Generellt försöker man med vaktmästaråterställningar (dra ur strömmen, ta en fika, tupplur eller god natts sömn, kom tillbaka och sätt tillbaka strömmen) samt då den där typen av power-reset när de finns.
Hjälper inte det är det tecken på att någon komponent är trasig vilket kan vara allt från enkla komponenter som trasig kondensator till fel på kretskort. Saknar man kunskapen att själv felsöka och åtgärda sådana fel är det sällan lönt att lämna in på verkstad. Detta eftersom kostnaderna för att felsöka, reparera och för den delen ens få tag på rätt reservdel ofta är högre än vad en ny och bättre TV kostar.
Det skadar inte att kontakta tillverkarens kundtjänst och fråga om råd. Det kan vara kända fel med kända åtgärder. Nu är dock Hitachi:s TV OEM-produkter och det är mer sällan information eller åtgärder finns.
En av orsakerna till att jag råder att välja en TV från de etablerade tillverkarna är just detta med att allmänt spridd information och faktiskt support runt produkten som regel är mycket bättre. Det finns om inte annat många fler som kan berätta om liknande erfarenheter och hur de gick till väga.