Blixten dödade min dator och skärm.

Permalänk

Blixten dödade min dator och skärm.

Hej.

Har en fundering om någon varit med om att blixten dödat nåns dator, tv eller liknande och efterspelet med försäkringsbolaget efter det?

Har Folksam som försäkringsbolag och i början av juli tog blixten död på min dator och skärm. Jag kontaktade dem via telefon och de ville ha ett utlåtande från tredje part och via telefon kommer vi överens att jag kan gå till stället på den lokala datorbutiken där jag köpte datorn för felsökning av komponenter och skärm. De felsökte dator och skärm och dömde ut allt och jag fick ett skriftligt utlåtande att inga av mina komponenter eller skärm går att laga utan ersätts eller byts ut och att det är standard om skadorna är så allvarliga. Reparation är oftast dyrare än att att bara byta ut allt som är defekt.

Jag skickar in alla kvitton och utlåtandet och ett par samtal senare är de nöjda och belåtna och allt är handlagt och jag inte behöver göra nåt mer.

Nu några dagar senare får jag ett mejl från Folksam och de säger att de vill att jag skickar in mina komponenter till deras samarbetspartner GIAB som tar hand om trasiga prylar för återvinning. Jag ringer upp och säger att jag redan slängt dessa och att det aldrig nämnts att jag ska spara dessa för att skicka in dem.

Ringde Folksam och frågade om de kunde acceptera ett skrotintyg från återvinningscentralen. Fick ett otydligt svar och att ärendet blir vilande tills jag fixar intyget vilket jag tänkt fixa nu på måndag. Stället där jag lämnade in mina komponenter på sa i telefon att de gjort det i liknande försäkringsärenden.

Vid mina första telefonkontakter med Folksam nämns varken GIAB eller att de vill att jag skickar in några komponenter. Hade de sagt de i början så hade jag ju gjort det naturligtvis.

Grejen är den att efter det sista samtalet jag hade med Folksam så säger de att allt var klart och jag endast nu behövde vänta där de nämnde att allt var klart och att allt är klart och att det blir avdrag för självrisk osv.

Igår ringde de från transportbolaget Best för upphämtning av mina komponenter och skärm. Jag sa de att de är redan kasserade, okej sa de och önskade trevlig helg.

Har de verkligen ingen koll på nånting på Folksam och jag anser att de missat så mycket i sin information om det mesta att det är ren skandal. Risken finns ju nu att jag inte får nån ersättning nu när de kräver eller krävde tilllbaka komponenterna.

Någon som bråkat med sitt försäkringsbolag i liknande fall?

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Det måste vara ett ganska vanligt företeende att försäkringsbolaget övertar ägandeskapet och vill ha föremålet i besittning när dom betalar ut ersättning för att undvika bedrägerier.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Det vanliga är att man inte gör sig av med något skadat innan ärendet är helt klart utifall det ska undersökas eller om man vill "överklaga" så att direkt slänga prylarna är ju ganska olämpligt även om du inte fått specifika instruktioner om att behålla allt tills skadan är reglerad och båda parterna är nöjda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Grejen var ju det. Båda parter var ju nöjda och glada och vi hade ju en överenskommelse. De sa ju att allt var handlagt och klart. Sen kommer de och helt plötsligt och ändrar vår överenskommelse.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Medlem

Wow, du slängde grejjorna innan du fick pengarna!
Om dom inte sade (läs skrivit, då allt bör vara skriftligt) att du kunde slänga det skulle du nog i så fall frågat innan...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk

För att inte samma missöde skall hända igen med din nya burk och skärm.

Vid första tecken på åska på långt håll - stäng av datorn, dra ut alla sladdar från väggkontakten som är anslutna till din utrustning. För att även rädda din router rekommenderas att dra ut den sladden också från strömkontakten. Routrar står för en väldigt stor andel av de försäkringsanmälningar som kommer in till försäkringsbolagen när blixten slaget ned.

Finns säkerhetsuttag för blixtnedslag att köpa, men jag skulle aldrig lita på ett sådant med min egna utrustning. Bättre att bara dra ut kontakterna.

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Wow, du slängde grejjorna innan du fick pengarna!
Om dom inte sade (läs skrivit, då allt bör vara skriftligt) att du kunde slänga det skulle du nog i så fall frågat innan...

Nej. De sa aldrig att jag behövde behålla eller att jag skulle slänga grejerna. Som sagt, vi hade ju nåt en överenskommelse att allt var klart och de skulle skicka vidare ärendet för utbetalning och allt var handlagt och att jag endast nu behövde vänta på ersättning minus självrisk. Allt var ju bara skrot och redan konstaterat defekt av tredje part och allt var klart. Säger man så få väl anta att man att de menar det de säger och skriver.

Att de senare kommer med andra krav efter vår överenskommelse då båda parter är nöjda så tycker jag att det är ett konstigt tillvägagångssätt att komma med ytterligare krav. Jag har gjort precis allt de efterfrågat och bett om och sedan säger de att det är tillräckligt.

Nåväl. Jag har ju bevis och intyg på att de är genomsökta, intyg på vad som är defekt och nu intyg på att de är skrotade så det borde ju räcka.

Fortsättning följer…

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jagdgruppe_nord:

Nej. De sa aldrig att jag behövde behålla eller att jag skulle slänga grejerna. Som sagt, vi hade ju nåt en överenskommelse att allt var klart och de skulle skicka vidare ärendet för utbetalning och allt var handlagt och att jag endast nu behövde vänta på ersättning minus självrisk. Allt var ju bara skrot och redan konstaterat defekt av tredje part och allt var klart. Säger man så få väl anta att man att de menar det de säger och skriver.

Att de senare kommer med andra krav efter vår överenskommelse då båda parter är nöjda så tycker jag att det är ett konstigt tillvägagångssätt att komma med ytterligare krav. Jag har gjort precis allt de efterfrågat och bett om och sedan säger de att det är tillräckligt.

Nåväl. Jag har ju bevis och intyg på att de är genomsökta, intyg på vad som är defekt och nu intyg på att de är skrotade så det borde ju räcka.

Fortsättning följer…

Du borde nog i ett första skede ta upp frågan med Folksams kundombudsman om du tycker att det varit otydlig eller info som ändrats angående processen.
https://www.folksam.se/kundservice/flera-satt-att-kontakta-os...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ha slängt något om jag inte först har fått det skriftligt, så många företag som ändrar sig om man bara har det muntligt.

Nu får vi hoppas att Folksam är tillmötes gående och att du står på dig vad som sagts via telefon. Dom kanske har samtalen inspelade.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Som många redan har skrivit.. Det var dumt att slänga sakerna innan man fått sin ersättning, Det blev en dyr läxa för dig tyvärr.

Permalänk

Det löste sig. Handläggaren som sa att allt var klart för utbetalning hade gjort fel och Folksam tog på sig skulden pga bristande information från deras sida.

Visa signatur

Intel i9 13900K || MSI PRO Z790-P || Kingston Fury Beast 64Gb DDR5 5600Mhz || MSI GeForce RTX 4090 GAMING X TRIO || be quiet! Silent Loop 2 360mm AIO ||

Permalänk
Bildexpert

Väldigt generöst av dem må jag säga. You dodged a big bullet.