Permalänk

BSOD z690-f

Hej igen.
Känns som att jag lägger upp en tråd här var och varannan dag nu.

Uppgraderade nyligen datorn med följande:
I7 13700k
32gb ddr5 corsair vengence
Rog Strix z690-f gaming wifi
Corsair icue h100i Elite LCD

Allt lirade på fint men fick inte rätt på XMP.
Gjorde allt jag kunde för att lösa det men utan resultat.
Tänkte att jag skiter i xmp o köra dem i moderkortets stock speed bara.
Plötsligt fick jag en bsod och ena usb porten sten dog…
Gjorde allt jag kunde så som unistall på drivers, rollback osv..

Fick reklamera moderkortet och fick ett nytt.

Nu till mitt problem.
Jag kan inte installera Windows utan att jag får bluescreen om och om igen.
Olika felkoder varje gång också.
Löser man recensioner på olika webbplatser som säljer detta kortet så verkar många haft problem med m.2 diskar på detta moderkortet.

Åkte och köpte en annan m.2a idag för jag tänkte att det kanske va fel på den jag har.
Samma resultat.
Lyckas efter många om och men installera klart Windows och dra ner alla drivers till moderkortet samt Windows.
Bsod varje minut ändå.

Vanligaste felkoden är: system service exeption.

Någon som har tips innan jag slänger allt och börjar om från början….

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

För mig var jag tvungen att "disable all VMD settings" för att kunna installera windows.
Men det låter som du kan det.

Testa att "disabling the PCI Express Native Power Management feature"
Har du fullt med WHEA errors i evenlogen så är det förmodligen lösningen

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1674738-katastrof-bygg...

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

För mig var jag tvungen att "disable all VMD settings" för att kunna installera windows.
Men det låter som du kan det.

Testa att "disabling the PCI Express Native Power Management feature"
Har du fullt med WHEA errors i evenlogen så är det förmodligen lösningen

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1674738-katastrof-bygg...

Tack! Ska prova direkt.
Testar även nu med en vanlig sata ssd för att se om det hjälper.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

För mig var jag tvungen att "disable all VMD settings" för att kunna installera windows.
Men det låter som du kan det.

Testa att "disabling the PCI Express Native Power Management feature"
Har du fullt med WHEA errors i evenlogen så är det förmodligen lösningen

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1674738-katastrof-bygg...

Update, ingen skillnad efter dessa 2 tips… :/

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Basic fråga, ta inte illa upp.

Du har använt dig av alla distanser när du monterade moderkortet? Om inte blir det kortis och det kan tvärdö/ ge BSOD.

Permalänk
Skrivet av Schwalan:

Basic fråga, ta inte illa upp.

Du har använt dig av alla distanser när du monterade moderkortet? Om inte blir det kortis och det kan tvärdö/ ge BSOD.

Japp, alla standoffs är monterade korrekt och alla 9st skruvar är monterade.

Allt funkade igår innan jag gav mig på att installera om Windows.
Har även testat nu utan gpu, med 1 ram minne i alla olika slots, med vanlig ssd istället för m.2 men samma problem.

Moderkortet kör senaste bios versionen som jag uppdaterade först med bios Flashback funktionen.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Skrivet av Howardflynn:

Update, ingen skillnad efter dessa 2 tips… :/

Ah trist.
Ladda ner "who crashed" och se om det står lite mer info på BSOD loggarna.
Har du några WHEA error i logboken?

Permalänk

Ny teori är att processorn är problemet.
Med tanke på att allt fungerade i lördags för att under kvällens gång märka lite problem med att datorn blev slöare.
Installerade då om windows utan att fysiskt röra någon komponent, där började strulet.

Efter mycket googlande så hittar man ett par trådar och 9 av 10 fall så verkar det vara cpun.

Ska prova detta i första hand men är det någon som kommer på något annat som är värt att prova så mottages det gärna.

Återkommer i tråden med update.

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

Update ifall någon råkar ut för liknande fel.
Fick min cpu utbytt utav Inet utan konstigheter.
Efter det har allt lirat på bra.
Märkte konstiga stutters i början efter allt va installerat men enligt bios senaste version så stod det att man skulle ladda ner senaste ME firmware för att använda denna, så gissningsvis det som spökade.
Efter Firmware updaten så har allt lirat på bra och får 30.2k i cinebench @stock

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.