Elon Musk ska lämna VD-posten på Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Omröstningarna är grund för fri censur.
PK media har precis tagit en tugga av Adams äpple

Förutom det faktum att han nu vill begränsa det till de som endast betalar för Twitter. Så nja, så mycket för "free speech absolutism" är han ju inte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nov 16 (Reuters) - Elon Musk said on Wednesday he expected to reduce his time at Twitter and eventually find a new leader to run the social media company, adding that he hoped to complete an organizational restructuring this week.

Så helt enligt plan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Så helt enligt plan...

Undrar om planen också var att mucka gräl med investerare på Twitter med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Musikälskare

Är så trött på att höra om den här egoistiska narcissisten, önskar man kunde filtrera bort allt Muskigt från nyhetsflödena

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det allena kan ändå inte rädda Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En Badanka hade gjort ett bättre jobb än Elon Musk. Jag var glad att de försökte bekämpa dumheter på Twitter och sedan dök Musk upp och ba' "Välkommen tillbaka herr Trump". Så kräktes man lite i munnen och tänkte att nu är det kört. Men det var väl för väl att han nu avgår då. Jag är tydligen inte ensam om att tycka att han gjorde ett dåligt jobb. Sen finns det såklart folk som tycker att han är bra och gjorde ett bra jobb och att Trump är bra och så. Men det är ju ingen mänsklig rättighet att finnas på twitter.

Problemet var att de inte bara försökte bekämpa "dumheter" på Twitter, vilket Twitter files tydligt visar, utan att de faktiskt medvetet förtryckte vissa åsikter och till och med vissa nyheter. Det Elon Musk lovade var att det skulle bli så nära yttrande och åsiktsfrihet men kan komma utan att trakassera folk och det tycker jag han åtminstone har tagit ett par steg i rätt riktning för, även om det varit rejält skakigt och många blunders längs vägen. Sedan innebär yttrandefrihet att man behöver tillåta kontroversiella åsikter och personer, som t.ex Trump som du tar upp, men inte nödvändigtvis att man håller med eller ens gillar vad de säger.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

I syfte att bottar inte skulle vara med och rösta

Snarare att Elmo vet att folk som betalar är gemerellt sett mer muskvänligt inställda och att det skulle ge honom en fördel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Intressant med omröstning, sitter och spekulerar hur detta skulle funka inom politik bland vissa sakfrågor (förstås mot ID verifiering och inte bara genom öppen omröstning i social media)

För Musks del tror jag det är bara klokt beslut för känns som det vore bara en tidsfråga tills han hade gjort någon stor ny groda i något uttal.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Säga vad man vill om Musk, men lite respekt ska han allt ha för att han faktiskt lyder omröstningen.

Han kunde lätt dratt en "jk lol" eller börjat gnälla.

Själv är jag ganska skeptisk till omröstningen.
Bytet verkar vara planerat sedan tidigare.
Det ser mer ut som ett trick i mina ögon.

Jag tror nämligen inte att han saknar riskbedömningsförmåga i affärsfrågor på det här sättet.
Vinsten är noll och risken är enorm om det här bara skulle vara en spontan grej.

Får mig att tänka på de videos som myndigheten för psykologiskt försvar lade upp tidigare i år - även om de vill varna för något lite annat.

https://m.youtube.com/@myndighetenforpsykologiskt7063

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Problemet var att de inte bara försökte bekämpa "dumheter" på Twitter, vilket Twitter files tydligt visar, utan att de faktiskt medvetet förtryckte vissa åsikter och till och med vissa nyheter.

Jasså?
Jag tolkade det mer som att det bekräftade det Twitter har sagt om att dom modererar mer pragmatiskt.

Vad är det för åsikter och nyheter som du menar att Twitter medvetet förtryckte?

Förutom rent falsk information om t.ex. Covid, eller olagliga saker som "hämndporr" osv.

Inte för att deras algoritm var helt oproblematiskt, den var ju bevisat partisk och mer effektiv för att boosta högerperspektiv t.ex.

https://www.theguardian.com/technology/2021/oct/22/twitter-ad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, han gör bara exakt som han vill / har planerat. Alla som tror annorlunda är väldigt lättlurade.

Helt ärligt så är jag inte direkt insatt i Twitter-röran och bryr mig inte nämnvärt förutom att jag finner all uppståndelse ganska komisk.

Med tanke på det stora antalet citeringar jag fått i denna tråden så verkar jag vara i minoritet. Känns bra. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Problemet var att de inte bara försökte bekämpa "dumheter" på Twitter, vilket Twitter files tydligt visar, utan att de faktiskt medvetet förtryckte vissa åsikter och till och med vissa nyheter. Det Elon Musk lovade var att det skulle bli så nära yttrande och åsiktsfrihet men kan komma utan att trakassera folk och det tycker jag han åtminstone har tagit ett par steg i rätt riktning för, även om det varit rejält skakigt och många blunders längs vägen. Sedan innebär yttrandefrihet att man behöver tillåta kontroversiella åsikter och personer, som t.ex Trump som du tar upp, men inte nödvändigtvis att man håller med eller ens gillar vad de säger.

Om deras trivselregler med Musk siktade på att komma så nära den juridiska definitionen av yttrandefrihet som möjligt så är jag glad att han är borta. Att extrema organisationer har rätt att fredligt demonstrera och stå och gapa på torg etc utan risk för repressalier från staten bara de har tillstånd är väl jättebra.
Men om sociala plattformar hade samma lösa tyglar så skulle det snabbt bli otrevligt. Visst, man kan blockera folk. Men det är ju ofta något man får göra efter att man vet att man blivit påhoppad. Det är reaktivt. Jag föredrar en proaktiv policy som förbjuder påhopp, spridande av "alternativa fakta" konspirationer mot vedertagna demokratiska stater och sådant otyg. De som tycker sådant är värdefullt eller spännande kan väl istället hjälpa truth social ett växa istället för att smutsa ner på twitter. Tycker jag i alla fall.

Sen vittnar det en del om vilka tassemarker man rör sig i om det blir "snedsteg" när man försöker skapa yttrandefrihet på en plattform. Det är en Pandoras ask man kanske inte ska öppna då. Men som sagt... Finns ju andra mer radikala plattformar om man tycker att konspirationer, hot och hat ingår i yttrandefriheten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Säga vad man vill om Musk, men lite respekt ska han allt ha för att han faktiskt lyder omröstningen.

Han kunde lätt dratt en "jk lol" eller börjat gnälla.

Men i jämförelse med vad han brutit (freedom of speech anyone?) så är det inte mycket respekt han förtjänat sedan han tog över twitter.

Skrivet av pskjonte:

Inte jätteinsatt i Elon:s affärer och annat, men för mig verkar han vara lite av en "Drama Queen" ?

Lite? Killen bannade ju en samling journalister, gick med på en intervju där han skulle förklara sig.. bara för att anlända.. säga åt dem att de brutit mot Twitters TOS och att alla som försöker retweeta artiklarna de skrev kommer bli bannade för banevasion.. och lämnade.

Skrivet av kotz:

I syfte att bottar inte skulle vara med och rösta

Du menar samma botar som ibland har köpt sitt verified och spammar crypto-scams? Mhmm..

Skrivet av Dance:

Problemet var att de inte bara försökte bekämpa "dumheter" på Twitter, vilket Twitter files tydligt visar, utan att de faktiskt medvetet förtryckte vissa åsikter och till och med vissa nyheter. Det Elon Musk lovade var att det skulle bli så nära yttrande och åsiktsfrihet men kan komma utan att trakassera folk och det tycker jag han åtminstone har tagit ett par steg i rätt riktning för, även om det varit rejält skakigt och många blunders längs vägen. Sedan innebär yttrandefrihet att man behöver tillåta kontroversiella åsikter och personer, som t.ex Trump som du tar upp, men inte nödvändigtvis att man håller med eller ens gillar vad de säger.

Du menar samma Elon som förespråkade absolut yttrandefrihet.. tills folk började visa hur denna idé var dålig genom att länka mer personlig information om Elons flyg (som var offentlig data) då började han banna dessa. När journalister förde fram hyckleriet om detta så blev de bannade också. Så mycket var Elons löften värt.

§1 borttaget /Mod
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

1. Twitter har pengaproblem (har t.ex. ställt in betalningarna av hyran för Twitters kontor) och det är helt garanterat att de Saudiarabiska investerarna krävde att Musk skulle avgå för att skjuta till mer pengar. Omröstningarna är bara teater.
Flera av de största investerarna i Tesla har också börjat knorra för att Elons idiotier skadar också Tesla och SpaceX.

2. Han tänker avgå som CEO, men behålla kontrollen över allt som är Twitter. Dvs bara byta titel. Få se om investerarna tycker det är tillräckligt (jag skulle inte gå med på det om jag investerat i fiaskot).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Undrar om planen också var att mucka gräl med investerare på Twitter med.

Han har ju gjort det förr, både i Tesla och SpaceX 🙂
Hoppar han av som VD så kan han ju ändå behålla makt, han sitter säkert med i styrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Flera av de största investerarna i Tesla har också börjat knorra för att Elons idiotier skadar också Tesla och SpaceX.

Förmodligen ja, när det gäller Tesla. SpaceX är ett privat aktiebolag, så tveksamt vem som egentligen är investerare/ägare där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det allena kan ändå inte rädda Twitter.

Det Ellona kan ändå inte rädda Twitter

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har ni slutat ge cred för tipsningar? Tipsade om detta för flera dagar sedan och var förvånad att ni inte skrev något så antog att det inte var intressant nog

On-Topic: Ser gärna han avgår så han kan lägga fullt fokus på Tesla.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag tror Elon Musk var införstådd med resultat redan före omröstningen.
Jag ser det som ett smart drag att slippa en post han inte vill ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Helt ärligt så är jag inte direkt insatt i Twitter-röran och bryr mig inte nämnvärt förutom att jag finner all uppståndelse ganska komisk.

Med tanke på det stora antalet citeringar jag fått i denna tråden så verkar jag vara i minoritet. Känns bra. ^^

Du får mycket citeringar för det du sa var fel.

Jag är inte speciellt insatt mer än nyheterna man tvingas se överallt. Inte ett dugg intresserad av varken Twitter eller Musk.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur man inte kan gilla Elon. Jag tycker han är Gud.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om trump borttaget*

Om ni vill starta sidospår så finns det roligare platser att göra det.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jurti:

Förstår inte hur man inte kan gilla Elon. Jag tycker han är Gud.

För att han är extrem hycklare med för mycket pengar. Folk misstar hans framgångar för intelligens.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag är en av de där som undrar ”varför i helsike använder man eller läser vad som står på twitter?” Men jag antar att jag är lite ”too old for this sh*t”.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tycker han har gjort ett bra jobb med Twitter den korta tid han har varit ägare. Blir spännande att se nästa steg. Om det just är han som är VD tror jag kvittar.

Skrivet av Lagerlöf:

För att han är extrem hycklare med för mycket pengar. Folk misstar hans framgångar för intelligens.

Varför är han en hycklare? Vad beror hans framgångar med Zip2, X/Paypal, Tesla och SpaceX på då?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har ni slutat ge cred för tipsningar? Tipsade om detta för flera dagar sedan och var förvånad att ni inte skrev något så antog att det inte var intressant nog

On-Topic: Ser gärna han avgår så han kan lägga fullt fokus på Tesla.

Imponerande att tipsa om något som Musk skrev inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du får mycket citeringar för det du sa var fel.

Haha, hur kan det vara "fel"? Det är ju en (subjektiv) åsikt.

Folk får tycka vad dom vill om Musk.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Tycker han har gjort ett bra jobb med Twitter den korta tid han har varit ägare. Blir spännande att se nästa steg. Om det just är han som är VD tror jag kvittar.

Varför är han en hycklare? Vad beror hans framgångar med Zip2, X/Paypal, Tesla och SpaceX på då?

Vi kan ju börja med att han förespråkar fri yttrandefrihet men tvekar inte en sekund att särbehandla hans kritiker genom att stänga av deras konton när de framhäver hans hyckleri. Hans framgång med just Paypal och Tesla överskattas något enormt. Paypal så köpte han upp en produkt och framgångarna skedde efter att han köpts/sparkats ut.

https://www.shortform.com/blog/elon-musk-paypal-story/

SpaceX fungerar TROTS Musk försök att sätta sina polare på ledande positioner. Om man sedan kritiserar honom så får man direkt sparken.. inte allt för ofta olagligt.

https://www.thenationalnews.com/business/2022/11/17/spacex-wo...
https://www.latimes.com/business/story/2022-11-17/spacex-empl...

Samma verkar även gälla på Twitter där varje person som vågar kritisera Musk får kicken... maken till dåligt självförtroende får man leta efter.

https://www.nytimes.com/2022/11/15/technology/elon-musk-twitt...

Faktum är att varenda företag som Musk haft inflytande i verkar drivas med åsikten att han är den allsmäktiga ledaren och alla kritiker är idioter som förtjänar sparken.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jasså?
Jag tolkade det mer som att det bekräftade det Twitter har sagt om att dom modererar mer pragmatiskt.

Vad är det för åsikter och nyheter som du menar att Twitter medvetet förtryckte?

Förutom rent falsk information om t.ex. Covid, eller olagliga saker som "hämndporr" osv.

Inte för att deras algoritm var helt oproblematiskt, den var ju bevisat partisk och mer effektiv för att boosta högerperspektiv t.ex.

https://www.theguardian.com/technology/2021/oct/22/twitter-ad...

Googla "Twitter files"

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG