och sen dess är det lite sisådär med batteriet, speciellt på den mindre modellen. Möjligen gör Series 7 det lite bättre igen, det ser åtminstone ut så på designen.

Var själv skeptisk till att köpa en Apple Watch.
Men kollegan hade haft en i flera år och var supernöjd.

Jag slog till på en Series 4 Stainless Steel för nästan 10k. Just dom rostfria ser inte lika barnsliga ut.
Har använt den dagligen i 3år minst, och jag kan bara säga att jag är rätt nöjd faktist.
Jag använder mest Aktivitet appen, då jag tränar mycket. Och så är det smidigt med väder, datum, klocka osv på armen med.

Har idag 86% batterihälsa, men jag kan inte påstå att jag märker så mycket att batterier är sämre iaf.

Jag kan rekommendera det till alla som har råd.
Man kan köpa en billigare modell om man inte är orolig för att repa eller ha sönder klockan.
Jag tränar på gym mycket, och dingar ofta klockan mot metall, köpte rostfritt och den har safirglas, av just den anledningen.

Rätt skönt att inte behöver löpa efter telefonen direkt när det väsnas med, man kan lungt kolla klockan, och passar det inte så tystar man det med näven bara.

Diabetes grejen har jag hört talas om med.
Den tror jag inte på. med tanke på att det idag finns puckar med nål som man klistrar mot armen, för att sedan mäta trådlöst med NFC på telefonen.
I så fall borde det komma en variant utan nål till vanliga puckar med.
Jag är skeptisk till att man kan mäta med tillräklig nogrannhet utan att ta blod. Men, jag är ingen expert.
Den dagen dom kommer med det, och man kan använda det som ett bra komplement till vanlig mätning, så kommer jag köpa en till sambon med.

Tack för ordet.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Har en Apple Watch SE.
Den är i särklass den sämsta Apple-pryl jag någonsin köpt.
Kan nästan gå så långt att säga att det är det sämsta köpet jag någonsin gjort.
Använder den 10-12 timmar/dag och upplever konstant strul.
Använder den med AirPods PRO och en 12 PRO Max.

Den strular flera gånger per dag.
Börjar jag spela musik från mobilen så avbryts musiken efter ca en sek.
Kan inte trycka på play på mina AirPods utan måste ta upp mobilen och starta musiken därifrån. Händer nästan varje gång jag startar en spellista eller pausar musiken.
Det är inte mina AirPods som strular, för använder jag bara AirPods och min iPhone så fungerar det. Det är antagligen bluetooth i klockan som ställer till det.
Startar jag om klockan ( vilket jag gör 4-5 gånger i veckan) så funkar det. I en dag.
Sen är det dags igen.

Startar du ett träningspass på klockan så kan du inte ändra volym på musiken via kronan på klockan, utan jag måste ta upp mobilen och ändra volym där, alternativt starta om klockan. Då funkar det igen. Tills nästa gång. Kan inte lita på att enbart ta med mig klockan på träning, utan måste släpa med mig min mobil. Vad är vitsen med det?

Den kan inte heller logga ”utomhuscykling”
Går eller börjar jag springa så kan den logga min GPS position direkt.
Detta går inte med ”utomhuscykling”. Har provat att stå stilla i 10-15 sekunder på exakt samma ställe med påbörjat träningsprogram, bara för att den ska hitta mig.
När man kommer hem och tittar på klockan så har jag cyklat 0m efter 5 km…

För mig är Apple Watch en gimmick. Enbart en dyr gimmick.

Hmm, undra om det är SE modellen som är sämre kanske?
Skulle vara intressant att veta om det blir likadant med en bättre modell.

/MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack. Tror att ni som inte använt en äkta smartklocka inte förstår den frihet och smidighet som det ger.

Man måste ha haft det, för att förstå storheten i litenheten. Annars så vet man inte vad man missar.

Ok...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Markus_d:

Hmm, undra om det är SE modellen som är sämre kanske?
Skulle vara intressant att veta om det blir likadant med en bättre modell.

/MD

Det har jag inte tänkt på faktiskt. Kan hända att GPS och bluetooth är sämre på en SE än en av de dyrare klockorna, typ 5 eller 6.
Någonting har Apple sparat in på eftersom de är nästan 1500kr billigare än storasyskonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Har en Apple Watch SE.
Den är i särklass den sämsta Apple-pryl jag någonsin köpt.
Kan nästan gå så långt att säga att det är det sämsta köpet jag någonsin gjort.
Använder den 10-12 timmar/dag och upplever konstant strul.
Använder den med AirPods PRO och en 12 PRO Max.

Den strular flera gånger per dag.
Börjar jag spela musik från mobilen så avbryts musiken efter ca en sek.
Kan inte trycka på play på mina AirPods utan måste ta upp mobilen och starta musiken därifrån. Händer nästan varje gång jag startar en spellista eller pausar musiken.
Det är inte mina AirPods som strular, för använder jag bara AirPods och min iPhone så fungerar det. Det är antagligen bluetooth i klockan som ställer till det.
Startar jag om klockan ( vilket jag gör 4-5 gånger i veckan) så funkar det. I en dag.
Sen är det dags igen.

Startar du ett träningspass på klockan så kan du inte ändra volym på musiken via kronan på klockan, utan jag måste ta upp mobilen och ändra volym där, alternativt starta om klockan. Då funkar det igen. Tills nästa gång. Kan inte lita på att enbart ta med mig klockan på träning, utan måste släpa med mig min mobil. Vad är vitsen med det?

Den kan inte heller logga ”utomhuscykling”
Går eller börjar jag springa så kan den logga min GPS position direkt.
Detta går inte med ”utomhuscykling”. Har provat att stå stilla i 10-15 sekunder på exakt samma ställe med påbörjat träningsprogram, bara för att den ska hitta mig.
När man kommer hem och tittar på klockan så har jag cyklat 0m efter 5 km…

För mig är Apple Watch en gimmick. Enbart en dyr gimmick.

Detta låter mer som att det är fel på din klocka, har själv en series 5 och har aldrig upplevt problemen du stöter på dagligen.

Enligt mig och är nog en av de bästa köpen jag gjort på länge. Trackar träning, betalar, kollar notiser, timers, kolla tiden såklart, vädret, styra musik, ändra volym, styra hemautomation och att kunna pinga sin telefon är en gudagova.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har den att ta telefonsamtal, läsa SMS (och besvara), styra bilen (öppna/förvärma kupé), lyssna på musik och poddar under promenader och träning (Spotify), checka tid och kalender, nästa möten (nästan viktigaste funktionen i jobbet), träningsklocka under rundan, checka väder/temperatur innan jag går ut och rör på mig, etc.

Tycker det är en enorm frihet att kunna vara utan telefon större delen av dagen (behövs mest för BankID).

Har även hälsofunktioner, som koll på syresättning (viktigt under Covid), förmaksflimmer/EKG, och puls, som orsak och stor nytta av att bära en klocka. Har faktiskt varit till nytta för mig och min hälsa rent konkret redan.

Har den även för säkerhetsfunktioner (Microsoft MFA för authentisering av företagstjänster, och Apples funktion att låsa upp min mac).

Har haft Microsoft Band 2, Garmin, och nu inne på mina andra AW (första var 3:an, och nuvarande 6:an).

Det bästa med en modern klocka är att den till en stor del (men inte helt) kapar beroendet till telefonen, och den frihet som följer av det. Mycket härlig frihetskänsla!

Den uppmuntrar mig även till fysisk mer rörelse, sitta mindre stilla och får mig att röra/träna mera. Vilket jag behöver som lite småfet 55+ som jobbat mycket från hemmakontor senaste 1-2 åren.

Är förstås bra att du, och andra, gillar det men njaa...mitt mobilanvändande handlar mest om surf och youtube, så där kan de inte bidra och därmed inte heller med att minska "mobil-behovet". Jo Spotify oxå men har inte direkt kännt behovet av att nått behöver förbättras där.

Uppmuntra till motion har jag en hund till. Och en fru som tjatar.