Helgsnack: Bästa processorkylaren genom tiderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Är väll partisk då jag kör en själv, en nh-d15 är ju kunglig Såpass stor att den går att köra passivt när det inte är någon större last på processorn, och kyler på bra även under last

Bra val. Jag kör själv likadan kylare fast med en 120mm fläkt vid lägsta möjliga ohörbara varvtal på ena flänsen (som trycker ut luften baktill via en strut) och cpu:n går aldrig över 48 grader oavsett last.
Har ett rymligt Fractal Design chassi med massor av passiv ventilering.
Det enda som kan låta lite är GPU fläktarna när man drar igång ett spel men det hörs ändå inte eftersom man alltid lirar med hörlurarna på.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Genom åren har det varit många men måste slå ett slag för en modernare variant. Noctua NH-D15, otroligt lättmonterad, bra, snygg och alldeles underbar.

Permalänk

Måste nämna Schyte Ninja, den första giganten

Kör dock Monster Labo the first nu
https://www.monsterlabo.com/the-first

Permalänk
Medlem

Min favorit är nog min Thermalright HR-02, den kyler fortfarande min processor tyst och fint och får jag tag på passande monteringsdon kan den bra få hänga med i nästa bygge.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

TRUE (Thermalright Ultra 120 Extreme)
https://images.anandtech.com/reviews/cooling/2007/thermalright-ultra-120-plus/120compare.jpg

Funkar än idag om du moddar fästet för ditt moderkort, för kylaren klarar av många av dagens processorer.

Är enligt mig en väldigt passande jämförelse.
CNPS CU-7700/9700 gänget. 👍

Sitter kvar på min Thermalright Ultra 120 True copper. 2kg, så en riktig best 😁 Blev lite orolig över att jag skulle behöva lägga den åt sidan vid nästa upgrade iom alla nya socklar, men nu blev det en 5800X3D på am4, så den hänger med ett tag till 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Älskar mina Zalman Reserator 1 som jag fortfarande har kvar (båda). Dock är pumpen urtagen då den inte riktigt orkade med alla gånger + att de började bli till åren och lät vilket ju tar bort tjusningen med passiv vattenkylning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måste nog slå ett slag för Noctua NH-D15 priset till trots. Kör semi-passivt på min deliddade I7 6700k.

Dock så har jag alltid satt den legendariska Cooler master 212 i varje dator jag satt ihop till familj och vänner!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Avstängd

Bästa jag använt är Arctic Liquid Freezer II 360 !! är galet nöjd har aldrig haft några problem med den.

Permalänk
Medlem

Hade länge Noctua NH-D14(sitter fortfarande i en gammal dator) men i nuvarande har jag en Arctic Liquid Freezer II 360 som är riktigt bra, tyst och kyler bra.

Permalänk
Medlem

MINNS NI WBK38? HADE DEN I MÅNGA ÅÅÅR! VA? JAG HÖÖÖR ER INTE?! TINNITUS? JAA!

Nä men bästa är säkert ND-14 eller 15 eller vad de nu heter. Men känns som att 212 Evo var mer kylare för pengarna för "vanligt folk". 389:- kostar den på Webhallen idag - så den är fortfarande oerhört prisvärd. Mindre meck att montera den än större modeller med, då den är "snäll" mot RAM-minnen etc. Så även om Noctua kyler bättre så tycker jag nog 212 är värd Peoples choise

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Kastar in en röst på Hyper 212 här med. Vill minnas att det vid varje datorbygge har jagats recensioner och att det alltid funnits ett par som varit snäppet bättre, men att den alltid varit så otroligt prisvärd.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Bäst, tja bästa kylarköp för mig https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-..., köpte denna 2010 efter att redan första dagen lackat ur på Intels i5 760 stockkylare på mitt nya GA-P55-USB3-bygge. Rpm varierade hela tiden, ljudligt, på stockkylaren.
Har den (freezer 7) fortfarande, idlar på 900-1000rpm, går sällan över 1500 och det är först där nånstans den börjar låta.

Har även en gammal noctua https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 som jag fick med vid nåt begagnatköp. Den kyler ju bra men flåsade på med för höga varv. Fick koppla fläktarna till chassiuttagen, då kunde jag styra dem till 40% vid idle. Funderar på om denna kan klara lite nyare processorer än min arctic cooling freezer.

Renskrivning
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dark rock pro 4 är den överlägset bästa kylaren jag haft, den är tystare och kyler bättre än nh 15. Tempsen har varit riktigt låga med min I9900k.

Vet i sjutton om man kan dra det som en generell slutsats dock, att dark rock pro 4 kyler bättre än nh15 men bra att den gör det för dig.