Söker billigaste AM5 luftkylare under tiden som jag skaffa fram verktyg till vattenblock

Permalänk
Medlem

Söker billigaste AM5 luftkylare under tiden som jag skaffa fram verktyg till vattenblock

Hej, har valt att går över till AMD för första gången. Har ingen koll på kompatibilitet av sockel dvs mellan am4 och am5. Invänta ett vatten block. Då giller jag att alltid har en luftkylare som backup. Vad skulle en billigt alternative vara?

Tänkte att söka begagnad. Har ingen koll alls här, vet att vissa am4 funkar med am5, och att vissa leverantör har fixat fram lösningar för att få am4 att fungera.

Har själv beställt ett https://www.inet.se/produkt/5324142/ek-quantum-velocity-am5-b... some skulle gör att en gen 1 EK Quantum Velocity skulle fungerar.

Tack för allt hjälp.

Richard

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda den kylfläns och fläkt som levereras med processorn?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför inte bara använda den kylfläns och fläkt som levereras med processorn?

Den följas inte med.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Sen fick jag info från EK att den gamla AM4 velocity vattenblock behöver bara nya standoffs. EK-Quantum Velocity UNC Standoffs-AM5 Nickel. 99kr från Inet.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Det finns två versioner av Quantum velocity, en som bara heter så och version 2. Bakplåten du länkade till är för AM4 versionen av Quantum velocity2, inte för Quantum velocity (1). Jag har version 1 och för den är det bara att skruva in de nya distanserna med moderkortets egen bakplåt.

De har gjort en video som visar hur på ett antal olika block:
https://www.youtube.com/watch?v=TPA13XC54D8

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?