Eftersom tråden väcktes upp igen kan jag ge en liten update.
Jag har helt slutat använda Klarna och utnyttjat rätten i GDPR till att få mina personuppgifter raderade hos dom.
Var ändå nyfiken på varför jag blivit nekad köp ett antal gånger, då det kändes helt random. Så jag borrade lite i det och det är ju så att enligt GDPR måste ett bolag som använder sig av automatiskt beslutsfattande kunna redovisa hur dessa beslut tagits. Det visar sig då att det är "en algoritm" som är ganska känslig för vissa saker och sannolikt kalibrerad för mycket högre risk än vad jag utgör. Kort sagt, min stil, vad jag handlar och hur var inte helt kompatibel med deras lösning utan triggade deras olika skydd och jag blev nekad köp ibland.
Så, ett kreditkort blev en bättre lösning för mig. Hade ett Amex som jag avslutade i samband med pandemin eftersom jag slutade resa helt och inte heller nyttjade några av alla andra förmåner. Så nu är jag tillbaka där jag var men med kunskapen att jag (nästan) lika lätt kan reklamera ett kreditköp till kreditkortsföretaget om det skulle strula med webbshoppen.
En sak som jag som är mer sällanköpare och mest handlar för mindre summor märkt är att de gör en ny kreditprövning nästan varje gång jag handlar. Självklart blir det problem vid större summor om de samtidigt också tittar på hur mycket du nyttjat senaste tiden hos de.
Kreditkortet får du din linje av kredit på när du tecknar kortet (eller ringer in och ber de ändra kreditgränsen), dessutom kan man ofta sätta in pengar i förväg på kreditkortet men åtnjuter fortfarande skyddet enligt lag.
Du som handlar mycket kommer kunna churna bonus.