Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem

Manuellt borde vara självklart. Har man ingen bil så finns det alltid alternativet intensivkurs. Kostar lite mer men du är klar på en vecka eller två och sen har du ditt kort för manuell bil.

Man kan alltid börja köra privat med familjens automatväxlade bilar för att lära sig hantera bilen och bli tryggare ute på vägarna. Sen kör man intensivkursen och lär sig växla.

Sen om du bara kör med automat gör det inget.

Jag kommer troligtvis aldrig köpa en manuell bruksbil igen. Men finns säkert chans att man köper en veteranbil eller en sportigare bil med manuell växellåda framöver. Då är det tråkigt om man inte hade möjligheten att köra det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast varför????? Alla kan köra automat utan träning

Dem två gångerna jag varit med i olycka så har jag blivit påkörd av en person som kört automat, men hade manuellt körkort.
Bästa var vid Max i Råsunda vid korsningen, personen hade precis hämtat bilen från bilia Haga norra (1km) och tryckte på gas istället för broms körde in i dragkroken, hela fronten förstörd 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Molgorain:

Om det nu är så enkelt, varför har det då hänt så allvarliga olyckor med A-traktorer?

Det har nog mest med trimning att göra, P4 Väst har kört en serie reportage om a traktorer senaste veckan, här nedan är länkar till några av dem.

https://sverigesradio.se/artikel/polisen-a-traktorn-korde-for...
https://sverigesradio.se/artikel/bilmekanikern-de-vill-att-ja...
https://sverigesradio.se/artikel/branschen-ryter-ifran-mot-fo...
https://sverigesradio.se/artikel/langlyssning-har-pressas-gen...
Jag tror inte olyckorna har så mycket med typen av växellåda att göra utan det beror på att det trimmas och körs för fort och så tappar föraren kontrollen, dessutom är det ju inte heller en separat utbildning för a traktor fast skillnaden är ju enorm mot en moped.
Det enda positiva de fick fram var att många a traktorförare tydligen frivilligt hade bokat in sig för att köra halkbana men annars får vi nog hoppas på lagändringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag röstade manuellt även fast jag föredrar automat.

Hyra/låna bil utomlands? Mest troligen manuellt där, förut i usa, typ.

Permalänk

Är väl alltid bra att välja manuellt.

Det är ju inte speciellt svårt. Man får en känsla för att växla rätt snabbt. Och jag personligen tycker det är roligare att ha lite mer kontroll över bilfan.

Men sedan tror jag att det kommer försvinna mer och mer, för det är ju egentligen en helt onödig sak med manuell växellåda för en vanlig bil. hade bilen kommit idag så hade det varit automatisk.

känns jävligt gammaldags om man tänker efter att behöva sitta och växla i en bil.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AllMessedUp:

Är väl alltid bra att välja manuellt.

Det är ju inte speciellt svårt. Man får en känsla för att växla rätt snabbt. Och jag personligen tycker det är roligare att ha lite mer kontroll över bilfan.

Men sedan tror jag att det kommer försvinna mer och mer, för det är ju egentligen en helt onödig sak med manuell växellåda för en vanlig bil. hade bilen kommit idag så hade det varit automatisk.

känns jävligt gammaldags om man tänker efter att behöva sitta och växla i en bil.

"mer kontroll över bilfan." sitter bara i huvudet.

Permalänk
Skrivet av stgr:

"mer kontroll över bilfan." sitter bara i huvudet.

inte riktigt, rätt svårt att köra typ i 80 på 2:ans växel om man nu skulle vilja det med en automat.
Grovt exempel.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Manuell, finns ingen anledning att begränsa sig, oavsett hur trenden ser ut. Finns möjligheten, så manuellt alla dagar i veckan.
Nog fan kommer man hamna i sitsen att behöva köra polaren till sjukhus om 10 år och självklart kör polaren manuell.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AllMessedUp:

inte riktigt, rätt svårt att köra typ i 80 på 2:ans växel om man nu skulle vilja det med en automat.
Grovt exempel.

I alla automatbilar jag har, så har jag kunnat välja växel som jag velat, om jag velat.. så.. point stands.. Sitter bara innan för pannbenet att du/ni har "bättre kontroll" över bilen med att rycka i bilens pitt och stampa pedal.

Permalänk
Skrivet av stgr:

I alla automatbilar jag har, så har jag kunnat välja växel som jag velat, om jag velat.. så.. point stands.. Sitter bara innan för pannbenet att du/ni har "bättre kontroll" över bilen med att rycka i bilens pitt och stampa pedal.

i det fallet har du ju stängt av den automatiska funktionen.
Det är stor skillnad på manuell och automat.

Skillnaden är att du behöver växla själv & kan välja när du gör det.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Om det nu är så enkelt, varför har det då hänt så allvarliga olyckor med A-traktorer?

Haha, va? För att jorden är på väg mot ett polskifte.(!?) Lite väl blank och absurd kommentar.

Någon nämnde att manuell låda kan bli ett för överstressat pålägg för vissa. Mja, dessa människors sinnesnärvaro slutar nog också vid den främre kofångaren - ute i trafiken.

Utbildningen via körskolan och sedermera uppkörningen, är en uppbyggnad av din bas som bilförare och verifieringen (uppkörningen) blir den opartiska personen som ser på dig, om du är mogen att åta dig att övningsköra själv bland de andra medtrafikanterna: gående, cyklande, mopedisten, ryttare, traktor-Kalle, lastbilen, husbilen, Norge-tåget (25m fordonkombination bil+husvagn), Helge som korsar vägen osv.

Klart det är överväldigande till en början att helt ensamt köra bil. Man får kriga lite för att rakställa bilen i parkeringsrutan m.m. Aja, men ingen gör nog lika god Chili-con-carne som du. Antingen har du ett jäklarns bra men knyckt recept för denna goda rätt, eller så har du själv byggt upp konsten genom ett långt prövande.

För att bli duktig på något måste man träna och i början gynnas man enormt av att hitta rätt mentor. Det bör vara en mentor som anpassar sig helt efter individens behov och förutsättningar. Med rätt hjälp så lär man sig den där stickan i ett relativt nafs.

Permalänk
Medlem

Flera tillverkare har ju slutat helt att tillverka bilar med manuella lådor och för hybrid/elbilar så är det ju automat som gäller, dessutom mer miljövänligt med automat.

Kommer man på senare att man vill hålla på med äldre bilar etc så är det väldigt enkelt att komplettera i efterhand med en uppkörning för manuell låda (man behöver inte göra om teoriprov etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dem två gångerna jag varit med i olycka så har jag blivit påkörd av en person som kört automat, men hade manuellt körkort.
Bästa var vid Max i Råsunda vid korsningen, personen hade precis hämtat bilen från bilia Haga norra (1km) och tryckte på gas istället för broms körde in i dragkroken, hela fronten förstörd 😁

Gasen sitter på samma ställe i automat som manuell så det där var ju bara en totalt inkompetent förare. Hade han tryckt in bromsen i tron han skulle koppla av gammal vana möjligen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gasen sitter på samma ställe i automat som manuell så det där var ju bara en totalt inkompetent förare. Hade han tryckt in bromsen i tron han skulle koppla av gammal vana möjligen

Personen skyllde att det var första gången hon körde automat.

Att lyckas med bedriften antar jag man dubbel stampar som broms+koppling men med automat blir det annorlunda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Manuellt borde vara självklart. Har man ingen bil så finns det alltid alternativet intensivkurs. Kostar lite mer men du är klar på en vecka eller två och sen har du ditt kort för manuell bil.

Man kan alltid börja köra privat med familjens automatväxlade bilar för att lära sig hantera bilen och bli tryggare ute på vägarna. Sen kör man intensivkursen och lär sig växla.

Sen om du bara kör med automat gör det inget.

Jag kommer troligtvis aldrig köpa en manuell bruksbil igen. Men finns säkert chans att man köper en veteranbil eller en sportigare bil med manuell växellåda framöver. Då är det tråkigt om man inte hade möjligheten att köra det.

Tog körkort på 80-talet för bil. Var inget snack om saken "på den tiden" att alltså ta körkort för manuell växellåda.
Kostade inget extra heller.

Har inte kört manuell växellåda på typ 30 år heller, men rätt skönt "att ändå ha kortet"!

Permalänk

Det tog min dotter ca 10 minuter att lära sig köra med manuell då hon var 12 år. Dessutom borde automatlådor skattas hårt p.g.a. miljöskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det tog min dotter ca 10 minuter att lära sig köra med manuell då hon var 12 år. Dessutom borde automatlådor skattas hårt p.g.a. miljöskäl.

Miljöskäl? De drar väl lika mycket nu förtiden?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det tog min dotter ca 10 minuter att lära sig köra med manuell då hon var 12 år. Dessutom borde automatlådor skattas hårt p.g.a. miljöskäl.

Att klaga på automater av miljöskäl håller inte för moderna automatlådor utan de är lika bra eller bättre än manuella, det var när de hade momentomvandlare utan mekanisk låsning som de innebar högre bränsleförbrukning men den typen av växellådor började bli ovanliga för 20 år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Några andra punkter som talar för manuell är att du får en bredare marknad gällande köp av bil...

Samt som några har nämnt tidigare... ska du hyra bil i varmare länder så är majoriteten manuella, bortsett från i staterna.

Jag kan verkligen inte förstå varför det skulle finnas nackdelar med körkort för manuellt fordon, men det kanske är pga
att jag inte är så jätte ung längre.

Började själv att övningsköra manuell lastbil som 16-åring med 12 växlar, hög och låg inkl split.

Det finns en viss charm och känsla med manuella bilar, medans automat så "åker du mest med".

Vad tycker grabben själv om du frågar honom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

I alla automatbilar jag har, så har jag kunnat välja växel som jag velat, om jag velat.. så.. point stands.. Sitter bara innan för pannbenet att du/ni har "bättre kontroll" över bilen med att rycka i bilens pitt och stampa pedal.

Du kan i princip aldrig välja växel som du vill på en automat, du kan inte växla ner till ettan när du kör i 130 exempelvis, eller ligga kvar på ettan upp till varvtalsstoppet.

Annars är det här med "bättre kontroll med manuell" en sanning med modifikation, man har bättre kontroll över vilken växel man ligger på men ska man agera snabbt så är automaten snabbare och enklare att hantera. Ligger man bakom någon och vill köra om snabbt exempelvis så är det bara att trycka på gasen med automaten, man vet att om man trycker "så hårt" så växlar den ner och bilen sätter fart, med en manuell måste man koppla ur, växla ner och möta varvtalet liksom, innan man sätter fart. Inte alls lika direkt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Personen skyllde att det var första gången hon körde automat.

Att lyckas med bedriften antar jag man dubbel stampar som broms+koppling men med automat blir det annorlunda

De första gångerna jag körde automat var problemet mer tvärtom, att jag när jag skulle stanna mjukt tryckte på bromsen med båda fötterna och mycket hårdare med vänsterfoten för den var ju van vid en koppling som skulle tryckas i botten liksom, så tvärnit. Dock är det ju ett hyfsat stort problem i USA, att folk trycker på gasen när de tänkte trycka på bromsen, vet inte om det har att göra med att de bara har automater där eller att deras körkortskrav är för låga.

Jag lyssnade på en podcast om just detta, alla skandaler med "skenande bilar" som efter undersökning visade sig vara handhavandefel i nära alla fall, alltså att de trycker på gasen när de tror de trycker på bromsen, och de fortsätter trycka allt hårdare på gasen när de vill stanna tills det går åt skogen. Gemensamt för alla dessa tragiska olyckor är att personen inte var van vid bilen, antingen hade de köpt den nyss eller så var det en lånebil eller hyrbil. En annan sak som gäller alla dessa är att de inte ser något fel på bilen vid undersökningarna efteråt, och att eventuella loggar visar att föraren aldrig tryckte på bromsen utan bara på gasen. Det var också några journalister som testade detta och kom fram till att bromsarna alltid är starkare än motorn, det spelar ingen roll hur hårt du trycker på gasen (eller om den har "fastnat" i full gas), bromsar man hårt så stoppar man bilen.

Skrivet av Swedishchef_90:

Miljöskäl? De drar väl lika mycket nu förtiden?

För det mesta drar en automat samma eller mindre idag, i alla fall på pappret. Momentomvandlaren gjorde ju äldre automater törstigare än manuella, men idag kompenseras det av smartare växellådor som håller varvtalen på en bättre nivå. Dubbelkopplingslådor är ännu snålare för de har både smartheten och slipper momentomvandlaren, men de har ju andra nackdelar förstås.

Permalänk
Medlem

Manuellt, massor med tex hyrbilar etc. har manuellt runt i världen.

Ja, bättre kontroll med manuellt, men skittråkigt att köra i stadsmiljö med manuell...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yasko:

Manuellt, massor med tex hyrbilar etc. har manuellt runt i världen.

Ja, bättre kontroll med manuellt, men skittråkigt att köra i stadsmiljö med manuell...

För mig som sällan hyr bil privat men desto oftare i jobbet så kan det ju vara en fördel. Mitt jobb är inte så pigga på att låta mig hyra fina bilar utan de vill ju gärna att jag hyr en billig bil, men om jag måste ha en automat så lär det betyda att jag inte kan ta en av de mindre bilarna liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Du kan i princip aldrig välja växel som du vill på en automat, du kan inte växla ner till ettan när du kör i 130 exempelvis, eller ligga kvar på ettan upp till varvtalsstoppet.

Då har det varit fel i alla mina bilar med automatlåda..
För att ligga kvar upp till varvstopp har inte varit något problem i alla de bilar jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det tog min dotter ca 10 minuter att lära sig köra med manuell då hon var 12 år. Dessutom borde automatlådor skattas hårt p.g.a. miljöskäl.

Dagens Automater är mycket bättre än dom var för.
Dessutom är alla elbilar automater du menar att dom drar mer än en manuel växlad bil?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Dagens Automater är mycket bättre än dom var för.
Dessutom är alla elbilar automater du menar att dom drar mer än en manuel växlad bil?

Gammal fakta som anses vara applicerbar idag och anses som riktig fakta än idag

Permalänk
Medlem

Gött o ha manuel de ggr man behöver hyra lastbil på macken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Då har det varit fel i alla mina bilar med automatlåda..
För att ligga kvar upp till varvstopp har inte varit något problem i alla de bilar jag haft.

Jag var kanske något otydlig men man kan inte varva ut en automat, idag kan man sällan det på manuella heller visserligen. Men de flesta automater växlar upp själva även i manuellt läge om man trycker på och inte växlar upp. På samma sätt tillåter de inte föraren att växla ned om de redan ligger på höga varv. Varför man skulle vilja göra det vet jag inte dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dagens Automater är mycket bättre än dom var för.
Dessutom är alla elbilar automater du menar att dom drar mer än en manuel växlad bil?

De flesta elbilar är väl oväxlade? Däremot antar jag att man får köra dem med ett körkort villkorat för "automatväxel", även om det är lite konstigt på sitt sätt. Namnet på villkoret borde kanske ändras till "ej manuell" istället.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att klaga på automater av miljöskäl håller inte för moderna automatlådor utan de är lika bra eller bättre än manuella, det var när de hade momentomvandlare utan mekanisk låsning som de innebar högre bränsleförbrukning men den typen av växellådor började bli ovanliga för 20 år sedan.

Min förra tjänstebil, en 2,5 liters pickup med förkammarmotor och manuell låda, drog mindre bränsle än min nyare med direktinsprutning, commonrail, elektronik och automatlåda. Samma motorstorlek på båda.
Lockuppen sitter bara i om jag kör olagligt fort annars blir det turbinslir för minsta lilla uppförsbacke.
Båda Mitsubishi L200 2,5 4wd. Den äldre med i grunden betydligt ineffektivare motorn drog ca 1 dl mindre bränsle per mil en den nyare med effektivare motor. Det kan bara bero på automatlådan.

Skrivet av vinylens:

Dagens Automater är mycket bättre än dom var för.
Dessutom är alla elbilar automater du menar att dom drar mer än en manuel växlad bil?

Elbilar har inga växlar.
Att dagens automatlådor är bättre än gårdagens har jag hört i säkert 25 år men det är fortfarande i princip en motordriven pump som skvätter automatolja på ett turbinhjul. Det finns förstås bättre konstruktioner men de flesta är "vanliga" automatlådor med pump och turbin.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Min förra tjänstebil, en 2,5 liters pickup med förkammarmotor och manuell låda, drog mindre bränsle än min nyare med direktinsprutning, commonrail, elektronik och automatlåda. Samma motorstorlek på båda.
Lockuppen sitter bara i om jag kör olagligt fort annars blir det turbinslir för minsta lilla uppförsbacke.
Båda Mitsubishi L200 2,5 4wd.

Naturligtvis finns det ooptimaalt byggda bilar men om du tex kollar på tunga lastbilar är det i dag nästan enbart automater just för att det blir billigare för de drar både mindre bränsle och ger lägre underhållskostnader.
Och välbyggda personbilar får också bara tekniska fördelar med automater idag men det går säkerligen att hitta exempel där man inte har den bästa tekniken eller kombinationerna av teknik, tillverkarna försöker ju inte alltid optimera just bränsleförbrukningen utan de vill i första hand optimera sin vinst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.