Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Hedersmedlem

En sak att tänka på är ju att det kan vara bra att hålla kunskapen hyggligt aktuell också. Låt säga att man tar körkort för manuell växellåda och sen bara kör automat första åren. Det är inte jättelätt att gå tillbaka till en manuellt växlad bil efter det.

Min sambo tog körkort för manuell för runt 8 år sedan men har bara kört det 4-5 gånger. Jag skulle inte säga att det är trafiksäkert att sätta henne i en bil med manuell växellåda efter att ha kört automat 5 år... även om hon bevisligen får det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Har man enkelt för manuell växellåda och samtidigt full fokus på körningen så kan man ju ta manuellt körkort. Om man däremot som jag är stresskänslig och behöver fokusera mer på det viktiga (körningen) så är automat vettigare. Fokus bör ligga på säkerhet och inte prestige.

Tycker inte man behöver oroa sig för utbudet av bilar. Automat blir vanligare och är framtiden. Vet man om att man kan behöva manuellt körkort i yrket så tar man ju manuellt förstås. Det är dock långt ifrån alla som behöver det.

Allt handlar om muskelminne. När man kört ett tag manuellt så görs allt på automatik.

Du tänker väl inte på hur du ska låta bli att ramla på en cykel? Skulle påstå att tröskeln för att cykla utan stödhjul är högre än att köra manuell bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Allt handlar om muskelminne. När man kört ett tag manuellt så görs allt på automatik.

Du tänker väl inte på hur du ska låta bli att ramla på en cykel? Skulle påstå att tröskeln för att cykla utan stödhjul är högre än att köra manuell bil.

Jag skulle nog säga att det är trafikfarligt. På cykeln skador du dig själv, med bilen kanske flera andra.

Väldigt många tänker inte på att manuell kräver en annan kör teknik, framförallt vid stop. Med motorstopp till följd, precis som de ovana med automat tvärnitar eller gasar 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av boibo:

Allt handlar om muskelminne. När man kört ett tag manuellt så görs allt på automatik.

Du tänker väl inte på hur du ska låta bli att ramla på en cykel? Skulle påstå att tröskeln för att cykla utan stödhjul är högre än att köra manuell bil.

Man kan göra större skada bakom ratten än på cykeln. Jag är inte rädd för att ha ihjäl någon på cykeln (bara mig själv då) men bakom ratten har jag inte bara ansvar för mig själv utan även mina passagerare och trafikanter.

Om man är stresskänslig och känslig för intryck och ska lära sig manuell växellåda så tar det mycket längre tid och kostar mer pengar. Varför ska man lägga ner tid och pengar (som kanske inte finns) när man vet att man aldrig vill sätta sig i en manuellt växlad bil? Är det inte bättre att ha automatkörkort än inget alls? Med det tankesättet kanske man ska ta alla körkortsnivåer för "det kan ju vara bra att ha" typ lastbil eller större husbil fast jag aldrig tänker köra det. Tycker inte det är orimligt alls att ta automatkörkort om man känner att det är rätt.

Att det sen finns de som påstår att automatkörkort inte är ett "riktigt" körkort är bara fånigt. Självklart kan man inte köra manuella bilar men att körkortet bara handlar om växellådan är knäppt. Bara för att en person behärskar växellådan så betyder det inte att hen är en bra chaufför och för mig är i varje fall säkerhet A och O när det kommer till trafiken.

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Ta med henne ut till något obebyggt område så hon får vänja sig lite så går det nog bra. Tekniken behöver verkligen inte vara perfekt, men hon får ju givetvis inte vara så rädd och stressad att hon tappar fokus.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle nog säga att det är trafikfarligt. På cykeln skador du dig själv, med bilen kanske flera andra.

Väldigt många tänker inte på att manuell kräver en annan kör teknik, framförallt vid stop. Med motorstopp till följd, precis som de ovana med automat tvärnitar eller gasar 😊

Nog cyklar folk ihjäl folk.

Kör inte automat själv, faktiskt aldrig så gjort. Grejen där är ju att det finns olika typer av automater så att gå från automat till automat så kommer de ju ändå bete sig olika.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

En sak att tänka på är ju att det kan vara bra att hålla kunskapen hyggligt aktuell också. Låt säga att man tar körkort för manuell växellåda och sen bara kör automat första åren. Det är inte jättelätt att gå tillbaka till en manuellt växlad bil efter det.

Min sambo tog körkort för manuell för runt 8 år sedan men har bara kört det 4-5 gånger. Jag skulle inte säga att det är trafiksäkert att sätta henne i en bil med manuell växellåda efter att ha kört automat 5 år... även om hon bevisligen får det.

Precis så. Man kan inte ta manuellt körkort och sen aldrig köra det och tro att man kan köra manuellt. Givetvis finns det de som kör båda växelvis eller som har kört manuellt en längre tid och därför kan komma tillbaka till manuell från automat. Även de kan dock känna sig ovana efter en längre tid med automat. Har man dock aldrig kört manuell efter att man tog körkortet så lär man inte vara en säker förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nog cyklar folk ihjäl folk.

Kör inte automat själv, faktiskt aldrig så gjort. Grejen där är ju att det finns olika typer av automater så att gå från automat till automat så kommer de ju ändå bete sig olika.

Antal personer som dör av att någon cyklar in i dem kan vi nog räkna på en hand per sekel i Sverige.

Antal personer som orsaker död/skada med bil är nog per hand och vecka tyvärr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Grejen där är ju att det finns olika typer av automater så att gå från automat till automat så kommer de ju ändå bete sig olika.

Kan du utveckla detta? Menar du att vissa automatväxlade bilar är svårare att köra än andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är kul att köra manuellt.
Men om 12 år kommer det stopp för bensin/diesel vid nytillverkning och då är det tveksamt om manuell låda överlever.
Man kan ju fortfarande köra äldre bilar en 30 år till.

Aldrig förstått hur man kan tycka att köra manuellt är roligt? Att köra en sportbil är roligt, att köra en gammal Skoda bara för att den är manuell. Skala 1-10 så är den nog på minus 10, bara sitta i alla bilköer och hålla på med dragläget.
Jag kan ju ha missat något men jag vet inte vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Kan du utveckla detta? Menar du att vissa automatväxlade bilar är svårare att köra än andra?

Rätt stor skillnad i beteende på olika automater, speciellt beroende på om de har momentomvandlare, robotiserad singelkoppling eller dubbelkoppling.

T.ex. får jag krupp på vws hittepå att bilen ska frikoppla dsglådan när man rullar utför, jag vill kunna motorbromsa som med manuell bil, inte behöva trampa på bromspedalen...

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Antal personer som dör av att någon cyklar in i dem kan vi nog räkna på en hand per sekel i Sverige.

Antal personer som orsaker död/skada med bil är nog per hand och vecka tyvärr

2,1 per 100 000 invånare när det gäller död.

Just att cykla ihjäl någon är väl mest en tankeställare om man är full... Då blir det både rattfylleri och vållande.

Men just att cykla ihjäl någon eller cykla ihjäl sig är självklart inte helt vanligt, det är typ 1 per 10 000 000 om vi inte blandar in bilar/lastbilar/bussar. Skador från att bli påcyklad får säkert hundratals varje år däremot, med ett gäng som kan räknas som allvarligt skadade. Inte riktigt bara dig själv som riskerar något hur som helst.

Just hur många olyckor som orsakas av att förarna inte är kompetenta eller ovana med bilen finns det ju ingen statistik på. Att lyckas få motorstopp med manuell dör ju ingen av, och det kan du ju få med en dåligt fungerande automatbil hur som helst.

Skrivet av Viceroy:

Kan du utveckla detta? Menar du att vissa automatväxlade bilar är svårare att köra än andra?

Tycker klirre svarade bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Aldrig förstått hur man kan tycka att köra manuellt är roligt? Att köra en sportbil är roligt, att köra en gammal Skoda bara för att den är manuell. Skala 1-10 så är den nog på minus 10, bara sitta i alla bilköer och hålla på med dragläget.
Jag kan ju ha missat något men jag vet inte vad.

Jag håller med om att automat (med riktig momentomvandlare) är fantastiskt i bilköer, men för mig som bor många mil från närmsta bilkö utöver undantagsfall som vägarbeten och olyckor kör jag hellre manuell än auto. Jag känner mig mer aktiv i körningen och har lättare att fokusera under längre körsträckor. Speciellt hastighet är lättare att hålla i samhällen etc, med automat går det ofta för fort.

Sen är det roligt att koppla och peta i nästa växel! Helst så sömlöst som möjligt, även vid nerväxling. Jag har haft körkort i snart 14 år och har inte tröttnat än, men det kommer kanske en dag när man blir automatlådegubbe 😉

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag håller med om att automat (med riktig momentomvandlare) är fantastiskt i bilköer, men för mig som bor många mil från närmsta bilkö utöver undantagsfall som vägarbeten och olyckor kör jag hellre manuell än auto. Jag känner mig mer aktiv i körningen och har lättare att fokusera under längre körsträckor. Speciellt hastighet är lättare att hålla i samhällen etc, med automat går det ofta för fort.

Sen är det roligt att koppla och peta i nästa växel! Helst så sömlöst som möjligt, även vid nerväxling. Jag har haft körkort i snart 14 år och har inte tröttnat än, men det kommer kanske en dag när man blir automatlådegubbe 😉

Därför man har ACC, jag har kört i 12år senaste 5åren kört automat. Skulle aldrig köpa en bil igen utan ACC eller automat.
Bästa är läsa av skylten så man slipper att byta hastighet utan att bilen gör det åt en.
Sen blir man säkert mindre aktiv i sin körning, men att köra med farthållare i stan och på motorväg är det bästa.
Speciellt när folk inte kan hålla en jämn fart, innan blev jag alltid sur då jag fick bromsa och sen gasa. Slipper man att tänka på.
Är smaksak, men jag skulle nog fortfarande inte påstå att det är roligt eller roligare än automat.

För mkt ot nu: Jag skulle rekommendera mina barn att ta manuell. Lika bra när man är igång.
Sen kommer hen troligtvis aldrig behöva manuellt men man vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Därför man har ACC, jag har kört i 12år senaste 5åren kört automat. Skulle aldrig köpa en bil igen utan ACC eller automat.
Bästa är läsa av skylten så man slipper att byta hastighet utan att bilen gör det åt en.
Sen blir man säkert mindre aktiv i sin körning, men att köra med farthållare i stan och på motorväg är det bästa.
Speciellt när folk inte kan hålla en jämn fart, innan blev jag alltid sur då jag fick bromsa och sen gasa. Slipper man att tänka på.
Är smaksak, men jag skulle nog fortfarande inte påstå att det är roligt eller roligare än automat.

För mkt ot nu: Jag skulle rekommendera mina barn att ta manuell. Lika bra när man är igång.
Sen kommer hen troligtvis aldrig behöva manuellt men man vet inte.

Jag har ACC och antar att den vore mer användbar i låga hastigheter med automat, min slår av under 30km/h. På motorvägen kvittar växellådsvalet, jag växlar aldrig ner om trafiken rullar på. Helt rätt att det är smaksak.

Ska också sluta med OT, rekommenderar så klart manuell till den som tar körkort om möjligt. Det är surt att hindras av ett kort för automat om det kan undvikas.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Rätt stor skillnad i beteende på olika automater, speciellt beroende på om de har momentomvandlare, robotiserad singelkoppling eller dubbelkoppling.

T.ex. får jag krupp på vws hittepå att bilen ska frikoppla dsglådan när man rullar utför, jag vill kunna motorbromsa som med manuell bil, inte behöva trampa på bromspedalen...

Har kört många olika automatväxlade och aldrig tyckt det varit något större problem. Jag antar man lider mer av detta om man oftast kör manuell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har kört många olika automatväxlade och aldrig tyckt det varit något större problem. Jag antar man lider mer av detta om man oftast kör manuell?

Det är stor skillnad på manuella med, allt från känsla i koppling och växelspak till motorkarakteristik och utväxlingar, det handlar nog mer om hur synkad man är mot mekaniken än valet manuell/auto.

Har du aldrig märkt att man inte kan smygköra med dubbelkopplingslåda på samma sätt som momentomvandlare så kanske du bara råkat köra en sorts automat.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Det är stor skillnad på manuella med, allt från känsla i koppling och växelspak till motorkarakteristik och utväxlingar, det handlar nog mer om hur synkad man är mot mekaniken än valet manuell/auto.

Har du aldrig märkt att man inte kan smygköra med dubbelkopplingslåda på samma sätt som momentomvandlare så kanske du bara råkat köra en sorts automat.

Har kört både DSG, CVT m.fl. och tillhör dem som inte har problem med någon låda. Som sagt, jag tror man blir mer petig om man mest kör manuell. Det är bara en personlig teori. Jag kör sällan manuell.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

@OSkar000: Ta med henne ut till något obebyggt område så hon får vänja sig lite så går det nog bra. Tekniken behöver verkligen inte vara perfekt, men hon får ju givetvis inte vara så rädd och stressad att hon tappar fokus.

Med tanke på att vi inte har nån bil med manuell växellåda så blir det nog nåt som får hanteras den dagen den situationen uppstår. Tror inte det är aktuellt att köpa någor annat i framtiden heller om det inte blir nån entusiastbil när 50-60årskrisen slår till

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har kört både DSG, CVT m.fl. och tillhör dem som inte har problem med någon låda. Som sagt, jag tror man blir mer petig om man mest kör manuell. Det är bara en personlig teori. Jag kör sällan manuell.

Det är ingen som har egentligen klagat på skillnaderna eller sagt att de har svårt för de överhuvudtaget så jag vet inte riktigt vem som skulle vara petig.

Självklart finns det skillnader när det gäller friläge eller dragläge, start i backe o.s.v. mellan olika bilar där det hänger ihop med valet av växellåda.

För en riktig svag förare räcker dessa skillnader för att det ska bli problem på parkeringar, vid rödljus o.s.v. Jag skulle inte vilja stanna bakom någon CVT-förare som blivit satt i en lånebil med DSG-låda som tror det är samma sak som deras Honda.

Permalänk
Medlem

Körkort manuell absolut om man inte har nåt funktionshinder...
Val av bil är nog automat att föredra. Farsan hade en 911 Turbo 90-ish... han körde en del bana så allt på bilen var "trimmat". Bilen var en mardröm att köra i kö/städer. Jag körde den i Berlin några månader & fick mer avsmak för manuell, kul på bana/öppen väg visst.. men helt opraktisk i normalt användande.
Men om jag haft råd, är jag bra sugen på en Volvo P1800 Cyan
Som någon nämnt tidigare så är manuell nåt man vill ha på sin "lekbil", bara störigt när man kör ärenden (anser jag i a f)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen som har egentligen klagat på skillnaderna eller sagt att de har svårt för de överhuvudtaget så jag vet inte riktigt vem som skulle vara petig.

Självklart finns det skillnader när det gäller friläge eller dragläge, start i backe o.s.v. mellan olika bilar där det hänger ihop med valet av växellåda.

För en riktig svag förare räcker dessa skillnader för att det ska bli problem på parkeringar, vid rödljus o.s.v. Jag skulle inte vilja stanna bakom någon CVT-förare som blivit satt i en lånebil med DSG-låda som tror det är samma sak som deras Honda.

Det är just det jag menar. Du ger exempel på problem som jag aldrig upplevt eller ens funderat över att någonsin uppleva. För dig verkar det vara gigantiska skillnader mellan olika automatlådor medan jag knappt reflekterar över dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Det är just det jag menar. Du ger exempel på problem som jag aldrig upplevt eller ens funderat över att någonsin uppleva. För dig verkar det vara gigantiska skillnader mellan olika automatlådor medan jag knappt reflekterar över dem.

För mig? Du kan visst inte vara saklig. Det är inte dig och mig som diskuteras.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är kanske att bara köra Koenigsegg Regera, varken automat eller manuell utan en och samma växel mellan 0 och 400+.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Manuella växellådor kommer snart inte att finnas kvar. Däremot kan det vara bra att ha körkort för manuell låda i närtid.

Ibland hyr vi bilar i jobbet och där kan det ibland bli manuella växellådor som vi får till oss när vi ska åka någonstans. Man kan givetvis specificera till hyrbilsbolaget att man ska ha en automatlåda, men det är givetvis inte lika fritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Med det tankesättet kanske man ska ta alla körkortsnivåer för "det kan ju vara bra att ha" typ lastbil eller större husbil fast jag aldrig tänker köra det.

Det tankesättet ser jag absolut inget fel på, jag avskyr att vara begränsad i vad jag får köra pga bokstäver på en plastbit.
Så fort en pickup är lite större så är den c-reggad.

Och dyker man på en häftig bil och gör ett impulsköp vill man ju kunna köra den oavsett vilken typ av växellåda det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Aldrig förstått hur man kan tycka att köra manuellt är roligt? Att köra en sportbil är roligt, att köra en gammal Skoda bara för att den är manuell. Skala 1-10 så är den nog på minus 10, bara sitta i alla bilköer och hålla på med dragläget.
Jag kan ju ha missat något men jag vet inte vad.

Har inget direkt monster men en 82hk vw polo. Men att köra ut och få in 4 perfekt matchade växlar utan att behöva vara mjuk in på kopplingen. Bara dumpa in den korrekt matchat och vara helt seamless/mjuk är väldigt satisfying. Att kunna välja nivå av motorbroms baserat på växel i en backe.
Att inte kivas med automatlådan i rondeller som av någon jävla anledning antingen inte växlar ner tillräckligt eller växlat ner för mycket och så ska den funka runt när man bara hade legat på en växel (2a eller 3e) långt i förhand för man vet hur situationen är. Elelr när man ser att man kan köra om och då ska man vänta på kickdown.
Att inte behöva sitta i 2500 varv och dra 1l milen när man kör 40 för automatlådan vågar inte växla upp mer när jag vet den kan dra 0.8 om den bara växlar upp etc etc.

Ju mer man kört manuella desto mer stör man sig på att automaterna gör dumheter.
Det är väldigt trevligt att köra automat ibland men så fort jag inte är i standstill traffic så börjar jag störs mig på automaten.
Elbilar har bara en växel så då är det mindre problem men den Tesla jag testade var väldigt vågig i motorbromsen vilket jag inte tolererar som lätt blir åksjuk, märks inte så mycket när man kör men det är en dealbreaker om jag skaffar en elbil.

En bil för mig är en hybrid med manuell låda som kan köra upp till 20-30kmh på el och sen kickar bensinaren in, då slipper man dragläget i kö. Men i Göteborgsköerna så var trafiken flytande nog (norrut från Mölndal uppåt) att man sällan behövde dragläge, var bara att vara lite förutseende så kunde man 90% av tiden i kön ligga på tomgång på 1an och tugga framåt, hade oftast nog med marginal även om bilen framför stanna lite.

Edit sen är jag personligen mer fokuserad på körningen och trafiken när jag kör manuell. När man kör automati så räcker det med att bromsa så man behövde liksom inte planera något, ledde till mer dåliga vanor. Med manuell så blev jag mer aktiv i trafiken för tittade mer framåt för att slippa växla så mycket så är personligen bättre förare i trafiken med manuell låda.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Ju mer man kört manuella desto mer stör man sig på att automaterna gör dumheter.

Håller inte alls med. Automat är bättre på alla sätt, trots att jag kör manuell låda själv. De svagheter som automat har kan man leva med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Håller inte alls med. Automat är bättre på alla sätt, trots att jag kör manuell låda själv. De svagheter som automat har kan man leva med.

Leva med ja. Me hade jag valt så hade jag valt den manuella.
Nog kört mer auto än manuellt men står båda bilarna på uppfarten och jag väljer nyckel i hallen så är det manuella polon jag tar. Svagare, mindre bekväm etc etc men den är bara trevligare att köra.

Sen om brorsan ska ha kort så blir det automatkort. Vissa klarar inte av att hantera en växellåda.

Och vissa jag känner borde inte ha körkort oavsett, även om de tog med manuellt och sen kört auto varje dag i snart 10 år så skulle jag klassa dem som farliga i trafiken. De kommer köra ihop med någon i någon korsning rondell eller zigzagg merge (men då snackar vi under 30kmh) för de har absolut 0 planering i sin körning, något automat lätt gör värre för man behöver typ inte planera något när man kör automat, bara bromsa gasa. Behöver inte ge tid för att lägga i en växel innan en korsning etc.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen som har egentligen klagat på skillnaderna eller sagt att de har svårt för de överhuvudtaget så jag vet inte riktigt vem som skulle vara petig.

Självklart finns det skillnader när det gäller friläge eller dragläge, start i backe o.s.v. mellan olika bilar där det hänger ihop med valet av växellåda.

För en riktig svag förare räcker dessa skillnader för att det ska bli problem på parkeringar, vid rödljus o.s.v. Jag skulle inte vilja stanna bakom någon CVT-förare som blivit satt i en lånebil med DSG-låda som tror det är samma sak som deras Honda.

När jag läser detta skakar jag bara på huvudet. Har tre bilar, en diesel Golf med DSG, en bensin Galant V6 -01 med automat och en Nissan 180zx -88 med manuell. Automaterna är bara sätta i driven och köra, släpper man på gasen så driver bilen själv. Men att det skulle vara så pass stor skillnad att den ena blir mer trafikfarlig än den andra är bara ett löjligt påstående.
Du själv säger att du inte kör automat och aldrig gjort det, varför då plocka dessa påståenden från luften och hävda det som sanning?

Skillnaden märks som mest när automatlådorna växlar, DSGn gör det mycket mer sömnlöst än Galantens.

Började själv övningsköra med en Mercedes dieselautomat för över 20 år sedan, tog manuellt körkort och ägt nu 14 bilar varav de två senaste blivit med automat och om det inte är en entusiastbil så kommer det alltid bli automat.
Kan t.om. tänka mig köpa en 80-talare med automat bara för att slippa växla, så spännande är det inte med att dra i en spak.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Rätt stor skillnad i beteende på olika automater, speciellt beroende på om de har momentomvandlare, robotiserad singelkoppling eller dubbelkoppling.

T.ex. får jag krupp på vws hittepå att bilen ska frikoppla dsglådan när man rullar utför, jag vill kunna motorbromsa som med manuell bil, inte behöva trampa på bromspedalen...

För en oerfaren förare tycker jag nog att de olika automatlådorna är rätt mycket samma sak. Jag som nog räknas till erfaren stör mig lite på ryckiga starter med DSG och motorns varvtal på en CVT, men i handhavandet är det ju samma sak. Lägg i D, tryck på gasen för att köra fortare och bromsen för att köra långsammare. Jag har varit med om mycket större skillnader på en manuell låda, backen kan ligga lite vartsomhelst, en del har väldigt nära mellan typ tvåan, fyran och kanske backen, kopplingen kan ju variera väldigt mellan olika bilar och så vidare. Pratar vi äldre bilar så är det ännu värre med osynkade lådor och växlarna på konstiga platser.

Skrivet av klirre:

Jag håller med om att automat (med riktig momentomvandlare) är fantastiskt i bilköer, men för mig som bor många mil från närmsta bilkö utöver undantagsfall som vägarbeten och olyckor kör jag hellre manuell än auto. Jag känner mig mer aktiv i körningen och har lättare att fokusera under längre körsträckor. Speciellt hastighet är lättare att hålla i samhällen etc, med automat går det ofta för fort.

Sen är det roligt att koppla och peta i nästa växel! Helst så sömlöst som möjligt, även vid nerväxling. Jag har haft körkort i snart 14 år och har inte tröttnat än, men det kommer kanske en dag när man blir automatlådegubbe 😉

Det handlar förstås en del om på vilka vägar man kör. I stadstrafik är automat väldigt trevligt men på motorväg gör det ju ingen direkt skillnad. Men också vana. Jag hade lite samma tankar som du, att manuell låda var vad som gällde och automat var typ för gubbar och handikappade eller liknande, sen började jag jobba med att flytta runt bilar på Volvo och vande mig vid automat på några dagar och inom kort blev man ju trött varje gång man fick en manuell bil.

Skrivet av Pnorberg:

När jag läser detta skakar jag bara på huvudet. Har tre bilar, en diesel Golf med DSG, en bensin Galant V6 -01 med automat och en Nissan 180zx -88 med manuell. Automaterna är bara sätta i driven och köra, släpper man på gasen så driver bilen själv. Men att det skulle vara så pass stor skillnad att den ena blir mer trafikfarlig än den andra är bara ett löjligt påstående.
Du själv säger att du inte kör automat och aldrig gjort det, varför då plocka dessa påståenden från luften och hävda det som sanning?

Skillnaden märks som mest när automatlådorna växlar, DSGn gör det mycket mer sömnlöst än Galantens.

Började själv övningsköra med en Mercedes dieselautomat för över 20 år sedan, tog manuellt körkort och ägt nu 14 bilar varav de två senaste blivit med automat och om det inte är en entusiastbil så kommer det alltid bli automat.
Kan t.om. tänka mig köpa en 80-talare med automat bara för att slippa växla, så spännande är det inte med att dra i en spak.

Precis. Undantaget är väl om man verkligen vill ha en sportbil, inte en snabb glidarbil eller så utan en riktig sportbil som man kör för att det är roligt, kanske på bana.