Korta reklampauser och halverat pris uppges gälla Netflix reklamabonnemang

Permalänk
Avstängd

Först skulle en ny nivå för betal-raklam införas, då ska påhejjarna att "dItT nUvaRanDe iNTe koMmeR pÅveKraS".. Se nu.. nu kan en nuvarande ändras till att man får reklam. Det glider fort nedåt. Snart kommer väl 1080p-nivån få minst 2 minuter reklam per timma, och påhejjarna kommer springandes för att säga att betala för 4k dåå om du vill ha utan reklam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Lite kul folk skriver "betala för reklam?, aldrig!"
Men de flesta med vanliga tv kanaler betalar också och får se reklam Och har alltid gjort så länge du inte hade bara SVT kanske.

a och det är anledningen till att jag inte betalat för det aktivt i över 10 år, ingår ju ofta basutbud i avgiften på lägenheten men använder det aldrig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

"Alla" som säljer något är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt, "svindel" på olika sätt kan vara bra om det hålls på rätt nivå.
De flesta filmtjänster kommer inte jaga folk som delar lösenord för det gynnar dem inte. Detta av flera saker som att deras jakt kommer göra tjänsten sämre för de som ej delar på flera sätt.

Men det är detta som gör filmtjänsterna så konstiga. Liksom Netflix skulle kunna ta 5000kr/mån för ett abonnemang och folk skulle kunna säga det är inte dyrt, vi har ett abonnemang som vi delar med alla på vår skola/arbete.
Varför ska man ens fundera på denna reklamfinansierade version som tråden pratar om ifall man delar ens abonnemang med 30st skolkamrater? Det blir helknasigt om priset för något helt beror på hur extremt man vill bryta emot reglerna.

Permalänk
Medlem

Är väl ett rimligt alternativ för de som vill hålla kostnaderna nere eller som inte har det så fett ekonomiskt, men som ändå vill ha möjlighet att ta del utav produkten.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De flesta filmtjänster kommer inte jaga folk som delar lösenord för det gynnar dem inte. Detta av flera saker som att deras jakt kommer göra tjänsten sämre för de som ej delar på flera sätt.

Tyvärr är inte Netflix som andra filmtjänster, utan för mig som användare har Netflix enbart infört fler och fler restriktioner genom åren.

Först blockerades Netflix på rootade Android-enheter. Sedan blockerades användandet av VPN. Numera krävs även av Netflix certifierade enheter för att spela upp i annat än 480p.

Sedan har även abonnemangen i sig blivit sämre genom åren.

Intressant att min AndroidTV-enhet kan köra AppleTV+ och nära nog alla andra streaming-tjänster, men just Netflix är blockerat pga av enheten inte ses som certifierad.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det vara om Netflix inte tog extra betalt för att streama i 4K HDR/DV? Känns urlöjligt att behöva betala extra för det då det ingår för alla andra tjänster. Tänk om youtube premium hade kostat 99kr/mån för 480p?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hur skulle det vara om Netflix inte tog extra betalt för att streama i 4K HDR/DV? Känns urlöjligt att behöva betala extra för det då det ingår för alla andra tjänster. Tänk om youtube premium hade kostat 99kr/mån för 480p?

Det skulle förstås vara mycket uppskattat av kunderna.

Men det handlar väl helt enkelt om att de måste ha räknat på det och tror att de vrider ur lite mer pengar ur kundbasen med nuvarande upplägg.
Och som svar på att det är för dyrt så verkar de ju ha kommit fram till att det inte är en bra idé att justera priserna, utan att de med ett nytt alternativ som har lägre månadsavgift + reklam så vrider de ur ytterligare lite mer pengar.

Kundnöjdhet verkar inte stå sådär väldigt högt i kurs, känns ganska kortsiktigt och vi får väl se om de verkligen kan fortsätta på den inslagna vägen eller om för många lämnar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När streaming blev en sak så hade ju Netflix det mesta och det var ett bra alternativ till TV. Idag så behöver man istället typ 4 Streaming Tjänster och det känns som att man återuppfunnit kabel TV igen. Jag tycker Reklam versionen är bra, men då helt gratis och på de 3 streaming tjänster jag inte betalar för.

Dvs, Betala 200kr för t.ex. HBO.

Wops, en ny serie på Netflix jag vill se men har inget abonnemang. Men då kan jag kika på den med Reklam istället! Det känns som en ok kompromiss. Problemet för Netflix är väl att om du bara kollar någon serie här och där så blir inte reklamintäkterna tillräckligt stora per person.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket känslor kring netflix.
Spotify har samma upplägg med reklam i podarna trots att man betalar. Spotify har dessutom tagit det ett steg längre - för det finns inget reklamfritt alternativ. Man måste alltid höra reklamen i poddarna vad man än gör.

Och Spotify verkar ju många kunna betala för.

"Men det är ju inte samm sak".
Jo för mig som användare är det faktiskt precis samma. Betala - och få reklam ändå.
Det spelar mindre roll hur underliggande finansietingsmodeller ser ut.

Youtube har förresten samma upplägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Mycket känslor kring netflix.
Spotify har samma upplägg med reklam i podarna trots att man betalar. Spotify har dessutom tagit det ett steg längre - för det finns inget reklamfritt alternativ. Man måste alltid höra reklamen i poddarna vad man än gör.

Och Spotify verkar ju många kunna betala för.

"Men det är ju inte samm sak".
Jo för mig som användare är det faktiskt precis samma. Betala - och få reklam ändå.
Det spelar mindre roll hur underliggande finansietingsmodeller ser ut.

Jag lyssnar inte på poddar så hade ingen aning om att det var så här.

Det är alltså reklam som inte går att skippa? Inte sponsrad reklam som poddskaparna lägger in själva?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mycket känslor kring netflix.
Spotify har samma upplägg med reklam i podarna trots att man betalar. Spotify har dessutom tagit det ett steg längre - för det finns inget reklamfritt alternativ. Man måste alltid höra reklamen i poddarna vad man än gör.

Och Spotify verkar ju många kunna betala för.

"Men det är ju inte samm sak".
Jo för mig som användare är det faktiskt precis samma. Betala - och få reklam ändå.
Det spelar mindre roll hur underliggande finansietingsmodeller ser ut.

Om podden i sig har reklam från början kan inte Spotify ta bort det.
Det är upp till den som spelar in att inte ha rekla med. Men då förlorar poddaren pengar.

Så Spotify har inget med det att göra.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Darc:

Skulle aldrig betala för att se reklam.

Fast de flesta gör ju det med olika kanalpaket de köper.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Problemet med Netflix är inte de 4 minuterna reklam per timme, det är de andra 56 minuterna...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag lyssnar inte på poddar så hade ingen aning om att det var så här.

Det är alltså reklam som inte går att skippa? Inte sponsrad reklam som poddskaparna lägger in själva?

Jo det är reklam poddarna själva lagt in.
Skulle det vara ok om reklamen i netflix styrdes av content creators istället för netflix själva?
Precis som spotify/youtube gör.

Fle mig som användare blir det ju ändå precis samma. Jag har svårt att se att det är någon skillnad i användarupplevelse.
Och det är väl åndå användarupplevelsen det handlar om.

Skrivet av kotz:

Om podden i sig har reklam från början kan inte Spotify ta bort det.
Det är upp till den som spelar in att inte ha rekla med. Men då förlorar poddaren pengar.

Så Spotify har inget med det att göra.

Det är klart att spotify har med det att göra. Det är ingen slump att reklam inte var en del av CDskivorna. Det här styr de som ger ut skivorna helt och hållet.

Det är bara för spotify att förbjuda reklm i innehållet så att användarna inte får reklam för betaltjänster.
Dessutom är det extremt lätt att klippa bort reklamen i poddar.
Möjligheten att styra det här är väldigt stora. Netflix har valt att inte göra något här. Det är inte aå att de inte kan göra något. De vill inte göra något.
Och kanske är det rätt.
Who knows.

Men faktum kvarstår att de tar vetalt för tjänster med reklam i sig - och det här kan de absolut styra över. Precis på samma sätt aom för musikdelen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fast det är ju mer som att få betalt för att se reklam eftersom priset minskar ifall du väljer alternativet med reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Skulle det vara ok om reklamen i netflix styrdes av content creators istället för netflix själva?

Det skulle vara lite mer okej, tycker jag faktiskt, OM villkoren i övrigt var motsvarande.

Dvs, om jag lika gärna kunde se Netflix-innehållet utanför Netflix och utan några avgifter öht, och det enda Netflix tillhandahöll var en praktisk aggregering av innehållet som jag själv väljer om jag nyttjar eller ej.
Så är ju läget (åtminstone i huvudsak) med poddarna som det jämförs med här.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Brasiliansk betalning = halva priset och ingen reklam

Permalänk
Medlem

Känns som Netflix kommer tappa massa abonnenter. Är det någon som efterfrågat detta?

Om reklamen är före en film ok, om priset halveras, men inte mitt i! Det är som att gå på bio och mitt i filmen blir det reklamavbrott!
Kanske kan funka för de som kanske inte är så jätteintresserade av innehållet och mer är strötittare.

Skulle kunna tänka mig om abonnemanget kostade 50 kr max!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Känns som Netflix kommer tappa massa abonnenter. Är det någon som efterfrågat detta?

Om reklamen är före en film ok, om priset halveras, men inte mitt i! Det är som att gå på bio och mitt i filmen blir det reklamavbrott!
Kanske kan funka för de som kanske inte är så jätteintresserade av innehållet och mer är strötittare.

Skulle kunna tänka mig om abonnemanget kostade 50 kr max!

Jag har visserligen gratis Spotify, men då har jag full förståelse med reklam!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jo det är reklam poddarna själva lagt in.
Skulle det vara ok om reklamen i netflix styrdes av content creators istället för netflix själva?
Precis som spotify/youtube gör.

Det går ju iaf att spola förbi, jag gör samma sak i samtliga YT-videos. Men håller med om att det är sjukt drygt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

När streamingtjänsterna kom så var det för att du kunde se den filmen du kände för. Samt att en 90 minuter lång film på tv.n blev visst 3 timmar med all reklam och ev. nyheter kl 22:00. Att just Netflix hade en massa filmer var bra för dom, men varför i HELEVETE tar dom bort filmer o serier efter ett tag?? Att nu börja lite med reklam så ska vi allt se när något företag betalar så pass bra om Netflix ökar från 4min per timme till att det blir 4st 2min reklam i varje film och serie, för då är vi tillbaka till att titta på vanlig tv.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörksuggan:

men varför i HELEVETE tar dom bort filmer o serier efter ett tag??

För att det kostar massor med licenspengar?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Lycka till, skulle aldrig stå ut med reklam. Sa förövrigt upp mitt Netflix abonnemang igår pga 189:-/mån för 4K abonnemanget.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Lycka till, skulle aldrig stå ut med reklam. Sa förövrigt upp mitt Netflix abonnemang igår pga 189:-/mån för 4K abonnemanget.

Överväger också att säga upp mitt 4K-abonnemang faktiskt. Vi använder mest Prime, Disney och HBO hemma. Netflix känns inte direkt värt det längre.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Överväger också att säga upp mitt 4K-abonnemang faktiskt. Vi använder mest Prime, Disney och HBO hemma. Netflix känns inte direkt värt det längre.

Nä så känner jag. Sitter mest och bara zappar runt och letar efter ngt att kolla på. Jag tittade klart på Better Call Saul sen fimpade jag Netflix för gott.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag betalar 179 kr per månad.. vilket är enda sättet att få 4K??? Jag har velat slänga netflix i backen länge men då sambo har mycket att se på där så får man betala och le. Delar även med ett par vänner som kan få moocha så länge jag har kvar det.

Disney delas till mig från annan och Amazon video prime är de andra två siterna jag har.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Undrar om det inte är tänkt som en inkörsport för dom som inte använder Netflix idag och dom som verkligen inte har råd. Tror inte tanken är att dom som har abonnemang idag kommer backa ned.
Sedan är väl det stora problemet som är att för att se vettiga utbud behöver man så många tjänster idag. Netflix har bra internationella serier och filmer, tyska, koreanska osv, en del av deras äldre är också bra. Dock den enda tjänsten man har chans att hitta något på, inte på grund av innehåll utan att HBO och Disney har så katastrofalt dåliga gränssnitt.
Hamnar oftast dock på linjär-tv (antenn så barnkanalen, kunskapskanalen, svt24, 1+2) eller svtplay

Men tror helt klart dom har en målgrupp för denna som inte sitter på ett forum som sweclockers eller knappt i ett europeiskt land.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

För att det kostar massor med licenspengar?

Men i så fall borde det inte gå att titta i andra länder.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Var det inte dessa företag som slog näven i bordet så fliserna rök angående piratmaterial och att de tappade så mycket pengar på det? Nu när den typ av aktivitet har gått ned (jag gissar nu) så borde de ju tjäna mer pengar kan man tycka.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mörksuggan:

När streamingtjänsterna kom så var det för att du kunde se den filmen du kände för. Samt att en 90 minuter lång film på tv.n blev visst 3 timmar med all reklam och ev. nyheter kl 22:00. Att just Netflix hade en massa filmer var bra för dom, men varför i HELEVETE tar dom bort filmer o serier efter ett tag?? Att nu börja lite med reklam så ska vi allt se när något företag betalar så pass bra om Netflix ökar från 4min per timme till att det blir 4st 2min reklam i varje film och serie, för då är vi tillbaka till att titta på vanlig tv.

Haha. Ja jag kollade på fargo-serien på netflix. Serien försvann mitt i säsong 3.
Inte förlåtet 😅.
Prishöjningarna var emellertid det som fick mig att hoppa av i vintas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled