Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det är Glorious Eggroll som har satt ihop det, så det är inte vem som helst som har gissat sig till lite optimeringar.

Jo men visst, Thomas Crider som han också heter, ger helt klart sken av att han vet vad han gör.
Hittills så känns det han gjort stabilt och bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag kanske missförstår syftet med Looking glass men jag skulle säga att det är överflödigt idag. Jag strömmar mina spel från en VM som snurrar i min server och använder sig av ett diskret grafikkort.

Det är ju ganska olika scenarion, så Looking Glass används på en och samma fysiska burk, utan KVM-switchar och annat. Vidare hävdar de att det ger högre prestanda än vanlig passthrough.

Ser extremt intressant ut. Har inte känt för att gå över helt till Linux p.g.a. obefintligt stöd för spel-rattar. Men Looking Glass löser potentiellt de problemen, så det ska absolut testas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Någon med Nobara som får felmeddelande om "tainted kernel" ?
Verkar relaterat till Nvidia och/eller v4l2loopback.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det är ju ganska olika scenarion, så Looking Glass används på en och samma fysiska burk, utan KVM-switchar och annat. Vidare hävdar de att det ger högre prestanda än vanlig passthrough.

Ser extremt intressant ut. Har inte känt för att gå över helt till Linux p.g.a. obefintligt stöd för spel-rattar. Men Looking Glass löser potentiellt de problemen, så det ska absolut testas.

Looking Glass är oerhört trevligt. Att enkelt kunna köra windows i ett VM med nära native prestanda är tjusigt som attan. Det var programmet som medförde att jag slutade dual boota och använde linux som daily driver. Baksidan är ju att du behöver två grafikkort. Men det tycker jag att det är värt. Annars kan en ju köra gpu passthrough med ett grafikkort. Men då bevaras inte din gui i linux, vilket för mig inte är ett alternativ.

Finns en Discord kanal där det finns mycket bra diskussioner och info. Ex om att köra lite experimentell teknologi(idd) istället för att köra en dummy plug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihada:

Looking Glass är oerhört trevligt. Att enkelt kunna köra windows i ett VM med nära native prestanda är tjusigt som attan. Det var programmet som medförde att jag slutade dual boota och använde linux som daily driver. Baksidan är ju att du behöver två grafikkort. Men det tycker jag att det är värt. Annars kan en ju köra gpu passthrough med ett grafikkort. Men då bevaras inte din gui i linux, vilket för mig inte är ett alternativ.

Finns en Discord kanal där det finns mycket bra diskussioner och info. Ex om att köra lite experimentell teknologi(idd) istället för att köra en dummy plug.

Hur funkar det med anti-fusk system när man kör i VM? Har läst lite om att det kan orsaka en drös problem.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Över 10k spel markerade som playable till Steam Deck (Linux).

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hur funkar det med anti-fusk system när man kör i VM? Har läst lite om att det kan orsaka en drös problem.

Det är ett par spel som krånglar, valorant, cs go mfl. Tror det ska gå att kringgå en del av det, men jag har inte satt mig in i det. Själv har jag inte mött på några problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihada:

Det är ett par spel som krånglar, valorant, cs go mfl. Tror det ska gå att kringgå en del av det, men jag har inte satt mig in i det. Själv har jag inte mött på några problem

Okok! Hur är det med typ freesync?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Okok! Hur är det med typ freesync?

Det funkar alldeles utmärkt, använder det själv.
Men du får lägga till en rad i din xorg.conf för att slå på funktionen, i alla fall om man använder X11/xorg
I wayland är jag inte säker på hur långt man kommit med diverse syncfunktioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Det funkar alldeles utmärkt, använder det själv.
Men du får lägga till en rad i din xorg.conf för att slå på funktionen, i alla fall om man använder X11/xorg
I wayland är jag inte säker på hur långt man kommit med diverse syncfunktioner.

Fast då är det inte med looking glass?

Det var inte helt lätt att få igång. De flesta guider är olika och avser äldre distros än de mest aktuella.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag kör PopOS med ett GTX 1070 och AMD5600X sedan ca 2-3 år tillbaka. Tycker det fungerar bra med alla möjliga spel. Vissa kan behövas pillas lite med. Jag använder:
Steam
Heroic Launcher (Epic)
Lutris(Ibland)
gloriouseggroll för custom Proton när vanliga Proton inte vill fungera
GreenWithEny för överklockning och fläktkruva för mitt NVIDIA-kort

Känns som stödet i Linux växer för varje dag. Speciellt för spel i Steam.

edit:
GSYNC fungerar också för mig

la till text
Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fast då är det inte med looking glass?

Ah..sorry, missade den detaljen. Nej det är inte med "looking glass".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Fast då är det inte med looking glass?

Det var inte helt lätt att få igång. De flesta guider är olika och avser äldre distros än de mest aktuella.

Kör du lg så behöver du ha freesync aktiverat i din host, ex x11, samt i din client vm. Mig veterligen ska det fungera då.

Visst är det lite krångligt att få igång. Minns att det tog ett bra tag första gången, men då är jag måttligt ny i linux. Men efter att satt upp det har det fungerat felfritt i mer än ett år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihada:

Kör du lg så behöver du ha freesync aktiverat i din host, ex x11, samt i din client vm. Mig veterligen ska det fungera då.

Visst är det lite krångligt att få igång. Minns att det tog ett bra tag första gången, men då är jag måttligt ny i linux. Men efter att satt upp det har det fungerat felfritt i mer än ett år nu.

Jag är varken ny till Linux eller GPU passthrough, så det säger väl en del om tröskeln för nya användare. Innan jag gick in på Fedora så testade jag med Proxmox installerat på Debian, för att kunna backa min spel-vm till samma backup som mina servrar. Men det var för krångligt och jag vill inte grotta mer än nödvändigt i detta, då jag står utan speldator tills det funkar.

Fick iaf igång det nu på Fedora när jag stängt av Rezisable BAR.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sist jag testade var nog typ 2015

Så tänkte mest om det gått frammåt med emuleringen så inte spel som rullar 100+ på windows kryper ner och hamnar på typ 20fps som var min erfarenhet då iaf

Idag är det "ibland" tvärt om. Vissa spel rullar bättre med proton i Linux än dom gör native i Windows.

Prova Nobara som är en fedora flavour, funkade toppen i mycket men för mig vart det ett problem med viloläge för skärmar så gick tillbaka till manjaro.

Men Nobara är en Fedora variant som är inriktad på gaming.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Någon med Nobara som får felmeddelande om "tainted kernel" ?
Verkar relaterat till Nvidia och/eller v4l2loopback.

"Tainted kernel" betyder att man laddat in moduler som inte officiellt hör till Linux, alltså oftast tredjepartsdrivrutiner.
Det är inget felmeddelande utan information om att man kör ett, av Linux-utveklarna, ostött hopkok av programvara.

http://unix.stackexchange.com/questions/118116/ddg#118117