Att leva utan Klarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Eftersom tråden väcktes upp igen kan jag ge en liten update.

Jag har helt slutat använda Klarna och utnyttjat rätten i GDPR till att få mina personuppgifter raderade hos dom.

Var ändå nyfiken på varför jag blivit nekad köp ett antal gånger, då det kändes helt random. Så jag borrade lite i det och det är ju så att enligt GDPR måste ett bolag som använder sig av automatiskt beslutsfattande kunna redovisa hur dessa beslut tagits. Det visar sig då att det är "en algoritm" som är ganska känslig för vissa saker och sannolikt kalibrerad för mycket högre risk än vad jag utgör. Kort sagt, min stil, vad jag handlar och hur var inte helt kompatibel med deras lösning utan triggade deras olika skydd och jag blev nekad köp ibland.

Så, ett kreditkort blev en bättre lösning för mig. Hade ett Amex som jag avslutade i samband med pandemin eftersom jag slutade resa helt och inte heller nyttjade några av alla andra förmåner. Så nu är jag tillbaka där jag var men med kunskapen att jag (nästan) lika lätt kan reklamera ett kreditköp till kreditkortsföretaget om det skulle strula med webbshoppen.

En sak som jag som är mer sällanköpare och mest handlar för mindre summor märkt är att de gör en ny kreditprövning nästan varje gång jag handlar. Självklart blir det problem vid större summor om de samtidigt också tittar på hur mycket du nyttjat senaste tiden hos de.

Kreditkortet får du din linje av kredit på när du tecknar kortet (eller ringer in och ber de ändra kreditgränsen), dessutom kan man ofta sätta in pengar i förväg på kreditkortet men åtnjuter fortfarande skyddet enligt lag.

Du som handlar mycket kommer kunna churna bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En sak som jag som är mer sällanköpare och mest handlar för mindre summor märkt är att de gör en ny kreditprövning nästan varje gång jag handlar. Självklart blir det problem vid större summor om de samtidigt också tittar på hur mycket du nyttjat senaste tiden hos de.

Kreditkortet får du din linje av kredit på när du tecknar kortet (eller ringer in och ber de ändra kreditgränsen), dessutom kan man ofta sätta in pengar i förväg på kreditkortet men åtnjuter fortfarande skyddet enligt lag.

Du som handlar mycket kommer kunna churna bonus.

Ja, det har jag också märkt. Det jag också noterat är att dom typ gör en kreditprövning vid varje större inköp, alltså typ inköp över 25 tkr eller så oavsett tidigare historik.

Med mitt Amex kunde jag köpa 10 st MB Air på ett bräde utan problem/kreditprövning etc så det är väl så att det upplägget passar mig bättre. Klarna var galet smidigt på flera andra vis. Men, det är ju ingen mänsklig rättighet att få allt som man vill..

Jepp, har dock varit ganska slarvig med bonusar, ska försöka skärpa mig där. Min största merit är väl att jag snart dingar lvl 25 på webhallens medlemssystem typ

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt Klarna sedan de startade och har tyckt mycket bra om dem, handlar också minst 90% online. Tyvärr har kundtjänsten försämrats senaste åren, men det har jag kunnat leva med. Aldrig missat att betala en enda faktura i tid på alla år, så alla kontakter har gällt butiker som inte skött sina åtaganden.

Det som nu fått mig att sluta använda Klarna är att de iom deras enorma ekonomiska problem där den stora (största?) ägaren Sequoia verkar ha pratat allvar med styrelsen våren 2022, har dragit åt kreditkranarna mycket kraftigt och helt utan förvarning.

Först dubblerades alla avgifter för att flytta fram fakturor. Därefter blev jag helt stoppad att lägga upp delbetalningar i appen, på befintliga fakturor, trots att funktionen finns, oavsett belopp. Detta helt utan förvarning och ställde tillfälligt till stora likviditetsproblem för mig. Kundtjänst ger ingen förklaring utan hänvisar bara till att välja delbetalning direkt vid inköpet, men där kommer sista striken, Klarna använder numera synlig UC kreditkoll i fler och fler fall, något de aldrig gjorde innan.

Att jag drabbas som aldrig missat något under 15 år eller mer, känns väldigt märkligt, särskilt när man inte blir förvarnad och kan ändra sitt beteende. En "vanlig" bank beter sig aldrig så och ändrar villkor lite som de känner för det, utan förklaring eller förvarning, därför har mitt förtroende för Klarna försvunnit.

Jag väljer nu istället kort eller handlare som har andra aktörer, t ex Walley.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har använt Klarna sedan de startade och har tyckt mycket bra om dem, handlar också minst 90% online. Tyvärr har kundtjänsten försämrats senaste åren, men det har jag kunnat leva med. Aldrig missat att betala en enda faktura i tid på alla år, så alla kontakter har gällt butiker som inte skött sina åtaganden.

Det som nu fått mig att sluta använda Klarna är att de iom deras enorma ekonomiska problem där den stora (största?) ägaren Sequoia verkar ha pratat allvar med styrelsen våren 2022, har dragit åt kreditkranarna mycket kraftigt och helt utan förvarning.

Först dubblerades alla avgifter för att flytta fram fakturor. Därefter blev jag helt stoppad att lägga upp delbetalningar i appen, på befintliga fakturor, trots att funktionen finns, oavsett belopp. Detta helt utan förvarning och ställde tillfälligt till stora likviditetsproblem för mig. Kundtjänst ger ingen förklaring utan hänvisar bara till att välja delbetalning direkt vid inköpet, men där kommer sista striken, Klarna använder numera synlig UC kreditkoll i fler och fler fall, något de aldrig gjorde innan.

Att jag drabbas som aldrig missat något under 15 år eller mer, känns väldigt märkligt, särskilt när man inte blir förvarnad och kan ändra sitt beteende. En "vanlig" bank beter sig aldrig så och ändrar villkor lite som de känner för det, utan förklaring eller förvarning, därför har mitt förtroende för Klarna försvunnit.

Jag väljer nu istället kort eller handlare som har andra aktörer, t ex Walley.

Intressant! Det kan ju förklara en del av dom problem jag haft!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Först dubblerades alla avgifter för att flytta fram fakturor. Därefter blev jag helt stoppad att lägga upp delbetalningar i appen, på befintliga fakturor, trots att funktionen finns, oavsett belopp. Detta helt utan förvarning och ställde tillfälligt till stora likviditetsproblem för mig. Kundtjänst ger ingen förklaring utan hänvisar bara till att välja delbetalning direkt vid inköpet, men där kommer sista striken, Klarna använder numera synlig UC kreditkoll i fler och fler fall, något de aldrig gjorde innan.

Att jag drabbas som aldrig missat något under 15 år eller mer, känns väldigt märkligt, särskilt när man inte blir förvarnad och kan ändra sitt beteende. En "vanlig" bank beter sig aldrig så och ändrar villkor lite som de känner för det, utan förklaring eller förvarning, därför har mitt förtroende för Klarna försvunnit.

Jag väljer nu istället kort eller handlare som har andra aktörer, t ex Walley.

Viljan att finansiera Klarna nu när räntan går upp är väldigt låg. Tappat 85% av värdet till i Juli då det tog in pengar senast. Vid längre lågkonjunktur så är det mycket möjligt att de kursar. Därför har de nog blivit avsevärt restriktivare när ingen annan är beredd att betala för deras kreditförluster.

https://www.breakit.se/artikel/33613/kallor-klarnas-vardering...

Själv tyckte jag var lättare att betala innan klarna kom till (använder alltid kreditkort), men det är inte en labyrint för att inte få betala via faktura numera så är väl "ok".

Permalänk
Medlem

wipade min data från klarna när de erbjöd detta år 2018 tror jag det var, kör alltid direktbetalning via kortet, aldrig några problem, fuck klarna skräpföretag som utnyttjar fattiglappar som köper på sig massa skit för att dämpa sin depression och sen blir de satta i stora lånefällor med ränta, i slutändan får du och jag betala för detta då de går i konken och går på socialbidrag resten av livet.

Permalänk
Medlem

Här finns iaf länken till att få sina data raderade. Den är faktiskt föredömligt bra.

https://www.klarna.com/se/min-forfragan-om-persondata-formula...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ganska enkelt att komma undan utan avgifter om du bara nyttjar den räntefria tiden tills du blir fakturerad. Kan du inte betala blir det såklart dyrt, men du kan ju sätta in pengar på kortet i förväg och aldrig nyttja mer än innestående medel.

Ja räntefritt, men avgiftsfritt undrade jag över?

Som t.ex. avgiften för betalskydd eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja räntefritt, men avgiftsfritt undrade jag över?

Som t.ex. avgiften för betalskydd eller liknande.

Vad menar du?

Det kort kan ta betalt för är typ ränta, årsavgift, aviavgift och uppläggningsavgift utöver sånt som betalkort också kan ta betalt för som valutaväxling.

Betalar du av räkningen på ett kort utan årsavgift när den kommer så är det ju ingen avgift, förutsatt att du typ har e-faktura, PDF-faktura eller autogiro. Kortföretagen får pengar från transaktionen, kreditkort får ta lite mer än betalkort och det läggs på säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar du?

Det kort kan ta betalt för är typ ränta, årsavgift, aviavgift och uppläggningsavgift utöver sånt som betalkort också kan ta betalt för som valutaväxling.

Betalar du av räkningen på ett kort utan årsavgift när den kommer så är det ju ingen avgift, förutsatt att du typ har e-faktura, PDF-faktura eller autogiro. Kortföretagen får pengar från transaktionen, kreditkort får ta lite mer än betalkort och det läggs på säljaren.

Här är transaktionshistorik för mitt Audikort från Ikano Bank.

Efter att ha läst vidare så förstår jag att det är ett extra tillval som man kan välja bort om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hur gör ni som handlar MYCKET online och inte använder Klarna. Hur har ni löst "få först betala sen" på smidigaste sätt?

Alltid kreditkort (avgiftsfritt och upp till minst 50 dagars räntefritt), både online och i butik, sedan mer än 10 år tillbaka. Kan inte minnas att jag stött på något problem en enda gång någonsin. I de fall som återbetalningar gjorts så har de alltid hunnit komma in i tid innan fakturan ska betalas, så de har i praktiken nollats.

Det är väldigt svårt att helt undvika Klarna dock, eftersom väldigt många onlinebutiker använder Klarna även för kreditkortsköp.

Skrivet av Jumpcut:

Hur undviker man i möjligaste mån att inköp samlas i en databas (kanske helt omöjligt vid e-handel dock)?

Inte med kreditkort, eftersom transaktionen lagras hos betaltjänsten + kreditkortsföretaget + banken (och ibland även butiken). Det är generellt svårt att undvika loggning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Här är transaktionshistorik för mitt Audikort från Ikano Bank.

<Uppladdad bildlänk>

Efter att ha läst vidare så förstår jag att det är ett extra tillval som man kan välja bort om man vill.

Ingen aning om vad betalskydd ska vara, du täcks av lagen. Verkar vara något Ikano kör, men det är väl frivilligt? Har inget sådant på mitt kort som är från annan utgivare.

Verkar inte vara något som har med ämnet att göra då de beskriver det som "Betalskydd är en försäkring som kan hjälpa dig med det/den utestående saldot/skulden för ditt kreditkort vid sjukskrivning på grund av olycksfall och sjukdom, arbetslöshet och dödsfall.".

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte förstått det här med att betala senare, men sen kanske inte jag tillhör deras målgrupp heller. Jag köper inte saker från butiker som jag är skeptisk till eller inte bryr sig om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte med kreditkort, eftersom transaktionen lagras hos betaltjänsten + kreditkortsföretaget + banken (och ibland även butiken). Det är generellt svårt att undvika loggning.

I praktiken går det inte utan målvakt då även förbetalda betalkort kräver registrering som i att de knyts till ett telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Om du handlar för de summorna, hitta nåt kreditkort med bra bonus / cash back-system.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en säng en gång och tog det på Klarna faktura. När jag dagen efter (tidigt på morgonen) avbeställde sängen så påstod butiken att den redan hade börjat tillverkas och att dom inte tänkte återbetala mig hela beloppet. Kontaktade Klarna om det och dom satte igång en "utredning" där dom kom fram till att jag skulle acceptera butikens beslut. Tog det till konsumentombudsmannen i min kommun som rekommenderade butiken att återbetala mig hela beloppet, men både butiken och Klarna vägrade. Efter 7 månader av bestridande av fakturor (med tillhörande avgifter) hörde till slut Klarna av sig och sa att dom åter kollat på ärendet och att det nu stryks.

Så den där säkerheten som många svamlar om, den tror jag inte ett dugg på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, det har jag också märkt. Det jag också noterat är att dom typ gör en kreditprövning vid varje större inköp, alltså typ inköp över 25 tkr eller så oavsett tidigare historik.

Med mitt Amex kunde jag köpa 10 st MB Air på ett bräde utan problem/kreditprövning etc så det är väl så att det upplägget passar mig bättre. Klarna var galet smidigt på flera andra vis. Men, det är ju ingen mänsklig rättighet att få allt som man vill..

Det är ju eftersom du redan har gjort en kreditprövning när du skaffade kortet. Syns klart och tydligt i dina upplysningar att du har en kredit på 100k hos amex vare sig du nyttjar den eller ej.

Så blir det inte om du köper via ex Klarna.

Har förövrigt aldrig upplevt några problem med Klarna och de hsr aldrig någonsin skickat ut påminnelseavgifter i första sekund. Har jag glömt betala med någon dag så har absolut inga avgifter lagts på någonsin till skillnad mot ex Qliro som slänger en påminnelseavgift i inkorgen innan man hinner blinka.

Handlar aldrig med lånade pengar så kreditkort och eventuella fakturaköp betalas alltid av vid förfallodatum så hela diskussionen kring upplysningar och var man får kredit och inte är ganska ointressant för min del.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med Klarna. Betalar alltid mina fakturor i tid.

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller på Klarna. Handlade på en en butik som kör med Payson, valde att betala med banköverföring direkt via trustly för att slippa betala senare då det var ett lågt belopp på under 200kr. De tog en kreditupplysning på mig, kändes lite onödigt

Permalänk
Medlem

Blockad mot Klarna

Nu under den arbetsrättsliga konflikten är det väl läge för att lägga extra kraft bakom att undvika Klarna. Det är ju också en god idé att kontakta e-handelsföretag och meddela att man vägrar handla där så länge som de erbjuder betalning via Klarna som inte accepterar kollektivavtal enligt den svenska modellen.

Permalänk
Medlem

Att göra rätt..

Till er som försvarar Klarna: Jag tycket att ett företag som Klarna ska göra rätt VARJE GÅNG.
Tycker inte ni det?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av kajk:

Till er som försvarar Klarna: Jag tycket att ett företag som Klarna ska göra rätt VARJE GÅNG.
Tycker inte ni det?

Jag tror oavsett om man är ”för eller emot” klarna så håller man nog med dig.
Vad det något specifikt du tänkte på?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte ta upp det, men eftersom du frågar: Jag köpte en "portabel SSD" från Luxaliva (kinesiskt). Det var ingen SSD inuti!
Klarna tycker inte att jag kan bevisa det, och vill nu ha betalt. Och Luxaliva hävdar att jag har fått vad jag beställde.

Jag skrev mitt inlägg mest för att det finns inlägg av typen "Klarna har alltid fungerat för mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajk:

Jag tänkte inte ta upp det, men eftersom du frågar: Jag köpte en "portabel SSD" från Luxaliva (kinesiskt). Det var ingen SSD inuti!
Klarna tycker inte att jag kan bevisa det, och vill nu ha betalt. Och Luxaliva hävdar att jag har fått vad jag beställde.

Jag skrev mitt inlägg mest för att det finns inlägg av typen "Klarna har alltid fungerat för mig".

https://luxaliva.se/products/snabb-extern-harddisk?variant=40...

Är det den sidan du menar? Är ju rätt uppenbart att man inte kommer få vad de lovar.

Permalänk
Medlem

Jo, men det betyder inte att det är OK för Klarna att ställa sig på skurkarnas sida.

Eftersom jag då trodde på Klarna, trodde jag att risken var minimal att det skulle bli ... som det nu har blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajk:

Jo, men det betyder inte att det är OK för Klarna att ställa sig på skurkarnas sida.

Det menade jag inte, det är skämmigt att klarna ens befattar sig med en sån sida.

edit: Det borde ju såklart vara uppenbart även för klarna att det är en bluff.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suhrim:

https://luxaliva.se/products/snabb-extern-harddisk?variant=40...

Är det den sidan du menar? Är ju rätt uppenbart att man inte kommer få vad de lovar.

Skönaste är ju att storleken inte påverkar priset ett dugg, 4 eller 18 TB kostar samma

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av kajk:

Jo, men det betyder inte att det är OK för Klarna att ställa sig på skurkarnas sida.

Eftersom jag då trodde på Klarna, trodde jag att risken var minimal att det skulle bli ... som det nu har blivit.

Tror jag alla håller med om. Vad har du skickat för bevis, och vad har Klarna svarat?

Man bör ju, tycker jag, tänka till lite själv också. Men Klarna bör såklart ställa sig på konsumentens sida vid självklart lurendrejeri och sluta samarbeta med sidan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag har haft Klarna i många år och varit nöjd. Men jag har det senaste halvåret drabbats av att de infört "månadsfaktura" som jag inte vill ha eftersom jag betalar allt direkt när jag fått räkningen och varorna. Två gånger har jag bett kundtjänst ta bort den men efter nån månad så är den där igen och nu senast när jag chattade med ungdomarna på cypern, eller var de nu sitter, så förstod de inte vad jag menade, så nu är jag trött på det eftersom det blir mindre överskådligt och bökigare att betala (ja, ett faktiskt i-världsproblem ) jag finner ingen nytta av deras ständiga sk "utveckling av produkten" med mera bloat så nu har jag gått tillbaka till re:member.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tror jag alla håller med om. Vad har du skickat för bevis, och vad har Klarna svarat?

Man bör ju, tycker jag, tänka till lite själv också. Men Klarna bör såklart ställa sig på konsumentens sida vid självklart lurendrejeri och sluta samarbeta med sidan.

Tyvärr tar Klarna nästan alltid sina samarbetspartners i försvar (återförsäljarna).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233