Permalänk

rolig bil för 50 000?

hej,
dags att sälja min 2016 1 serie som min far har stått för sedan jag fyllde 18 då jag ska börja studera. men kommer fortfarande ha behov av bil.

jag har en jetta mk1 ljudbil jag dessutom tänkt göra mig av med. dags för något nytt och bränslesnålare, + har börjat växa ifrån den då jag är 21 nu :P. har även en saab v4 som jag ska behålla.

vad hade ni köpt? jag är inte född med tummen mitt i handen och utför enklare mek själv. var först inne på en äldre 1 serie diesel men där får man inte mycket för pengarna. så nu är jag lite mållös. är ute efter något sportigare bränslesnålt vilket är en svårt kombo. funderar på att göra en optimering, vore kul att testa det. då är ju turbo i princip ett krav, inte intresserad av något som gått 35k mil heller. hittar jag inget får det bli en hoj istället.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Avstängd

Hyr en lambo en vecka

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga, Köp en Volvo C30 T5 220 Häst original och riktigt rolig för att vara en volvo.

Den jag hade körde jag med 0,65l/ milen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av DwarF:

Jag skulle säga, Köp en Volvo C30 T5 220 Häst original och riktigt rolig för att vara en volvo.

Den jag hade körde jag med 0,65l/ milen

0.65? hoppla, det var skapligt, snudd på för bra för att vara sant. har faktiskt funderat på c30, vet inte om jag är helt ense med utseendet men man kan ju inte få allt såklart. finns ju även som d5

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

civic type-r !

Permalänk
Skrivet av modstar:

civic type-r !

Njaaa då är c30 snyggare, dessutom är dessa lite över budget

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

0.65? hoppla, det var skapligt, snudd på för bra för att vara sant. har faktiskt funderat på c30, vet inte om jag är helt ense med utseendet men man kan ju inte få allt såklart. finns ju även som d5

Det är ju ingen stor bil direkt så motorn behöver inte jobba så mycket men den är som en gocart på vägen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Vilka krav har du på bilen då utöver "sportigare"? Dragkrok? Plats för fru och tre barn? Möjlighet att klämma in en Billy bokhylla?

Permalänk
Medlem

Ska du enbart ha en "rolig" bil att köra med själv, dvs lekbil. Mazda Mx-5, gen 1 - 2. Ta bort lite av vikt i den och öka insprut/cam, eller ha någon som gör detta lilla åt dig. Helt plöstligt har du en 800kg ish 2sätes gokart med 100 - 120hk som är bakhjulsdriven, trollat lite mer med min... Den går, rätt jäkla ordentligt. Sitter en liten turbo på den 1.8L.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Mazda 3 MPS med FWD eller Mazda 6 MPS med 4WD , 260hk orginal i dem bägge.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Just definitionen av "Rolig Bil" är i och för sig också en utmaning eftersom inte alla har samma smak.

Roligaste fordonen jag haft har inte nödvändigtvis varit de motorstarkaste.

De Audi jag har kört har varit något av de tråkigaste, men då har jag visserligen inte kört någon Quattro, men de övriga är mera arseltransport än roliga. Allt för framtunga med understyrning.

En "sleeper"-bil kan vara värt att fundera på som t.ex. Subaru Legacy 3.0R Spec B.

Absolut roligast har varit en Yamaha XT500, men det är inte ett vanligt fordon idag och inte sådär jättelysande på vintern. (OK, dubbdäck på och michelingubbeklädd går, då kan man få kommentarer om att man har gjort omkörningar i mittsträngen på vintern i snöstorm.)

Permalänk
Medlem

Får man ingen 118d för dom pengarna? Går väl att optimera till närmare 200hk, rätt så mycket i en så liten bil. Dessutom går dom snålt också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Volvo v70 07a

Riktig rolig bil för plånboken iallafall.
200kr halvförsäkring i månaden 170 friska utan turbo så den drar bara 0.9

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, men en Impreza GT/WRX (beroende på vad du hittar i prisklassen) är nog min bästa rekommendation. Haft en GT -97 samt en WRX -01 (bägge inköptes för under 30k), svinroliga bilar.
Boxermuller, turboljud och symmetrisk fyrhjulsdrift, galet kul på sommaren och fanimej roligare på vintern

Kör man lugnt och snällt så kan man få bränsleförbrukningen strax under 1L/milen, vilket såklart inte superlågt, men smil per mil är värt att räkna på också..

Annars typ en Audi A3 med 1.8t, lite gokart-känsla och brukar kunna fås ganska billigt. Relativt modern då också. Är ju också en Audi så reservdelar är ju jobbigt dyrt men men..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Roligaste bilen jag ägt i den prisklassen var en Smart Roadster. Inte så praktisk, men jäklar vad den var skoj.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

0.65? hoppla, det var skapligt, snudd på för bra för att vara sant. har faktiskt funderat på c30, vet inte om jag är helt ense med utseendet men man kan ju inte få allt såklart. finns ju även som d5

Kan hända att 0,65 händer momentant, men för verkliga förbrukningssiffror kan jag rekommendera Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/960-C30.ht...

Snitt för C30 T5 tycks ligga på 0,98 l/milen. Volvo är bra på mycket, att göra snåla bensinmotorer är inte en av sakerna.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Köp en 2/7/9färs så är saken biff. Ser bra ut, svensk, och du kan köra som en dåre om du vill (speciellt vintertid).

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att förklara för en som inte är särskilt intresserad av bilar och motorer osv vad som menas med en bil som är "rolig" att köra?

De senaste 1-2 månaderna har jag kört rätt mycket med tre hyrbilar utöver min egna gamla Camry; En rätt ny Volvo V60 T8 med hybrid osv, en skrutten Chevy Impala, och så en Ford Mustang GT 5.0 (convertible ifall det gör den roligare). Jag misstänker att den sistnämnda är "roligast", och jag valde just den på en dagsutflykt för den verkar väldigt populär här omkring, men jag förstod inte alls grejjen ärligt talat. Den kändes väldigt trög att ratta med, kanske den accelererade snabbare men det var inget jag kände av eller tänkte på om jag inte fokuserade på bilen som stod bredvid vid rödljuset, och så var den så högljudd att det hade varit pinsamt om jag inte var på semester-humör.

Menar inte att vara en party pooper, frågar mest för att jag blev lite besviken av att inte kunna roa mig mer med den där GTn. Hade lite förhoppningar ändå!

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Kan hända att 0,65 händer momentant, men för verkliga förbrukningssiffror kan jag rekommendera Spritmonitor: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/960-C30.ht...

Snitt för C30 T5 tycks ligga på 0,98 l/milen. Volvo är bra på mycket, att göra snåla bensinmotorer är inte en av sakerna.

0.65 låter mer som en D5 än T5 om något // Tidigare C30 D5 ägare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av gibbon_:

Någon som har lust att förklara för en som inte är särskilt intresserad av bilar och motorer osv vad som menas med en bil som är "rolig" att köra?

De senaste 1-2 månaderna har jag kört rätt mycket med tre hyrbilar utöver min egna gamla Camry; En rätt ny Volvo V60 T8 med hybrid osv, en skrutten Chevy Impala, och så en Ford Mustang GT 5.0 (convertible ifall det gör den roligare). Jag misstänker att den sistnämnda är "roligast", och jag valde just den på en dagsutflykt för den verkar väldigt populär här omkring, men jag förstod inte alls grejjen ärligt talat. Den kändes väldigt trög att ratta med, kanske den accelererade snabbare men det var inget jag kände av eller tänkte på om jag inte fokuserade på bilen som stod bredvid vid rödljuset, och så var den så högljudd att det hade varit pinsamt om jag inte var på semester-humör.

Menar inte att vara en party pooper, frågar mest för att jag blev lite besviken av att inte kunna roa mig mer med den där GTn. Hade lite förhoppningar ändå!

Det är så extremt subjektivt att det är rätt meningslöst att försöka svara på, någon tycker att en 30(?) år gammal 740 är det roligaste på fyra hjul, en annan den nyaste Audin eller vad som helst som t.ex. en V70 någon nämnde.

Amerikanska bilar har generellt blivit bra mycket bättre på senare år men ja modeller som just Mustangen är mest acceleration och ljud för en relativt låg prislapp för dem som gillar sådant, men inte en bil som är särskilt smidig när det kommer till kurvor. (Kikade lite priser och verkar som att du kan få en Mustang Fastback med en 5.0L V8 för samma pris som den billigaste Volvon i USA.)
Smaken är väldigt mycket som baken helt enkelt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kanske en MX5'a?
När solen tittar fram är det ju mysigt med nercabbat.
Annars kan man ju plocka på HT'n när den delen av året börjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

har även en saab v4 som jag ska behålla.

Respekt! Så jävla stiliga bilar!

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ska du enbart ha en "rolig" bil att köra med själv, dvs lekbil. Mazda Mx-5, gen 1 - 2. Ta bort lite av vikt i den och öka insprut/cam, eller ha någon som gör detta lilla åt dig. Helt plöstligt har du en 800kg ish 2sätes gokart med 100 - 120hk som är bakhjulsdriven, trollat lite mer med min... Den går, rätt jäkla ordentligt. Sitter en liten turbo på den 1.8L.

Jäklar, nu blev jag sugen. Har länge funderat på en Audi tt.
Skickar pm.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Ska man ha något som inte börjar bli gammalt så får man inte så mycket kul för 50 000 kr idag. Kolla verkligen över skicket! Du lär får kolla på en hel del bilar som anses tråkiga också.

Permalänk
Medlem

Köp en bubbla, lättmekad och rolig att köra.

Permalänk
Medlem

Corolla T-sport såklart

Driftsäker småbil med för mycket hästkräfter och vvti, så den inbjuder till högvarvig körning.

Permalänk
Medlem

Ep3 type r är nog en av de roligaste man kan ha för 50k. Men bränslesnål är den inte. Men vill du ha turbo så är saken samma när det kommer til bränsleförbrukning. Det går att få tag i en med eftermarknadssprut för 50k på vintern. Vill du ha en bil som tar kurvor som en gokart är det rätta valet.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Smaken är som baken, men en Impreza GT/WRX (beroende på vad du hittar i prisklassen) är nog min bästa rekommendation. Haft en GT -97 samt en WRX -01 (bägge inköptes för under 30k), svinroliga bilar.
Boxermuller, turboljud och symmetrisk fyrhjulsdrift, galet kul på sommaren och fanimej roligare på vintern

Kör man lugnt och snällt så kan man få bränsleförbrukningen strax under 1L/milen, vilket såklart inte superlågt, men smil per mil är värt att räkna på också..

Annars typ en Audi A3 med 1.8t, lite gokart-känsla och brukar kunna fås ganska billigt. Relativt modern då också. Är ju också en Audi så reservdelar är ju jobbigt dyrt men men..

Har du någon erfarenhet av Subaru Legacy? Jag har siktet inställt på en Legacy 3.0 250 Hk boxersexa med manuell låda, men kanske är den för klumpig jämfört med Imprezorna?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det är så extremt subjektivt att det är rätt meningslöst att försöka svara på, någon tycker att en 30(?) år gammal 740 är det roligaste på fyra hjul, en annan den nyaste Audin eller vad som helst som t.ex. en V70 någon nämnde.

Amerikanska bilar har generellt blivit bra mycket bättre på senare år men ja modeller som just Mustangen är mest acceleration och ljud för en relativt låg prislapp för dem som gillar sådant, men inte en bil som är särskilt smidig när det kommer till kurvor. (Kikade lite priser och verkar som att du kan få en Mustang Fastback med en 5.0L V8 för samma pris som den billigaste Volvon i USA.)
Smaken är väldigt mycket som baken helt enkelt.

Mustang är en rätt stor bil som närmar sig 4,8 meter, ungefär som dagens Volvo S/V60, så det är ju inte direkt en Miata/MX-5 och den är väsentligt större än t ex en Porsche 911 (som ändå har växt genom åren). Även Corvette är mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Har du någon erfarenhet av Subaru Legacy? Jag har siktet inställt på en Legacy 3.0 250 Hk boxersexa med manuell låda, men kanske är den för klumpig jämfört med Imprezorna?

Den ska du inte ha. Du ska ha en Subaru Legacy GT Twin Turbo om den skall mäta sig med Impreza. Funderar själv på att importera en.

https://www.ebay.co.uk/itm/255654591770?hash=item3b86337d1a:g...

Något i det stuket.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -