Permalänk

Mindre dator uppgradering

Hej,

Har en gammal dator som från början inte var tänkt för spel men som senare blev speldator för sonen. Han spelar fortnite och behöver köra på låga grafik inställningar för att kunna köra lagg fritt.

Dator spec:
Operating System
Windows 10
CPU
Intel Core i7 2600 @ 3.40GHz
Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
MSI B75MA-E33 (MS-7808) (SOCKET 0)
Graphics
MSI MAG274R (1920x1080@59Hz)
4096MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (ATI)

Jag funderade på att byta ut ram minnena till Crucial Ballistix Sport DDR3 1600MHz 2x8GB (16GB) som jag hitta begagnade och tittade även på ett nytt grafikkort MSI Radeon RX 6400 AERO ITX 4G. Fundera även på om man kanske kan hitta ett bättre begagnat grafikkort. Budgeten endast 2000-2500kr.
Tror ni att det kommer bli en stor förbättring och att det kommer göra stor skillnad i Fortnite?
Något annat jag bör tänka på?
Jag har även en MSI skärm som stödjer freesync där av tänkte jag välja ett AMD grafikkort. Stödjer alla ny AMD grafikkort freesync?
Jag har själv inte varit så insatt i datorkomponeter de sista 10 åren.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej hej.

Jag skulle nog inte ha uppgraderat ram minnena. Bättre att spara ihop lite extra och köpa ny cpu.

För Gpu rekomenderar jag en begagnad 5700xt för typ 2k. En av dom bästa för pengarna. Du kan också skaffa en 1080 ti

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

RX 6400 är lite problematiskt på äldre datorer p.g.a. att det använder PCIe 4.0 x4. Använder man det på ett moderkort med PCIe 3.0 så tappar man halva bandbredden, och x4 är redan snålt nog att det faktiskt påverkar prestandan en del (med x16 är det annars ingen större skillnad mellan PCIe 3.0 och 4.0). Se t.ex. detta test.

Ett alternativ i samma klass som inte har det problemet är Nvidia GTX 1650 om du vill köpa nytt, men som du säger så kan det även vara värt att leta begagnat.

Att skärmen har Freesync innebör för övrigt inte att du är låst till AMD. Freesync är AMDs namn på VESA Adaptive Sync vilket är en del av DisplayPort-standarden, och nu för tiden har Nvidia och Intel också stöd för det.

Permalänk

Tack för tipsen, börjar med ett grafikkort och ser hur resultatet blir.
Ska försöka få tag på ett begagnad 5700xt annars blir det nog ett nytt Nvidia GTX 1650.