Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så är Gainward 4090 Phantom kortet nedpackat för reklamation, bara att hålla tummarna att Gainward fixar bättre fläktar som inte är mekaniskt fabriksdefekta pga extremt låg byggkvalitet.

Hoppas verkligen jag får behålla just mitt exemplar, även om det tar längre tid. Var så länge sen jag fick ett helt coil-whine fritt kort.

Hej vard det SG korten från elgiganten i slutet av veckan ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Har tänkt att testa Gainward RTX 4090 Phantom GS i samma setup när jag får det i nästa vecka.

Har elgiganten skicka ditt kort ?
min status är den samma som direkt efter order

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

Hej vard det SG korten från elgiganten i slutet av veckan ?

Från Komplett ett par veckor sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

Har elgiganten skicka ditt kort ?
min status är den samma som direkt efter order

Stod att det skulle komma den 14 november, men när jag tittar närmare så är det precis som för dig, att inget ser ut att ha hänt. Står behandlas.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

För den intresserade har Corsair fått in 12vhpwr kabeln i lager. Knep en själv för att slippa bläckfisken.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

För den intresserade har Corsair fått in 12vhpwr kabeln i lager. Knep en själv för att slippa bläckfisken.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

Tack för tipset!

Väntar på 1 från Cablemod som jag kommer att sälja troligtvis.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

För den intresserade har Corsair fått in 12vhpwr kabeln i lager. Knep en själv för att slippa bläckfisken.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

Skrivet av jorgen69:

Tack för tipset!

Väntar på 1 från Cablemod som jag kommer att sälja troligtvis.

Beställd! Tackar också för tipset! Skönt att bara behöva plugga in 2 st kontakter i mitt Corsair RM1000x!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Kan någon som monterat vattenblock på sitt 4090 berätta lite om temperatur före / efter etc ? Har en overkill custom loop som är outnyttjad på GPU sidan och funderar på EKWB, Bykski eller vänta på Phantek/Aquacomputer etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Beställd! Tackar också för tipset! Skönt att bara behöva plugga in 2 st kontakter i mitt Corsair RM1000x!

Sitter i en chatt med Corsair support nu och de påstår att man bara kan få ut 450W med adaptern från ett HX1000 och att det krävs ett 1200W-aggregat för att få ut 600W via adaptern. Stämmer verkligen detta?

Corsair rep:
"We have 2 sense pins on each of these cables which communicate from the PSU to the GPU allowing us to monitor how much power is going into the GPU. 750-850w psus will only draw 300w, 450w for 1000w PSUs, and 1200w PSU’s are rated at the full 600w."

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

450w räcker för mig men ifall man vill överklocka så kanske man ska använda adapters som kommer med grafikkortet.
Dock så kanske någon mer insatt kan förklara hur kabeln kan känna av vilket typ av Corsair nätaggregat man har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Kan någon som monterat vattenblock på sitt 4090 berätta lite om temperatur före / efter etc ? Har en overkill custom loop som är outnyttjad på GPU sidan och funderar på EKWB, Bykski eller vänta på Phantek/Aquacomputer etc.

Vet inte om någon tillverkares block nått konsumenter ännu, bykski eller EK kanske men inte sett något alls om dessa ännu på youtube osv.
Väntar själv på att Watercool får ut sina Heatkiller block då jag tycker deras cpu block är riktigt bra så ska testa dom även på gpu nu. Kanske även lite lägre priser än EK som verkligen tagit i från tårna denna generation.

Permalänk
Skrivet av General Nord:

Sitter i en chatt med Corsair support nu och de påstår att man bara kan få ut 450W med adaptern från ett HX1000 V2 och att det krävs ett 1200W-aggregat för att få ut 600W via adaptern. Stämmer verkligen detta?

Corsair rep:
"We have 2 sense pins on each of these cables which communicate from the PSU to the GPU allowing us to monitor how much power is going into the GPU. 750-850w psus will only draw 300w, 450w for 1000w PSUs, and 1200w PSU’s are rated at the full 600w."

Låter som att Corsairrepen pratar om ATX 3.0-aggregat. Gamla nätagg kan inte känna av hur mycket som går till GPU:n, oavsett hur många sense pins det finns på kabeln.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av David_87:

Vet inte om någon tillverkares block nått konsumenter ännu, bykski eller EK kanske men inte sett något alls om dessa ännu på youtube osv.
Väntar själv på att Watercool får ut sina Heatkiller block då jag tycker deras cpu block är riktigt bra så ska testa dom även på gpu nu. Kanske även lite lägre priser än EK som verkligen tagit i från tårna denna generation.

Jag får ett Bykski på Torsdag. Beställde det då EK's inte hinner komma innan DHW. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Vet inte om någon tillverkares block nått konsumenter ännu, bykski eller EK kanske men inte sett något alls om dessa ännu på youtube osv.
Väntar själv på att Watercool får ut sina Heatkiller block då jag tycker deras cpu block är riktigt bra så ska testa dom även på gpu nu. Kanske även lite lägre priser än EK som verkligen tagit i från tårna denna generation.

De8auer testade Inno3D med förmonterad vattenblock vilket är Alphacools vattenblock för korten med referens PCB. Vattenflödet såg inte helt optimal ut över minnen på vänster sida. Ok resultat angående temps men stock bios är spärrad till 450W, vilket gör att man inte kan säga så mycket om du kommer upp till högre GPU clock med vatten. https://www.youtube.com/watch?v=IvHUL1QI_Ec&t=3s

FrameChasers har en video om Bykski's vattenblock på en Zotac 4090 https://www.youtube.com/watch?v=xtth1xZKJ7w. Ingen superdjup test. Blocket täcker inte VRMs. Man får lite bättre temps men det verkar inte leda till så mycket bättre klock.

Sammanfattningsvis utifrån dety vi vet nu, med vattenkylning vinner du lite grader och ljud men ingenting prestandamässigt. Du kommer ner från 55-60 grader till 45-47, kanske det ledet till ett trappsteg upp i clockfrekvens. De luftkylda korten verkar ha tillräckligt bra kylning för att de inte blir begränsade av temps i ett chassi med bra luftflöde. Vill man bygga vattenkyld miniITX så bör det finnas att argument för vattenkylda kort både vad det gäller bättre temps och utrymme.

Der8auer testade även med 1000W BIOS och voltmod+vattenkylning https://www.youtube.com/watch?v=EOJ7YWrM5W4&t=509s men det verkar inte leda till något mer än högre temps.

Men hur ska man göra om man redan ha en loop... För min del tar det starkt emot att ha 360+240 rads bara till CPU. Sen är det frågan om vilket block man ska ha... Om det inte spelar någon roll prestandamässigt så bör man egentligen ta det billigaste som passar estetiskt med resten av sin build. Men åter igen tar det emot att spara nån tusenlapp och leva med tanken att VRMs inte kyls eller att man har sämre flöde i ena halvan av minnen...

Jag köpte en MSI Suprim och kommer vänta lite på EKs block. Men jag kan inte se någon plats för att lägga ännu mer pengar på active backplate. Hade det funnit på lager så hade jag tagit Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL Frostbite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

För den intresserade har Corsair fått in 12vhpwr kabeln i lager. Knep en själv för att slippa bläckfisken.

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Accessories...

Men för i helvete, den tog slut precis när jag hade den i korgen. Skulle köra en Express Checkout med PayPal och tyckte det var konstigt att jag skickades tillbaka till hemsidan.

Har iofs CableMod variaten men den går ju knappt att böja.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

De8auer testade Inno3D med förmonterad vattenblock vilket är Alphacools vattenblock för korten med referens PCB. Vattenflödet såg inte helt optimal ut över minnen på vänster sida. Ok resultat angående temps men stock bios är spärrad till 450W, vilket gör att man inte kan säga så mycket om du kommer upp till högre GPU clock med vatten. https://www.youtube.com/watch?v=IvHUL1QI_Ec&t=3s

FrameChasers har en video om Bykski's vattenblock på en Zotac 4090 https://www.youtube.com/watch?v=xtth1xZKJ7w. Ingen superdjup test. Blocket täcker inte VRMs. Man får lite bättre temps men det verkar inte leda till så mycket bättre klock.

Sammanfattningsvis utifrån dety vi vet nu, med vattenkylning vinner du lite grader och ljud men ingenting prestandamässigt. Du kommer ner från 55-60 grader till 45-47, kanske det ledet till ett trappsteg upp i clockfrekvens. De luftkylda korten verkar ha tillräckligt bra kylning för att de inte blir begränsade av temps i ett chassi med bra luftflöde. Vill man bygga vattenkyld miniITX så bör det finnas att argument för vattenkylda kort både vad det gäller bättre temps och utrymme.

Der8auer testade även med 1000W BIOS och voltmod+vattenkylning https://www.youtube.com/watch?v=EOJ7YWrM5W4&t=509s men det verkar inte leda till något mer än högre temps.

Men hur ska man göra om man redan ha en loop... För min del tar det starkt emot att ha 360+240 rads bara till CPU. Sen är det frågan om vilket block man ska ha... Om det inte spelar någon roll prestandamässigt så bör man egentligen ta det billigaste som passar estetiskt med resten av sin build. Men åter igen tar det emot att spara nån tusenlapp och leva med tanken att VRMs inte kyls eller att man har sämre flöde i ena halvan av minnen...

Jag köpte en MSI Suprim och kommer vänta lite på EKs block. Men jag kan inte se någon plats för att lägga ännu mer pengar på active backplate. Hade det funnit på lager så hade jag tagit Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL Frostbite.

Bykski skriver ju ordagrant "this full coverage block directly cools the video cards gpu, ram and vrm."

Det låter konstigt men ja hinner inte se videon just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bykski skriver ju ordagrant "this full coverage block directly cools the video cards gpu, ram and vrm."

Det låter konstigt men ja hinner inte se videon just nu.

Kollat nu igen och blocket täcker V-core. Det som inte täcks är kondesatorer längst ut till höger och till vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Men hur ska man göra om man redan ha en loop... För min del tar det starkt emot att ha 360+240 rads bara till CPU. Sen är det frågan om vilket block man ska ha... Om det inte spelar någon roll prestandamässigt så bör man egentligen ta det billigaste som passar estetiskt med resten av sin build. Men åter igen tar det emot att spara nån tusenlapp och leva med tanken att VRMs inte kyls eller att man har sämre flöde i ena halvan av minnen...

Just detta som gäller för mig. Har nu enbart en 13600k på en loop med en Mo-Ra3 och dubbla D5or så det känns lite som slöseri med radiator kapacitet.

Permalänk
Medlem

Jag har gått från köplats över 25 till köplats under 10 på Asus TUF 4090.
Så kanske det händer någon dag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag har gått från köplats över 25 till köplats under 10 på Asus TUF 4090.
Så kanske det händer någon dag.

Ett varningens finger: Många(inkl. mig) av köplatserna har lämnats pga. att de fått tag i kort på andra håll.
Men jag håller tummarna att du får tag i ett kort för MSRP 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan_mind:

Ett varningens finger: Många(inkl. mig) av köplatserna har lämnats pga. att de fått tag i kort på andra håll.
Men jag håller tummarna att du får tag i ett kort för MSRP 🙌

Jo jag tror det jag med. Får jag inget skiter jag i det

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Men för i helvete, den tog slut precis när jag hade den i korgen. Skulle köra en Express Checkout med PayPal och tyckte det var konstigt att jag skickades tillbaka till hemsidan.

Har iofs CableMod variaten men den går ju knappt att böja.

Passar denna rakt in i ett be quiet! Straigth 1000 watt tro? Alltså utan att använda PCIE-kablarna som följer med PSU'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Passar denna rakt in i ett be quiet! Straigth 1000 watt tro? Alltså utan att använda PCIE-kablarna som följer med PSU'n?

Passar lär den göra men att blanda kablar mellan olika tillverkare är aldrig att rekommendera. Bequiet har väl släppt en egen variant?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Skrivet av Rico01:

Passar lär den göra men att blanda kablar mellan olika tillverkare är aldrig att rekommendera. Bequiet har väl släppt en egen variant?

Sant, det är nog bäst. Deras kabel är dock inte i lager nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan_mind:

Ett varningens finger: Många(inkl. mig) av köplatserna har lämnats pga. att de fått tag i kort på andra håll.
Men jag håller tummarna att du får tag i ett kort för MSRP 🙌

Lämnade min plats jag med på Tuf 4090 hos de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Sant, det är nog bäst. Deras kabel är dock inte i lager nånstans.

Beställningsbar hos Dustin, frågan är ju hur länge man får vänta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

Beställningsbar hos Dustin, frågan är ju hur länge man får vänta...

Inte Corsair.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har gått från köplats över 25 till köplats under 10 på Asus TUF 4090.
Så kanske det händer någon dag.

Det är nog snarare att Inet erbjudit andra 4090s till de som står i kön till TUF.

Skrivet av SnabelostSWE:

Passar denna rakt in i ett be quiet! Straigth 1000 watt tro? Alltså utan att använda PCIE-kablarna som följer med PSU'n?

Som Rico skrev - Corsairs kablar passar bara Corsair agg.
Inet har ju beQuiet kablar som ser ut att komma in på måndag:
https://www.inet.se/produkt/6905563/be-quiet-12vhpwr-cp-6610
Dubbelkolla gärna själv att det passar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är nog snarare att Inet erbjudit andra 4090s till de som står i kön till TUF.

Ja jag fick också det erbjudandet. Men vill ha TUF

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken