Påverkar denna förlängnignskabeln ljudkvalitén?

Permalänk

Påverkar denna förlängnignskabeln ljudkvalitén?

Tjena, en snabb fråga från en redig gröngöling.

Köpte dessa högtalarna från Netonnet, men så var kablarna till de två satelliterna för korta så köpte denna förlängningskabeln.

Nu när jag kopplade in förlängningen så blev volymen lägre på satelliterna, men det löste jag genom att skruva upp volymen haha.
Men kan det vara så att ljudkvalitén eller något annat krånglar? Tänkte att basen kan blir ur synk med volymen, men än så länge har jag inte märkt något

Permalänk
Medlem

Att volymen påverkas är ett tecken på att kablarna introducerar extra resistans i ledningen. Troligen så är de dimensionerade för line-level signalnivåer t.ex mellan ljuskälla och förstärkare, inte för att föra över den effekt som krävs för att driva högtalarelement.

Men är du inte missnöjd med ljudet så skulle jag anse att det inte är något större problem. Det går alltid att slänga pengar på att göra det "bättre" om man gräver ner sig i audiofilträsket.

Permalänk
Skrivet av Ziron:

Att volymen påverkas är ett tecken på att kablarna introducerar extra resistans i ledningen. Troligen så är de dimensionerade för line-level signalnivåer t.ex mellan ljuskälla och förstärkare, inte för att föra över den effekt som krävs för att driva högtalarelement.

Men är du inte missnöjd med ljudet så skulle jag anse att det inte är något större problem. Det går alltid att slänga pengar på att göra det "bättre" om man gräver ner sig i audiofilträsket.

Tack! Precis det jag ville veta. Tycker det låter normalt nu med högre volym så kör nog på med detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Att volymen påverkas är ett tecken på att kablarna introducerar extra resistans i ledningen. Troligen så är de dimensionerade för line-level signalnivåer t.ex mellan ljuskälla och förstärkare, inte för att föra över den effekt som krävs för att driva högtalarelement.

Men är du inte missnöjd med ljudet så skulle jag anse att det inte är något större problem. Det går alltid att slänga pengar på att göra det "bättre" om man gräver ner sig i audiofilträsket.

Nu sitter det väl en förstärkare i högtalaren han länkade och inte är det väl något annat än vanlig lågnivå-signal som han får ut från källan med phono/rca-utgångar?

Kanske att en lite bättre kabel kan råda bot på problemet ändå, det är dumt att spendera för mycket (imho) på kablar men jag försöker undvika de allra billigaste lakritssnörerna.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Eftersom du är nöjd så kör vidare med det

Men som du själv är inne på så är de där kablarna av absolut sämsta sort och som du själv säger, påverkar uppenbart signalen. Du behöver inte gå upp till något svindyrt för att få en klar förbättring.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nu sitter det väl en förstärkare i högtalaren han länkade och inte är det väl något annat än vanlig lågnivå-signal som han får ut från källan med phono/rca-utgångar?

Kanske att en lite bättre kabel kan råda bot på problemet ändå, det är dumt att spendera för mycket (imho) på kablar men jag försöker undvika de allra billigaste lakritssnörerna.

Det är satelliterna som är kopplade till förstärkaren med vanlig RCA-kontakt och alltså ska det drivas uppemot 10W genom dem, rätt vanligt på datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle inte stått ut med att veta att mina högtalare inte presterar optimalt så skulle köpt bättre kablar.😱🤯😃

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Då högtalarna har en impedans på 8 ohm så behövs det inte mycket extra resistans ifrån kabeln för att dämpa signalen. En två meter förlängning av låg kvalite med tunna copper-clad-steel ledare och nickelpläterade kontakter kan säkert ha ett par ohms resistans, vilket gör en stor procentuell skillnad.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ziron:

Det är satelliterna som är kopplade till förstärkaren med vanlig RCA-kontakt och alltså ska det drivas uppemot 10W genom dem, rätt vanligt på datorhögtalare.

Yep, det är helt klart så att de använder rca kontakt till ”högnivå” på dom högtalarna.
Egentligen så är då en vanlig rca kabel helt olämplig att använda i detta sammanhanget. Speciellt de billigare… om man kollar ledarna i dom så förstår man varför ljudet upplevs svagare Det är sytråd i dom.

Edit:
En tänkbar (bättre) lösning kan vara något liknande dessa kombinerat med någon billig högtalarkabel
https://www.amazon.se/gp/product/B077MH6TD2/ref=sw_img_1?smid...
Beroende på om det är hona/hane som behövs så finns båda typerna på Amazon

Jag hade nog plockat fram lödkolv, kabel och krympslang istället

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Det är satelliterna som är kopplade till förstärkaren med vanlig RCA-kontakt och alltså ska det drivas uppemot 10W genom dem, rätt vanligt på datorhögtalare.

Det låter ju helt klart som du har rätt, missade att det var satelliter.