Permalänk
Medlem

Lian Li LANCOOL 205M Custom loop (budget bygge)

Hej.
Vill dela med mig om mitt pågående budget projekt med delar jag har över hemma och samlat på mig.
Allt började med en gammal dålig fractal design celsius s24 som bubblar.

Tänkte att jag skule göra ett riktigt budget bygge med en vatten kyld gpu genom att byta slangarna och montera in gpu i serien och va klar med bygget.

Lånad bild för att vissa vad planen från början va.

Köpte ett r9 290x vattenkyld.
Inget krav på prestanda bara ett roligt bygge att leka med.
Läser på lite och inser att pumpen i Fractal inte kommer att fungera så bra.

Köper då lite överblivna delar med pump och massa annat.
Köpte även ett vatten block här till ett rx5700xt. (här går de fel redan) va tänkt till ett annat seriöst bygge med hårda koppar rör m.m
Väntar till jag kan köpa ett passande rx5700xt med trasig fläkt till bra pris.

Har nu massa kopplingar, pumpar, 2st komplett gpu och ett Ekwb block för cpu m.m (allt till två kompletta byggen) förutom att jag bara har en 240mm kylare. Så planen blev att vid tid bygga ett seriöst bygge och mitt budget bygge med r9 blev hyll värmare.

Men i helgen såg jag att fractal design celsius s24 kylaren va gängad.

Eftersom jag hade massa delar till soft tube så nu va de bara börja på mitt budget bygge efter jag monterat av kylaren.
Har ett nytt Lian Li LANCOOL 205M ligger i kartong som jag inte gillade och blev över så i lördags börjar jag och dottern på fyra år montera i lite delar.
Planen va en i5 8400 med r9 290x med soft tube.
Men spårade fort ur när jag inser att r9 börjar bli gammal och demonterar och monterar ihop mitt rx5700xt till i5;an.
Bygget fortsätter och inser nu att slangen jag köpte till ursprungs planen inte passar alla delar jag har. Beställer då ny slang och känner mig nöjd för dagen.

På söndag vil dottern fortsätta bygga och jag tycker nu att i5 8400 blir lite klen och att moderkortet är lite litet för chassit så letar på ett bättre moderkortet med en i5 10400f som blev över tidigare föra året.
Allt börjar nu se trevligt ut och snart lär vi bara vänta på slangen så är bygget snart klart.

På måndag så leker vi lite och jag provar att montera den tunna slangen från pumpen till kylaren. Vi känner oss nöjda, men jag tycker att det ser tråkigt ut när slangen inte är rak, men budget bygge tänker jag vi gör annat.

Tisdag, prov monteras en slang från kylaren till cpu, nu tar bygget en vändning när jag inser att soft tub inte håller måttet i bygget. Den går inte att få rak och fin utan svänger där den vill.

På kvällen så beställer jag lite 12mm hård plast rör och dom billigaste 12mm kopplingar m.m jag hittar. Är ju ett budget bygge.
Onsdag, Nu får jag för mig att på kvällen med mobilen kasta upp en projekt tråd här för att skriva av mig, blir spännande och se vad de här slutar.
Nu kan jag tänka mig att backa bandet och köra r9 och i5 8400, men slang eller rör. Och vad ska jag med bygget till?

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Här kommer en uppdatering, har fått hem 12mm hårda rör nu och det är inte lätt att få de snyggt med dom, dom är svår att böja utan att dom blir fula.
Efter en meter rör har jag fått ihop detta 👍 blir några misstag under resans gång

Är bara under prov montering.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Idag blev kylningen klar, står nu på ur luftning några timmar.
Ganska nöjd med tanke på mitt första vatten bygge.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Nu är den testade och fungerar, blev en kväll med lite test och spel. Finns lite kvar att förbättra.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Den har fungerat bra, roligt bygge.
Kör med någon rgb styrning. Grön 0-40 grader 40-60 gul och över 60 röd på cpu. Den ligger på grön nästan jämt ibland gul. Bra kylning med tanke på vilken radiator jag använder.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Nice! Även lite äldre hårdvara förtjänas att tas hand om

Permalänk
Medlem

Tackar.
Ja det är riktigt skoj att göra ett bygge man inte brukar göra, Det jag ångrar är att jag inte köpte en ny pump då den låter lite för mycket för att vara helt nöjd med bygget.
Men den blir använd lite nu och då, funderar på att bygga om den och byta pump i den ibland.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)