Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, helst ska det ju rinna. Jag har till och med norpat vatten, där det runnit fram, i utkanten till myrar. Nu är ju fjällmiljön lite till annorlunda fördel att hitta gott dricksvatten. Typ Låkta är ju kåsans bäste vän.

Hoppas att alla vet om den här premiumtjänsten: https://minkarta.lantmateriet.se/
Sedan kan man spekulera väder via Windy, yr.no m.fl.

Visst är det samma karta som appen backwater maps? Den använder jag mig av när jag är ute i skogen!

Edit: Backwater maps verkar vara borttagen från App Store. Verkar numera heta Min Karta.

App borttagen
Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Klart det beror ju förstås på var man rör sig.. nästan alla längre turer för egen del är i fjällen och då är rent vatten aldrig något bekymmer egentligen.

Kortare dagsturer så är det inget större problem att bära vatten med. Anser jag iaf

Ja, i fjällen har jag inte haft problem heller egentligen. (Förutom om man rör sig högst uppe på platta fjäll kanske men då är det bara en fråga om bekvämlighet/tid.)
Men om man vandrar i andra ställen så kan det se annorlunda ut.
Tex Skule Nationalpark är ett sådant ställe där det kan vara väldigt torrt under sommaren. Men numera är det så fullt av människor där att det kanske inte riktigt lockar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, helst ska det ju rinna. Jag har till och med norpat vatten, där det runnit fram, i utkanten till myrar. Nu är ju fjällmiljön lite till annorlunda fördel att hitta gott dricksvatten. Typ Låkta är ju kåsans bäste vän.

Hoppas att alla vet om den här premiumtjänsten: https://minkarta.lantmateriet.se/
Sedan kan man spekulera väder via Windy, yr.no m.fl.

Skrivet av Sidde:

Ja, i fjällen har jag inte haft problem heller egentligen. (Förutom om man rör sig högst uppe på platta fjäll kanske men då är det bara en fråga om bekvämlighet/tid.)
Men om man vandrar i andra ställen så kan det se annorlunda ut.
Tex Skule Nationalpark är ett sådant ställe där det kan vara väldigt torrt under sommaren. Men numera är det så fullt av människor där att det kanske inte riktigt lockar ändå

När Vi är ute så undviker vi alla ”enkla” leder, bara för att de liknar mer ett lemmeltåg på sommaren av människor. Brukar vara en 5-6 dagar på längre fjällresor med gänget.

Och så far jag på kortare dagsturer med andra kompisar.
Var i Kuusamo Finland på pikkukarhun kierros (10-15km) med en kompis för två år sedan. Han är en ovan vandrare, så vi tog den som en helgutflykt. Vi fick vänta timmar för att slippa över vissa hängbroar då det var kö.

Men som tips åt er, Kuusamo och leden karhunkierros (80km om jag minns rätt) är en fin vandringsled som är välskött

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Klart det beror ju förstås på var man rör sig.. nästan alla längre turer för egen del är i fjällen och då är rent vatten aldrig något bekymmer egentligen.

Kortare dagsturer så är det inget större problem att bära vatten med. Anser jag iaf

Jao, där gör man ofta själv misstaget att lasta med sig 3lit vatten (2lit påse plus vattenflaska) vid starten, utan att det ens är nödvändigt. Egentligen gör det inget, mer än att köttbullen får jobba extra. Det viktiga är att kunna sitt område, reda ut på förhand var det finns vattendrag till att fylla sina förvar och sin egen reservoar. Förra året var det extremt varmt under en tid, åter igen, vilket gör att man dricker elefantmängder.

Därför kan det vara riktigt skönt att kliva på bergen under nätterna när värmeböljan slagit sig till ro. Vädret upplever jag dessutom mer stabilt under nätterna. Sen är det inte en enda konkurrerande k*ft ute i farten. Midnattssol är fantastiskt. <3

Skrivet av CyberSpace:

Visst är det samma karta som appen backwater maps? Den använder jag mig av när jag är ute i skogen!

Jao, säkerligen är det lantmäteriets karta i bakgrunden. Har ingen möjlighet att kika själv. Det är en ovärderlig sida iaf. När man väl lär sig den. Det finns ju verktyg att mäta avstånd m.m. och göra egen utskrift för att kunna redovisning färdrutt åt någon kär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

När Vi är ute så undviker vi alla ”enkla” leder, bara för att de liknar mer ett lemmeltåg på sommaren av människor. Brukar vara en 5-6 dagar på längre fjällresor med gänget.

Och så far jag på kortare dagsturer med andra kompisar.
Var i Kuusamo Finland på pikkukarhun kierros (10-15km) med en kompis för två år sedan. Han är en ovan vandrare, så vi tog den som en helgutflykt. Vi fick vänta timmar för att slippa över vissa hängbroar då det var kö.

Men som tips åt er, Kuusamo och leden karhunkierros (80km om jag minns rätt) är en fin vandringsled som är välskött

Som sagt, är det behagligt ljust ute, gå mot kvällen-natt-tidig morgon ut och rasta av er. Jag finner den här stunden riktigt, riktigt mysig. Att toffla runt i egen takt, mitt i nätterna. Fast det är nästan dagsljus.

Lite omvälvt men, man får allt för sig själv.

Permalänk
Medlem

Blev en hel del vandrande förra året. Alla större vulkaner i Bali var jag upp på. Under sommaren Albaniens högsta berg och Kebnekajse. Blev även en bit av Kungsleden söder mot norr 160 km.

I år är dags för Rinjani som är 3600m högt och Kebnekajse igen och fortsätta kungsleden.
Översta 300m av Kebnekajse var snötäckt och snöstorm på toppen, så vill upp igen med förhoppningsvis finare väder så man ser utsikterna.
Kungsleden ska jag halvera packningen från förra årets startvikt på 35 kg.

Ett tips är att köra med vandringsstavar. Avlastar ben och om det går brant neråt så hjälper det mycket.

Permalänk
Medlem

För egen del har det inte blivit mycket fjällvandring i meningen att vandra långa sträckor och sova i tält/stuga.
Men gjort det några gånger från skolan (kurs i "friluftsliv höst") och militären.

Är själv mer för kortare dagsturer ibland.
Var bl a i höstas ute på en runda på 2 mil.
Då gick jag från där jag bor och direkt upp på fjället. Råkar bo så att jag har runt 4 km (inkl ett antal hundra höjdmeter) från lägenheten till kalfjället.
Upplevs ju inte direkt lika exotiskt med fjällen när man bor i fjälltrakterna.

Skorna och kläderna är av betydelse, detsamma även för ev väska/ryggsäck. Viktigt att ha bekväma och stabila skor, som tål fukt då det är lätt hänt att trampa i lera el liknande.
Kläderna bör skydda mot vind och vara anpassade för temperaturen, det blir snabbt obekvämt om man har antingen för tunna/kalla eller varma/täta kläder.
Väderförhållandena kan i vissa fall ändras snabbt så det krävs en flexibilitet. Man hör ibland hur folk behövt hämtas från fjällen då de varit helt fel klädda och hamnat i nödsituation helt i onödan.
Även för dagsturer kan en liten väska vara bra att ha; med förstärkningskläder, dryck och ev något som ger lite energi.

Permalänk
Medlem

Amatör här. Föredrar stora ryggsäckar som rymmer det mesta istället för att ha massa lösa saker överallt. Nu är jag dock ryggsäckslös, min gamla dog, plasten gick i bitar inuti. Min fru köpte en Lundhags ryggsäck i kvinnomodell, den var tydligen rejält mycket skönare än unisex (=herr) modeller som passade dåligt på henne.

Har tröttnat på att gå fort eller långt. Svårt med barn också. I ärlighetens namn är dock många barn på 6-7 år rätt bra på att gå.

Padjelanta-Sarek tycker jag om. Myggigt värre bara. Såg knappt en människa på vandringen (5-6 dagar) när jag var där senast, men det var visserligen 10 år sedan, kanske är värre nu. Av praktiska skäl föredrar jag numera Jotunheimsområdet i Norge, men där är lite mer folk. Ändå rätt ok dock om man undviker sådant som "alla" ska gå, typ Besseggen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Amatör här. Föredrar stora ryggsäckar som rymmer det mesta istället för att ha massa lösa saker överallt. Nu är jag dock ryggsäckslös, min gamla dog, plasten gick i bitar inuti. Min fru köpte en Lundhags ryggsäck i kvinnomodell, den var tydligen rejält mycket skönare än unisex (=herr) modeller som passade dåligt på henne.

Har tröttnat på att gå fort eller långt. Svårt med barn också. I ärlighetens namn är dock många barn på 6-7 år rätt bra på att gå.

Padjelanta-Sarek tycker jag om. Myggigt värre bara. Såg knappt en människa på vandringen (5-6 dagar) när jag var där senast, men det var visserligen 10 år sedan, kanske är värre nu. Av praktiska skäl föredrar jag numera Jotunheimsområdet i Norge, men där är lite mer folk. Ändå rätt ok dock om man undviker sådant som "alla" ska gå, typ Besseggen.

Runt Sarek, upplevs det som ett ganska orört område? Det vill säga, det saknas trampade och utmärkta stigar/farleder m.m.? Det är ju ett riktigt intressant område iaf. Här känner man nog sig väldigt avsides mot för fjällen mellan Nikka och Abisko/Riksgränsen.

Permalänk
Medlem

Varför är triangakök så poppis, är det att man kan tillaga lite större grejer?
Jag har kört med ett vanligt gaskök som håller rätt så länge och knappt tar upp någon plats. Men det är klart att man kanske inte lagar trerätters med den.

Permalänk
Medlem

Jämtlandstriangeln är en bra start för den ovana vandraren. Det finns logi och mat. Det är fint om man har tur med vädret. Väl där och man tycker att det var för lätt, gå till syltoppen så får man en fin tur.

Det viktigaste är väl att man tar sig med mat, vatten, oömma kläder och bra skor som man gått i INNAN vandringen. Jag packar mellan 7 - 15 kg beroende på typ av tur.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför är triangakök så poppis, är det att man kan tillaga lite större grejer?
Jag har kört med ett vanligt gaskök som håller rätt så länge och knappt tar upp någon plats. Men det är klart att man kanske inte lagar trerätters med den.

Gas är inget att lita på under 0:an.(Celsius)

Själv har jag en Primus Lite Stove (med kaffepress) samt en Easy Fuel för alla typer av bränslen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Gas är inget att lita på under 0:an.(Celsius)

Själv har jag en Primus Lite Stove (med kaffepress) samt en Easy Fuel för alla typer av bränslen.

Åh men då är jag med, jag har aldrig vintercampat så jag hade ingen aning om detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Visst är det samma karta som appen backwater maps? Den använder jag mig av när jag är ute i skogen!

Edit: Backwater maps verkar vara borttagen från App Store. Verkar numera heta Min Karta.

Naturkartan använder också lantmäteriets karta och finns som app.
https://www.naturkartan.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chromatic:

Åh men då är jag med, jag har aldrig vintercampat så jag hade ingen aning om detta!

Det går att använda gas, man bör däremot ha en "vinterbrännare" med slangansluten gasbehållare och ha gasbehållaren med öppningen neråt när det är kallt så att man matar brännaren med flytande gas. De enklaste lätta brännarna som man skruvar direkt på en gasbehållare är däremot inte bra utan de är bara för varmt väder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att använda gas, man bör däremot ha en "vinterbrännare" med slangansluten gasbehållare och ha gasbehållaren med öppningen neråt när det är kallt så att man matar brännaren med flytande gas. De enklaste lätta brännarna som man skruvar direkt på en gasbehållare är däremot inte bra utan de är bara för varmt väder.
https://www.youtube.com/watch?v=U8EQmNHEqLg

Intressant, tack så mycket!
Bjuder på en sponsrad bild från skogen!

Vilket underbart väder vi har haft här i västsverige, sol i flera veckor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Hundfjället/Tandådalen i Sälen

Tackar, undrade så, tyckte det var bekant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför är triangakök så poppis, är det att man kan tillaga lite större grejer?
Jag har kört med ett vanligt gaskök som håller rätt så länge och knappt tar upp någon plats. Men det är klart att man kanske inte lagar trerätters med den.

För min egen del handlar det om flexibiliteten - två kastruller, stekpanna och kaffepanna gör att man kan laga nästan vilken mat som helst. Men visst, det väger mycket och är skrymmande. Jag använder mitt Trangia med gasbrännare istf den traditionella spritbrännaren - gas är överlägset vår/sommar/höst tycker jag.

Jag kan för övrigt varmt rekommendera boken "Fjällmat" av Eric Tornblad. Med lite förberedelser så kan man äta som en kung även på längre turer.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

För min egen del handlar det om flexibiliteten - två kastruller, stekpanna och kaffepanna gör att man kan laga nästan vilken mat som helst. Men visst, det väger mycket och är skrymmande. Jag använder mitt Trangia med gasbrännare istf den traditionella spritbrännaren - gas är överlägset vår/sommar/höst tycker jag.

Jag kan för övrigt varmt rekommendera boken "Fjällmat" av Eric Tornblad. Med lite förberedelser så kan man äta som en kung även på längre turer.

Intressant! Tack för informationen.
Sen så har ju trianga lite nostalgi från scout tiderna, och den speciella doften.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns sovsäckar på civila marknaden likt försvarsmaktens (osäker vilken tillverkare det är) dubbelsäcksmodell?

Enda tipset jag kan ge är att uppblåsbara liggunderlag är guds gåva till mänskligheten.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Någon som vet om det finns sovsäckar på civila marknaden likt försvarsmaktens (osäker vilken tillverkare det är) dubbelsäcksmodell?

Enda tipset jag kan ge är att uppblåsbara liggunderlag är guds gåva till mänskligheten.

Menar du system med flera säckar i varandra eller separat för olika temp ? Carinthia gör en del militära system men har även för civilister https://www.carinthia.eu/en/tss-system-navyblue-rechts-p2200/
Även Snugpack har modulära system.
https://www.snugpak.com/special-forces-system

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Tar ni vatten ur små sjöare och dylikt när ni har varrenrengörare?
Vi kör med principen att vi bara tar vatten där det rinner vatten ex. Älvar åar och dylikt. Inte små bäckar

Edit: själv kör jag enbart med Ospreys ryggsäckar numera.. en Arthur 70 för vandringar
En Talos 18 för cykling/vardag
Och en Farpoint 55 till jobbet

Jag håller mig till rinnande vatten - bäckar går bra, men kan jag välja så tar jag hellre de med högre flöde. Hade väl i nödsituation kunna ta i en sjö, men har aldrig varit tvungen att göra det.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du system med flera säckar i varandra eller separat för olika temp ? Carinthia gör en del militära system men har även för civilister https://www.carinthia.eu/en/tss-system-navyblue-rechts-p2200/
Även Snugpack har modulära system.
https://www.snugpak.com/special-forces-system

Ja, precis.
Resonerar att eftersom jag ändå behöver köpa en ny så är det "smart" att köpa en som täcker upp alla möjliga scenarion.

Tack för tipsen, det var precis det jag letade efter!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag håller mig till rinnande vatten - bäckar går bra, men kan jag välja så tar jag hellre de med högre flöde. Hade väl i nödsituation kunna ta i en sjö, men har aldrig varit tvungen att göra det.

Håller med fullständigt. Undantaget var när vi vandrade fiskade vid stora Sjöfallet och hade ordnat så vi blev utkörda med båt ifrån Ritsem. Vi funderade inte två gånger att dricka ifrån den sjön.

Bara en gång under 20 år som någon har blivit sjuk under resorna. Vad det berodde på den gången så vet ingen… skulle det ha varit vattnet så skulle fler ha blivit sjuka..

Men angående vatten så sunt förnuft kommer man långt med.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Håller med fullständigt. Undantaget var när vi vandrade fiskade vid stora Sjöfallet och hade ordnat så vi blev utkörda med båt ifrån Ritsem. Vi funderade inte två gånger att dricka ifrån den sjön.

Bara en gång under 20 år som någon har blivit sjuk under resorna. Vad det berodde på den gången så vet ingen… skulle det ha varit vattnet så skulle fler ha blivit sjuka..

Men angående vatten så sunt förnuft kommer man långt med.

För att citera en konversation mellan en Spanjor och en norrlänning om fjällvandring.
S: -"How do you control the water?"
N: -"What..?"

Här uppe har jag då aldrig haft något problem med drickbart vatten, enda vattnet som sägs man ska undvika är väl egentligen glaciärvatten då det innehåller små gruspartiklar som kan vara otrevligt att få i sig. Så där behöver man låta det sedimentera först om det är det enda. Dock så syns det ju iom att vattnet blir grumligt och lite grådassigt innan partiklarna sjunkit undan.

Permalänk
Medlem

Vandring är lite av en ensamgrej för mig. Älskar att vara med vänner och folk, men just vandring i fjällen, vill jag gärna vara ensam.
Finns verkligen inget bättre sätt att få tillbaka energi på. Det är som att sätta kroppen i en snabbladdare, om man åker upp när det inte är så mycket folk ute i lederna.

Har verkligen jagat gram, då jag har problem med mina knän. Tält som väger under kilot osv., men det gör också att jag klarar av vandringarna.

Mitt största misstag var en höst för några år sedan, då jag tog med mig ett 6-pack öl och fattade inte varför jag skulle göra det efter några kilometer. Kanske lyxen att ta en bira efter en lång dags vandring. Blev i alla fall hårdträning i att klara av smärta.
När jag kom till första fjällstationen och skulle övernatta, så står det en stor pall med starköl, mitt på planen. Värden förklarade att han hade fått en felleverans av helikoptern under tiden han hade varit iväg på en tur. Han skulle stänga veckan efter. Frågade om jag vill köpa ett gäng lite billigt..... Jag slog en blick mot min ryggsäck och suckade.

Angående vatten, så har jag under alla år jag vandrat i fjällen tagit direkt ur bäckar och åar. Rinnande vatten... och aldrig blivit sjuk.
Sen gäller ju sunt förnuft. Är det folk som badar, tvättar sig eller pissar i ån utanför fjällstationen kanske man inte tar vatten nedströms där... Är man mer utanför fjällstationerna, så finns det ju fler "orörda" åar/bäckar att tillgå. Så jag brukar fylla på under dagen och inte vid fjällstationen, om jag besöker en sådan och det är mycket folk där. Sunt förnuft gäller alltså.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vandring är lite av en ensamgrej för mig. Älskar att vara med vänner och folk, men just vandring i fjällen, vill jag gärna vara ensam.
Finns verkligen inget bättre sätt att få tillbaka energi på. Det är som att sätta kroppen i en snabbladdare, om man åker upp när det inte är så mycket folk ute i lederna.

Har verkligen jagat gram, då jag har problem med mina knän. Tält som väger under kilot osv., men det gör också att jag klarar av vandringarna.

Mitt största misstag var en höst för några år sedan, då jag tog med mig ett 6-pack öl och fattade inte varför jag skulle göra det efter några kilometer. Kanske lyxen att ta en bira efter en lång dags vandring. Blev i alla fall hårdträning i att klara av smärta.
När jag kom till första fjällstationen och skulle övernatta, så står det en stor pall med starköl, mitt på planen. Värden förklarade att han hade fått en felleverans av helikoptern under tiden han hade varit iväg på en tur. Han skulle stänga veckan efter. Frågade om jag vill köpa ett gäng lite billigt..... Jag slog en blick mot min ryggsäck och suckade.

Angående vatten, så har jag under alla år jag vandrat i fjällen tagit direkt ur bäckar och åar. Rinnande vatten... och aldrig blivit sjuk.
Sen gäller ju sunt förnuft. Är det folk som badar, tvättar sig eller pissar i ån utanför fjällstationen kanske man inte tar vatten nedströms där... Är man mer utanför fjällstationerna, så finns det ju fler "orörda" åar/bäckar att tillgå. Så jag brukar fylla på under dagen och inte vid fjällstationen, om jag besöker en sådan och det är mycket folk där. Sunt förnuft gäller alltså.

Har du provat knalla med knästöd? Det är ju ändå kul att du får det att fungera. Tränar själv upp extra stabilitet i knäna inför denna säsongen. För de brukar ömma en del, när jag går så hårt framåt och utför.

För några år sedan när jag gick upp på Låktatoppen för första gången (i livet) mitt i natten, så minns jag den sista biten från stugan och uppåt så väl. Det blev några pauser där i "branten" pga kondisen. Nu traskar man bara uppåt i ett rakt led. Låkta är ett fint ställe att knalla från västra hållet, mycket vatten och gräsmatta fram till rastplatsen typ vid mittpunkten till stugan. Det är en salig plats full av blommor och liv. Det är hemma.

I somras gick jag upp på grannberget till Låkta, berget Gearggečorru. Rätt enkel tur. Man önskar så gärna att knalla rakt nedåt mot Trollsjön, som ligger där nedanför Gearggečorrus topp. Men men, det är lite för skarpa bergväggar för sådant äventyr. Det finns en knepig stig uppåt från Trollsjön till denna topp, men den sägs inte vara någon lek. Aja, annars går det och fortsätta från Gearggečorru och vandra söderut och runt till Låktastugan eller Kårsavagge.

Karta till berget: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=638461.844638853&n=759018...

Observera att det finns inge vatten på denna topp att prata om, om inte nu snö finns kvar. Det finns visserligen vatten där i "rampen" uppåt från Låktaleden, annars måste man nog söka sig vidare mot den där 1400m platån längre söderut och kanske de vattnena som syns på kartan. Borde inte vara nån större biff att komma dit. Detta berg är ganska enkelt att knalla på iaf. Maffig känsla att ha Vassitjåkka och Låkta om varsin sida. o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Har du provat knalla med knästöd? Det är ju ändå kul att du får det att fungera. Tränar själv upp extra stabilitet i knäna inför denna säsongen. För de brukar ömma en del, när jag går så hårt framåt och utför.

För några år sedan när jag gick upp på Låktatoppen för första gången (i livet) mitt i natten, så minns jag den sista biten från stugan och uppåt så väl. Det blev några pauser där i "branten" pga kondisen. Nu traskar man bara uppåt i ett rakt led. Låkta är ett fint ställe att knalla från västra hållet, mycket vatten och gräsmatta fram till rastplatsen typ vid mittpunkten till stugan. Det är en salig plats full av blommor och liv. Det är hemma.

I somras gick jag upp på grannberget till Låkta, berget Gearggečorru. Rätt enkel tur. Man önskar så gärna att knalla rakt nedåt mot Trollsjön, som ligger där nedanför Gearggečorrus topp. Men men, det är lite för skarpa bergväggar för sådant äventyr. Det finns en knepig stig uppåt från Trollsjön till denna topp, men den sägs inte vara någon lek. Aja, annars går det och fortsätta från Gearggečorru och vandra söderut och runt till Låktastugan eller Kårsavagge.

Karta till berget: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=638461.844638853&n=759018...

Observera att det finns inge vatten på denna topp att prata om, om inte nu snö finns kvar. Det finns visserligen vatten där i "rampen" uppåt från Låktaleden, annars måste man nog söka sig vidare mot den där 1400m platån längre söderut och kanske de vattnena som syns på kartan. Borde inte vara nån större biff att komma dit. Detta berg är ganska enkelt att knalla på iaf. Maffig känsla att ha Vassitjåkka och Låkta om varsin sida. o/

Gick, med utgångspunkt vid Björkliden (hade stuga nära Nouljatunneln), i slutet av 80-talet en tur med min far och bror upp i Kåppasvagge, ned i Kårsavagge och upp till Låktastugan och ned till Björkliden igen. Tanken var en tredagarsvandring, men när vi var vid Låkta på kvällen dag två så vill vi bara "hem", så vi tog en kvälls/nattvandring från Låkta till Björkliden "dag" två och var tillbaka vid stugan vid 1-tiden på natten vad jag kommer ihåg.

Ursäkta de försvenskade namnen ovan.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Gick, med utgångspunkt vid Björkliden (hade stuga nära Nouljatunneln), i slutet av 80-talet en tur med min far och bror upp i Kåppasvagge, ned i Kårsavagge och upp till Låktastugan och ned till Björkliden igen. Tanken var en tredagarsvandring, men när vi var vid Låkta på kvällen dag två så vill vi bara "hem", så vi tog en kvälls/nattvandring från Låkta till Björkliden "dag" två och var tillbaka vid stugan vid 1-tiden på natten vad jag kommer ihåg.

Ursäkta de försvenskade namnen ovan.

Jag gör också en salig blandning av alla namnen. Det blir världens tjorv annars då kartorna saknar översättning.

Det lät som att ni gjorde en rätt så fin tur annars. Jag har tänkt nån gång att sprätta uppåt Kåppas och kika vilken ekande vy som erbjuds från de där topparna, jao och där nere i landskapet.

Den där rutten kan nog göra sig spännande i alla fall, för att ta sig runt Kåppas och till näven av topparna allra längst in. Är det lyckligt nog snötäcke här och där, så trampas den här vägen nog ganska fort. Fullt genomförbar vet jag inte om denna rutt är men, vad jag kunde se från Slåttatjåkka så, det verkade snällt. Det finns ju reträttvägar hit och dit annars.

Det är inte nödvändigt att bestiga Nuoljatoppen egentligen. Men den där jäkla stigen och backen, som även gömmer ett gammalt skyttevärn, är bra som träning.

Tjåmuhas är åter mitt mål, för i år i alla fall. Ett fint berg som bör bemötas med respekt. Fått mina sken att vädret kan busa ned sig rätt ordentligt här med kort varsel. 1745m toppen är inte allra högsta prio, då sadeln där i mellan 1689m upp till 1745m är is/snötäckt (vad jag sett och upplevt). Stegjärn finns på tapeten och vyn nedåt syd-sydöst lockar minst sagt. Det är ju typ 700m ned till den plana marken härifrån.

Kartlänk: https://minkarta.lantmateriet.se/?e=653568&n=7575704&z=8&prof...

Aja! Det finns hur mycket gott skit som helst här, att bära sig själv till/på.

Permalänk
Medlem

Ett tips mot myggen är en Thermalcell, typ MR300 eller vad man nu vill köpa. Förra sommaren var myggen förbannat elaka uppåt fjälls. Det går ganska bra så länge som man rör på sig, men myggen är ju inget man vill ha i närheten under sin paus.

Jag har i alla fall en modell MR300 och den har visat sig fungerar för mig. Det tar inte många minuter så sitter man fredad och lugnt i en bubbla, där myggen inte kommer in på dig. Men tänk på omgivningen om ni brukar en sådan här, då mattorna gör sig dåliga för naturens vattendrag m.m.

Med lite fiffel och eBay så går dessa att köras ganska billigt.

Bild på MR300