Microsoft Xbox planerar appbutik – ska utmana Apple och Google

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Xbox planerar appbutik – ska utmana Apple och Google

Microsoft vill slå sig in på spelmarknaden för mobiltelefoner och förvärvet av Activision Blizzard hävdas vara nödvändigt för att det ska gå vägen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta skulle var bra om det är fokus på mobilspel med en fast kostnad och inte free to play med massa extra kostnader.

Men det är osannolikt att MS skulle vara bättre än de andra. De vill mjölka folk på pengar de med.

Min dotter ser massor med spel hon vill spela på sin tablet och varenda spel är free to play och jag totalvägrar sådant där hon sedan ska få massa reklam för loot boxes och sådant hela tiden och vill köpa dem. Även om jag inte ger henne mitt lösenord är jag rädd för att hon ska lyckas köpa massa saker för tusentals kronor som man hört om hänt vissa. Och om inte annat klagar hon hela tiden för hon behöver köpa något för att fortsätta.

Jag har hittat några få spel som man köper och inte har massa in game transaktioner men de är otroligt få jämfört med F2P modellen.

Vi spelar mest på Wii U fortfarande för där kan man åtminstone spela utan att mjölkas genom loot boxes osv.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Detta skulle var bra om det är fokus på mobilspel med en fast kostnad och inte free to play med massa extra kostnader.

Men det är osannolikt att MS skulle vara bättre än de andra. De vill mjölka folk på pengar de med.

Min dotter ser massor med spel hon vill spela på sin tablet och varenda spel är free to play och jag totalvägrar sådant där hon sedan ska få massa reklam för loot boxes och sådant hela tiden och vill köpa dem. Även om jag inte ger henne mitt lösenord är jag rädd för att hon ska lyckas köpa massa saker för tusentals kronor som man hört om hänt vissa. Och om inte annat klagar hon hela tiden för hon behöver köpa något för att fortsätta.

Jag har hittat några få spel som man köper och inte har massa in game transaktioner men de är otroligt få jämfört med F2P modellen.

Vi spelar mest på Wii U fortfarande för där kan man åtminstone spela utan att mjölkas genom loot boxes osv.

Av just det skälet med köp i appar och oändlig reklam kör jag Adguard på dotterns tablet. Hittills har det fungerat bra med att blocka reklamen i spelen. Kan vara nåt att testa.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Detta skulle var bra om det är fokus på mobilspel med en fast kostnad och inte free to play med massa extra kostnader.

Men det är osannolikt att MS skulle vara bättre än de andra. De vill mjölka folk på pengar de med.

Ja det är önsketänkande
Det kommer 100% vara f2p spel för där ligger det massa pengar
Inget företag gör något för att vara snälla. De vill tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Galet att skriva en artikel om MS och mobil, specifikt om Act/Blizz utan att ens nämna att King är en av de större delarna. Alla ’saga’ spel är ju en av de större kassakossorna på denna jord

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Galet att skriva en artikel om MS och mobil, specifikt om Act/Blizz utan att ens nämna att King är en av de större delarna. Alla ’saga’ spel är ju en av de större kassakossorna på denna jord

King förvärvades av Activision Blizzard för över 6 år sedan, så det känns inte alls "galet". Det är förvisso en av tre divisioner, men företaget i fråga heter Activision Blizzard. Candy Crush Saga nämns dock som konkret exempel i nyheten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Pest och pina, precis som med Epic så vill MS komma bort från att behöva dela förtjänsterna med Google/Apple.
Skillnaden mot Epic blir om dom kan leverera en "store" som andra utgivare också kan använda, till lägre pris än Google/Apple, som Epic på PC. Om så, så hoppas man det blir bättre kontrollerat så där inte är 17 olika Asset-clones av samma spel med diverse malware i som på Google/Apple.

Det som skrämmer mig i längden här blir ifall dom nu kommer göra ett nytt försök på PC marknaden och drar återigen bort sina spel från Steam för att satsa på eget(Battle.net klienten). Önskedrömmen är att det blir tvärtom, att den försvinner och Blizzard/MS spelen kommer till Steam/Gog (gamla Blizzard spel finns på GoG, men nya får gärna komma med!).

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

King förvärvades av Activision Blizzard för över 6 år sedan, så det känns inte alls "galet". Det är förvisso en av tre divisioner, men företaget i fråga heter Activision Blizzard. Candy Crush Saga nämns dock som konkret exempel i nyheten.

Jo jag läste candy crush saga i nyheten, tänkte mer på att king är svenska vilket kan vara en vettig koppling till storyn, men men

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Pest och pina, precis som med Epic så vill MS komma bort från att behöva dela förtjänsterna med Google/Apple.
Skillnaden mot Epic blir om dom kan leverera en "store" som andra utgivare också kan använda, till lägre pris än Google/Apple, som Epic på PC. Om så, så hoppas man det blir bättre kontrollerat så där inte är 17 olika Asset-clones av samma spel med diverse malware i som på Google/Apple.

Det som skrämmer mig i längden här blir ifall dom nu kommer göra ett nytt försök på PC marknaden och drar återigen bort sina spel från Steam för att satsa på eget(Battle.net klienten). Önskedrömmen är att det blir tvärtom, att den försvinner och Blizzard/MS spelen kommer till Steam/Gog (gamla Blizzard spel finns på GoG, men nya får gärna komma med!).

Jag förstår dock inte hur de tror att de skall lyckas med detta och samtidigt inte skall behöva släppa in andra på sin egen monopolplattform: Xbox.

Kommer att krävas en hel del jurudiskt krumbuktande för detta.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Varför inget "Ja eller Nej" alternativ i förfrågningen? Mycket dåligt upplagt, alla gillar inte microsnyft:s x låda.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag förstår dock inte hur de tror att de skall lyckas med detta och samtidigt inte skall behöva släppa in andra på sin egen monopolplattform: Xbox.

Kommer att krävas en hel del jurudiskt krumbuktande för detta.

Finns det någon bra exempel att de vägrade släppa in någon på "Xbox"?

Permalänk
Medlem

De stora gamarna cirkulerar nog i tätt över finska Supercell numera. Med bland annat Clash Royale och Clash of Clans i sin arsenal drog de in 1,89 miljarder Euro i intäkter förra året.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO