Hitachi 49HGW69 stängs av direkt efter start

Permalänk
Medlem

Hitachi 49HGW69 stängs av direkt efter start

Hej!

Jag köpte följande TV på NetOnNet för ca 5 år sedan: Hitachi 49HGW69, https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/hitachi-49hgw69/23136...

Eftersom det var 5 år sedan är ju inte garanti eller liknande aktuellt och jag tror inte det är lönt att lämna in på reparation men jag tänkte ändå höra efter om det eventuellt går finna någon lösning på problemet. TV:n har i stort sett fungerat utmärkt för Netflix samt klassiskt TV-tittande ända fram tills nu.

Problemet med TV:n är att efter uppstart då Hitachi-loggan syns blir skärmen svart (det verkar som TV:n stängs av). Motsvarande sak gäller när man försöker starta Netflix där laddningsskärmen med Netflix logotyp visas men efter det blir TV:n svart. Har testat olika vägguttag och även skruvat upp TV:ns baksida men hittar inga spår av trasiga kondensatorer på nätdelen eller liknande, och det borde förmodligen inte vara fallet antar jag eftersom TV:n trots allt startar och visar bild vid uppstart.

Är kanske inte så konstigt att det blir problem med en Smart TV efter omkring 5 år men eftersom den ändå visar bild precis vid uppstart verkar den väl inte vara helt kaputt. Vad kan det finnas för orsaker och finns det några lösningar man kan testa?

Permalänk
Medlem

Har du testat en så kallad "Power Reset"?

https://www.ifixit.com/Answers/View/520834/Hitachi+LE43A509+t...

"Try a Power reset:

Switch off the TV, switch off the TV power outlet and disconnect the TV power cable from the outlet.
Press and hold the TV’s Power button for 30 seconds to drain any residual power from the TV then release the button.
Reconnect the TV power cable to the power outlet and switch on the outlet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har du testat en så kallad "Power Reset"?

https://www.ifixit.com/Answers/View/520834/Hitachi+LE43A509+t...

"Try a Power reset:

Switch off the TV, switch off the TV power outlet and disconnect the TV power cable from the outlet.
Press and hold the TV’s Power button for 30 seconds to drain any residual power from the TV then release the button.
Reconnect the TV power cable to the power outlet and switch on the outlet."

Har även testat det nu men utan framgång. Använde mig av ett grenuttag som jag stängde av och på, antar att det var det som var tanken. Tack för tipset ändå!

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt försöker man med vaktmästaråterställningar (dra ur strömmen, ta en fika, tupplur eller god natts sömn, kom tillbaka och sätt tillbaka strömmen) samt då den där typen av power-reset när de finns.

Hjälper inte det är det tecken på att någon komponent är trasig vilket kan vara allt från enkla komponenter som trasig kondensator till fel på kretskort. Saknar man kunskapen att själv felsöka och åtgärda sådana fel är det sällan lönt att lämna in på verkstad. Detta eftersom kostnaderna för att felsöka, reparera och för den delen ens få tag på rätt reservdel ofta är högre än vad en ny och bättre TV kostar.

Det skadar inte att kontakta tillverkarens kundtjänst och fråga om råd. Det kan vara kända fel med kända åtgärder. Nu är dock Hitachi:s TV OEM-produkter och det är mer sällan information eller åtgärder finns.

En av orsakerna till att jag råder att välja en TV från de etablerade tillverkarna är just detta med att allmänt spridd information och faktiskt support runt produkten som regel är mycket bättre. Det finns om inte annat många fler som kan berätta om liknande erfarenheter och hur de gick till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt försöker man med vaktmästaråterställningar (dra ur strömmen, ta en fika, tupplur eller god natts sömn, kom tillbaka och sätt tillbaka strömmen) samt då den där typen av power-reset när de finns.

Hjälper inte det är det tecken på att någon komponent är trasig vilket kan vara allt från enkla komponenter som trasig kondensator till fel på kretskort. Saknar man kunskapen att själv felsöka och åtgärda sådana fel är det sällan lönt att lämna in på verkstad. Detta eftersom kostnaderna för att felsöka, reparera och för den delen ens få tag på rätt reservdel ofta är högre än vad en ny och bättre TV kostar.

Det skadar inte att kontakta tillverkarens kundtjänst och fråga om råd. Det kan vara kända fel med kända åtgärder. Nu är dock Hitachi:s TV OEM-produkter och det är mer sällan information eller åtgärder finns.

En av orsakerna till att jag råder att välja en TV från de etablerade tillverkarna är just detta med att allmänt spridd information och faktiskt support runt produkten som regel är mycket bättre. Det finns om inte annat många fler som kan berätta om liknande erfarenheter och hur de gick till väga.

Tackar för tipsen och informationen! Blir förmodligen en ny TV från Samsung/LG/Philips, även dessa har ju faktiskt alternativ i de lägre prisklasserna så det är väl lika bra att välja något av dessa märken.