Att leva utan Klarna

Permalänk
Medlem

Att leva utan Klarna

Jag har varit "kund" (eller vad man nu ska kalla det) hos Klarna väldigt, väldigt länge. För mig har det till 90% handlat om den adderade säkerheten man får med "få först, betala sen". Alltså, jag lämnar inte ifrån mig några pengar innan jag fått grejerna jag beställt. De sista 10% handlar väl om att deras utcheckning är smidig.

Jag gör säkert 90% av ALLA inköp online. Mat, kläder, prylar och saker till mitt barn, you name it - går det att köpa online så gör jag det. I de allra flesta fall kör jag "få först, betala sen".

Jag har verkligen gillat Klarna och säkert kört igenom någon miljon om året i deras system de senaste tre åren.

Det är dock ett antal saker som gör att jag funderar på att klippa bort Klarna helt:

1. Jag börjar tröttna rejält på deras attityd mot kunder. Så fort det är något problem (utanför att man inte fått sin vara) så blir man extremt styvmoderligt behandlad. Deras kundtjänsts "first line" är rätt okunnig och ibland rent otrevlig när man ställer helt rimliga frågor. Skulle jag ställt motsvarande fråga till en bank eller kreditkortsutgivare så jag fått svar på en helt annan nivå. Nästan alltid blir svaret till slut "jag kan inte hjälpa dig, måste skicka ärendet till en behörig handläggare - du får svar om några dagar".

2. Jag har funderat ganska mycket på all data dom samlar på sig om mina köp. Det känns inte bra i magen.

3. I viss mån TROR jag att det påverkar min övriga kreditvärdighet. Men har fått lite blandade svar på vad som verkligen gäller och egentligen spelar väl inte det så himla stor roll.

I vilket fall som helst. Hur gör ni som handlar MYCKET online och inte använder Klarna. Hur har ni löst "få först betala sen" på smidigaste sätt? Hur undviker man i möjligaste mån att inköp samlas i en databas (kanske helt omöjligt vid e-handel dock)?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Master of Overkill

99 % köp klarna här med tänker inte så mycket på det...
Men ja det är ju som du säger kommer ju inte med bara fördelar.
Dock har jag inte haft några problem med klarna eller supporten.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Jag valde bort klarna för länge sedan, bortsett från när det är enda alternativet men då kör jag ändå direkt betalning. Det har inte alls varit svårt på något sätt. Att betala efter man fått varorna löser jag med kreditkort.

Permalänk
Medlem

Kreditkort funkar bra om man vill ha extra säkerhet enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

99 % köp klarna här med tänker inte så mycket på det...
Men ja det är ju som du säger kommer ju inte med bara fördelar.
Dock har jag inte haft några problem med klarna eller supporten.

Mina problem handlar om jag ibland bli nekad köp av olika konstiga anledningar som dom inte kan svara på. Inte ens när dom eskalerar ärendet får dom fram svar. Dom här nekade köpen är ju beslutet av algoritmer (automatiserat beslutsfattande) och det MÅSTE man kunna svara på enligt GDPR, det är lag och inget frivilligt. Så det är rätt obehagligt när dom inte kan det. Har dock valt att inte anmäla till IMY, känns inte lönt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Förstår inte helt tråden, alternativet är ju enkelt – kreditkort. Nr 3 ser jag inte hur det skulle stämma, när de tar kreditupplysning påverkar det inte din kreditvärdighet hos någon annan än Klarna. Kreditkort och andra krediter behöver du däremot redovisa för när du tar vissa lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte helt tråden, alternativet är ju enkelt – kreditkort.

Löser kreditkort verkligen "få först, betala sen"? Låt säga att jag köper en dator för 50 tusen, sen får jag inte den som avtalat, tar kreditkortsbolaget den fajten?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jumpcut:

Löser kreditkort verkligen "få först, betala sen"? Låt säga att jag köper en dator för 50 tusen, sen får jag inte den som avtalat, tar kreditkortsbolaget den fajten?

I första hand försöker du lösa det med handlaren, om det inte går reklamerar du transaktionen och då är de enligt lag tvungna att lösa det. Eller såhär: Du har enligt konsumentkreditlagen rätt att rikta samma krav mot kreditutfärdaren som du hade kunnat rikta mot handlaren, om den senare inte fullföljer sina skyldigheter.

Det är en skitbra lag (för oss konsumenter) som klarna gjort ett stort nummer av att de inte bryter mot, men det har de ingen ensamrätt på. Skaffa ett kreditkort eller köp på faktura (med eller utan klarna), den gäller då också.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Kreditkort funkar bra om man vill ha extra säkerhet enligt mina erfarenheter.

Gissar att olika kreditkort har lite olika regler gällande just säkerheten och olika typer av problem som uppstår. Vilka är bäst på detta? Typ att man inte fått varan men säljaren ändå vill ha betalt?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Dom erbjuder en vettig tjänst i en del fall där man kan välja dom. Blir snarare irriterad av en del av uppstickarna som inte är lika smidiga.

Ganska coolt ändå att du på två års tid lyckas skruva upp kranen från 200-300tkr per år till 1mkr per år - Keep it going! Med den kapaciteten bör det inte vara svårt för dig att klippa banden med Klarna och hitta ett vettigt kreditkortsföretag.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615665-collector-bank

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

I första hand försöker du lösa det med handlaren, om det inte går reklamerar du transaktionen och då är de enligt lag tvungna att lösa det. Eller såhär: Du har enligt konsumentkreditlagen rätt att rikta samma krav mot kreditutfärdaren som du hade kunnat rikta mot handlaren, om den senare inte fullföljer sina skyldigheter.

Det är en skitbra lag (för oss konsumenter) som klarna gjort ett stort nummer av att de inte bryter mot, men det har de ingen ensamrätt på. Skaffa ett kreditkort eller köp på faktura (med eller utan klarna), den gäller då också.

Ah! Så egentligen bara fixa kreditkort med 30 dagar kredit och i övrigt bra förmåner så är det samma lagrum. Kanske att man vill ha ett bolag som är bra på "disputes" då så att säga?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Dom erbjuder en vettig tjänst i en del fall där man kan välja dom. Blir snarare irriterad av en del av uppstickarna som inte är lika smidiga.

Ganska coolt ändå att du på två års tid lyckas skruva upp kranen från 200-300tkr per år till 1mkr per år - Keep it going! Med den kapaciteten bör det inte vara svårt för dig att klippa banden med Klarna och hitta ett vettigt kreditkortsföretag.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1615665-collector-bank

Det som varit smidigt med Klarna är att jag köpt mycket datorer och liknande som jag sedan sålt vidare i min firma, alt. inventarier i min firma. Saker som det ändå inte är någon marginal på för mig att bli ÅF på. Man får alltid bra underlag som är enkla att redovisa i firman. Så merparten av dessa pengar (ökningen) är inte min konsumtion utan kvittoredovisning.

Och kudos till dig som går igenom gamla trådar och jämför ekonomifakta

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jumpcut:

Jag har varit "kund" (eller vad man nu ska kalla det) hos Klarna väldigt, väldigt länge. För mig har det till 90% handlat om den adderade säkerheten man får med "få först, betala sen". Alltså, jag lämnar inte ifrån mig några pengar innan jag fått grejerna jag beställt. De sista 10% handlar väl om att deras utcheckning är smidig.

Jag gör säkert 90% av ALLA inköp online. Mat, kläder, prylar och saker till mitt barn, you name it - går det att köpa online så gör jag det. I de allra flesta fall kör jag "få först, betala sen".

Jag har verkligen gillat Klarna och säkert kört igenom någon miljon om året i deras system de senaste tre åren.

Det är dock ett antal saker som gör att jag funderar på att klippa bort Klarna helt:

1. Jag börjar tröttna rejält på deras attityd mot kunder. Så fort det är något problem (utanför att man inte fått sin vara) så blir man extremt styvmoderligt behandlad. Deras kundtjänsts "first line" är rätt okunnig och ibland rent otrevlig när man ställer helt rimliga frågor. Skulle jag ställt motsvarande fråga till en bank eller kreditkortsutgivare så jag fått svar på en helt annan nivå. Nästan alltid blir svaret till slut "jag kan inte hjälpa dig, måste skicka ärendet till en behörig handläggare - du får svar om några dagar".

2. Jag har funderat ganska mycket på all data dom samlar på sig om mina köp. Det känns inte bra i magen.

3. I viss mån TROR jag att det påverkar min övriga kreditvärdighet. Men har fått lite blandade svar på vad som verkligen gäller och egentligen spelar väl inte det så himla stor roll.

I vilket fall som helst. Hur gör ni som handlar MYCKET online och inte använder Klarna. Hur har ni löst "få först betala sen" på smidigaste sätt? Hur undviker man i möjligaste mån att inköp samlas i en databas (kanske helt omöjligt vid e-handel dock)?

Klarna är ett gäng nötter. Inte bara har de obefintlig kundtjänst men även beter sig som svin mot anställda då de kringgår allehanda lagar kopplat till uppsägningar.

Jag har löst "köp nu betala senare" med ett kreditkort. Jag betalar av kreditkortet innan de skickar fakturan generellt, den 6:e är mitt fakturautställningsdatum och inbetalningsdatum är då 27:e samma månad. (Komplettbank).
Det betyder att om jag betalar av mitt saldo innan 6:e så är mitt "kreditnyttjnade" på kortet väldigt lågt i allehanda kreditrapporter etc.

Skrivet av Jumpcut:

Ah! Så egentligen bara fixa kreditkort med 30 dagar kredit och i övrigt bra förmåner så är det samma lagrum. Kanske att man vill ha ett bolag som är bra på "disputes" då så att säga?

Mitt kreditkort har väl 30-55 dagars kredit beroende på när i månaden jag köpt iförhållande till de datum ovan (Månadsskifte, fakturautställning och betaldatum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Löser kreditkort verkligen "få först, betala sen"? Låt säga att jag köper en dator för 50 tusen, sen får jag inte den som avtalat, tar kreditkortsbolaget den fajten?

Skrivet av Jumpcut:

Gissar att olika kreditkort har lite olika regler gällande just säkerheten och olika typer av problem som uppstår. Vilka är bäst på detta? Typ att man inte fått varan men säljaren ändå vill ha betalt?

I och med att du kan reklamera kortköpet blir ju säljaren utan pengar efter du reklamerar kortköpet. Lite förenklat går ju transaktionen tillbaka. Du har konsumentkreditlagen på din sida, men givetvis ska säljaren i första hand själv lösa situationen.

Menar de ändå att du är skyldig de pengar får de alltså gå till rätten. Ser inte vad kreditgivarna har med det att göra faktiskt.

Edit: Har du t.ex. aktiebolag så gäller inte konsumentkreditlagen för dessa köp nödvändigtvis, då får du titta på vad som villkoras med kortföretagen om du tittar på företagskort. Låter ju som det är näringsverksamhet du sysslar med, men ser inte något hinder från att du köper in grejer på ditt "privata kort" då det kan bokföras som egna utlägg (ska väl göras med dina och inte verksamhetens pengar) men det är mer fråga för en revisor.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Klarna, handlar ENDAST på nya butiker ifall de har klarna.

Klarna har haft väldigt bra kundsupport när jag fick problem med en butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Klarna är ett gäng nötter. Inte bara har de obefintlig kundtjänst men även beter sig som svin mot anställda då de kringgår allehanda lagar kopplat till uppsägningar.

Jag har löst "köp nu betala senare" med ett kreditkort. Jag betalar av kreditkortet innan de skickar fakturan generellt, den 6:e är mitt fakturautställningsdatum och inbetalningsdatum är då 27:e samma månad. (Komplettbank).
Det betyder att om jag betalar av mitt saldo innan 6:e så är mitt "kreditnyttjnade" på kortet väldigt lågt i allehanda kreditrapporter etc.

Mitt kreditkort har väl 30-55 dagars kredit beroende på när i månaden jag köpt iförhållande till de datum ovan (Månadsskifte, fakturautställning och betaldatum.

Tack för svar. Ska kolla in Komplett Bank då.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Aldrig haft problem med Klarna, handlar ENDAST på nya butiker ifall de har klarna.

Klarna har haft väldigt bra kundsupport när jag fick problem med en butik

Jag körde samma och valde aktivt butiker som hade deras checkout, har verkligen varit nöjd, men sen har det börjat svaja för min del.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I och med att du kan reklamera kortköpet blir ju säljaren utan pengar efter du reklamerar kortköpet. Lite förenklat går ju transaktionen tillbaka. Du har konsumentkreditlagen på din sida, men givetvis ska säljaren i första hand själv lösa situationen.

Menar de ändå att du är skyldig de pengar får de alltså gå till rätten. Ser inte vad kreditgivarna har med det att göra faktiskt.

Du vet, när man startar en sån här tråd är det oftast för att få hjälp / lära sig något. Alltså att du vet något jag inte vet och kan dela den kunskapen med mig.

Jag hade inte koll på att man så enkelt kunde reklamera kortköpet. Så nu lärde jag mig något. Precis det som var största meningen med tråden, att lösa "få först betala sen".

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Edit: Har du t.ex. aktiebolag så gäller inte konsumentkreditlagen för dessa köp nödvändigtvis, då får du titta på vad som villkoras med kortföretagen om du tittar på företagskort. Låter ju som det är näringsverksamhet du sysslar med, men ser inte något hinder från att du köper in grejer på ditt "privata kort" då det kan bokföras som egna utlägg (ska väl göras med dina och inte verksamhetens pengar) men det är mer fråga för en revisor.

Absolut det är näringsverksamhet jag bedriver vid många av mina inköp, därför har jag ett aktiebolag. Jag kör eget utlägg i aktiebolaget. Har ett företagskort från Swedbank men använder det inte så ofta för denna typ av inköp. Blir mer licenser och webbtjänster, typ Teamviewer, Microsoft 365, Adobe CC etc som går på det kortet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Du vet, när man startar en sån här tråd är det oftast för att få hjälp / lära sig något. Alltså att du vet något jag inte vet och kan dela den kunskapen med mig.

Jag hade inte koll på att man så enkelt kunde reklamera kortköpet. Så nu lärde jag mig något. Precis det som var största meningen med tråden, att lösa "få först betala sen".

Då har du också fått förklaringen till att det ibland inte går att betala med kreditkort, Klarna, Paypal och andra – säljaren riskerar att bli utan pengar om reklamation görs. Ibland är bedrägeririsken för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då har du också fått förklaringen till att det ibland inte går att betala med kreditkort, Klarna, Paypal och andra – säljaren riskerar att bli utan pengar om reklamation görs. Ibland är bedrägeririsken för hög.

Just, det tänkte jag inte heller på.

Jag har mest tänkt åt andra hållet, sett Klarna som en garant för att man som köpare inte blir blåst.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tar aldrig på faktura, men många webbutiker som kör klarna så blir ju att man använder mest för att de använder det som betalning.

Känns ju dumt att bojkotta bara för att butiken använder klarna. Känns som de är 50% av alla butiker som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

I första hand försöker du lösa det med handlaren, om det inte går reklamerar du transaktionen och då är de enligt lag tvungna att lösa det. Eller såhär: Du har enligt konsumentkreditlagen rätt att rikta samma krav mot kreditutfärdaren som du hade kunnat rikta mot handlaren, om den senare inte fullföljer sina skyldigheter.

Det är en skitbra lag (för oss konsumenter) som klarna gjort ett stort nummer av att de inte bryter mot, men det har de ingen ensamrätt på. Skaffa ett kreditkort eller köp på faktura (med eller utan klarna), den gäller då också.

Hur fungerar det i praktiken?

Med tanke på hur många lagar vi har som ingen följer...

Sedan... finns det något bra kreditkort UTAN några extra avgifter?

Kollat på några av de som rekommenderats, men inte hittat något som faktiskt är avgiftsfritt, de flesta har avgifter, även om många lyckas dölja dem väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Tar aldrig på faktura, men många webbutiker som kör klarna så blir ju att man använder mest för att de använder det som betalning.

Känns ju dumt att bojkotta bara för att butiken använder klarna. Känns som de är 50% av alla butiker som har det.

Brukar väl alltid gå att betala rakt av med kort direkt eller missar jag något?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Just, det tänkte jag inte heller på.

Jag har mest tänkt åt andra hållet, sett Klarna som en garant för att man som köpare inte blir blåst.

Klarna blöder kapital massivt av den anledningen, dem skulle vara en garant, men tänkte inte längre än så. Gäller troligtvis komplett bank också, deras aktie utvecklingen ger halva historien. Garant för troligtvis mindre kreditvärdiga typer.

Det här är en affärsidé som är passé nu när inflationen är skyhög och räntorna skenat. Det har fått investerare att titta snett på även säkra statspapper.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur fungerar det i praktiken?

Med tanke på hur många lagar vi har som ingen följer...

Sedan... finns det något bra kreditkort UTAN några extra avgifter?

Kollat på några av de som rekommenderats, men inte hittat något som faktiskt är avgiftsfritt, de flesta har avgifter, även om många lyckas dölja dem väl.

Ganska enkelt att komma undan utan avgifter om du bara nyttjar den räntefria tiden tills du blir fakturerad. Kan du inte betala blir det såklart dyrt, men du kan ju sätta in pengar på kortet i förväg och aldrig nyttja mer än innestående medel.

Permalänk
Medlem

Kreditkort antar jag.

Personligen har jag haft noll bekymmer med Klarna, och deras kundtjänst har alltid varit behjälpliga när det vart något problem, de har alltid ställt sig på min sida som kund och inte företagets när problem uppstått.
Så delar verkligen inte kundtjänst synpunkten.

Har aldrig blivit nekad något köp med klarna heller trots man i perioder har varit arbetslös och haft värdelös inkomst osv.

Klarna är i mina ögon är bland det bästa som hänt Svensk handel (som kund/köpare) ärlig talat.
Det är lika bra som BankID i mina ögon. En smidig tjänst där man slipper kladda massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kreditkort antar jag.

Personligen har jag haft noll bekymmer med Klarna, och deras kundtjänst har alltid varit behjälpliga när det vart något problem, de har alltid ställt sig på min sida som kund och inte företagets när problem uppstått.
Så delar verkligen inte kundtjänst synpunkten.

Har aldrig blivit nekad något köp med klarna heller trots man i perioder har varit arbetslös och haft värdelös inkomst osv.

Klarna är i mina ögon är bland det bästa som hänt Svensk handel (som kund/köpare) ärlig talat.
Det är lika bra som BankID i mina ögon. En smidig tjänst där man slipper kladda massa.

Eftersom tråden väcktes upp igen kan jag ge en liten update.

Jag har helt slutat använda Klarna och utnyttjat rätten i GDPR till att få mina personuppgifter raderade hos dom.

Var ändå nyfiken på varför jag blivit nekad köp ett antal gånger, då det kändes helt random. Så jag borrade lite i det och det är ju så att enligt GDPR måste ett bolag som använder sig av automatiskt beslutsfattande kunna redovisa hur dessa beslut tagits. Det visar sig då att det är "en algoritm" som är ganska känslig för vissa saker och sannolikt kalibrerad för mycket högre risk än vad jag utgör. Kort sagt, min stil, vad jag handlar och hur var inte helt kompatibel med deras lösning utan triggade deras olika skydd och jag blev nekad köp ibland.

Så, ett kreditkort blev en bättre lösning för mig. Hade ett Amex som jag avslutade i samband med pandemin eftersom jag slutade resa helt och inte heller nyttjade några av alla andra förmåner. Så nu är jag tillbaka där jag var men med kunskapen att jag (nästan) lika lätt kan reklamera ett kreditköp till kreditkortsföretaget om det skulle strula med webbshoppen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Roger W:

Brukar väl alltid gå att betala rakt av med kort direkt eller missar jag något?

Ja precis, betalar alltid med kort. Har ett kort som bara är upplåst mot nätet

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med klarna. Inte behövt kontakta dem eller haft några nekade köp. Det är smidigt med faktura när man köper tex. skor och kläder där man ofta behöver skicka tillbaka något. Så slipper man betala innan returen mottagits.

Man kan ju också swisha och direkt-överföra via klarna. Vet inte hur deras skydd gäller då?

Jag tycker det känns osäkert att mata in kreditkortet överallt. Och även jobbigt att behöva ta fram kortet och skriva in uppgifterna upplevs som jobbigt. Chrome och google pay hjälper iofs mig att skriva in uppgifterna, men använder även firefox och då får jag leta fram kortet.